Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Ktoś przerabiał temat cop=1 i PNB w 2021? Planuję domek 114 m2 i grzanie kablami. Płyta fundamentowa, izolacja 10+10/20/40, reku, brak kominow. Do CWU zwykły bojler, klima (np. 5 kW) żeby obliczenia się zgadzały. Już nie pisze o PV 5,5 kWp (wlasnymi rękoma), bo jedni to wliczają do charakterystyki energetycznej a drudzy nie. Ma to sens?

 

Tak jak ktoś już pisał w tym wątku to nie jest pytanie na forum tylko do lokalnych projektantów. Może się udać a może nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • jasiek71

    3293

  • Pyxis

    3126

  • Liwko

    2430

  • Lobo_M

    2212

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Tak jak ktoś już pisał w tym wątku to nie jest pytanie na forum tylko do lokalnych projektantów. Może się udać a może nie.

 

Co maja do tego lokalni projektanci? Wszystko zalezy od lokalnego PINB-u. Projektant moze wpisac wszystko tak aby pasowało, co na to nadzór nie wiadomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co maja do tego lokalni projektanci? Wszystko zalezy od lokalnego PINB-u. Projektant moze wpisac wszystko tak aby pasowało, co na to nadzór nie wiadomo.

 

A to że lokalni projektanci dostosowują projekt do działki a nie lokalny PINB. I to oni wiedzą czy u ich PINB kable przejdą czy nie. Jak dasz projekt dla kogoś nie zna lokalnych uwarunkowań to się raczej nie będzie pchał w kable.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co maja do tego lokalni projektanci? Wszystko zalezy od lokalnego PINB-u. Projektant moze wpisac wszystko tak aby pasowało, co na to nadzór nie wiadomo.

 

A czy w programach do obliczania OZC jest możliwość wyliczania stopnia niezależności energetycznej?

 

Zależy mi na doborze typu i wielkości instalacji fotowoltaicznej z magazynem tak, aby skrócić do minimum okres, kiedy budynek potrzebuje energii z zewnątrz.

 

Oczywiście mowa tu o budynku niewielkim, 110 m2, zapotrzebowanie 30 kWh/m2rok, moc systemu grzewczego 3 kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy mi na doborze typu i wielkości instalacji fotowoltaicznej z magazynem tak, aby skrócić do minimum okres, kiedy budynek potrzebuje energii z zewnątrz.

 

Programy do OZC nie liczą produkcji ani autokonsumpcji prądu ani na potrzeby bytowe, ani na ogrzewanie.

 

Jak masz grzać własnym prądem, to będziesz daleko z tym za wszystkimi, co grzeją węglem, drewnem, olejem czy gazem z butli. W zimie to na bytowe potrzeby zabraknie Ci własnego prądu a z lata u siebie nie zmagazynujesz do zimy i przepadnie.

 

W kontekście OZC to prądem tylko część CWU dasz radę ogrzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to że lokalni projektanci dostosowują projekt do działki a nie lokalny PINB. I to oni wiedzą czy u ich PINB kable przejdą czy nie. Jak dasz projekt dla kogoś nie zna lokalnych uwarunkowań to się raczej nie będzie pchał w kable.

Zawsze można jako główne źródło ogrzewania podać klimę, a kable zrobić po cichu lub jako dodatek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Próbuje od kilku dni przebić się przez temat ogrzewania kablami...wyszło w praniu i od pelletu poprzez gaz z butli na działce skończyło się na kablach w podłodze.

Projekt domu zakłada jako system podstawowy kocioł na biomasę i EP 24,50

Jako system alternatywny pompę ciepła i EP 70,29

Obowiązuje mnie WT2017

Jakiego EP powinienem się spodziewać zmieniając źródło ogrzewania i podgrzania c.w.u. na prąd?

Jak to policzyć?

Gdzieś tam czytałem o współczynniku nakładu nośników energii ale nie kumam tych przeliczników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiego EP powinienem się spodziewać zmieniając źródło ogrzewania i podgrzania c.w.u. na prąd?

Jak to policzyć?

 

Klik w sygnaturkę. Współczynnik nakładu na biomasę to 0,2 a dla prądu 3,0 - więc tu mnożysz EP z biomasy x15. Ale prąd ma wyższą sprawność - więc z 24,5 wyjdzie >250.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Obecnie płacę w mieszkaniu 46zł/miesiąc za ciepłą wodę z sieci. To jest za 1.93m3 gorącej wody.

Aby podgrzać z 15stopni do 50 te 1.93m3 wody potrzeba 78kWh energii.

Powiedzmy że 1kwh energii elektrycznej kosztuje 0.75 zł brutto.

Gdybym miał tą samą ilość wody ogrzać elektrycznym przepływowym podgrzewaczem wody to bym zapłacił 58.5zł.

