Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Podam przykład mojego kolegi który budował się w terenie z dobrymi warunkami gruntowymi parterówka, leki strop i wychodzi zdecydowanie taniej:

-usuniecie humusu +około 50 cm wierzchniej warstwy

-drenaż obwodowy i zasypanie drenu + studnia chłonna

-podbudowa z zagęszczonego piasku

-kanalizacja, woda, prąd - przepusty i rozprowadzenie

-XPS 20 cm

-folia 0,25 mm

-beton B25 20 cm

-siatka Q252 + prety fi8 na Ubigle + pręty fi12 na obwodowej belce + startery trzpieni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Podam przykład mojego kolegi który budował się w terenie z dobrymi warunkami gruntowymi parterówka, leki strop i wychodzi zdecydowanie taniej:

-usuniecie humusu +około 50 cm wierzchniej warstwy

-drenaż obwodowy i zasypanie drenu + studnia chłonna

-podbudowa z zagęszczonego piasku

-kanalizacja, woda, prąd - przepusty i rozprowadzenie

-XPS 20 cm

-folia 0,25 mm

-beton B25 20 cm

-siatka Q252 + prety fi8 na Ubigle + pręty fi12 na obwodowej belce + startery trzpieni

 

Dzięki. To by się pokrywało z tym co mozolnie wczoraj wyszukałam w necie. Rozwiałeś wątpliwości co do głębokości usunięcia wierzchniej warstwy oraz grubości styropianu. Nurtuje mnie jeszcze jedno ale to już czysta babska ciekawość- Czy wystarczy sam piach czy lepiej mieszanka piachu ze żwirem. Wiadomo piach najtańszy. Przy braku projektu trzeba mieć podstawową wiedzę w temacie. Nie jedno się budowało a płyta fundamentowa to dla mnie nowość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XPS pod płyta fundamentowa pełni role izolacji termicznej, która oprócz wysokiej odporności na ściskanie Cs(10)300 , 500 a nawet 700 kPa charakteryzuje się przynajmniej tak twierdzi producent niską nasiąkliwością wody. Woda w porowatych materiałach budowlanych podwyższa współczynnik przewodzenia ciepła i taka ewentualność przewidują nawet normy krótki artykuł z izolacji https://www.izolacje.com.pl/artykul/fundamenty/180000,styropian-hydrofobowy-w-izolacji-cieplnej-scian-fundamentowych

Internet niestety wskazuje "prace naukowe" które wzajemnie sobie przeczą jeśli chodzi o XPS przy długotrwałym zanurzeniu w wodzie i tak:

 

Artykuł wskazujący niewielką nasiąkliwość XPS https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214509514000060?via%3Dihub

 

Artykuł wskazujący ogromna wręcz nasiąkliwość XPS https://www.amvicsystem.com/wp-content/uploads/2019/08/Amvic-EPS-vs.-XPS-Water-Absorption.pdf

 

Najprostszym i najskuteczniejszym sposobem odizolowania XPS u od wilgoci nie są wbrew pozorom hydroizolacje (są one drogie i w tym przypadku praktycznie nienaprawialne w razie błędu) a jest nim ułożenie XPS na podbudowie wodoprzepuszczalnej z drenażem. Pisząc o hydroizoalcji nie mam tu na myśli foli PE, która z niewiadomych mi powodów często ląduje pod XPSem - jak wynika z analizy wypowiedzi dużej części użytkowników forum traktowana błędnie jest jako hydroizolacja.

 

Tak wygląda na zdj. poniżej podbudowa z kruszywa po kilku dniach deszczu ze śniegiem w ostatnim czasie (listopad) jest to wypadkowa okapu dachu wychodzącego poza obrys ścian i wodoprzepuszczalności kruszywa, które grawitacyjnie odprowadza wodę do drenu co zapobiega podsiąkaniu wilgoci pod płytę.

p-yta-fundament.jpg

 

Podbudowa płyty to nie tylko stabilizacja podłoża to również zapewnienie suchych warunków w całkowicie pasywny sposób. Często nieświadomi są tego ci którzy budują płytę betonowa tarasu przyległa do domu ze śmieci z budowy, gazobeton, gips, tynki to nie jest odpowiednia podbudowa

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko nie chodzi tu o podciągnie przez beton tylko wzrost współczynnika przenikania ciepła izolacji termicznej z XPSu w wyniku retencji wilgoci w jego strukturze. Żelbet jest nad XPSem wiec jest bez znaczenia bo wilgoć i woda pochodzą z podłoża.

