Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Marco36

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    1 441
  • Rejestracja

  • Wygrane w rankingu

    16

Ostatnia wygrana Marco36 w dniu 29 Sierpnia

Użytkownicy przyznają Marco36 punkty reputacji!

Informacje osobiste

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń

Dane osobowe

  • Miejscowość
    śląsk
  • Województwo
    śląskie

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

Marco36's Achievements

ELITA FORUM (min. 1000)

ELITA FORUM (min. 1000) (6/9)

  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare

Recent Badges

263

Reputacja

  1. Właśnie patrzę na ceny z alle.. w obniżce Kaisai o których wyżej pisałem to było około 6 tys. zł. Wreszcie ceny pomp znormalniały. Haier 7,8 kW za 4'300,- / 4'500,- zł Duży wybór pomp w przedziale miedzy 6 a 10 tys. zł Również Galmet spuścił z tonu - zestaw Prima 8 kW z bojlerem 200L i buforem 60L za 12 tys. zł - jeden minus, że obcięli moc grzałki. 2-3 lata temu montowali grzałki 6 kW i taka grzałka w miarę mogła zastąpić kompresor w razie awarii w ciężkie mrozy. Teraz montują grzałkę 3 kW - taka moc grzałki nadaje się tylko jako uzupełnienie mocy kompresora. A wymusza to też bardziej dokładne dobieranie mocy pompy, patrząc na spadki mocy na wyżej wstawionych wykresach. Chociaż patrząc dalej, to Panasonic czy LG trzymają ceny porównywalne do tych sprzed 5-ciu lat - 16 - 18 tyś. zł za jednowentylatorowe do 9 kW.
  2. Schematy robiłem sam na bazie danych katalogowych i z uwzględnieniem pracy pompy na krzywej pogodowej.. Przez te dwa lata pojawiły się nowe informacje. KarolKatowice na YT robił testy Haiera 8 kW. Wyszło mu, że Haier sam sobie w kolano strzela i zaniża wartości w katalogu. Realnie w teście wyszło mu, że Haier w ujemnych temperaturach wyciąga około 40% więcej mocy niż podaje katalog. Haier ma również moduł z grzałką, ale trzeba go dokupić jako dodatkowe wyposażenie do pompy. Do polskiego klimatu zalecałbym jednak taki moduł dokupić. Dom masz dobrze zaizolowany. Nie rozumiem tylko po co tyle kasy topisz w buforach ?!? Jeśli masz ogrzewanie podłogowe to super. Jeśli nie, to dobrze by grzejniki były większej powierzchni (mocy) - tak by grzać niską temperaturą wody. Wtedy i pompa jest w stanie dostarczyć więcej mocy przy lepszym COP. Od pewnego czasu nie śledzę zmian na rynku. Natomiast na początku roku, a może w ubiegłym już roku - mocno staniały pompy Kaisai. Byli tacy na forum, co kupili na zapas takiego Kaisai 8 kW, gdyby ich obecna pompa się popsuła. Rozsądnym wyborem są pompy na czynniku R32. Przez ostatnie 2 lata na top lansowano pompy na Propanie R290 - ale gdy jakiś czas temu porównywałem ceny - to stwierdziłem, że nieco wyższa wydajność tych na R290 nie uzasadnia ceny wyższej niemal dwukrotnie w porównaniu do poprzedniej generacji na R32. Haier na czynniku R32 na bazie danych katalogowych, realnie około 40% lepiej wypada: Kaisai na czynniku R32:
  3. Naciągane teorie. Te 5 - 10°C to chyba przy przemysłowym wykorzystaniu np. w hotelach. U mnie zazwyczaj wodę mam schładzaną w okolicę +15°C. Mam ustawioną krzywą chłodzenia, zależną od temp. powietrza. Pokoje schłodzone do +23,5 / +24°C na piętrze, a na parterze +22,5 / +23°C. Skroplonej wody jest mniej, ale też się wykrapla. W upały gdy temp. zewn. łapie +35°C i więcej, a schłodzona woda +13°C / +13,5°C. To już potrafi zebrać się do 5L wody z dwóch klimakonwektorów w ciągu doby, które mają podpiętą rynnę zbierającą skropliny i odprowadzają skropliny wydzielonym spływem. Twoje propozycje chłodzenia grzejnikami z nawiewem i instalacją grzejnikową, są namiastką klimakonwektora. Tylko, że instalacje CO przewidziane do ogrzewania, nie zawsze są izolowane termicznie - mogą doprowadzić do tego, że jak ludzie nie przypilnują sobie temp. wody to będą mieli zalane podłogi w pokojach. Prawdopodobnie by uniknąć wykraplania wody, to woda w obiegu nie mogłaby być schładzana niżej jak +17 / +18°C. A wtedy i skuteczność chłodzenia będzie niższa. Zawsze to coś, tyle że w upały to raczej taki układ będzie musiał chłodzić 24 godz. na dobę, by utrzymać względnie niską temp. wewnątrz pomieszczeń.
  4. Tak - magazyn w sieci, czyli PV na starych zasadach - netmetering. Netbiling już tego nie zrobi. U mnie dom starszy, po podłogach 160 m2 ze średnimi izolacjami i rekuperatorem. W domu w zimie 21 do 22°C. CO na sezon między 2020 a 2024 r. - przeciętnie 3'500 do 3'800 kWh. W ostatnią łagodną zimę wyszło poniżej 3'000 kWh. Przy zablokowanej stawce 0,63 zł daje to 2'200 do 2'400 zł rocznie samo CO. Przy normalnej stawce 0,93 zł da to 3'250 do 3'550 zł rocznie samo CO. Grzanie CWU to kolejne 400-500 kWh na rok (przy 3 osobach z niskim zużyciem wody - poniżej normy). A bytowe z piecem kuchennym elektrycznym oporowym 2'800 kWh/rok. Przy domu o powierzchni 100-120 m2 z WT2021, z rekuperatorem i podłogówką powinno wyjść w przybliżeniu o połowę mniej na ogrzewanie.
  5. Marco36

