Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Chciałbym teoretycznie grzać tylko w II taryfie, czy taki układ jest możliwy i będzie to działać?

 

Może i wygodniej programatorem czasowym podawać zasilanie do wszystkiego, ale tak też odetniesz odczyty z termostatów które często już mają WiFi i spore możliwości konfiguracji (w tym wiele stref pracy) i zarządzania zdalnego (np. wyjedziesz na ferie to bez problemu sobie przestawisz temperatury zdalnie niezależnie od tego, kiedy zechce Ci się wracać).

 

A gdybyś dla przykładu w łazienkach chciał grzać w drogiej strefie dla komfortu, a gdzie indziej nie, albo porozkładać obciążenie na różne godziny (np. salon grzany 22:-22:30 a sypialnia 22:30-23:00) to załatwisz to termostatami.

Generalnie - wszystko co mógłby ogarnąć programator taryfowy lepiej ogarną termostaty, więc nie widzę jego sensu.

 

Większość (jak nie wszystkie) kable możesz też podpiąć do obwodów ogólnego przeznaczenia, bo poszczególne kable zazwyczaj mają po kilkaset W (u mnie pojedynczy najmocniejszy kabel ma 1200W - ale w salonie mam podpięte po dwa 920W do jednego obwodu), więc nie wymagają osobnego obwodu. Ale oczywiście nie zaszkodzi - zwłaszcza, jak bierzesz pod uwagę w przyszłości możliwość centralnego sterowania tego jakąś automatyką domową (wtedy zostaw dużo miejsca w rozdzielnicy na automatykę i przekaźniki/styczniki).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Tak jak piszesz @Kazien, termostaty ogarną, ale jak masz 9, albo 10 pomieszczeń i chcesz mieć max 3 szt z wifi, to reszta musi być gdzieś odcinana, bo jeśli dobrze rozumiem, te najzwyklejsze termostaty nie mają możliwości załączania się w taryfach.

 

Jak sam wiesz, drogie termostaty robią 1/3 ceny całej zabawy, a zupełnie nie są potrzebne w takich pomieszczeniach jak pokój dla gości, łazienka dla gości (będzie bardzo ciepła) bo jest w środku i bez okna, siłownia, pralnia, wiatrołap. W tych pomieszczeniach nawet jak temp spadnie o pół stopnia to się nic nie stanie.

 

Najbardziej wypasione sterowniki chciałbym w salonie z kuchnią, sypialni z garderobą i dużej łazience. Reszta zwykłe.

 

A salon z kuchnią mam 77m2, tam będą dwa, może nawet trzy kable, więc i sterownik musi ogarnąć np 2 x 2050W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak piszesz @Kazien, termostaty ogarną, ale jak masz 9, albo 10 pomieszczeń i chcesz mieć max 3 szt z wifi, to reszta musi być gdzieś odcinana, bo jeśli dobrze rozumiem, te najzwyklejsze termostaty nie mają możliwości załączania się w taryfach.

 

Jak to sobie wyobrażasz bez termostatów? Że kable grzeją całą tanią strefę pełną mocą czy za oknem -15, czy +10?

 

Najbardziej wypasione sterowniki chciałbym w salonie z kuchnią, sypialni z garderobą i dużej łazience. Reszta zwykłe.

 

Co nazywasz zwykłymi?

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?336803-Ogrzewanie-kablami-2017&p=7637058&viewfull=1#post7637058

 

A salon z kuchnią mam 77m2, tam będą dwa, może nawet trzy kable, więc i sterownik musi ogarnąć np 2 x 2050W.

 

Planujesz anhydryt?

16W co 20cm x 77m2 = 6160W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogę ogarnąć takiego selektywnego sterowania, ale chyba się połapiesz :)

 

Zwykłe termostaty musiałby być podłączone do programatora w rozdzielni.

 

Zwykły to dla mnie taki: Devireg 532 - termostat DEVI kod 140F1037

 

Planuję anhydryt, nie martwię się dylatacją.

 

Z salonu wychodzą dwie małe komunikacje, tam też trzeba będzie podciągnąć to jako salon.

Natomiast kolor czerwony to strefa wyłączona.

 

Jaki sterownik ogarnie tak dużą powierzchnię i łączną moc kabli?

 

salon.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykły to dla mnie taki: Devireg 532 - termostat DEVI kod 140F1037

 

Za takie pieniądze można kupić 2-3 termostaty z wieloma przedziałami czasowymi i WiFi. Jak już chcesz szaleć, to czemu nie dołożysz kilku stówek na devilink po całości?

 

Planuję anhydryt, nie martwię się dylatacją.

 

To pomartw się akumulacją. Grzanie w taniej strefie może nie wystarczyć. Schemat doboru grubości wylewki z kompendium (i całe kompendium Devi) znasz?

I tu znowu się kłania indywidualne sterowanie 24/7. Bo jak wszystko w czasie drogiej strefy odetniesz centralnie - to nie odpalisz np. samej łazienki, gabinetu czy sypialni w drogiej strefie.

 

Jaki sterownik ogarnie tak dużą powierzchnię i łączną moc kabli?

 

Ze stycznikami - każdy. Elektryk dobierze. Ale IMO to nie jest dobre rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kompendium DEVI znam i wychodzi u mnie 7cm. Miejsca mam na 9cm.

 

Jakim sposobem wyszło Ci 7cm?

