Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

izolacja poddasza pianką


maluk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Dostałem nawet taki wykres, na dowód tego.

 

[ATTACH=CONFIG]418402[/ATTACH]

 

Pobawiłem się build deskiem. Jak zmieniłem izolację na 5cm EPS od gruntu, 5cm EPS na ściany i 5cm wełny na stropie, to wyszło mi:

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=418403

 

Wg tego wykresu już zredukowało mi straty o 89%, czyli bez izolacji byłoby 841kWh/m2/r.

Dając po 20cm na ściany, strop i podłogę powinno wyjść 0,03*841kWh/m2/r=25,23kWh/m2/r

 

Build Desk twierdzi, że wtedy wyjdzie:

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=418405

 

A dołóżmy jeszcze 20cm wełny na strop (ściany i podłoga po 20cm EPS, strop 40cm wełny)

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=418406

 

Czyli mamy 2% strat. Czyli z grubsza wykres prawdziwy. Manipulacją jest natomiast podawanie go od zera.

 

Przeliczmy to na złotówki - dla przykładu 40gr/kWh. Każdy może sobie przeliczyć wg własnej stawki.

Nieocieplony - 841kWh/m2/r*0,4zł/kWh=336,4zł/m2 Kto to bierze pod uwagę, że za każdy m2 domu może zapłacić 336,4zł rocznie?

5cm 92,51*0,4=37zł/m2/r

20cm 24,36*0,4=9,74zł/m2/r

20cm i 40cm na stropie 17,16*0,4=6,86zł/m2/r

 

Czyli zmieniając grubość izolacji na stropie z 20 na 40cm zyskujemy 2,88zł/m3/r co przy domu 150m2 daje 432zł oszczędności rocznie.

I mniejsze nagrzewanie/niższe koszty klimy latem.

EPS5cm.jpg

EPS20cm.jpg

EPS2x20cm.jpg

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czyli zmieniając grubość izolacji na stropie z 20 na 40cm zyskujemy 2,88zł/m3/r co przy domu 150m2 daje 432zł oszczędności rocznie.

I mniejsze nagrzewanie/niższe koszty klimy latem.

 

Zakładając strop 100 mkw i cenę za piankę 2,75 zł za warstwę

1 cm na metrze kwadratowym (średnia cena z pięciu ofert jakie dostałem) wychodzi dodatkowo 5500 zł - zwrot po 13 latach zakładając stałą cenę mediów. Dom buduje się na kilka dekad, więc warto zwiększyć warstwę natrysku ponad to co proponują piankarze.

Edytowane przez kemot_p
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to nie wszystko, nie przekleję całego maila, bo to jednak prywatna korespondencja wykonawcy do mnie, ale sparafrazuję kilka zdań.

 

1. Lambda to laboratoryjny wynik, nie mający żadnego znaczenia.

2. 10cm piany wystarczy, bo jest szczelna i to jest najważniejsze, ale proponują 20cm, bo prawo budowlane tyle wymaga.

3. Jak jest 10cm, czy 15cm piany, to w domach też jest ciepło.

4. Przez piankę OK nie przemieszcza się powietrze, dlatego nie występuje zjawisko konwekcji.

5. Na Alasce stosuje się 15cm pianki na poddaszu, USA śmieje się z nas, że tak grubo dajemy.

 

To wszystko w jednej wiadomości.

 

Wrzucę jeszcze tylko, jako ciekawostkę, jakie są zalecenia ociepleniowe w USA, z podziałem na strefy: https://www.greatdayimprovements.com/insulation-r-value-chart.aspx , co ciekawe, w rejonie Alaski prawo wymaga na poddaszu ~37cm pianki* (przy ogrzewaniu gazem), ale na ściany zewnętrzne już tylko ~10cm. Ktoś może wie, skąd te 10cm ocieplenia w ścianach? Niezależnie od strefy, dają tyle samo.

 

* lub innej grubości materiał spełniający zadane wymagania

 

@Kaizen - dzięki za wyliczenia!

Edytowane przez krzysiek87
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś może wie, skąd te 10cm ocieplenia w ścianach? Niezależnie od strefy, dają tyle samo.

 

Kwestia głębokości pustki w ścianach szkieletowych, które robione są ze słupków 2x4" a ich faktyczny wymiar to 1,5x3,5" i te 3,5" izolacji to dla większości materiałów izolacyjnych właśnie w okolicach R-13 w imperialnych jednostkach. Z takich słupków jeszcze stosunkowo niedawno budowało się wszędzie bez względu na strefę klimatyczną - na "tubajforze" stoi cała Ameryka.

Aczkolwiek podane przez Ciebie dane są już prawdopodobnie nieaktualne bądź są federalnym minimum i poszczególne stany mają ostrzejsze wymogi. Np. w Illinois na obszarze objętym 5 strefą wymaga się dla ścian R-19 (stąd też od dawna stosuje się już na ściany zewnętrzne słupki 2x6" bądź też technikę R-13+5 czyli 13 między słupkami oraz dodatkowo poszycie izolacyjne R-5).

Przestrzegam natomiast przed sugerowaniem się tymi wartościami jeśli chodzi o kwestie opłacalności - usługi budowlane są tam dużo droższe a za gaz ziemny płaci się 10-15 gr/kWh.

