Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

O samodzielnym (na budowie) klejeniu folii do styropianu nie słyszałem, raczej byłoby to problematyczne.

Folia klejona jest do styropianu fabrycznie i sprzedawana jako gotowa płyta styropianowa.

 

W warunkach budowlanych folia raczej jest mocowana poprzez spinki które mocuja rurę do styropianu.

W takich przypadkach należy zwracać szczególną uwagę na spinki aby kotwiły się w samym styropianie. Większość spinek mocowana jest własnie do warstwy folii przyklejonej fabrycznie do izolacji. W przypadku gdy folia nie będzie klejona a jednie swobodnie ułożona na izolacji jest ryzyko że spinka będzie wyskakiwać przy nawrotach pętli grzewczych lub podczas wylewania jastrychu - przed tymi sytuacjami należy bezwzględnie zabezpieczyć się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Poszczególne odcinki folii powinny być ze sobą sklejone celem uzyskania jednolitej szczelnej warstwy.

Tak samo sprawa wygląda przy połączeniu folii i fartucha tasmy brzegowej - także powinny być ze sobą połączone/sklejone.

 

Zabezpieczamy tym samym konstrukcję przed ewentualnym zapłynięciem wylewki pod izolację i folię (szczególnie ważne przy jastrychu anhydrytowym który jest dość płynny).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Kolejne pytanie powiązane z podłogówką o PC. Trafiłem na filmik, gdzie gość czyści podłogówkę zasilaną PC po roku użytkowania i wypłukuje z instalacji sporo syfu. Zaleca inhibitory, odpowiednie do nowych instalacji, odpowiednie do czyszczenia itd. Swoją podłogówkę (blue floor) zrobiłem sam, znajomi instalatorzy mówią, że oni nic nie dodają. Woda u nas 18 stopni francuskich, średnio twarda. No ale, ci moi znajomi są..starsi ode mnie i być może są odporni na nowości :D

Pytanie więc czy warto albo inaczej - czy można sobie tym czymś zaszkodzić? . Koszt nieduży, mniej niż 200zł w moim przypadku ale czy są jakieś opcje przeciw?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne pytanie powiązane z podłogówką o PC. Trafiłem na filmik, gdzie gość czyści podłogówkę zasilaną PC po roku użytkowania i wypłukuje z instalacji sporo syfu. Zaleca inhibitory, odpowiednie do nowych instalacji, odpowiednie do czyszczenia itd. Swoją podłogówkę (blue floor) zrobiłem sam, znajomi instalatorzy mówią, że oni nic nie dodają. Woda u nas 18 stopni francuskich, średnio twarda. No ale, ci moi znajomi są..starsi ode mnie i być może są odporni na nowości :D

Pytanie więc czy warto albo inaczej - czy można sobie tym czymś zaszkodzić? . Koszt nieduży, mniej niż 200zł w moim przypadku ale czy są jakieś opcje przeciw?

 

Co to są inhibitory do nowych instalacji? Specjalnie tak dedykowanych nie znam, być może za mało jeszcze wiem.

Inhibitor korozji to środek chemiczny który zabezpiecza instalację przed skutkami korozji elektrochemicznej. Ta zaś pojawia się najczęściej na powierzchni różnych metali w przypadku zastosowania ich w jednej instalacji np. stali węglowej i miedzi lub stali węglowej i stali nierdzewnej. Szczególnym przypadkiem tej korozji jest korozja elektrochemiczna kontaktowa, pojawiająca się na bezpośrednim styku obu metali o różnych potencjałach elektrochemicznych. Uniknąć jej możemy poprzez oddzielenie tych metali kawałkiem elementu nieżelaznego np. mosiężnym zaworem lub jakimś elementem z brązu (minimum 50 mm). Dodatkowym zabezpieczeniem takiej instalacji jest właśnie inhibitor korozji dodany do wody grzewczej.

