Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

nie, dlaczego?

Tak mi powiedział konstruktor i na logikę dlaczego mam mu nie wierzyć?

Przecież podstawowym założeniem płyty jest spowodowanie równomiernych obciążeń na grunt i tym samym zminimalizowanie spękań ścian pod wpływem osiadania fundamentów na niejednorodnym gruncie czy w obrębie szkód górniczych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

moim skromnym zdaniem to najgorsze chyba co może być bo wtedy masz nierówno obciążone i nie jesteś w stanie przewidzieć jak zwłaszcza po kilku/nastu latach zwłaszcza na łączeniach się to zachowa..

ile kasy zaoszczędzisz w taki sposób? jak dom jest 10x15m jedną wartstwę chcesz z XPS (w mnie na taką płytę poszło 30m3) więc już masz 15m3 XPS

potem chcesz pod ściany nośne tez XPS - czyli po obrysie i ze dwie czy trzy w srodku, niech będzie 80mb XPSa, żeby nie ciąć to musisz mieć około 80 płyt czyli 4m3.. i już mamy wynik, oszczędzisz 11m3, za dobry EPS200 parking/podłoga trzeba dać jakieś 280 zł za m3 a za XPS30 jakieś 430 czyli na m3 masz 150 zł różnicy.. razy 11m3 to oszczędzasz 1650 zł.. brutto

IMHO nie warto..

 

Cos... już wiele razy opisałem... do projektowania plyt fundamentowych, aby nie projektować strop, parametry gruntu sa istotne. Jak mieszasz materialy, to masz problem w obliczeniu, chyba ze projektant ignoruje fakt ze jest izolacja pod plyta i je nie uwzglednia, co się niestety często zdarza.

 

Te oszczednosci sa juz takie male, ze naprawdę nawet bym się nie zastanawial.

 

Plyta fundamentowa na trudnych gruntach tez wymaga przygotowanie podbudowy, czyli podsypke itd., a jeśli grunt jest bardzo skomplikowany, np. szkody górnicze lub bardzo slabe grunty, to tak samo trzeba cos z tym zrobić, np. dużo grubsza bądź mocniejsza plyte, wymiana gruntu, pianobeton, szklo piankowe itd., możliwe technologie sa rozne.

Plyta cudow nie czyni, owszem, lepiej odprowadza obciążenie do gruntu niż lawy, ale tez trzeba to z glowa zrobić.

Wytrzymalosc XPS 185 kN/m², EPS200 45 kN/m², to jednak już duza roznica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


 

 

Właśnie też się zastanawiam, u mnie narazie sama płyta. Grunt wymieniomny na metr szerzej niż płyta na piasek. Pionowe płyty styropianu też nie były docinane, więc są wkopane w ziemię 20 cm poniżej płyty. JAk myślicie, duże jest zagrożenie, że coś się stanie w tym przypadku, czy można spokojnie zostawićpłytę na zimę bez opaski przeciwwysadzinowej.

 

Jak masz czysty piasek pod domem, to nie ma co się martwic, piasek jest niewysadzinowy, jeśli nie jest przewarstwiony. Wtedy taka opaske jak w ogole ma sensu tylko ze względu na bilans energetyczny pod domem, czyli aby zminimalizować straty ciepla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie, dlaczego?

Tak mi powiedział konstruktor i na logikę dlaczego mam mu nie wierzyć?

Przecież podstawowym założeniem płyty jest spowodowanie równomiernych obciążeń na grunt i tym samym zminimalizowanie spękań ścian pod wpływem osiadania fundamentów na niejednorodnym gruncie czy w obrębie szkód górniczych

 

Nie do końca. Generalnie plyta lepiej odprowadza sily, owszem, ale grunt w tym jest ważnym współczynnikiem. Chyba ze projektuje się strop, ale wtedy zabawa jest droga. Przygotowanie gruntu mniej kosztuje niż nadmierne ilości stali i betonu.

Plyta powinna być tak projektowana, ze wystarczy w danym przypadku, razem z marginesem bezpieczeństwa, ale nie więcej. Każdy potrafi projektować plyte o grubości 40cm, z siatka stalowa fi14 co 15cm gora i dol i belki stalowe 2xfi14 gora i dol pod scianami, beton C30/37 itd., taka plyta trzyma się na niemal każdym gruncie wybacza osiadanie i szkody górnicze, ba, nawet EPS50 pod spodem, ale tania zabawa to nie jest, i o to nie chodzi.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca. Generalnie plyta lepiej odprowadza sily, owszem, ale grunt w tym jest ważnym współczynnikiem. Chyba ze projektuje się strop, ale wtedy zabawa jest droga. Przygotowanie gruntu mniej kosztuje niż nadmierne ilości stali i betonu.

