Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Podlałem. Wiało jak diabli. Wszedłem na płytę, na środku zauważyłem wgłębienie, rak głęboki tak do 1cm. W jego rejonie jest jakieś grubsze kruszywo. Jak to zabezpieczyć, jakaś masa czy coś jak żywica w tubce?

 

Powierzchnię płyty do wyceny liczymy zwykle z burtą styroduru czy bez? Mam pewien rozdźwięk z wykonawcą. :)

Edytowane przez pandzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

To jest mój pierwszy wpis wiec chciałbym się przywitać na początek.

Planuje budowę domu w zabudowie szeregowej, pomiędzy istniejącymi już domami ( z wczesnych lat 90). Dom pietrowy, jednorodzinny o pow uzytk 160m2 Mam badania geologiczne oraz projekt domu z płyta fundamentową (pow plyty 106m2).

Chciałem się zapytać co sądzicie o projekcie płyty (grubości, głębokości, itp ) w kontekście geologii, czy macie jakieś uwagi. rekomendacje, co sadzicie o wymianie gruntu pod płytą, a może jakieś namiary na firmy budujące płytę w wa-wie.

 

Odnośnie szczegółów:

Konstruktor proponuje usuniecie 30cm humusu,

Idąc od dolu:

15 cm - piasek

15 cm chudy beton

20 cm styroduru

30 cm zelbeton

17,5 cm ( hydroizolacja, styropian, beton)

 

Izolacja termiczna płyty fundamentowej - płyty z polistyrenu ekstrudowanego

XPS GR. 20cm o wytrzymałości na ściskanie min. 500kPa o min. współczynniku

przewodzenia ciepła λ=0,035 [W/(m*K)] (np. Synthos XPS Prime 50) układany na

zakład w dwóch warstwach.

 

Posadzki na płycie fundamentowej - styropian samogasnący wodoodporny

EPS 100-038 gr.10cm o min. współczynniku przewodzenia ciepła λ=0,031 [W/

(m*K)] (np. EPS S Termonium podłoga) układany na zakład w dwóch warstwach.

W wierzchniej warstwie prowadzone instalacje sanitarne.

 

Izolacja pionowa płyty fundamentowe – do projektowanego poziomu opaski

żwirowej od poziomu płyty fundamentowej - płyty termoizolacyjne ze

styropianu wodoodpornego gr. 18cm o min. współczynniku przewodzenia

ciepła λ=0,035 [W/(m*K)] (np.EPS S Termonium fundament). Płyty układać

luzem, ściśle, zabezpieczyć membraną przeciwwodną - folią kubełkową,

przysypując warstwą gruntu.

 

Fundamenty:

Posadowienie budynku wykonano na podstawie badań geologicznych.

Zaprojektowano posadowienie budynku na płycie fundamentowej wg

rysunków konstrukcyjnych.

Zakłada się wymianę gruntu do dolnego poziomu występowania nasypów na

pospółkę którą należy zagęścić do stopnia zagęszczenia Id=0,80 (wskaźnik

zagęszczenia Is=0,99). Zagęszczenie gruntu mechaniczne bądź przez polewanie

wodą warstwami co należy prowadzić pod kontrolą geologa

Pospółka o podanych parametrach łatwo się zagęszcza oraz (max do 30cm)

charakteryzuje się niewielkim kapilarnym podciąganiem wody.

 

Gelologia (zalecenia dot stnd fundamentow na ławach):

Budowa geologiczna została rozpoznana do głębokości maksymalnej 5,0 m p.p.t. Od powierzchni

zalega warstwa nasypów niekontrolowanych o miąższości w zakresie 0,5-1,3 m. Poniżej jedynie w

otworze nr 2 rozpoznano warstwę gruntów organicznych w postaci namułów piaszczystych o

nieznacznej miąższości 0,2 m. Głębiej pod nasypami i namułami dominują grunty morenowe w postaci

glin piaszczystych i glin pylastych w stanie twardoplastycznym (IL=0,05-0,25) lub plastycznym (IL=0,35-

0,47), lokalnie występują przewarstwienia piasków drobnych i średnich (otwór nr 1). Grunty plastyczne

w otworze nr 2 tworzą warstwę o miąższości 1,1 m (na głębokości 0,8 m p.p.t.), pozostałe utwory

plastyczne występują w otworze nr 3 w postaci przewarstwień o niewielkiej miąższości.

