Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Odkładając na bok żarty podsumuję: Tego typu obawy są niczym nieuzasadnione - i mówię to ja: człowiek z podłogówką w całym domu i małżonką z kruchymi żyłami. ;)

 

Równie dobrze można powiedzieć, że chodzenie po jakiejkolwiek powierchni nagrzanej słońcem, która to potem oddaje ciepło do atmosfery jest szkodliwe.

 

Niektórzy jeszcze twierdzą, że parzą ich stopy - to akurat problem wyregulowania, bo poprawna instalacja nie daje efektu ciepłej podłogi - bardziej bym to określił jako "niezimna", po prostu neutralna - jedyne miejsce gdzie podłoga jest cieplejsza u mnie w domu to łazienka - ale takie było założenie, żeby wyjść spod prysznica i stanąć na wypłytkowanej podłodze, a nie na wszelkiegoi rodzaju wymyślnych wycieraczkach. :)

 

Minusem podłogówki na pewno jest to, że dzieci nie mają motywacji do zakładania kapci - wolą biegać w skarpetach, bo nic nie ziębi. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Chciałbym się zapytać jak wygląda sterowanie niecentralne przy ogrz. podł. Zakładam, że jest jeden rozdzielacz na piętro. Jest on w kotłowni. Np ja w swoim pokoju chce mieć 21 stopni, a moja mama w gościnnym pokoju 22. W tym momencie jak wygląda takie sterowanie?

 

Witam.

 

Tu znajdziesz szczegółową informację na temat przykładowego systemu sterowania ogrzewaniem podłogowym - system używa termostatów bezprzewodowych:

 

http://www.ekoheat.com.pl/images/stories/Termostaty%20radiowe%20i%20regulacja.pdf

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym się zapytać jak wygląda sterowanie niecentralne przy ogrz. podł. Zakładam, że jest jeden rozdzielacz na piętro. Jest on w kotłowni. Np ja w swoim pokoju chce mieć 21 stopni, a moja mama w gościnnym pokoju 22. W tym momencie jak wygląda takie sterowanie?

 

Można zrobić tak, jak piszą gersik i silencio, czyli siłowniki + sterowanie w każdym pomieszczeniu.

Albo można taniej, choć może mniej wygodnie. Sterować można przy rozdzielaczu temperaturą poszczególnych pętli (pokrętło jak w grzejniku do każdej pętli). My tak mamy, jest regulacja pięciostopniowa odpowiadająca poszczególnym temp. Nie jest to bardzo precyzyjne ale przy grzaniu podłogowym dąży się raczej do uzyskania optymalnej temp. i nie gmyrania co chwilę w sterownikach. Mamy kable pod sterowniki ale chcieliśmy przez rok przetestować takie rozwiązanie i chyba tak jednak zostanie na stałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...

Witam,

Po prawie 10 latach eksploatacji, przy okazji zamieszania z programowaniem pieca okazało się że, niektóre zawory odcinające przepuszczaja. Przepływ był na tyle duży ze pomimo całkowitego odcięcia przez regulator pokojowy (2 dni ustawiona temperatura 5C) w pokojach było zbyt gorąco.

 

Oglądając instalację doszedłem do następujących wniosków:

- Rozdzielacze KAN-therm prawdopodobnie 71A, są podłączone odwrotnie do pieca.

- Zawory (zobacz zdjęcie) sa w stanie docisnąc igłę zaworu do końca.

- Przepuszczające zawory, są zwiazane z pomieszczeniami które są regularnie używane.

- Te obwody które były odcięte praktycznie 100% (nie ogrzewane pomieszczenia) nie mają tego problemu. Plastikowe rurki na zasilaniu byly zimne; w pomieszczenieniach nadal byla zimna podłoga.

 

Pytania:

- Czy na pracę zaworów może miec wpływ odwrócenie kierunku przepływu? Czy warto to poprawiac (nie jest to trudne od strony pieca)?

- Czy zawory powinny się domykać do końca?

- Czy można (jak) rozmontowac zawory w celu oceny stanu/wyczyszczenia/naprawy?

 

Pozdrowienia,

Andrzej

20160305_100633a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie zawory znajdują na dolnej belce?

Jeśli takie same jak na górnej (wnioskuje po założonych tworzywowych kapslach) to nie jest to typowy rozdzielacz serii 71A a własnoręczna przeróbka złożona z dwóch belek zasilających wykręconych z rozdzielacza serii 71A - szczęście że to w ogóle jakoś działa.