Po forum krążą różne opinie a nawet filmiki z mokrym XPSem, moim celem było pokazanie ze przy prawidłowej (czyt. wodoprzepuszczalnej) podbudowie płyt fundamentowej XPS nie ma szans na warunki z duża wilgotnością, a co dopiero o stałym zanurzeniu w wodzie.

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Beton b30-b37 załatwia sprawę wilgoci.

 

Tylko, że musisz zagwarantować, że mieszanka przyjechała poprawna (a może za długo stała w korku, a może majster dodał wody jak nie patrzyłeś), zostanie prawidłowo zawibrowana (ok, może być samozagęszczalna) i odpowiednio pielęgnowana (no wystarczy szczelnie przykryć folią w odpowiednim momencie wiązania, ale pilnować trzeba). Jak beton ma rysy to i tak będzie tędy występowało podciąganie kapilarne niezależnie jak dobra była mieszanka. Ryzyko podciągania wyżej można obniżyć zwiększając grubość betonu, ale tu na forum nikt grubego nie lubi. Hydroizolacja jest na wszelki wypadek jako dodatkowe zabezpieczenie, bo wilgoć jest wszędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz. Stawiamy płytę na gruncie. Ściągamy humus, powiedzmy 30cm jak było u mnie, dajemy pospółkę (tyle ile w porjekcie) , xps i jesteśmy na poziomie gruntu. Co ci ma podciągać i skąd?

Skąd - w gruncie zawsze jest wilgoć. Kapilary potrafią podciągać wilgoć na wysokość 30-40cm powyżej gruntu. Pospółka podciąga, xps podciaga dużo mniej. Można dać warstwę grubego kruszywa płukanego lub szkła piankowego (w takim wypadku zamiast XPS) byle nie było za bardzo rozdrobione - takie warstwy przecinają kapilary (ale to podnosi koszty). Pozostaje jeszcze woda opadowa rozbryzgująca się w okolicach cokołu, więc zabezpieczenie tego również wchodzi w skład hydroizolacji płyty. To jeden z niewielu elementów, który warto zabezpieczyć dodatkowo, na wypadek błędów np. przy zalewaniu płyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.

Mam zagwozdkę - firmy wyceniające wykonanie mojej płyty twierdzą, że w projekcie jest za dużo zbrojenia. Niektóre wcale nie chcą wyceniać jak w projekcie tylko stosują optymalizacje w postaci zbrojenia obwodowego pod ścianami nośnymi i reszta rozproszone włóknem konstrukcyjnym Fibro. Wiadomo - mniej stali+mniej układania = taniej.

Wg moich obliczeń wg oryginalnego projektu potrzebuje ok 2,3 t prętów fi12 na wieniec i zbrojenie górne (wieniec 6 x fi12 + zbrojenie górą krzyżowo fi12 co15cm) i ok 200 kg siatki fi8 krzyżowo co 25cm na przeciwskurczowe zbrojenie dolne. Powierzchnia płyty to ok 120 m2 wiec wychodzi ok 21kg/m2 płyty. Dom murowany, parterowy ze strychem, Wg opinii geotechnicznej stwierdzono pierwszą kategorię geotechniczną obiektu budowlanego, występują proste warunki gruntowe (glina twardoplastyczna przepleciona cienką warstwą piasku). W projekcie przewidziano nastepujące warstwy:

 

Wylewka betonowa 7cm z ogrzewaniem podłogowym.