 

W sytuacji gdy mamy instalację wykonaną z rur tworzywowych połączonych ze źródłem ciepła które w konstrukcji posiada elementy metalowe raczej nie będzie występowało zjawisko korozji elektrochemicznej. Zawory, rozdzielacze są zazwyczaj wykonane z mosiądzu, czasami z nierdzewki ale są od siebie odseparowane co najmniej kilkoma metrami rury tworzywowej więc ryzyko jest znikome. W tej sytuacji dostatecznym jest napełnienie instalacji wodą pitną (zaleca się aby pH wody grzewczej bylo powyżej wartości 8,2 co zabezpieczy instalację przed korozją galwaniczną).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba źle się wyraziłem.

 

Nie chodziło mi o klejenie folii (swobodnie ułożnej) do styropianu, tylko sklejenie jednego pasa folii z drugiem, lub sklejenie foli z "fartuchem" dylatacji brzegowej.

 

 

Zwykła taśma pakowa lub możesz użyć power tape ;) na all... zwykła taśma kosztuje ok. 2zł , power tape 9zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to są inhibitory do nowych instalacji? Specjalnie tak dedykowanych nie znam, być może za mało jeszcze wiem.

Inhibitor korozji to środek chemiczny który zabezpiecza instalację przed skutkami korozji elektrochemicznej. Ta zaś pojawia się najczęściej na powierzchni różnych metali w przypadku zastosowania ich w jednej instalacji np. stali węglowej i miedzi lub stali węglowej i stali nierdzewnej. Szczególnym przypadkiem tej korozji jest korozja elektrochemiczna kontaktowa, pojawiająca się na bezpośrednim styku obu metali o różnych potencjałach elektrochemicznych. Uniknąć jej możemy poprzez oddzielenie tych metali kawałkiem elementu nieżelaznego np. mosiężnym zaworem lub jakimś elementem z brązu (minimum 50 mm). Dodatkowym zabezpieczeniem takiej instalacji jest właśnie inhibitor korozji dodany do wody grzewczej.

 

W sytuacji gdy mamy instalację wykonaną z rur tworzywowych połączonych ze źródłem ciepła które w konstrukcji posiada elementy metalowe raczej nie będzie występowało zjawisko korozji elektrochemicznej. Zawory, rozdzielacze są zazwyczaj wykonane z mosiądzu, czasami z nierdzewki ale są od siebie odseparowane co najmniej kilkoma metrami rury tworzywowej więc ryzyko jest znikome. W tej sytuacji dostatecznym jest napełnienie instalacji wodą pitną (zaleca się aby pH wody grzewczej bylo powyżej wartości 8,2 co zabezpieczy instalację przed korozją galwaniczną).

 

Z tego co mówią na filmiku, jeden z inhibitorów jest do instalacji nowych, nie mających 6ciu miesięcy (S100) Może moderator nie wywali więc daję linka

- to czyszczenie rocznej instalacji . Trochę przerażające, dlatego pytam , czy warto zapobiegać. Tu filmik z PC. Pomijając błędy wykonawcze, też jest sporo zanieczyszczeń.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
mam pytanie, zamierzam położyć podłogówkę w domu, problem mam taki że dwa duże pokoje są poniżej reszty domu o jakieś 30cm (dwa schodki) rozdzielacz do tych pokojów będzie w wyższej cześć mieszkania, czy to jest jakiś technologiczny problem dla ogrzewania podłogowe z czym mogę mieć problem?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będzie problemów jeśli rozdzielacz jest wyżej - powietrze z pętli przesunie się do najwyższego jej punktu czyli rozdzielacza, a tam zostanie usunięte przez odpowietrznik.

 

Podczas pracy na tej pętli będą wyższe opory.... Zakładam że projektu i obliczeń nie posiadasz....

Edytowane przez plamiak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Witam,

 

A posluchajcie, podlacze sie niesmialo....

 

Chce robic doloty z PP do 3 rozdzielaczy z kospelka elektrycznego na 3 kondygnacje.

Do kazdej kondygnacji/ rozdzielacza osobny dolot z kotlowni.

Kondygnacje sa male, po 40 metrow tylko, wiec ogarne to po 4 petle na rozdzielacz. Rura podlogowki 18mm blue...

Chcialbym aby pompka z kospelka 8kw to pociagnela.

 

Czy osobne doloty do rozdzielaczy z PP 32 starczy?? Zalecacie niby PP40 ale przy tych 4 petlach tylko na rozdzielacz moze 32 by starczylo.....