Wykonanymi wierceniami osiągnięto pierwszy poziom wód gruntowych. Napięte zwierciadło wody

nawiercono odpowiednio na głębokości 1,90 i 2,80 m p.p.t, tj. na rzędnej 25,60 m n.p.W.

W oparciu o wykonane badania, projektowaną inwestycję zaliczono do I kategorii geotechnicznej

w złożonych warunkach gruntowych.

Przestrzenny obraz budowy geologicznej i warunków geotechnicznych przedstawiono na

załączonyych przekrojach geotechnicznych (zał.5.1-5.3).

Poniżej przedstawiono zalecenia odnośnie projektowanej inwestycji:

1. Grunty słabonośne w postaci nasypów i gruntów organicznych zalegają stosunkowo płytko do głębokości

maksymalnie 1,3 m p.p.t. Zaleca się ich usunięcie.

2. Pod nasypami lokalnie występują grunty spoiste w stanie plastycznym. W przypadku projektowania

fundamentów w obrębie tej warstwy zaleca się jej częściową wymianę do głębokości 0,5m poniżej

poziomu posadowienia. Następnie dno wykopu zaleca się zabezpieczyć warstwą wyrównawczą chudego

betonu o miąższości 0,2-0,3m i pozostałą część wykopu uzupełnić warstwą piaszczystą zagęszczoną do

parametrów wskazanych przez projektanta.

3. Posadawiając fundamenty w obrębie gruntów spoistych należy pamiętać że grunty te są wrażliwe na

zmiany wilgotności - przy dodatkowym nawodnieniu lub pod wpływem drgań – łatwo ulegają

uplastycznieniu, bądź upłynnieniu. W wykopach należy chronić je przed negatywnym wpływem warunków

atmosferycznych (opady, roztopy).

4. Wykopy fundamentowe w obrębie serii spoistej zaleca się doprowadzić do rzędnej wyższej od

planowanej o ok. 0,2-0,3m. Ostatnią warstwę gruntu, zabezpieczającą podłoże przed nadmiernym

zawilgoceniem lub przesuszeniem, należy zebrać bezpośrednio przed przystąpieniem do robót

fundamentowych.

5. W przypadku zaprojektowania wykopów poniżej zwierciadła wody, roboty ziemne należy prowadzić w

szczelnie wygrodzonych wykopach jednocześnie obniżając zwierciadło wody.

6. Parametry warstw geotechnicznych podane w załączonej tabeli (zał.4), pozwolą na przeprowadzenie

obliczeń statycznych projektowanej inwestycji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się zastanawiam, co to za pomysły z chudziakiem pod płytą? Pewno dlatego, że piasek się kiepsko zagęszcza? To jest jeszcze kliniec, który kosztuje 2 x tyle, co pospółka, ale i tak się bardzo opłaca i dobrze zagęszcza. Bywam na budowie, ostatnio sypali pospółkę pod budynek 1000 m2 w podstawie, jeździł facet z płytą i cały dzień to wibrował. Ja robię swoje w budynku obok, co go kończymy, robię i się przyglądam. Utwardzony solidnie, ale trochę popadało, a w następny dzień zrobiło się błoto, nie da się wejść. Kiedyś mieliśmy problemy z ułożeniem rur i pokryw, bo się nam maszyny zakopywały w piachu i nie było jak podać, a piasek sam zagęszczałem płytą 500 kg, lipy nie było, piasek wilgotny ale nie mokry.

Teraz co do tej płyty fundamentowej, 30 cm pod domek to faktycznie chyba na szkody górnicze albo gość to projektuje pierwszy raz. Robiliśmy płyty i 45 cm, ale nie pod takie obciążenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się zastanawiam po co ten chudziak i 20cm XPS skoro na płytę też ma iść styropian?