 

Rozdzielacz KAN-therm serii 71A składa się z belki (górna) z zaworami termostatycznymi do zamocowania siłowników oraz belki (dolna) z zaworami regulacyjnymi służącymi do hydraulicznej regulacji całej instalacji OP (regulacja przepływów). Zawory górnej belki powinny pracować w trybie max. otwarty lub max. zamknięty.

 

Wracając do Pańskich pytań:

1. W tym konkretnym przypadku, jeśli ma Pan obie belki z tymi samymi zaworami to nie ma różnicy w podłączeniu zasilania i powrotu z kotła - w typowym rozdzielaczu serii 71A na górę zalecamy podłączenie zasilania, na dolną belkę powrót do pieca.

2. Tak, zawory termostatyczne powinny zamykać przypływ do końca - jest kilka możliwości gdzie zawory mogą nie domykać: coś wpłynęło po zawory i blokuje możliwość max. zamknięcia zaworu, możliwe jest też że siłowniki od innego producenta mają zbyt niski skok i nie potrafią domknąć zaworów (siłownik KAN ma skok zaworu 4 mm). Proszę spróbować zdjąć siłownik i spróbować poruszać trzpieniem zaworu - może się zblokował/zastał. W oryginalnym rozdzielaczu serii 71A przepływ można tez odciąć poprzez max. zamknięcie zaworu regulacyjnego na dolnej belce (za pomocą klucza imbusowego).

3. Zawory zawsze można rozmontować ale z uwagi na uszczelnienie oringowe zawór-belka rozdzielacza wiąże się to z jego całkowitą wymianą. W dziale obsługi klienta posiadamy elementy serwisowe ale dla nowszych belek.

 

Jeśli to możliwe proszę o foto dolnej belki rozdzielacza bez tworzywowego kapturka (zbliżenie na zawór) oraz rozmiar wysokości belki (dokładnnie zmierzony).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Do doświadczonych Użytkowników podłogówki pytania:

Jestem na etapie adaptacji projektu domu [parter plus poddasze użytkowe-139 m2 pow. użytkowej-ogrzewanie to kominek i kocioł gazowy lub ekogroszek lub pompa ciepłą lub paliwo stałe(węgiel i drzewo)]

Jakie są róznice w kosztach eksploatacji podłogówki w zależności od wybrania powyższych systemów grzewczych?

Jak z trwałością podłóg - parkietów/paneli innych niż zalecane płytki i kamień np. w salonie pod podłogówką?

Jak z kosztami eksploatacji mieszanego systemu (grzejniki i podłogówka)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymarzony układ który osobiście polecam to odpowiednie ocieplenie budynku, 100% podłogówki + suszarki w łazienkach, wszystko podpięte pod kocioł gazowy a jeszcze lepiej pompę ciepła.

Odradzam paliw stałych = konieczność rozbudowania instalacji o układy mieszające obniżające temp. zasilania OP.

Jeśli kominek to tylko do celów rekreacyjnych, film + wino, w innym przypadku masz kotłownię w pięknym salonie.

Zapewniam Cię że żonę znudzi ciągłe sprzątanie skrawków drewna, popiołu, no i oczywiście musiałbyś automatycznie wygospodarować kawałek miejsca na składowanie drewna - jeśli byłoby to jedno z głównych źródeł ciepła dokładać trzeba dość często.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie są róznice w kosztach eksploatacji podłogówki w zależności od wybrania powyższych systemów grzewczych?

 

 

Podłogówka to rodzaj grzejnika. Nie rozróżnia co jest źródłem ciepłej wody - czy z kotłownia na węgiel czy z PC. Stąd różnice w eksploatacji są żadne z tego punktu widzenia.

 

Natomiast koszty ogrzewania wynikają faktycznie z rodzaju używanego źródła ciepła. Niby węgiel wychodzi taniej. Ale!

 

1. Kotłownia na węgiel musi mieć pewne minimalne wymiary, określone przepisami i wygodą obsługi pieca. W praktyce wymagana powierzchnia jest sporo większa od powierzchni zajmowanej przez PC czy kompaktowy piec gazowy. Ma to znaczenie przy wyborze projektu - wybierając gaz lub PC można kupić projekt z małą przestrzenią kotłowni lub umieścić urządzenie w pomieszczeniu gospodarczym: pralni, spiżarce (czyli zaoszczędzić przy budowie - średnio ok. 2 tyś zł/m2). Pomieszczenie w piecem na węgiel może być tylko kotłownią, bowiem jest w nim brudno.

