Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

luna.jpgNie 95 a 85% - i to dane do wymienników Heatex typ L montowanych w pierwszych partiach lun.

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&ved=0CH8QFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.heatex.com%2F~%2Fmedia%2FPDS_L_1023.pdf&ei=QkjrUsGbKYjQywPfoYGoDA&usg=AFQjCNHsU2sZozhY1RUYs_TyCUKp5PkLng&sig2=AykQQ5qY-LpQUQtxWk3wPQ

Wymiennik zmieniono na klejony na miejscu ale dane zostały

Poza tym sprawność wymiennika a centrali to w przypadku luny - dwie różne bajki.

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 470
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam

A jaki rekuperator pan może podpowiedzieć do domku 80m2 , kubatura 198m3 tylko parter 3 nawiewy, 3 wywiewy. Będę celował w bardzo energooszczędny . Płyta Izodom 2000, ściany Izodom 45cm lub Eco Pass House 50cm strop 45 cm wełny kamiennej lub szklanej. Okna Aluplast Energeto 8000. Ogrzewanie podłogowe elektr. + klimatyzator.

Wszystko ma być maksymalnie bezobsługowe. Rozkład jest taki że przewody went. będą max 6-7m długości.

Edytowane przez kosio
  • 2 months później...

No i kupiłem tą Lunę. Sama centrala bodajże 1370, do tego ARW, zewnętrzne filtry skrzynkowe, akustifleks, termofleks, opaski, razem około 1900zł.

 

Regulacja obrotów na ARW działa tak:

 

 

W rzeczywistości nie jest aż tak głośno :) Mikrofon z komórki zbiera każdy szmer. Tu działa goła centrala bez kanałów, każdy podłączony kanał to trochę ciszej. Kupiłem też akustifleksa, którego 1mb ma niby wyciszać o 15dB. W rzeczywistości na niskim biegu centrala emituje dźwięk mniej więcej jak termoobieg w moim piekarniku.

  • 3 weeks później...
Paweł jak to wygląda jak chcesz LUNE zamontować w pietrowym domu z lat 70-tych,mam kanały wentylacyjne wiec myslałem ze by centala była w piwnicy a przewody puscic w kanałach went.zasilanie dwa pokoje parter i pietro,wyciąg kuchnia łazienka to oczywiste te pomieszczenia to w sumie ok.100 m2,mie wiem jak to sie bedzie mało z cisnieniem na pietrze,jak mozesz prosze o jakas rade?
poza tym jak ktoś moze mi pomóc od A do Z z ta wentylacją,duzo czytałem na tym forum ale mało jest tu info o montazu w starych domach np.lat 70 z istniejącą went.graw.nowy dom to: projekt,montaz,maskowanie generalnie proste,mam jakies wizje jak to zrobic u mnie ale potrzebuje wsparcia kolegów z forum a widze ze są tu prawdziwe złote rączki które potrafią czynić cuda z kazdą wenylacją,proszę o pomoc

Nie pomogę, to wymaga fachowca, a ja tylko składam według projektu z gotowych elementów, pewnie moja pierwsza i ostatnia instalacja. Trzy kondygnacje (z piwnicą) to długie kanały. Dobrze żeby ich przebieg i średnice dopasował ktoś kto ma jakiekolwiek doświadczenie.

 

A Paweł to jestem tylko na Vimeo :)

  • 2 weeks później...

Witam,

Mam lunę już od paru ładnych miesięcy. generalnie przy małej kubaturze mieszkania rekuperator jest włączany zwyczajnie timer'em , tylko na parę godzin dziennie.

jednak przy wyłączonym rekuperatorze z wyciągu wieje zimne powietrze, to chyba nie powinno tak działać ale efekt jest jakbym wywiercił sobie dziurę w ścianie. Chodzi tu o wyciąg który jest najbliżej rekuperatora, i tym samym najbliżej czerpni - reku jest w łazience i ten wyciąg też jest w łazience.

wiem że reku powinno działać non stop, ale przy wariancie włączone przez parę godzi, wyłączone przez resztę doby chciałbym wyeliminować to wiejące zimne powietrze - czy można w rury wstawić zawory zwrotne żeby zwyczajnie nie wiało lodowatym powietrzem w zimie ? żeby odblokowywało przepływ tylko gdy wentylatory pracują?