Folia budowlana

EPS 10cm

Płyta żelbetowa 22cm

2x papa termozgrzewalna wywinięta na boki

Folia budowlana

XPS300 10cm

Chudy beton gr.10cm

Podsypka 20cm

 

Zastanawiam się tylko po co ta folia pod papą albo jak zgrzać papę na folii, ale w sumie nie o to pytam. Wykonawcy przesadzają czy konstruktor przezbroił? Jeżeli zastosowałbym zbrojenie płyty górą i dołem siatką fi10 co 25cm i wieńca 4 prętami fi12 potrzebne będzie ok 1,5 t więc zejdę o 1t.

 

P.S. zastanawiam się też jak wykonać zbrojone wieńce 24x24 pod ścianami nośnymi skoro grubość płyty to 22cm. Konstruktor się chyba nie popisał.

 

Rzut płyty.jpg

A-A.jpg

Edytowane przez Szumal
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna firma która podważa wykonanie wg projektu. Niech się gonią.

Poszukaj lepiej zwykłej brygady murarskiej to zrobią ci fundament wg projektu a potem ściany wymurują.

 

A co do warstw to faktycznie na bogato.

Ja mam typlko podbudowę z piasku, 10cm xps, 30cm fibrobetonu, folia budowlana, styropian i wylewka.

A folia budowlana przyklejona pod papę/folię pod ścianami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Płyta bez ocieplenia pod płytą jest bez sensu ponieważ tworzy się bardzo znaczący mostek cieplny

mostek2.jpg

płyta to żelbet z duża ilości prętów (góra dół i strzemiona/Ubigle przy krawędzi wiec tam ciepło transportowane do gruntu bardzo efektywnie małe opory

Chcesz odpowiedzi ile w jakim przypadku zaoszczędzisz zrób obliczenia zapotrzebowania na ciepło ale nikt za darmo tego raczej nie wykonuje bo to pracochłonne

 

 

Witam,

 

Jestem na etapie przygotowań do budowy domu, więc bardzo interesuje mnie teraz temat ocieplenia płyty fundamentowej.

Planuję zrobić tak jak na rysunku, który wkleił irtherm - czyli bez ocieplenia pod płytą fundamentową (na płytę chcę dać 20 cm EPS + jastrych z ogrzewaniem podłogowym).

 

Natomiast nie zgadzam się z użytkownikiem irtherm w kwestii mostków termicznych, to znaczy:

Jeżeli płyta nie jest płytą grzewczą to ocieplenie pod płytą nic nie zmieni - płyta i tak będzie zimna.

Mostek termiczny będzie prawdopodobnie dokładnie taki sam, czy dam pod płytę fundamentową 10cm XPS czy tego nie dam (przecież od XPSa temperatura płyty się nie zmieni).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego niby plyta nieogrzewana wg ciebie bedzie tak samo zimna? Idac ta logika sciana nieocieplona tez bedzie tak samo zimna?..

 

Wspomniany XPS jest separatorem miedzy chlodnym gruntem a cieplem, ktore nie musi byc cieplem grzejnym z kabli, ale cieplem z nagrzanych pomieszczen. Moze wydawac sie ze "tak bardzo" ta plyta sie nie nagrzeje, ale nawet kilka stopni x powierzchnia plyty i jej masa powoduje ze przy braku ocieplenia jest to ogromny radiator do gruntu.

Edytowane przez Dzeus86
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana to co innego, bo bezpośrednio przylega do ciepłego pomieszczenia.

 

Płyta żelbetowa jest oddzielona przez 20 cm EPSa od ogrzewanej wylewki i nie ma jak się nagrzać.

Grunt pod płytą ma około +8 stopni C. Płyta będzie miała tyle samo.

W miejscu ścian będą mostki termiczne -> natomiast różnica temperatur między +8 C (płyta) a +21 C (wnętrze) spowoduje, że te mostki prawdopodobnie będą nieodczuwalne.

 

Na zdrowy rozsądek dodatkowy XPS pod płytą nic nie zmieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 2 weeks później...

Cześć!

 

To nasz pierwszy post, więc niech będzie również postem powitalnym :bye:

Rozpoczynamy budowę naszego miejsca na ziemii w formie BRI na zgłoszenie pod Poznaniem.