 

2. Jeśli planujesz wentylację mechaniczną, to kotłownia na węgiel musi być odseparowana szczelnie od reszty domu, bowiem taką kotłownię, zgodnie z przepisami wolno wentylować jedynie grawitacyjnie.

 

3. Kotłownia na węgiel wymaga budowę komina dymowego. Przy PC komin nie jest potrzebny. Przy kotle gazowym kondensacyjnym można wstawić komin systemowy lub wyprowadzić spaliny przez ścianę przewodem koncentryczno-spalinowym

 

4. Kotłownia na węgiel jest obsługowa, nawet jak masz piec z podajnikiem. Pytanie, czy chcesz być niewolnikiem swojego pieca i nie móc wyjechać na dłuższe wczasy w okresie grzewczym?

 

5. Spaliny z węgla są toksyczne i nie ma czegoś takiego jak "czyste spalanie". Innymi słowy - zatruwasz bezpośrednie otoczenie w którym żyjesz, powietrze, którym oddychają twoje dzieci.

 

6. Piec na węgiel najekonomiczniej wychodzi w dużych, słabo ocieplonych domach lub z rozbudowaną bryłą z trudnymi w ociepleniu mostkami cieplnymi (balkony, słupy, wykusze).

Małe, zwarte domy, bardzo dobrze ocieplone, zwykle mają tak małe zapotrzebowanie na ciepło, że trudno do nich dobrać piec na węgiel o małej mocy i wówczas w okresach przejściowych i w ciepłe zimy sporo ciepła (czyli pieniędzy) puszcza się kominem lub otwartymi oknami, bo inaczej dom się przegrzewa.

 

7. Przy piecu na węgiel i tak musisz rozważyć kwestie ogrzewania wody do mycia latem, kiedy piec jest wygaszony.

 

Jeśli tylko gaz masz w rozsądnej odległości od domu (koszty przyłącza), IMHO nie ma sensu rozważać innych systemów grzewczych.

Jeśli chcesz budować dom bardzo energooszczędny/pasywny i nie masz dużej ilości dzieci, to osobiście wybrałabym prąd (nie PC, a po prostu czysty prąd).

 

Innymi słowy decyzja o źródle ciepła musi być powiązana z wybieranym projektem domu, pewną filozofią budowania (np. kwestia wentylacji mechanicznej, likwidacji mostków cieplnych) oraz trybem życia rodziny. Inny typ domu wybiera się pod paliwo stałe, inny pod PC czy gaz.

 

Teraz o samej podłogówce - najlepiej współdziała ze źródłami o dużej modulacji (czyli potrafiących pracować z bardzo małą mocą) i niskiej temperaturze czynnika cieplnego - czyli PC, prądem lub gazowym piecem kondensacyjnym. Można zastosować podłogówkę przy piecach wysokotemperaturowych na paliwo stałe, ale to już komplikuje instalację czyli podnosi koszty montażu. Stąd można stwierdzić, ze w przypadku kotła na węgiel (pellet, słomę, itp.) wybór podłogówki jest kwestią estetyczną (likwidacja grzejników) a nie ekonomiczną.

 

Co do drewna na podłodze - cała Skandynawia praktycznie w nowych domach robi podłogówki a na podłogach kładzie dechy. Z tym, ze należy liczyć się z naturalnymi cechami materiału, takimi jak praca pod wpływem ciepła i wilgotności. Bo to nie samo ciepło podłogówki jest problemem (bo prawidłowo zaprojektowana podłogówka wcale nie daje efektu ciepłej podłogi, co najwyżej letniej :) ), ale wysuszanie powietrza i praca podłoża. Nie uzyskasz efektu jednolitej powierzchni równej i gładkiej jak szkło, bez jakiejkolwiek szpary.

Na podłogówki zaleca się elementy warstwowe (typu deska baliniecka) lub małoformatowe (typu parkiet przemysłowy, lamelowy), olejowane (a nie lakierowane), z drewna o niskim skurczu (np. merbau, dąb a nie buk).