Witam,

Mam lunę już od paru ładnych miesięcy. generalnie przy małej kubaturze mieszkania rekuperator jest włączany zwyczajnie timer'em , tylko na parę godzin dziennie.

jednak przy wyłączonym rekuperatorze z wyciągu wieje zimne powietrze, to chyba nie powinno tak działać ale efekt jest jakbym wywiercił sobie dziurę w ścianie. Chodzi tu o wyciąg który jest najbliżej rekuperatora, i tym samym najbliżej czerpni - reku jest w łazience i ten wyciąg też jest w łazience.

wiem że reku powinno działać non stop, ale przy wariancie włączone przez parę godzi, wyłączone przez resztę doby chciałbym wyeliminować to wiejące zimne powietrze - czy można w rury wstawić zawory zwrotne żeby zwyczajnie nie wiało lodowatym powietrzem w zimie ? żeby odblokowywało przepływ tylko gdy wentylatory pracują?

 

Załóż na czerpni i wyrzutni klapy zwrotne - powinno pomóc :)

Załóż na czerpni i wyrzutni klapy zwrotne - powinno pomóc :)

 

dzięki, właśnie też tak kombinuję że im bliżej zewnątrz tym lepiej, zastanawiam się tylko jak takie klapy sprawdzają się w zimie przy powiedzmy minus 10, minus 15 stopni. one nie zamarzają, w sensie nie zablokuje się wlot i wyrzut przy dużych minusach?

może mam szukać jakiś specjalnych rodzajów klap, albo tak myślę na szybko - może zawiasy solidnie obłożyć jakimś gęstym smarem (no i też miejsca styku , żeby nie przymarzło, nie zablokowało się) ?

dzięki, właśnie też tak kombinuję że im bliżej zewnątrz tym lepiej, zastanawiam się tylko jak takie klapy sprawdzają się w zimie przy powiedzmy minus 10, minus 15 stopni. one nie zamarzają, w sensie nie zablokuje się wlot i wyrzut przy dużych minusach?

może mam szukać jakiś specjalnych rodzajów klap, albo tak myślę na szybko - może zawiasy solidnie obłożyć jakimś gęstym smarem (no i też miejsca styku , żeby nie przymarzło, nie zablokowało się) ?

Na klapie będzie woda. Luna nie ma za dużego sprężu, wszelkie dodatkowe opory spowodują, że więcej powietrza poleci nieszczelnościami . Poza tym, gdy centrala nie pracuje kanały nawiewne, mogą stać się wywiewnymi. Wchodzi w nie ciepłe powietrze. Będą wtedy wilgotne. Woda pojawi się też w centrali nie z tej strony gdzie jest odpływ. Wejdzie w szczeliny obudowy i zamarzając rozszczelni obudowę, w przypadku LUNY, jeszcze bardziej.

A ja uderze z innej beczki- po co wyłączać WM?

 

tak jak tutaj :

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?219444-chyba-zbyt-zimny-nawiew-z-LUNA-200-14st/page11

 

podobnie jak u marian02, za mocno wysusza. nawet na zredukowanych obrotach nie ma potrzeby żeby pracowała.

w nocy, albo gdy nikogo nie ma, wtedy nie musi pracować. ale jak nie pracuje to wpuszcza zimne powietrze.

 

może ktoś jednak osiągnął skutecznie działającą konstrukcję Luny nie pracującej non stop , nie wyziębiającej mieszkania przy wyłączonych wiatrakach ?

Nie wyłącza się wentylacji!!! Wilgoć jest w przegrodach, paruje z kibelków , czy roślin. Jeżeli wentylacja wysusza to jest źle dobrana. Wentylacja ma odprowadzać nadmiar wody a nie całą wodę. Zagrzybią się kanały nawiewne i wilgoć dostanie się poza tackę ściekową.
Nie wyłącza się wentylacji!!! Wilgoć jest w przegrodach, paruje z kibelków , czy roślin. Jeżeli wentylacja wysusza to jest źle dobrana. Wentylacja ma odprowadzać nadmiar wody a nie całą wodę. Zagrzybią się kanały nawiewne i wilgoć dostanie się poza tackę ściekową.