    Altherma DAIKIN

    Zmienili nazewnictwo, w porównaniu do modelu sprzed 5-ciu lat. Najprawomocniej jest to trzeci wiersz z temp. 30°C. "Temp. wody na wlocie płyt.." - powrót wody z CO i wlot na wymiennik płytowy. Grzałka BUH jest za wymiennikiem, patrząc na kierunek przepływu wody. Prościej byłoby to wydedukować, gdybyś zdjęcie złapał w trakcie normalnego grzania, gdy występują różnice temperatur na poszczególnych czujnikach. Na tym zdjęciu pompa pyka sobie na minimalnych obrotach, a instalacja nie nadąża z odbiorem temperatury.
  6. Jak już koledzy wspomnieli - to zależy od zapotrzebowania budynku na ciepło (OZC) i mocy PC. A czy gruntowa, czy powietrzna to zależy od strefy i warunków. Gdy mieszkasz w górach i przez 80% zimy dolina jest w cieniu gór - to lepiej sprawdzi się gruntowa. Czysto hipotetycznie wymyśliłem sobie małą kamienicę - dom zbity, 600 m2 dla 6 rodzin. I przy ścianach jakie sobie wymyśliłem 3 warstwowe Silka18 + 15-18 cm izolacji + Ytong16 - starczyłby do ogrzewania Panasonic T-Cap 16-20 kW. Tak więc - wszystko zależy (od warunków i okoliczności).
  7. Pytanie czy musi być aż 7 jednostek? U siebie mam podpięte do PC 2 klimakonwektory na piętrze i starcza. Jeden w sypialni i drugi w korytarzu/klatce schodowej. Nie zaszkodziłby trzeci w dziennym pokoju na piętrze, ale daje radę z tym co jest. A zarazem chłodzi taniej od klimatyzacji przenośnej, która 1/3 schłodzonego powietrza wyrzuca na dwór razem z powietrzem opływającym kompresor. KK najmniejsze Purmo Vido coś około 1 kW wydajności każdy i nie pracują na maksymalnej wydajności. Raczej w okolicy 30-50% by wiatraki nie szumiały za bardzo. Dom z użytkowym poddaszem, 30 cm wełny na stropie i 17-22 cm we skosach. Zaczynam chłodzić gdy w trakcie upałów temp. w domu łapie i zaczyna przekraczać +26°C. Schładzam do +24,5°C. Grawitacyjnie schładza też parter w okolicę +23°C/23,5°C - drzwi wszędzie pootwierane. Mam też rekuperator, który pomaga wymieszać powietrze między pokojami. Oraz rolety zewnętrzne - redukujące przegrzewanie od słońca. A na noc w dwóch pokojach otwarte okna z moskitierami - oszczędzają zużycie prądu. Więc przy termoizolacjach nie ma potrzeby ładowania nawiewu do każdego pokoju oddzielnie. A jak montować, to tylko splity. W klimatyzację przenośną już bym się nie ładował drugi raz, generuje większe straty energii. Co do systemu o który pytasz. Może powierzchnia zrobi swoje. Ale płynący środek chłodzący nie może być zbyt nisko schłodzony bo zacznie się wilgoć skraplać. A przy małej różnicy temperatur - to i skuteczność chłodzenia będzie niższa. U mnie przy dwóch KK zbiera się dobowo do 5L wody. Mam spływ poprowadzony do piwnicy (bez kanalizacji) i tam podstawioną bańkę po wodzie.