Plyta powinna być tak projektowana, ze wystarczy w danym przypadku, razem z marginesem bezpieczeństwa, ale nie więcej. Każdy potrafi projektować plyte o grubości 40cm, z siatka stalowa fi14 co 15cm gora i dol i belki stalowe 2xfi14 gora i dol pod scianami, beton C30/37 itd., taka plyta trzyma się na niemal każdym gruncie wybacza osiadanie i szkody górnicze, ba, nawet EPS50 pod spodem, ale tania zabawa to nie jest, i o to nie chodzi.

 

Znalzłem w archiwum taki fundament przytaczany przez ciebie. Niestety słaba rozdzielczość:

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxa_6EfL5cEqVV9foeJgJEWo-v6vPPhDU4frFBC_s_5XhGpams

jeśli masz gdzieś lepszą jakość to wklej.

Ale i tak widać, że XPS tylko pod obciązeniami, reszta sam EPS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież podstawowym założeniem płyty jest spowodowanie równomiernych obciążeń na grunt i tym samym zminimalizowanie spękań ścian pod wpływem osiadania fundamentów na niejednorodnym gruncie czy w obrębie szkód górniczych

 

Thomas Ci już z grubsza napisał. Płyta "rozmyje" te obciązenia, ale nie wyrówna (zakładając "rozsądną" jej grubość i ilość zbrojenia).

 

...Czy taka wersja się oplaca, biorac pod uwagę ze wtedy potrzebuje wyższe sciany, aby zachować wysokości pokoju, to inna kwestia.

 

No bez przesady, podwyższenie murów o te 10cm (czy wyższy wieniec nad nimi) czy nawet dodatkowy EPS posadzkowy zamiast, to wyraźnie inny koszt (niższy oczywiście) niż dodatkowe 10cm XPS pod płytą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No bez przesady, podwyższenie murów o te 10cm (czy wyższy wieniec nad nimi) czy nawet dodatkowy EPS posadzkowy zamiast, to wyraźnie inny koszt (niższy oczywiście) niż dodatkowe 10cm XPS pod płytą.

 

Może na etapie budowy tak, ale licząc dalsze koszty eksploatacyjne domu to już nie tak "oczywiście", ponieważ przy 10cm XPS "pod" i 10cm EPS "nad" masz większe mostki termiczne na styku ściana/płyta fundamentowa niż przy 20cm XPS "pod".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może na etapie budowy tak, ale licząc dalsze koszty eksploatacyjne domu to już nie tak "oczywiście", ponieważ przy 10cm XPS "pod" i 10cm EPS "nad" masz większe mostki termiczne na styku ściana/płyta fundamentowa niż przy 20cm XPS "pod".

Ale, czy aż tak duże? To nie jest głupi pomysł te drogie 10 cm pod i te tanie 10 cm nad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może na etapie budowy tak, ale licząc dalsze koszty eksploatacyjne domu to już nie tak "oczywiście", ponieważ przy 10cm XPS "pod" i 10cm EPS "nad" masz większe mostki termiczne na styku ściana/płyta fundamentowa niż przy 20cm XPS "pod".

 

Tak tak, to oczywiście jest argument do rozważenia (policzenia), ale wyższe mury (czy wieniec) już znacznie mniej (zwykle to 10cm muru to z kilkanaście % 10cm XPS zamiast EPS posadzkowego).

 

To wszystko do policzenia, ale główną "robotę" robią chyba pierwsze centymetry pod płytą. A możliwe że lepiej tę kasę przerzucić na dach czy ścianę, gdzie m3 izolacji ze 2-3x tańszy (i temp. pod drugiej str. przegrody jakby niższa zimą)...

Edytowane przez grzeniu666
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

PS. Są ludzie co płytę na EPS100 wylali. To są dopiero oszczędności! :p

No są. Legalett tak robił i to za kosmiczną kasę. O skutkach pisał, zapomniany już nieco PiotrO. Zgnieciony i stwardniały styropian. Gwoli informacji, takie styro przestaje pełnić funkcję izolatora. Po co go więc dawać?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może na etapie budowy tak, ale licząc dalsze koszty eksploatacyjne domu to już nie tak "oczywiście", ponieważ przy 10cm XPS "pod" i 10cm EPS "nad" masz większe mostki termiczne na styku ściana/płyta fundamentowa niż przy 20cm XPS "pod".