Myslalem aby uzyc zamiennie PEX 32 ale boje sie troche giecia tej srednicy(przejscie przez strop, dogiecie w sciane i kolejne giecie do rozdzielacza podtynkowego)...

 

Jak uwazacie PP32, PP40 starczy czy isc w PEX 32 i trenowac giecie?

 

Pozdrawiam,

bejmar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

A posluchajcie, podlacze sie niesmialo....

 

Chce robic doloty z PP do 3 rozdzielaczy z kospelka elektrycznego na 3 kondygnacje.

Do kazdej kondygnacji/ rozdzielacza osobny dolot z kotlowni.

Kondygnacje sa male, po 40 metrow tylko, wiec ogarne to po 4 petle na rozdzielacz. Rura podlogowki 18mm blue...

Chcialbym aby pompka z kospelka 8kw to pociagnela.

 

Czy osobne doloty do rozdzielaczy z PP 32 starczy?? Zalecacie niby PP40 ale przy tych 4 petlach tylko na rozdzielacz moze 32 by starczylo.....

Myslalem aby uzyc zamiennie PEX 32 ale boje sie troche giecia tej srednicy(przejscie przez strop, dogiecie w sciane i kolejne giecie do rozdzielacza podtynkowego)...

 

Jak uwazacie PP32, PP40 starczy czy isc w PEX 32 i trenowac giecie?

 

Pozdrawiam,

bejmar

Wystarczy PP32

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Piszę z prośbą o pomoc przy rozplanowaniu ogrzewania podłogowego.

 

Dom parterowy: podłoga 14cm 0,036, ściany Porotherm P+W + 15cm 0,038, strop 30cm 0,036. W całym domu z wyłączeniem 3 pokoi, płytki ceramiczne. W pokojach panele/wykładzina. Grubość wylewki cementowej 6/7cm.

 

Ogrzewanie CO + CWU zasilane z kondensatu 1 funkcyjnego. Po przeanalizowaniu forum, stwierdziłem, że spróbuję tak:

- łazienki rozstaw 10cm (24* temperatura);

- pokoje/salon/kuchnia/garderoba/wiatrołap rozstaw 15cm (23*temperatura);

- pralnia rozstaw 20cm (21* temperatura);

- temperatura zasilania wstępnie na 35*;

 

Korzystając z programu PURMO SDG oraz obciążenia cieplnego pomieszczeń z projektu domu, mam takie wyniki:

 

1. Wiatrołap wschód (Q=450W), pow. 6,07 m2, kubatura: 16,1 m3:

- długość 1 pętli: 1x 60m;

- rozstaw podstawowy: 15cm;

- rozstaw brzegowy: 10cm (drzwi zewnętrzne);

- Podłoga oddaje 411W (brakuje 39W = 9%);

2.Kuchnia otwarta na salon wschód/południe (Q=715W), pow. 8,36 m2, kubatura: 22,2 m3:

- długość 1 pętli: 1x 65,7m;

- rozstaw podstawowy: 15cm;

- rozstaw brzegowy: brak (szafki kuchenne)

- Podłoga oddaje 539W (brakuje 176W = 36%);

 

3. Salon południe/zachód (Q= 3360W), pow. 41,18 m2, kubatura: 109 m3:

- długość 4 pętli: 4x 83m;

- rozstaw podstawowy: 15cm;

- rozstaw brzegowy: 10cm (okna do podłogi o sumie długości 6m;

- Podłoga oddaje 2735W (brakuje 625W = 19%);

 

4. Pokój 1 zachód (Q= 995W), pow. 13,21 m2, kubatura: 35 m3:

- długość 1 pętli: 1x 94m;

- rozstaw podstawowy: 15cm;

- rozstaw brzegowy: brak (1 zwykłe okno);

- Podłoga oddaje 556W (brakuje 439W = 44%);

 

5. Pokój 2 zachód/północ (Q= 995W), pow. 13,23 m2, kubatura: 35 m3:

- długość 1 pętli: 1x 94m;

- rozstaw podstawowy: 15cm;

- rozstaw brzegowy: brak (1 zwykłe okno);

- Podłoga oddaje 556W (brakuje 439W = 44%);

