Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMINKI - Pomoge i doradze we wszystkim co dotyczy kominków.


alterm

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Temat na tyle szeroki, że skupiłem się na tym co było istotne w dyskusji.

 

A co ze zwykłym gresem? Jak robisz obudowę piecokominka oddylatowaną, to czemu go nie używać

 

A nawet do oklejenia bezpośrednio? Jaką temperaturę osiąga powierzchnia piecokominka w energooszczędnym domu? Klej - np. Kerakoll H40 ma "Temperatura eksploatacyjna od -40 °C do +90 °C" To nie wystarczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam gres,

 

Ale nie masz piecokominka.

A takie maleństwo 50x50x250 to tona szamotu co daje 0,24kWh/K. Ogrzewając tę masę o średnio 100* mamy 24kWh zmagazynowane. A średnio, to powiedzmy 150* w środku 50* na powierzchni. A przez małą lambdę ciepło będzie powoli wędrowało do powierzchni i różnica między wnętrzem a powierzchnią powinna być duża.

Z drugiej strony - jak pomieszczenie ma z 1000W obciazenia, to te 24kWh wystarczą na calą dobę. I to tylko to, co zmagazywane - po zakończeniu palenia (powiedzmy spalamy 35kWh - część ulatnia się jeszcze w czasie palenia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie masz piecokominka.

A takie maleństwo 50x50x250 to tona szamotu co daje 0,24kWh/K. Ogrzewając tę masę o średnio 100* mamy 24kWh zmagazynowane. A średnio, to powiedzmy 150* w środku 50* na powierzchni. A przez małą lambdę ciepło będzie powoli wędrowało do powierzchni i różnica między wnętrzem a powierzchnią powinna być duża.

Z drugiej strony - jak pomieszczenie ma z 1000W obciazenia, to te 24kWh wystarczą na calą dobę. I to tylko to, co zmagazywane - po zakończeniu palenia (powiedzmy spalamy 35kWh - część ulatnia się jeszcze w czasie palenia).

 

Ale chodzi chyba o to, jak się ten gres rozgrzewa. Sądzę, że w tym akurat miejscu (nad kratką wylotową) w kominku konwekcyjnym nagrzewa się bardziej, niż na powierzchni piecokominka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale chodzi chyba o to, jak się ten gres rozgrzewa. Sądzę, że w tym akurat miejscu (nad kratką wylotową) w kominku konwekcyjnym nagrzewa się bardziej, niż na powierzchni piecokominka.

 

Masz rację w tym wypadku choć tak być nie powinno. Na piecokominku nie ma miejsca oprócz szyby i metalowej części drzwiczek gdzie gdzie nie dało by się przyłożyć ręki. Oczywiście w kominku konwekcyjnym też tak nie powinno być i to jest przyczyna nie polubienia kominka;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację w tym wypadku choć tak być nie powinno. Na piecokominku nie ma miejsca oprócz szyby i metalowej części drzwiczek gdzie gdzie nie dało by się przyłożyć ręki. Oczywiście w kominku konwekcyjnym też tak nie powinno być i to jest przyczyna nie polubienia kominka;-)

 

A jaka powinna być temperatura powietrza opuszczajacego komorę kominka konwekcyjnego przez kratke, przy załozeniu, ze to jedyne jej ujście ?

 

Szczerze mowiac, temperatura gresu nad kratką nie ma kompletnie wpływu na to, czy chce mi się w jim palic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest kilka wątpliwości. Jedna to kwarc w składzie. Ale skoro wypalony? Może nie powinien być problemem. Druga to grubość. Obudowa piecokominka powinna mieć 2 do 4 cm. Czyli trzeba oklejać, by obudowa nie stygła zbyt szybko, gdyby zrobić z samego gresu. Kafle piecowe mają już pożądaną minimalną grubość. Trzecia wątpliwość to brak szkliwienia krawędzi, co pozwala na wykonywanie raczej specyficznych, nowoczesnych projektów. Czwarta to zachowanie dużych gabarytów pod wpływem temperatury. 60-70 stopni to już spore różnice w rozszerzalności materiału na który gres będzie klejony (płyta szamotowa) i samego gresu. Dawno już miałem ochotę poćwiczyć. Szczególnie widząc wielkie płyty gresowe na wystawach....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do jakiej masy przyszłego kominka (orientacyjnie +/-) nie powinienem robić specjalnych zabiegów w zakresie ocieplenia podłogi i wylewki.