 

Przy domu o powierzchni zabudowy 135m2 zmiana z 20cm XPS pod płytą, na 10cm XPS pod i 10 cm EPS nad dała mi 3000zł oszczednosci.

Możesz określić, kiedy zostaną one "zjedzone" przez mostek?

Załóżny, że mam 80 mb ścian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy domu o powierzchni zabudowy 135m2 zmiana z 20cm XPS pod płytą, na 10cm XPS pod i 10 cm EPS nad dała mi 3000zł oszczednosci.

Możesz określić, kiedy zostaną one "zjedzone" przez mostek?

Załóżny, że mam 80 mb ścian.

 

Pewnie z 50 lub więcej lat... Asolt musiałby pomóc.

Ja napisałem, że różnica będzie ale nie tak "oczywista".

 

Warto jednak zastanowić się nad zamianą części XPS'a na EPS200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak to policzyłeś? uwzględniłes dodatkowa warstwę cegieł lub wieniec wyższy?

13,5 m3 XPS kosztuje 5805zł

13,5 m3 EPS kosztuje 2565zł

 

Wylanie wieńca podniesionego o 10cm na ścianach nośnych o długosci 60mb to jeden kubik betonu. Koszt ? ;)

 

Pza tym, teraz doceniam te 10 cm styro na wylewce, za elastyczność, jaka mi daje w ciągnięciu instalacji po płycie.

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Thomas Ci już z grubsza napisał. Płyta "rozmyje" te obciązenia, ale nie wyrówna (zakładając "rozsądną" jej grubość i ilość zbrojenia).

 

 

 

No bez przesady, podwyższenie murów o te 10cm (czy wyższy wieniec nad nimi) czy nawet dodatkowy EPS posadzkowy zamiast, to wyraźnie inny koszt (niższy oczywiście) niż dodatkowe 10cm XPS pod płytą.

 

wiecej tynku, farbe, elewacje, wszystko trzeba uwzglednic, a wtedy, nie robiąc dokladna obliczenie, mysle ze roznica w najlepszym przypadku jest marginalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalzłem w archiwum taki fundament przytaczany przez ciebie. Niestety słaba rozdzielczość:

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxa_6EfL5cEqVV9foeJgJEWo-v6vPPhDU4frFBC_s_5XhGpams

jeśli masz gdzieś lepszą jakość to wklej.

Ale i tak widać, że XPS tylko pod obciązeniami, reszta sam EPS.

 

to nie jest mój fundament, to jest koncepcja firmy Schwedenplatte. Tam jest napisane, ze pod częściami nosnimi trzeba wsadzić XPS400 lub 500, numer polega na tym ze plyta pomiędzy ostrogamu (pogrubienie na krawędzi) nie liczy się jako nosna. Taka hybridowa wersja, która wcale nie wychodzi taniej. W ramach dyskusji tutaj wklejilem ten rysunek. Sprawdz w google Schwedenplatte, Regelschnitt aussen, i znajdziesz :)

 

Pozdrawiam

 

edit: http://www.schwedenplatte.de/tech/Regelschnitt-Aussen-normal.de.pdf

Edytowane przez tmann*
dodawanie linka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13,5 m3 XPS kosztuje 5805zł

13,5 m3 EPS kosztuje 2565zł

 

Wylanie wieńca podniesionego o 10cm na ścianach nośnych o długosci 60mb to jeden kubik betonu. Koszt ? ;)

 

Pza tym, teraz doceniam te 10 cm styro na wylewce, za elastyczność, jaka mi daje w ciągnięciu instalacji po płycie.

 

Zupelnie się z Toba zgadzam, jeśli chodzi o zalety w przypadku wylewki z izolacja EPS pod spodem. Również tradycyjna podlogowka ma swoje zalety wzgledem plyty grzewczej. Wiele razy o tym pisałem. Tu chodzilo o koncepcje zrobić pod plyta marginalna warstwę XPS i reszte az do osiagnecia parametry w standardzie domu pasywnego na plycie jako EPS. Czyli np. 10cm XPS pod plyta, i 20cm na plycie (jeszcze jakos takos działa) lub nawet 5cm XPS i 25 EPS (już nie bardzo, punkt rosy pod styropianem nad plyta)

 

Jednak, na plyte grzewcza, stosowana pod domem pasywnym, sa bardzo silne argumenty, biorac pod uwagę skuteczność względem ilości energii, która potrzebuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...