 

Uważasz, że 8 - 9 cm to za mało na anhydryt?

 

Pamiętaj, że w Devi jest dobór wylewki cementowej. Anhydryt ma lambdę ponad 20% większą, więc szybciej ciepło odda i mniej zmagazynuje.

 

To jak w takim razie podłączyć salon 77m2 jeśli będą wymagane 3 kable? Każdy do jednego sterownika i robienie trzech punktów? Trochę słabo...

 

Minimum dwa sterowniki - mogą być po dwa kable do każdego. Albo jeden sterownik i kable połączone przez przekaźniki/styczniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeśli chciałoby się sterować niezależnie wszystkie obiegi jednym panelem?

 

Devi proponuje właśnie Devilink CC + 8x (w moim przypadku) Devilink FT. Ale to jakieś 3500zł.

 

Chyba, że da się jakieś przekaźniki (jakie?) w puszkach i pociągnąć kablem do panelu. Wtedy powiedzmy sam Devilink CC może by to ogarnął (albo jakaś tańsza alternatywa). Temperaturę może by sczytywał po skrętce, która by była spięta z firmowym czujnikiem temperatury. Tylko jaki panel by to ogarnął?

 

 

No chyba, że zrobić najprościej - kupić 8 termostatów na aliexpress po 150zł i umieścić w pokojach w puszkach a sterować centralnie z telefonu...

Edytowane przez hipodrom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednostkowa strata ciepła u mnie to 30W/m2

 

I nie jest to <=40?

 

W takim razie cementowa, ale z dylatacja i podzielę salon na dwie części.

 

Zacznij od uzgodnienia dylatacji z wykonawcą wylewki. Bo minimum tu widzę cztery kable. MINIMUM. Ja za namową wykonawcy wylewki podzieliłem salon 6,6x5,8 na cztery pola. Osobno komunikacje.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I nie jest to <=40?

 

Jak na moje 30 <= 40, także nie rozumiem o co pytasz ;)

Jak będzie więcej cm to chyba lepiej, prawda?

 

Te dwie małe komunikacje chyba podłączę pod pokoje obok - z tego co wiem, można tak zrobić. Również sypialnia z garderobą na jednym kablu.

 

Do poziomu zero mamy obecnie 30 cm, wiec styropian 2 x 10cm, wylewka 8 - 9 cm, podłoga właściwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Wprawdzie czekam jeszcze na OZC od forumowego speca, ale już zastanawiam się nad ogrzewaniem nowobudowanego domu. Kable wydają się super ale mają dwa minusy, które chyba odwiodą mnie od tej drogi-brak możliwości zmiany sposobu ogrzewania jaki daje wodna podłogówka i grzanie akumulacyjne betonu, bo nocą wolę chłód.

Liczę, iż zapotrzebowanie będzie dosyć niskie i pompa p-w może nie zwrócić się za swojego życia względem mojego obecnego faworyta-bufor ciepła zasilany grzałkami w nocnej taryfie. Problemem jest mnożnik x3 EP dla prądu. Jak można sobie z tym poradzić? Ile procent zapotrzebowania musiałyby pokryć panele fotowoltaiczne? Może sama instalacja małej PC do CWU wystarczy? Kominek odpada, zrezygnowałem z kominów. Pozwolenie wydane w 2020, ale ewentualną zmiana systemu ogrzewania pewnie wymusza zgodność z WT2021?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na moje 30 <= 40, także nie rozumiem o co pytasz ;)

 

Zaznaczyłeś wyżej, niż <=40.

 

 

Te dwie małe komunikacje chyba podłączę pod pokoje obok - z tego co wiem, można tak zrobić. Również sypialnia z garderobą na jednym kablu.

 

Pytaj producenta. Mi mówili, że kabla grzejnego nie można puszczać przez dylatacje ani w peszlu. "Dobiegi" owszem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaznaczyłeś wyżej, niż <=40.

 

Zaznaczyłem wyżej, czyli na osi niżej ;) Zobacz, że skala na osi pionowej w górę się zmniejsza. Czym wyżej tym mniej. :-)

 

 

Pytaj producenta. Mi mówili, że kabla grzejnego nie można puszczać przez dylatacje ani w peszlu. "Dobiegi" owszem.

 

Nie robiłby dylatacji między pomieszczeniami na małej powierzchni, kabla faktycznie nie powinno się kłaść przez dylatację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaznaczyłem wyżej, czyli na osi niżej ;) Zobacz, że skala na osi pionowej w górę się zmniejsza. Czym wyżej tym mniej. :-)

 

Tylko schemat nie przewiduje innego ustawienia dla 5, 10, 20 czy 40kWh - prowadzisz dla nich linię tak samo.

 

 

Nie robiłby dylatacji między pomieszczeniami na małej powierzchni, kabla faktycznie nie powinno się kłaść przez dylatację.

 

Jak przy takich zmianach wymiarów nie zrobisz dylatacji, to najprawdopodobniej i tak pęknie. Tylko w nieprzewidywalnym kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj, że w Devi jest dobór wylewki cementowej. Anhydryt ma lambdę ponad 20% większą, więc szybciej ciepło odda i mniej zmagazynuje.

 

Dla cementowej czy anhydrytu ciepło wlasciwe jest takie samo, a niższa lambda przy cementowej wynika z większej ilości zamkniętego powietrza i jest niższa o 50%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...