6. Sypialnia północ (Q= 745W), pow. 8,93m2, kubatura: 23,7 m3:

- długość 1 pętli: 1x 65m;

- rozstaw podstawowy: 15cm;

- rozstaw brzegowy: brak (1 zwykłe okno);

- Podłoga oddaje 376W (brakuje 369W = 50%);

7. Garderoba północ (Q= 610W), pow. 5,88 m2, kubatura: 15,6 m3:

- długość 1 pętli: 1x 47,2m;

- rozstaw podstawowy: 15cm;

- rozstaw brzegowy: brak (1 zwykłe okno);

- Podłoga oddaje 247W (brakuje 263W = 52%);

9. WC wewnątrz (Q= 360W), pow. 3,6 m2, kubatura: 9,5 m3:

- długość 1 pętli: 1x 44 m + drabinka z grzałką wpięta w rozdzielacz podłogówki;

- rozstaw podstawowy: 10cm;

- rozstaw brzegowy: brak (pomieszczenie wewnętrzne);

- Podłoga oddaje 179W (brakuje 181W = 52%) – bez uwzględnienia drabinki;

 

10. Łazienka północ (Q= 585W), pow. 5 m2, kubatura: 12,8 m3:

- długość 1 pętli: 1x 54 m + drabinka z grzałką wpięta w rozdzielacz podłogówki;

- rozstaw podstawowy: 10cm;

- rozstaw brzegowy: brak (zwykłe okno);

- Podłoga oddaje 249W (brakuje 336W = 57%) – bez uwzględnienia drabinki;

 

11. Pralnio/kotłownia północ (Q= 607W), pow. 10,58 m2, kubatura: 28 m3:

- długość 1 pętli: 1x 65 m;- rozstaw podstawowy: 10cm;

- rozstaw podstawowy: 20cm;

- rozstaw brzegowy: brak (zwykłe okno + tam będzie stał piec);

- Podłoga oddaje 595W (brakuje 12W = 2%);

 

Co Wy na to? Wyszły dość różne długości pętli...

 

Rozdzielacz będzie w korytarzu/komunikach 16m2 więc, myślę, że przez dobiegi do innych pomieszczeń rozwiąże problem dogrzania podłogi więc nie planowałem tam osobnej pętli.

 

1. Czy 1 rozdzielacz z 14 pętlami może być, czy dzielić na 2 rozdzielacze?

2. Co z brakiem wydajności ogrzewania? Nie chcę zagęszczać w salonie, kuchni i pokojach więcej niż co 15cm;

3. Jaki dojścia do rozdzielacza przy tylu pętlach, aby nie było problemu z zbyt małym przepływem?

 

Liczę na pomoc ;) mam nadzieję, że dobry wątek...

Edytowane przez kubus1701
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczę na pomoc ;) mam nadzieję, że dobry wątek...

 

Podnieś temperaturę zasilania. Ale najpierw, to sprawdź, czy suma tych obciążeń równa się obciążeniu z PCHE/świadectwem?

Pokój 1 i pokój 2 są takie same i mają takie same powierzchnie okien i ścian zewnętrznych? Czy może 1 ma tylko zachodnią ścianę zewnętrzną a 2 ma dwie - zachodnią i północną? Wtedy nie mogą mieć takich samych obciążeń. 9,5kW to sporo - nawet, jak masz WG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odzew ;)

 

Owszem, sytuacja jest delikatnie lepsza przy zasilaniu 40*, ale dalej są braki, a to już dość duża Tz.

 

Pokój, 1 i 2 są identyczne powierzchniowo (odbicia lustrzane północ, południe), obydwa mają identyczne okna na zachodniej ścianie. Jeden pokój ma ścianę bez otworów od północy, drugi od południa.

 

W projekcie mam podane obciążenia tylko dla pomieszczeń, gdzie będzie podłogówka. Inny wskaźnik to wyznaczenie EP dla budynku, co obliczono mi na 95 kWh m2/rok. Nie wiem dlaczego, ale średnio wierzę w te wyliczenia... Aż tak źle tego domu ocieplonego nie mam.

 

Oczywiście WM z ręku będzie. Okna 3 szyby z ciepła ramka na Vece82 SL.

Edytowane przez kubus1701
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...