 

Plan budowlany jest taki:

- styropian DACH/PODŁOGA gr. 20 cm,

- wylewka cementowa (jastrych) gr. 6 cm,

- zbrojenie stalową siatką posadzkową pod kominkiem.

 

Dla jakich kominków/piecokominków będzie to wystarczające a dla jakich powinienem pomyśleć o rezygnacji z części lub całości styropianu na rzecz grubszej wylewki? Czy wokół kominka (nieznanego rozmiaru obecnie) robić dylatację wylewki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jastrych 6 cm to raczej tylko do lekkich kominków...Piecokominek w moim pojęciu to od ok 1000 kg. Styropian powinien być pod nim taki o podwyższonej wytrzymałości, albo wcale. Brak dylatacji nie zawsze skutkuje pękaniem płytek...Wyciągaj wnioski i działaj. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boję się, że może być różnie z tym moim wyciąganiem wniosków.

Rezygnowanie ze styropianu nie bardzo mi się widzi, więc pierwsza myśl to:

- pod kominkiem 15cm styropianu,

- co daje wtedy 11 cm wylewki.

 

Czy to ma sens? Czy powierzchnia takiego odstępstwa powinna być równa podstawie przyszłego kominka czy może być ciut większa?

 

-----------------

Dodano kilka godzin później:)

 

Jak rozumiem można wykonywać kominek/piecokominek na etapie budowlanym:

http://blog.kominki-batura.pl/wp-content/uploads/2019/03/IMG_1913.jpg

 

Jak i na całkowicie wykończonym:

https://www.kominki.org/gfx/kominkinowy/_thumbs/pl/defaultaktualnosci/40/4516/1/img_2472,mVOUwmObZlOY5YVUlA.jpg

 

Moja budowa jest dokładnie na etapie z pierwszego zdjęcia.

Ale, że sam do końca nie wiem jakiego kominka chcę to jego realizacja będzie bliżej etapu ze zdjęcia drugiego (może nie aż tak wykończony stan, ale po tynkach i wylewkach).

Ile może ważyć ten drugi kominek? Nie wiem jak wyglądają warstwy podłogi, ale skoro jest montowany na płytkach to specjalnych zabiegów pod kominek pewnie tam nie było.

Edytowane przez giman
dodatek, linki, zdjęcia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze się odpowiada, na mądrze klecone pytania...:)

 

Grubość styropianu ma niewielkie znaczenie, bardziej o wytrzymałość na ściskanie chodzi. Bez względu na stabilność tego co na nim położysz siądzie przy dużym ciężarze, szczególnie w narożniku posadzki. Są takie styro o mega parametrach, popytaj chłopaków w innych działach - maja to obcykane.

 

Drugi z wklejonych piecokominków (mniejszy) to właśnie owa dolna granica "normy" (ok 1000 kg docelowo z obudową). Nie pamiętam dokładnie, ale podłoga chyba była przemyślana, bo prowadziłem sprawę dość wcześnie. Większy z pierwszego linku to ze 3 tony razem z piecem chlebowym , ale wszystko rozłożone na powierzchni prawie 2 m2, Więc nacisk na podłoże porównywalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grubość styropianu ma niewielkie znaczenie, bardziej o wytrzymałość na ściskanie chodzi. Bez względu na stabilność tego co na nim położysz siądzie przy dużym ciężarze, szczególnie w narożniku posadzki. Są takie styro o mega parametrach, popytaj chłopaków w innych działach - maja to obcykane.

Grubość styropianu ma zasadnicze znaczenie .

Przy tych samych parametrach wytrzymałościowych 2 x grubszy styropian osiądzie 2 x więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...