 

Ja się zastanawiam po co nam projektanci architekci i konstruktorzy, skoro w projektach potrafią przewymiarowywać kilkukrotnie, więc w żaden sposób nie wykorzystują swojej wiedzy i umiejętności.

 

Co za filozofia dać płytę 30 cm, skoro innym 20 cm starczyło?

 

Na co 15 cm chudziaka pod płytę, i aż 20 cm XPSa na likwidację mostka cieplnego między ścianą zewnętrzną a gruntem?

 

Jak bym skorzystał z doświadczenia innych a nie z projektantów/filozofów, co w życiu budowę widzieli tylko w internecie, to bym miał taniej, szybciej i lepiej niż z ich wydumanych i bezmyślnych projektów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W projekcie płyty fundamentowej mam siatki 215x500cm.

Skonsultowałem z projektantem płyty i oczywiście można zastosować pręty zamiast siatek, ale zastanawia mnie taka uwaga:

Każde skrzyżowanie powinno być związane dlatego to dużo pracy.

 

Przy oczkach 15cm x 15cm i płycie 180m2, wiązanie każdego takiego "kwadracika" we wszystkich 4 rogach w zbrojeniu dolnym i górnym to jakaś masakra.

Czy tak się praktykuje? Być może wynika to z niewielkiej średnicy drutu - 8mm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się zastanawiam, co to za pomysły z chudziakiem pod płytą? Pewno dlatego, że piasek się kiepsko zagęszcza? To jest jeszcze kliniec, który kosztuje 2 x tyle, co pospółka, ale i tak się bardzo opłaca i dobrze zagęszcza. Bywam na budowie, ostatnio sypali pospółkę pod budynek 1000 m2 w podstawie, jeździł facet z płytą i cały dzień to wibrował. Ja robię swoje w budynku obok, co go kończymy, robię i się przyglądam. Utwardzony solidnie, ale trochę popadało, a w następny dzień zrobiło się błoto, nie da się wejść. Kiedyś mieliśmy problemy z ułożeniem rur i pokryw, bo się nam maszyny zakopywały w piachu i nie było jak podać, a piasek sam zagęszczałem płytą 500 kg, lipy nie było, piasek wilgotny ale nie mokry.

Teraz co do tej płyty fundamentowej, 30 cm pod domek to faktycznie chyba na szkody górnicze albo gość to projektuje pierwszy raz. Robiliśmy płyty i 45 cm, ale nie pod takie obciążenia.

 

Jesteś zbrojarzem to wiesz dobrze, że chudziak to warstwa wyrównawcza i zdecydowanie lepiej układa zbrojenie na chudziaku a nie na piasku, który może się zruszyć itd. Poza tym przy wiekszych budowach chudziak pozwala zakotwić deskowanie dołem. W przypadku płyt pod domki to moim zdaniem wystarczy taka szlichta około 5 cm nie trzeba walić tam z 10 cm bo to się mija z celem. Można np tez górną warstwę piasku przemieszać z cementem i taka warstwę wyrównać. Po skropieniu taka warstwa po 2 dniach już jest spoko

 

....

 

Odnośnie szczegółów:

Konstruktor proponuje usuniecie 30cm humusu,

Idąc od dolu:

15 cm - piasek

15 cm chudy beton

20 cm styroduru

30 cm zelbeton

17,5 cm ( hydroizolacja, styropian, beton)

 

Izolacja termiczna płyty fundamentowej - płyty z polistyrenu ekstrudowanego

XPS GR. 20cm o wytrzymałości na ściskanie min. 500kPa o min. współczynniku

przewodzenia ciepła λ=0,035 [W/(m*K)] (np. Synthos XPS Prime 50) układany na

zakład w dwóch warstwach.

 

Zaproponuj konstruktorowi partycypowanie w kosztach budowy albo niech weźmie swoje obliczenia i sie zastanowi.