  8. Zapominasz, że w G12W jest jeszcze tanie okienko południowe. W Tauronie jest to 13-15 godzina. Ta sama stawka co za godziny nocne. A w zdecydowanej większości dni jest cieplej niż o 5 rano. Wyjdzie lepsze COP i zdecydowanie wtedy uzyskasz cieplejszą wodę (mniej zdąży się wychłodzić) do wieczornych pryszniców. Co do drugiego punktu - wyjątkowo dużo pociągnęła. Możliwe, że przy +2°C trafił się defrost w trakcie grzania CWU. Wcześniej tyle nie wciągała.
  9. Błąd w podejściu i ustawieniach. Grzejesz w najzimniejszej porze dnia - to z automatu uzyskujesz gorszy COP. Bo masz dużą różnicę między zasilaniem dolnym, a górnym. W dodatku gdy wracacie po 17 godz. to już blisko 30-40% ciepła zdążyło "odparować". No chyba, że potrzebujesz ciepłej wody na poranne prysznice - to zmienia rozkład dobowy temperatur CWU. Ja grzeję CWU 200L o 13 godz. - południowe tańsze okno G12W i cieplejsza pora dnia. Na grzanie 200L wody, o 10-15°C podnoszona temp. wody PC zużywa 0,8-1,25 kWh na cykl grzania. Maksymalnie 1,65 kWh w mrozy. Wg nastaw ma grzać do +48°C, ale zazwyczaj dobija o 2°C więcej i dochodzi do +50°C. Bojler Joule 200L nierdzewny wersja pod PC na ile pamiętam wężownica 2,4m2. Na ranne grzanie przestawiam tylko w lato, bo PC mam na południowej stronie w słońcu. A to powoduje, że w okolicy i powyżej +30°C, PC nie uruchamia kompresora. Właśnie sprawdziłem wykresy. Obecnie po udrożnieniu cyrkulacji CWU wychładza się o dodatkowe 10°C. I pobór jest bliżej 1,2-1,6 kWh. Dzisiaj PC podniosła temp. wody z 27,5°C do 49,5°C przy temp. powietrza w okolicy +2° i pobrała 2,38 kWh prądu. Dobrze, że było słonecznie - to PV pokryła to zapotrzebowanie. U siebie od początku zakładałem, uruchamianie pompki od cyrkulacji czasowo. Pompka niskoobrotowa 4 Watt'y, podpięta przez programator czasowy gniazdkowy. Miała pogonić obieg koło 9 godz., potem o 16 godz. i po 19 do 22 godz. pod prysznice. Cyrkulacja przez 24 godz. to niepotrzebne - nadmiarowe straty. Niestety dopiero tej zimy po wymianie zaworu od cyrkulacji, wyszło u mnie, że cyrkulacja działa przez 24 godz./doba - grawitacyjnie bez pompki cyrkulacyjnej.
  10. Marco36