 

Czy na pokładzie znajdę osoby które wykonywały grzaną płytę fundamentową ok 60m2 pod silkę 24cm - bez ścian nośnych wewnątrz, lekki strop drewniany na wieszakach do wieńca i dach kryty ceramiką? Dom na zgłoszenie, wiec projekt z głowy - a wolałbym dołożyć do ocieplenia niż przewymiarowanej płyty.

 

Plan na ten moment:

 

- Wymiana gruntu na 40cm (działka pod skosem)

- kanalizacja + przepusty na wodę i prąd

- ocieplenie poziome XPS 10cm + pionowe xps 20cm + opaska przy narożnikach

- folia 0,5mm

- zbrojenie siatką fi 10 oczko 15cm góra / dół + wieńce pod ścianami

- rurki ogrzewania podłogowego kręcone do dolnej siatki + równolegle do nich kable grzejne w łazience i wiatrołapie na okres "przejściowy"

- beton b20 - 20cm

 

Kilka pytań które mnie nurtują:

 

- Czy ocieploną rurę stalową która pójdzie od kominka z płaszczem wodnym do buforą (niestety drugi koniec domu) mogę puścić w płycie fundamentowej, czy lepiej ścianą kuć?

- Czy bednarka w płycie zaizolowanej XPS`em z każdej strony ma jakikolwiek sens? Czy i tak trzeba wbijać pręty?

- Czy płyta powinna kończyć się równo z początkiem ścian czy powinna wystawać?

- Czy płytę w miejscu gdzie będzie słup podtrzymujący część stropu (przy schodach) należy jakoś wzmocnić?

 

Dziękujemy serdecznie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Czy ocieploną rurę stalową która pójdzie od kominka z płaszczem wodnym do buforą (niestety drugi koniec domu) mogę puścić w płycie fundamentowej, czy lepiej ścianą kuć?

Ze względów na potencjalne naprawy/zmiany lepiej nie w płycie

 

- Czy bednarka w płycie zaizolowanej XPS`em z każdej strony ma jakikolwiek sens? Czy i tak trzeba wbijać pręty?

Tu jest wokół tego tyle mitów ze trudno rzeczywiście się odnaleźć

https://www.dehn.pl/sites/default/files/media/files/ds162_uziomy_fundamentowe_pl.pdf

albo to "słynne" opracowanie

http://edwardmusial.info/pliki/uziomy_fundamentowe.pdf

Ja robiłem wg tych wytycznych pole max 20x20 m i otok bez szpilek tylko mam glinę wiec mokro w piachu gdzie opory są wysokie zapewne szpilki pomogą.

W płycie mam stal czarną bez ocynku a same wąsy wschodzące z płyty na narożnikach ze stali V4A

 

- Czy płyta powinna kończyć się równo z początkiem ścian czy powinna wystawać?

A w jakim celu miałaby wystawać ?

 

- Czy płytę w miejscu gdzie będzie słup podtrzymujący część stropu (przy schodach) należy jakoś wzmocnić?

Tu zawsze jest odpowiedz to zależy i należy to przeliczyć. U mnie w miejsca słupów na środku płyt było dozbrojenie na tzw "przebicie" Słup miejscowo wywiera siłę skupioną co powoduje naprężenia i ugięcie. Z tegego co pamiętam miałem tam zagęszczona siatkę górą oko zamiast 20 cm to 10 cm. A w garażu dodatkowe pręty fi 12 w belce obwodowej.

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie przy ciężkim stropie 18 cm żelbetu i dachówce ceramicznej płyta zaprojektowana przez znajomego konstruktora była grubości 20 cm siatka dól/góra 20x20cm fi 8 mm przy czym pręty wzdłużne pod ścianami były z pręta fi12

ale ściany miałem lekkie bo z gazobetonu. Zapewne obciążenia sumaryczne na mb ściany nośnej u mnie większe bo strop/wielospadowych duży dach.

 

W twoim przypadku to grzania raczej wpływało by na + niż na -

bo sucho bez mrozu a ze parę cienkich rurek nie wiem czy jaki kolwiek konstruktor by to w obliczeniach uwzględnił

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...