 

15 cm chudziaka stanowczo za dużo - maks 5 cm

30 cm płyta to tylko na szkodach górniczy lub jak budujesz kamienice na 4 piętra

xps 500 kpa dużo droższy tak jak wyżej jak budujesz kamienice na 4 pietra

 

 

 

Izolacja pionowa płyty fundamentowe – do projektowanego poziomu opaski

żwirowej od poziomu płyty fundamentowej - płyty termoizolacyjne ze

styropianu wodoodpornego gr. 18cm o min. współczynniku przewodzenia

ciepła λ=0,035 [W/(m*K)] (np.EPS S Termonium fundament). Płyty układać

luzem, ściśle, zabezpieczyć membraną przeciwwodną - folią kubełkową,

przysypując warstwą gruntu.

 

 

Styropian w zasadzie z założenia jest wodoodporny...:)

Opaska pionowa to maks 10 cm xps , membrana przeciw wodna folia kubelkowa ?

tego Pana konstruktora to smiechem mozna....

jeszcze raz xps a w przypadku gdy bedziesz zasypywał żwirem to folia jaka kolwioek gruba zeby zabezpieczyc xps przed wgniataniem sie kamieni

 

 

 

 

 

Fundamenty:

Posadowienie budynku wykonano na podstawie badań geologicznych.

Zaprojektowano posadowienie budynku na płycie fundamentowej wg

rysunków konstrukcyjnych.

Zakłada się wymianę gruntu do dolnego poziomu występowania nasypów na

pospółkę którą należy zagęścić do stopnia zagęszczenia Id=0,80 (wskaźnik

zagęszczenia Is=0,99). Zagęszczenie gruntu mechaniczne bądź przez polewanie

wodą warstwami co należy prowadzić pod kontrolą geologa

Pospółka o podanych parametrach łatwo się zagęszcza oraz (max do 30cm)

charakteryzuje się niewielkim kapilarnym podciąganiem wody.

 

 

To kąze Ci wymieniać grunt i płyta 30 cm ? k..wa co za dupek a nie konstruktor.

Domy obok stoją? Stoją Mają płytę ? raczej nie mają, a Ty bedziesz mial o wiele wiekszy fundament i jeszcze masz cyrki wyprawiac...

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś zbrojarzem to wiesz dobrze, że chudziak to warstwa wyrównawcza i zdecydowanie lepiej układa zbrojenie na chudziaku a nie na piasku, który może się zruszyć itd.

 

Kładzie się płyty XPS, na to folia, nic się nie przesuwa. Jeśli ktoś ma wątpliwości abo nie potrafi chodzić, może poblokować XPS po brzegu. Przyjdzie pierwsza siatka zgrzewana i usztywni wszystko.

W Niemczech nikt nie daje pod XPS chudziaka, bo to kosztuje. Piasek się kiepsko zagęszcza,dlatego dają chudziaka, tak uważam. A 1 m2 chudziaka przy warstwie 15 cm kosztuje ponad 50 zł, dobry XPS tej samej grubości to 70 zł. Inwestor za wszystko zapłaci, więc można bzdury zaprojektować i za to nie odpowiadać. :-D Czasami to, co tanie, niekoniecznie jest tanie, a to, co drogie, niekoniecznie jest drogie. Trzeba policzyć.

 

 

Skonsultowałem z projektantem płyty i oczywiście można zastosować pręty zamiast siatek, ale zastanawia mnie taka uwaga:

Każde skrzyżowanie powinno być związane dlatego to dużo pracy.

 

Przy oczkach 15cm x 15cm i płycie 180m2, wiązanie każdego takiego "kwadracika" we wszystkich 4 rogach w zbrojeniu dolnym i górnym to jakaś masakra.

Czy tak się praktykuje? Być może wynika to z niewielkiej średnicy drutu - 8mm?