    Altherma DAIKIN

    Witam. Czy ktoś spotkał się już z sytuacją, że kalkulator Daikina przestał mu liczyć pobór prądu? Od lutego mam pusty wykres. Pokazuje produkcję ciepła, ale nie pokazuje poboru prądu. Zastanawiam się, czy przypadkowo coś przestawiłem w ustawieniach PC ?!? Licznik impulsów elektrycznych z licznika zewnętrznego jest wyłączony - więc to nie to. Błędów też nie widzę. Przejrzałem menu i nie dostrzegam innych ustawień, które mogły wyłączyć kalkulator wewnętrzny. Ale może jednak coś przeoczyłem i ktoś może mnie naprowadzić na właściwy tor poszukiwań. Podlicznik co prawda mam, ale niezależny, nie jest połączony z Daikinem. Pompa działa, pobór prądu nie odbiega od normy. Tylko na wykresie Daikina brakuje danych.
  11. U mnie przez kilka lat był zawór zwrotny z cyrkulacji zatkany kamieniem, więc cyrkulacja nie pracowała. Od kilku lat mam opomiarowany układ. Od kiedy w lutym wymieniłem zawór i cyrkulacja znowu ruszyła mam dodatkowe 10-14°C start na bojlerze 200L w ciągu doby. Cyrkulacja niestety działa grawitacyjnie. Monterzy nie wykonali pułapki grawitacyjnej CWU. Obecnie się zastanawiam, czy założyć elektrozawór zamiast pompki obiegowej, czy szukać hydraulika, który potnie mi orurowanie i wykona pułapkę grawitacyjną na obiegu CWU.
  12. O tym wybuchu coś czytałem .. i wina leżała po stronie serwisanta. Przy teście szczelności wpompowali (teraz już nie pamiętam) tlen lub inny gaz, który wszedł w reakcję z resztkami czynnika i plus dodanie wysokiego ciśnienia - te czynniki razem doprowadziły do eksplozji. Na ile mi świta .. to właśnie był tlen do prób. A nowe pompy na R290 pracują na wyższym ciśnieniu i tu czynnikiem było niedouczenie serwisanta. Przy kompresji tlenu przekroczono ciśnienie, które doprowadziło do samozapłonu. A jak wiemy z fizyki tlen jest łatwopalny, jak i potrzebny przy spalaniu innych produktów opałowych. No i R290 to Propan. A Propan-Butan to przecież gaz palny używany w kuchenkach gazowych. Jeśli nie odpompowali skutecznie propanu z układu i dodali do niego tlen - to stworzyli mieszankę palną, która skompresowana uległa samozapłonowi. I to chyba jest wersja o której czytałem jakiś rok temu. Trochę się bawiłem z tym kalkulatorem na Ciepło Właściwie. Robiłem też kalkulacje przegród w starym kalkulatorze Termoorganika (teraz jest nowa wersja z okrojonym wyborem materiału na ściany) i wbrew pozorom, te stare ściany z lat '80-tych z gazobetonu, mają całkiem dobrą izolację. Porównywalną z bloczkami Ytonga. Oczywiście pod warunkiem, że nie uległy zawilgoceniu. Bo ciągną wodę jak pumeks. hmm.. a może coś błędnie policzyłeś? U mnie w stopce masz opis domu, stary z rekuperacją cegła 50 cm + 10 cm styropianu i wychodzi ze starymi oknami 7,2 kW. U ciebie dom jest większy, ale przy takich izolacjach 9 kW - może jednak wysoko. Tą moc odczytałeś samo ogrzewanie, czy z doliczonym CWU? Ja podaję samo ogrzewanie, bez CWU.
  13. Pompy tej mocy, do polskiego klimatu powinne mieć grzałki nie słabsze jak 6 kW - takie jest moje zdanie. Słabsze grzałki to jest zwykłe cięcie kosztów produkcji przez księgowych. Daj na dach 30 cm izolacji zamiast 20 cm - to powinieneś zyskać te brakujące 0,5 kW na OZC lub więcej.
  14. Temat w wersji z podłogówką się kręci, wersja z grzejnikami poszła w zapomnienie Podsumowanie roku 2024 (styczeń - grudzień) Dom z OZC ok. 7,0-7,2 kW ; 100% grzejniki niskotemperaturowe (+30°C do +45°C). W domu między +21,0°C a +22,5°C. (Termomodernizacja w stopce). Grzanie CO - produkcja ciepła 12'057 kWh / pobór prądu wg PC 3'294 kWh Grzanie CWU - produkcja ciepła 1'285 kWh / pobór prądu wg PC 428 kWh Chłodzenie w lato - produkcja 285 kWh / pobór 80 kWh Razem pobór wg PC = 3'802 kWh / wg podlicznika 3'424,5kWh Po uwzględnieniu wskazań podlicznika: - grzanie CO SCOP=4,36 - chłodzenie SCOP=3,46 - grzanie CWU SCOP=2,82 Podsumowanie stycznia 2025r. Produkcja CO 2'557 kWh / pobór wg PC 750 kWh Produkcja CWU 168 kWh / pobór wg PC 54 kWh Razem pobór wg PC 804 kWh / wg podlicznika 740,3 kWh Po uwzględnieniu wskazań podlicznika : - grzanie CO SCOP=3,71 - grzanie CWU SCOP=2,70
  15. Przeglądam Manual po raz n-ty - i możliwe, że masz rację. W manualu jest to opisane w sposób mało klarowny, suche definicje, bez przykładów.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...