Mam powietrzną pompę ciepła do CWU z cop 3. czyli potrzeba tylko 26kWh. Czyli 19.5zł na miesiąc. Ale to przy założeniu że woda mi w teoretycznym baniaku nie stygnie. Załóżmy że na cyrkulacji i utrzymaniu temp wyda się drugie tyle - może to za dużo?. Czyli ostatecznie za ciepła wodę z pompy ciepła do CWU jest 40zł/miesiąc.

Powiedzmy, że koszt Pompy ciepła do CWU to 6 tysięcy złotych. Koszt elektrycznego przepływowego podgrzewacza to 1tysiąc złotych.

Czyli po około 22 latach powietrzna pompa ciepła CWU się zwraca. Przecież to nie ma sensu ekonomicznego wydawać na starcie 6 tysięcy złotych na pompę ciepła do CWU :)

Edytowane przez ololek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie płacę w mieszkaniu 46zł/miesiąc za ciepłą wodę z sieci. To jest za 1.93m3 gorącej wody.

 

23,83zł/m3 za wodę + ścieki + podgrzanie? Czy za samo podgrzanie?

 

Aby podgrzać z 15stopni do 50 te 1.93m3 wody potrzeba 78kWh energii.

 

Czemu z 15, jak woda wodociągowa ma z 8*? I czemu do 50, jak przepisy wymagają 55*?

(55-8) x 1,16kWh/m3K x 1,93m3 = 105,22kWh.

 

Gdybym miał tą samą ilość wody ogrzać elektrycznym przepływowym podgrzewaczem wody to bym zapłacił 58.5zł.

 

Nie ma sensu grzanie CWU w drogiej strefie - wiec realnie trzeba policzyć połowę ceny, którą podajesz. Podgrzewacze przepływowe mają jakiś sens w umywalce czy zlewozmywaku daleko od pomieszczenia technicznego gdzie sporadycznie używamy ciepłej wody i więcej stracimy na cyrkulacji czy czekając aż zacznie lecieć ciepła, niż dopłacimy grzejąc w drogiej strefie. Do kąpieli i prysznica należy zamontować zasobnik - raz, że wyjdzie znacznie taniej, dwa nie ma problemu z szybkim napełnieniem wanny czy spadkiem temperatury jak ktoś odkręci inny punkt.

 

Mam powietrzną pompę ciepła do CWU z cop 3. czyli potrzeba tylko 26kWh. Czyli 19.5zł na miesiąc.

 

I grzeje przepływowo? Czy dorabiasz na siłę cyferki dla udowodnienia tezy? Jak masz zasobnik, to te 1,93m3 ogrzejesz grzałką z COP=1 za 37,88 zł. A PC nie wyciągniesz średnio w roku COP=3 przy grzaniu do 55*. COP=2,5 będzie dobrym wynikiem przy PC PW - czyli koszt roczny mamy 454,56 zł vs 181,82 - czyli PC zaoszczędzi 272,74 zł.

 

Załóżmy że na cyrkulacji i utrzymaniu temp wyda się drugie tyle - może to za dużo?.

 

Zależy, jak masz zrobioną instalację i jak sterowaną cyrkulację. Przy rurach w środku warstwy ocieplenia (czy inaczej sensownie zaizolowanych) i cyrkulacji na żądanie albo krótko straty razem ze stratami postojowymi zasobnika to z 70W/h (sam zasobnik u mnie ma straty postojowe 44W) czyli jakieś 600kWh/r warte 220zł przy COP=1 i 88 zł przy COP=2,5

Czyli razem na CWU PC zaoszczędzi 404,74 zł

 

Powiedzmy, że koszt Pompy ciepła do CWU to 6 tysięcy złotych.

 

Jaką konkretnie PC masz na myśli? Taką co wyłącza sprężarkę w okolicach 0*? To średni COP z 1,5 trzeba by policzyć i wtedy mamy łącznie 674,56 zł dla grzałki vs 449,71 czyli raptem 225zł rocznie oszczędności. Niech zasobnik z nierdzewki z grzałkami kosztuje nawet 2500zł to te pieniądze dopłacone do PC CWU będą się zwracały 15,5 roku - o ile nie dołożymy ani grosza w tym czasie, nie wymienimy anody, nic się nie zepsuje i nie będziemy przeprowadzać żadnej konserwacji ani przeglądu. Jaka jest na to szansa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen ten koszt to za samo podgrzanie wody. Nie doliczam kosztu wody i ścieku bo w obu przypadkach jest taki sam.

Przyjąłem 15* na starcie i 50* na wylocie. Może nazbyt optymistyczne.

Cop=3 przyjąłem czysto teoretycznie i że ogrzewam teoretyczny zbiornik o pojemności 1.93m3 z 15 do 50 stopni.

 

W sumie racja że można grzać tańszą taryfą. A pompę ciepła wziąłem taką domową czyli zasobnik ze zintegrowana pompą czyli cop całoroczny będzie około 3? W końcu temp powietrza w domu ma stałe około 20*. No ale jak to ciepło pompą ładuje w wodę to muszę znowu dogrzać powietrze w domu aby było te 20 stopni. Grzanie kablami w posadzkach prądem z fotowoltaiki.