Dla wielbicieli długich dech są specjalnie formowane elementy, ale to już wyższa półka cenowa: http://www.marchewka.pl/podłogi/.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do użytkowników Pomp ciepła i podłogówki. Jak sterowana jest podłogówka przy PC? W starym domu mam Ekogroch i podłogówka na wlocie z termostatem (w ten sposób ograniczam temp. wody wlotowej w podłoge) Dodatkowo elektrozawory i czujnik w pokoju z nastawą temp który decyduje kiedy zamknąć elektrozawory jesli temp. jest za duza. Jak to wygląda w przypadku PC PW? PC daje juz temp na wlocie do podłogi 35 st czy jak? Duzo osób także pisało że elektrozawory przy PC to zło i nalezy miec cały czas(podczas pracy PC) otwarte obwody na max i nie dławić przepływów elektrozaworami. Mógłby ktoś mi przybliżyć temat?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duzo osób także pisało że elektrozawory przy PC to zło i nalezy miec cały czas(podczas pracy PC) otwarte obwody na max i nie dławić przepływów elektrozaworami. Mógłby ktoś mi przybliżyć temat?

Pozdrawiam

Jeśli masz pompę ciepła ze sprężarką o stałej mocy np. 11kW i nie masz bufora ciepła (np. zasobnik 300L) to albo zapewnisz stały odbiór ciepła (brak elektrozaworów) albo sprężarka będzie się często wyłączać i włączać, co wpłynie na jej dużo szybsze zużycie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. PC daje wodę o konkretnej temperaturze, zależnej od zapotrzebowania na ciepło w danej chwili.

 

Podobnie piec na gaz. W mrozy podawał 28-32 stopnie do podłogówki.

 

To jest bardzo duże uproszczenie. Bardzo bym chciał żeby kotły i pompy ciepła podawały czynnik o konkretnej temperaturze, ale aż tak dobrze nie jest.

Jeżeli urządzenia mają modulację to zwykle w danych zakresach i nie od 0% mocy. Dodatkowo mają własną bezwładność cieplną i jest jakiś czas reakcji, korygowania itd. Nie będzie to działało jak bateria termostatyczna w łazience...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest bardzo duże uproszczenie.

 

Owszem, ale akurat bateria termostatyczna też ma wiele ograniczeń :)

W porównaniu z piecem na węgiel jednak powiedziałabym , ze PC czy kocioł kondensacyjny są mega czułe i dokładne.

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do użytkowników Pomp ciepła i podłogówki. Jak sterowana jest podłogówka przy PC? W starym domu mam Ekogroch i podłogówka na wlocie z termostatem (w ten sposób ograniczam temp. wody wlotowej w podłoge) Dodatkowo elektrozawory i czujnik w pokoju z nastawą temp który decyduje kiedy zamknąć elektrozawory jesli temp. jest za duza. Jak to wygląda w przypadku PC PW? PC daje juz temp na wlocie do podłogi 35 st czy jak? Duzo osób także pisało że elektrozawory przy PC to zło i nalezy miec cały czas(podczas pracy PC) otwarte obwody na max i nie dławić przepływów elektrozaworami. Mógłby ktoś mi przybliżyć temat?

Pozdrawiam

PC daje zasilanie wg krzywej grzewczej czyli do max.ustawionej temp.zasilania np.35st.C a zaczyna od najniższych temp.ponieważ o temp.zasilania decyduje powrót,wraz ze wzrostem temp.powrotu wzrasta temp.zasilania,różnica między nimi to 5st.C.

O stopniu i czasie dochodzenia do max.ustawionej temp.decyduje pogodówka jak i inwenter.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Podłogówka to rodzaj grzejnika. Nie rozróżnia co jest źródłem ciepłej wody - czy z kotłownia na węgiel czy z PC. Stąd różnice w eksploatacji są żadne z tego punktu widzenia.

 

Natomiast koszty ogrzewania wynikają faktycznie z rodzaju używanego źródła ciepła. Niby węgiel wychodzi taniej. Ale!

 

1. Kotłownia na węgiel musi mieć pewne minimalne wymiary, określone przepisami i wygodą obsługi pieca. W praktyce wymagana powierzchnia jest sporo większa od powierzchni zajmowanej przez PC czy kompaktowy piec gazowy. Ma to znaczenie przy wyborze projektu - wybierając gaz lub PC można kupić projekt z małą przestrzenią kotłowni lub umieścić urządzenie w pomieszczeniu gospodarczym: pralni, spiżarce (czyli zaoszczędzić przy budowie - średnio ok. 2 tyś zł/m2). Pomieszczenie w piecem na węgiel może być tylko kotłownią, bowiem jest w nim brudno.

 

2. Jeśli planujesz wentylację mechaniczną, to kotłownia na węgiel musi być odseparowana szczelnie od reszty domu, bowiem taką kotłownię, zgodnie z przepisami wolno wentylować jedynie grawitacyjnie.