 

Jak napisałeś to pierwszy raz, pomyślałem, że to będzie ciężka robota, bo oczko jest duże, pręt cienki, więc będzie się wszystko rozjeżdżać. Musi być solidnie powiązane, spróbuj wiązać w szachownicę (co drugie oczko) i podczas zalewania jak się przesunie, to trzeba pręt poprawić i dowiązać. Co drugie to mus, rzadziej nie warto.

Kiedyś laliśmy dużą płytę z prętów z długiego węża, pompa nie sięgała. Wtedy nawet postawiona paleta pod łączenie węży nie do końca pomaga, trzeba chodzić i poprawiać.

Edytowane przez MiśYogi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kładzie się płyty XPS, na to folia, nic się nie przesuwa. Jeśli ktoś ma wątpliwości abo nie potrafi chodzić, może poblokować XPS po brzegu. Przyjdzie pierwsza siatka zgrzewana i usztywni wszystko.

 

Troche sie zamotałem i myslallem cały czas o płycie bez xpsa:) dlatego sie zdziwiilem zeTy jako zbrojarz tak piszesz:)

 

 

W Niemczech nikt nie daje pod XPS chudziaka, bo to kosztuje. Piasek się kiepsko zagęszcza,dlatego dają chudziaka, tak uważam. A 1 m2 chudziaka przy warstwie 15 cm kosztuje ponad 50 zł, dobry XPS tej samej grubości to 70 zł. Inwestor za wszystko zapłaci, więc można bzdury zaprojektować i za to nie odpowiadać. :-D Czasami to, co tanie, niekoniecznie jest tanie, a to, co drogie, niekoniecznie jest drogie. Trzeba policzyć.

 

Piasek dobrze sie zageszcza ale glebiej i płytko to tylko w zaleznosci od wilgotnosci im suchszy tym łatwiej się rozluznia np chodząc po nim , ja jednak jestem zwolennikiem chudego betonu ale tak z 5 cm lub warstwy przemieszanej z cementem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się zastanawiam po co nam projektanci architekci i konstruktorzy, skoro w projektach potrafią przewymiarowywać kilkukrotnie, więc w żaden sposób nie wykorzystują swojej wiedzy i umiejętności.

 

Co za filozofia dać płytę 30 cm, skoro innym 20 cm starczyło?

 

Na co 15 cm chudziaka pod płytę, i aż 20 cm XPSa na likwidację mostka cieplnego między ścianą zewnętrzną a gruntem?

 

Jak bym skorzystał z doświadczenia innych a nie z projektantów/filozofów, co w życiu budowę widzieli tylko w internecie, to bym miał taniej, szybciej i lepiej niż z ich wydumanych i bezmyślnych projektów.

 

Hmm sporo dyskusji wywołał ten chudziak, sprawdziłem jeszcze raz w projekcie jest 10cm ,a nie 15 cm ( przepraszam moja pomyłka), piasku jest 20cm.

Ten chudziak to pewnie bardziej zeby wyrownac podloze na ktorym bedzie położony xps. Pewnie macie racje ze 5 cm wystarczy. Zapytam konstruktora/projektanta czy maja jakies uwagi co do tej sugestii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche sie zamotałem i myslallem cały czas o płycie bez xpsa:) dlatego sie zdziwiilem zeTy jako zbrojarz tak piszesz:)

 

Ja rozumiem chudziak pod ławy, pod jakieś słupy czy inne wymyślne sprawy. Tutaj wolałbym dać lepszy XPS, ktory się dobrze łączy i układa, z warstwą folii na stałe, układałem taki kiedyś do tego grafitowy, z firmy na B ;-)

Wszystko można, tylko najpierw ołówek i kartka, trzeba przeliczyć, co się bardziej opłaca.

Ja nie lubię chudziaka pod styropianem, bo zawsze staram się tak robić, jakbym robił dla siebie. Wystarczy, że solidna burza z deszczem i między chudziakiem a płytą, w warstwie styropianu jest woda nie do usunięcia na szybko, robi się taka kanapka. Ciekawe, jakie wtedy własności ma ten XPS?

I kiedy ta wilgoć wyjdzie?