 

Myślalem o tej pompie ciepła do domu ale obawiam się nieprzewidywalnych awarii po np 5 latach i wypada 1000 zł kieszeni bo trzeba sprężarkę naprawić. No a jak pomps ma gwarancję 5 lat to co roku trzeba jeszcze te 200zl na przegląd dać. Przy zwykłym bojlerze czy przepływowych grzalkach to raczej odpada.

Edytowane przez ololek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

W sumie racja że można grzać tańszą taryfą. A pompę ciepła wziąłem taką domową czyli zasobnik ze zintegrowana pompą czyli cop całoroczny będzie około 3? W końcu temp powietrza w domu ma stałe około 20*.

 

Grzanie powietrzem z domu to jest "pompowanie" kosztów z rubryki "CWU" do "CO" - przecież to powietrze w domu trzeba ogrzać. Schłodzisz pompą, to kablami dogrzejesz. Więc owszem, COP PC będzie ładne - niech pompa wyprodukuje w sezonie grzewczym 1500kWh ciepła ciągnąć z gniazdka 500kWh. Ale za to kable zamiast pociągnąć 2000kWh pociągną 3000kWh.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzanie powietrzem z domu to jest "pompowanie" kosztów z rubryki "CWU" do "CO" - przecież to powietrze w domu trzeba ogrzać. Schłodzisz pompą, to kablami dogrzejesz. Więc owszem, COP PC będzie ładne - niech pompa wyprodukuje w sezonie grzewczym 1500kWh ciepła ciągnąć z gniazdka 500kWh. Ale za to kable zamiast pociągnąć 2000kWh pociągną 3000kWh.

 

No ale jak zapalisz żarówkę mocy 100W to w domu pasywnym pokrywasz zapotrzebowanie na energię całej sypialni ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do przyszłego sezonu daleko, ale już kombinuje co tu zrobić i nic mądrzejszy nie jestem.

 

Póki co klimą grzeje, ale lipny rozkład temperatur, więc chciałbym 20m2 podłogówki wodnej dogrzać tak żeby trochę z góry, trochę z dołu ciepła doleciało. Myślałem ogólnie nad pompą ciepła i wrzucić grzejniki, chyba ze:

 

https://allegro.pl/oferta/elterm-strzelec-dogrzewacz-wody-c-o-2-kw-230-v-10190841994?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_dom_bathroom-heating_ogrzewanie&ev_adgr=Ogrzewanie&gclid=EAIaIQobChMI8diJhoHl7wIVghh7Ch2dOAnqEAQYASABEgKfEvD_BwE

 

Do tego pompka, naczynie przeponowe i te 20 metrów dogrzewać w ten sposób.

 

Cały dom według ozc ma zapotrzebowanie 9000kwh na rok.

 

Mam liczyć że te 20 m2 zje mi dodatkowo 2 tysiace czystego prądu.

Podłogówka ma z 8cm wylewki, więc raczej nie ma co liczyć ze będzie jakaś duża akumulacja ciepła?

Ile może mi to zjeść dodatkowo, dobrze to myślę?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz wiedzieć ile to mniej wiecej zje prądu to przelicz z proporcji ile teraz zuzyles prądu grzejąc to pomieszczenie klima, wynik pomnóż razy 2,5 i wyjdzie Ci wynik. Pamiętaj ze mimo tego ze Ci rachunek ze względu na to pomieszczenie urośnie to w reszcie domu troszkę spadnie:) A nie lepiej do tego pomieszczenie wrzucić klimę typu konsola?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to są są 3 pomieszczenia z najmniejszym problemem bo w wiatrołapie ogzrewanie jest całkowicie niepotzrebne bo nikt tam nie przebywa, w łazience możesz mieć ogrzewanie dwustopniowe np podłogówkę lub drabinkę i dodatkowo grzejnik kąpielowy podobny do hotelowego ktory szybko i tanio podwyższa temp do kąpieli. Natomiast w kuchni przeważnie się nie leży i posiada ona duże zyski energetyczne stałe np od lodówki , dorażne od plyty grzewczej i piekarnika, ekspresu itd i generalnie w kuchni jest mi zawsze za ciepło.

 

Ale przez wiatrołap wychładza się pomieszczenie obok. W łazience nadmuch na ścianie wisi, tak aby szybko podgrzać, ale chce mieć podłogowe aby temperatura była stała. No i w kuchni, bo przy klimie najcieplej pod sufitem. Niby termometr na wysokości głowy pokazuje 21, a tego nie czuć. Więc będzie odczuwalnie ciepłej w kuchni i trochę wleci do salonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie lepiej już zamontować maty grzewcze lub kable grzewcze? Rozpierducha i tak Cię czeka ale może będzie mniejsza. Kable są tanie, dobierz tani sterownik a nie baw się rurkami i kociolkami. Wydaje się to być prostsze rozwiązanie w montażu a i temperaturę są ustawisz jaką dusza zapragnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...