 

3. Kotłownia na węgiel wymaga budowę komina dymowego. Przy PC komin nie jest potrzebny. Przy kotle gazowym kondensacyjnym można wstawić komin systemowy lub wyprowadzić spaliny przez ścianę przewodem koncentryczno-spalinowym

 

4. Kotłownia na węgiel jest obsługowa, nawet jak masz piec z podajnikiem. Pytanie, czy chcesz być niewolnikiem swojego pieca i nie móc wyjechać na dłuższe wczasy w okresie grzewczym?

 

5. Spaliny z węgla są toksyczne i nie ma czegoś takiego jak "czyste spalanie". Innymi słowy - zatruwasz bezpośrednie otoczenie w którym żyjesz, powietrze, którym oddychają twoje dzieci.

 

6. Piec na węgiel najekonomiczniej wychodzi w dużych, słabo ocieplonych domach lub z rozbudowaną bryłą z trudnymi w ociepleniu mostkami cieplnymi (balkony, słupy, wykusze).

Małe, zwarte domy, bardzo dobrze ocieplone, zwykle mają tak małe zapotrzebowanie na ciepło, że trudno do nich dobrać piec na węgiel o małej mocy i wówczas w okresach przejściowych i w ciepłe zimy sporo ciepła (czyli pieniędzy) puszcza się kominem lub otwartymi oknami, bo inaczej dom się przegrzewa.

 

7. Przy piecu na węgiel i tak musisz rozważyć kwestie ogrzewania wody do mycia latem, kiedy piec jest wygaszony.

 

Jeśli tylko gaz masz w rozsądnej odległości od domu (koszty przyłącza), IMHO nie ma sensu rozważać innych systemów grzewczych.

Jeśli chcesz budować dom bardzo energooszczędny/pasywny i nie masz dużej ilości dzieci, to osobiście wybrałabym prąd (nie PC, a po prostu czysty prąd).

 

Innymi słowy decyzja o źródle ciepła musi być powiązana z wybieranym projektem domu, pewną filozofią budowania (np. kwestia wentylacji mechanicznej, likwidacji mostków cieplnych) oraz trybem życia rodziny. Inny typ domu wybiera się pod paliwo stałe, inny pod PC czy gaz.

 

Teraz o samej podłogówce - najlepiej współdziała ze źródłami o dużej modulacji (czyli potrafiących pracować z bardzo małą mocą) i niskiej temperaturze czynnika cieplnego - czyli PC, prądem lub gazowym piecem kondensacyjnym. Można zastosować podłogówkę przy piecach wysokotemperaturowych na paliwo stałe, ale to już komplikuje instalację czyli podnosi koszty montażu. Stąd można stwierdzić, ze w przypadku kotła na węgiel (pellet, słomę, itp.) wybór podłogówki jest kwestią estetyczną (likwidacja grzejników) a nie ekonomiczną.

 

Co do drewna na podłodze - cała Skandynawia praktycznie w nowych domach robi podłogówki a na podłogach kładzie dechy. Z tym, ze należy liczyć się z naturalnymi cechami materiału, takimi jak praca pod wpływem ciepła i wilgotności. Bo to nie samo ciepło podłogówki jest problemem (bo prawidłowo zaprojektowana podłogówka wcale nie daje efektu ciepłej podłogi, co najwyżej letniej :) ), ale wysuszanie powietrza i praca podłoża. Nie uzyskasz efektu jednolitej powierzchni równej i gładkiej jak szkło, bez jakiejkolwiek szpary.

Na podłogówki zaleca się elementy warstwowe (typu deska baliniecka) lub małoformatowe (typu parkiet przemysłowy, lamelowy), olejowane (a nie lakierowane), z drewna o niskim skurczu (np. merbau, dąb a nie buk).

Dla wielbicieli długich dech są specjalnie formowane elementy, ale to już wyższa półka cenowa: http://www.marchewka.pl/podłogi/.

 

Zamiast płaszcza wodnego do kominka planuje WM Rekuperacje zrobic....

Tylko 100 % podłogówki nie widzi mi się ze względu na parkiety/panele w salonie i nie których pokojach ...

Problem przy podłogówce jest też pod względem doboru mebli i późniejszego ich innego ustawienia...

Jak polecana na forum wielokrotnie pompa ciepła Panasonic 9 KW(pasująca do mojego domu) radzi sobie w systemie mieszanym 50% podłogówki i 50 % grzejników?

Dużo więcej pobiera prądu przy zwykłych grzejnikach (klimakonwektory 4 razy droższe od tradycyjnych grzejników)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...