 

Piasek dobrze sie zageszcza ale glebiej i płytko to tylko w zaleznosci od wilgotnosci im suchszy tym łatwiej się rozluznia np chodząc po nim , ja jednak jestem zwolennikiem chudego betonu ale tak z 5 cm lub warstwy przemieszanej z cementem

 

Piasek to jest g.... Wiem, że jest taniej, ale na krótką metę. Nasypy, wypełnienie pod posadzki, to jest w porządku, przy płycie mam wątpliwości. Może jednak byłby lepszy na to beton na sypko? Utwardza powierzchnię, ale przepuszcza wodę se styropianu, więc mamy to, czego potrzebujemy. Przy okazji, można zrobić taką warstwę, jaką się chce zrobić i bez szalowania, nawet bez kantówek wokół. U nas pod duże schody zewnętrzne idą nasypy, potem beton na sypko, wtedy zbrojenie i to się sprawdza.

 

A w tamtym projekcie konstruktor się zabezpiecza, przy tym są jakieś kuriozalne w rodzaju: uwaga na grunt, bo może się rozluźnić. Mało konkretów i wodolejstwo, zabezpieczenie swoich braków dużymi kosztami. Bardzo niefajnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm sporo dyskusji wywołał ten chudziak, sprawdziłem jeszcze raz w projekcie jest 10cm ,a nie 15 cm ( przepraszam moja pomyłka), piasku jest 20cm.

Ten chudziak to pewnie bardziej zeby wyrownac podloze na ktorym bedzie położony xps. Pewnie macie racje ze 5 cm wystarczy. Zapytam konstruktora/projektanta czy maja jakies uwagi co do tej sugestii.

 

Jak się dobrze zawibruje piasek, to powierzchnia jest równa, nie potrzebny jest chudziak do wyrównywania, tylko odrobina staranności.

 

A co do pomyłki o 5 cm, to każda kosztuje i można ją przeliczyć. :-)

Jeśli masz piasek po 14 zł za m2 i warstwę 15 cm, a beton po 50 zł za to samo, to na swojej płycie tracisz (50 - 14)*106/3 = 1272 zł

Przy 15 cm, chudziaku zamiast 5, płacisz już 2,5 tys. za dużo i kompletnie niepotrzebnie. A Twój konstruktor łatwo wydaje Twoje pieniądze, co powiedziało kilka osób w tym wątku, dlatego na niego uważaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co w takim razie 20cm XPS pod płytą?

 

Gdyby nie ten styropian to podlogowka bedzie musiala nagrzac cala plyte czyli te 30 cm betonu. Czyli bardzo duza objetość. Bezladnosc takiego rozwiazania jest bardzo duza. Stosujac styropian na posadzce ogranicza sie bezladnosc. To nie jest duza warstwa styropianu a jej zadanie to ograniczenie a wyeliminowanie tej bezwladnosci.

 

20 cm XPSu to izolacja termiczna ( pod cala plyta), styropian jest tylko na posadzke ( czyli nie ma go np pod ścianami zewn) i bez XPS bylby mostek termiczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby nie ten styropian to podlogowka bedzie musiala nagrzac cala plyte czyli te 30 cm betonu. Czyli bardzo duza objetość. Bezladnosc takiego rozwiazania jest bardzo duza. Stosujac styropian na posadzce ogranicza sie bezladnosc. To nie jest duza warstwa styropianu a jej zadanie to ograniczenie a wyeliminowanie tej bezwladnosci.

 

20 cm XPSu to izolacja termiczna ( pod cala plyta), styropian jest tylko na posadzke ( czyli nie ma go np pod ścianami zewn) i bez XPS bylby mostek termiczny.

 

20 cm po całej płycie na odcięcie obwodowego mostka na styku ze ścianą to przerost formy nad treścią. Pod tą płytą po kilku latach biedzie min. 13/14 stopni, to ile ciepła ucieknie że ściany o temperaturze 23?

 

Idąc tym tropem na ścianę trzeba dać metr styropianu. Konstruktor nie szanuje twoich pieniędzy, architekt także.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...