Z ciekawostek to nieciekawe są też wymagania szczelności budynku - obecnie wystarczy, że przez nieszczelności konstrukcji nastąpi <3 wymian/godzinę, jeszcze kilka lat temu było to <7. Cóż...

Edytowane przez michcio0711
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Panowie

Znajomy pracujący w branzy dachowej zasugerował mi zastosowanie zamiast piany płytę PIR - 5 cm pomiędzy krokwie.

Na pewno 5cm to mało (obecnie mam dachowka-łaty-papa-deski-dylatacja-folia-krokwie20cm).

 

Nie mniej zainteresował mnie tym materiałem.

Czy ktoś z Was stosował płyty PIR ale od środka, podobno są tez płyty GK z warstwą PIR

Zastanawiam się nad szczelnym i ciepłym zaizolowaniem całości.

 

Opcja 1

Piana Icyene 20cm (+1cm na krokwi od środka)

 

Opcja 2

Piana Icyene 23cm po cąłości (daje to 3cm na krokwi)

 

Opcja 3 (troche moja kombinacja)

Piana 20cm (bez okrywania krokwi) i na to montowana do krokwi płyta PIR z GK (całośc ok 5cm)

-odpada potrzeba montowania folii (jest już w płycie)

-odpada potrzeba montowania haków

 

Jakie są Wasze spostrzeżenia ?

Edytowane przez Placeks
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

tez kiedys zainteresowalem sie plytami pir i myslalem nawet zeby dac takie 12 centymetrowe miedzy moje 17 cm krokwie(5 cm dylatacji) i na to jeszcze jedna warstwa 10 cm pod krokwie. W mojej budowlanej ignorancji wymyslilem sobie nawet ze na to wrzuce siatke i klej i obede sie bez hakow. nie wiem czy to by dzialalo, moze sie kiedys przekonam. Schemat dachu mam taki sa, jak ty.

Pozniej, czytajac gdzies chyba wpisy kolegi mat, spodobala mi sie opcja tzw. hybrydy, czyli wlasnie pianka OT miedzy krokwie z zachowaniem szczeliny dylatacyjnej(czy nie??), a pod krokwie jeszcze z 10 cm plyty pir, idealnie juz z GK ale to moga byc juz mocne koszta. Ciesze sie ze ktos inny ma podobny pomysl, choc jak wspomnialem, czasami moje plany maja sie nijak do budowlanej rzeczywistosci. Podlacze sie wiec do tematu z zapytaniem czy to ma sens??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Na dniach rozpoczynam montaż sufitu z płyt gipsowo-kartonowych. Później od góry będę chciał ocieplić go pianą natryskową 20-22cm. Poddasze będzie nieużytkowe, dach nie będzie ocieplany. Zastanawiam się czy te 20-22 cm będzie wystarczające. Jaką folię zastosować na regipsy? zwykłą żółtą czy może jakąś aluminiową.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Wg. projektu, poddasze użytkowe ocieplone mam wełną na skosach do poziomu jętek, a następnie dalej pomiędzy i na jętkach. Część nieużytkowa jest nieocieplona, za wyjątkiem ścian szczytowych docieplonych od wewnątrz styropianem - załączam poniżej wycinek z projektu.

 

Chciałbym zmienić wełnę na pianę PUR. Dodatkowo, na jętkach od góry zostanie położona płyta OSB, dzięki czemu powstanie stryszek-graciarnia, do przechowywania pudeł, kartonów itp. Czy w takiej sytuacji również należy docieplić od wewnątrz szczyty styro w części nieogrzewanej?

poddasze.jpgpoddasze2.jpg

Edytowane przez Fat_Fabio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli stryszek będzie bez ocieplenia na połaci to aby wyeliminować możliwość powstania mostka termicznego na ścianach szczytowych napewno powinieneś wykonać ich izolację. W przypadku gazobetonu nie będzie to raczej znaczący mostek, lecz aby mieć spokojną głowę to 10 cm styro załatwi temat.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Wg. projektu, poddasze użytkowe ocieplone mam wełną na skosach do poziomu jętek, a następnie dalej pomiędzy i na jętkach. Część nieużytkowa jest nieocieplona, za wyjątkiem ścian szczytowych docieplonych od wewnątrz styropianem - załączam poniżej wycinek z projektu.

 

Chciałbym zmienić wełnę na pianę PUR. Dodatkowo, na jętkach od góry zostanie położona płyta OSB, dzięki czemu powstanie stryszek-graciarnia, do przechowywania pudeł, kartonów itp. Czy w takiej sytuacji również należy docieplić od wewnątrz szczyty styro w części nieogrzewanej?

[ATTACH=CONFIG]421057[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]421059[/ATTACH]

 

Przy obecnych cenach UCZCIWEJ pianki optymalny jest układ: skosy-22cm, stropik-25cm. Różnie ceny są kalkulowane UCZCIWEJ pianki ale można trafić na wykonawców którzy zwiększenia grubości kalkulują z małą progresją wynikającą głównie z kosztów systemu.

Odradzam w takim układzie stosowanie płyt OSB na podłogę stropika. Znacznie lepsze pod względem dyfuzyjnym będą zaimpregnowane deski np. 1,5". Zadbać o dobre termicznie rozwiązanie klapy dodatkowej nad składaną drabinką. Jest jeszcze wiele szczegółów ale to powiniem wiedzieć wykonawca, o ile nie jest papruchem.

Pozdrav

SM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...