 

ok, to może napiszę krótko - instalację mam zrobioną mega słabiutko.. przez 'fachowca', kombinuję teraz jak tylko mogę, żeby wyjść na prostą. Przy transformatorze ustawionym na 1 (najwolniejsze ustawienie z możliwych 1-5) Luna i tak wymienia za dużo powietrza. Mam takie coś ARW 1,5:

http://tywent.pl/pl/transformatorowe_230v,podgrupa,13,21.html

czy ma ktoś pomysł - czy jest realne jeszcze mocniejsze zredukowanie pracy Luny, widzę że 1,5 na jedynce podaje 115 V , zastanawiam się czy nie zacząć od zmiany na ARW2 -> ten na 1 biegu podaje 65V, nie jestem elektrykiem więc może ktoś podpowie czy to nie będzie za niski voltage dla Luny ?? zakładam że 2.0 czyli większy amper i większy kW to przy charakterystykach 2A i 0,25Kw nie spali wiatraków - Luna ma chyba silniki na 120W (czyli kurna podanie 2 amper na 5 tym biegu oznacza 2*230V= 460 W ?? !! to spali wiatraki ? czyli nigdy nie odpalać na maksymalnym biegu? )

 

ok, idąc dalej - zakładając, że będzie pracowała na najmniejszym napięciu non stop (bez względu czy to będzie 115V czy 65V) to pozostaną mi jeszcze 2 problemy:

 

1) ewidentnie muszę wytłumić nawiew i chyba zacznę od jednego tłumika akustycznego, albo nawet dwóch, to będą koszty ale teraz w nawiewie mocno szumi, muszę to wyzerować do poziomu niesłyszalnego. tylko tłumiki kurde są drogie. na razie znalazłem takie opcje:

http://www.centrumklima.pl/pliki/cenniki/2014-03-01/tlumiki_akustyczne_CentrumKlima.pdf

http://www.wioldar.com/sklep/artykuly-wentylacyjne/173-tlumik-akustyczny-elastyczny-12-m-aku-comp.html

pewnie wytnę bieżący ocynk i wstawię jeden prosty tłumik, a jeżeli to nie pomoże to wtedy dodam jeszcze jeden na załamaniu

 

2) druga kwestia z jaką muszę zawalczyć to trochę irytująca kwestia ochrony przed zamrożeniem - na tyle na ile się zorientowałem na tematach związanych z Luną to jedynym rozsądnym pomysłem będzie umieszczenie presostatu w nawiewie i ustawienie mechanizmu tak żeby wyłączał wiatrak nawiewu dopóki ciśnienie w nawiewie nie wróci do normy (czyli co, dopóki powietrze wyciągane z mieszkania nie rozmrozi wymienników - ale jak cisnienie może wrócić do normy jak wiatrak będzie wyłączony),.. czy ktoś jest na forum kto robił coś takiego w dolnośląskim - można byłoby się skonsultować?

no i zastanawiam się , czy jak będę miał Lunę na najwolniejszej możliwej pracy, czy jakikolwiek presostat wyczuje moment zamrożenia nawiewu ??

 

pozdrawiam i liczę na pomoc - najlepiej praktyczną :( nie wierzę że jestem pierwszym z takimi dylematami.

Edytowane przez pjt

Można puszczać od 40V , z tym, że wentylatory w lunach mogą być różne bo to z "wyprzedaży i przecen" mogą być i 400m2/h o różnych charakterystykach (centrale do 200m3/h mają wyjścia 100mm do 300m3/h 125mm ... .

Presostat i i układ wyłączania nawiewu na sens w szczelnych centralach - ta taka nie jest. Proszę pamiętać, że sprzedający kupił ją za 750zł z kanałami! to dwa ogromne pudła, W tych 750 zł jest jeszcze koszy przesyłki.

Poza tym , robienie w domu sporego podciśnienia nigdy nie było za zdrowe... Rozmrażać wymiennik można też otwierając bypass. Niestety, tackę i odprowadzenie kondensatu, rozmrażać trzeba elektrycznie kablem samoregulującym . A presostat za 300 zł jest tak mało dokładny, że może wyłączać nawiew co chwila.

Tłumik to chropowata wewnątrz rura ( nie robi się wentylacji na gładkich blaszanych kanałach) - i może to być zwykły izolowany kanał .

 

Pan opisze Swoją instalację - jakie kanały wymiary, bo tak ciężko coś pomóc. Lub może Pan zadzwonić na Bartycką coś się wymyśli/ .

Można puszczać od 40V , z tym, że wentylatory w lunach mogą być różne bo to z "wyprzedaży i przecen" mogą być i 400m2/h o różnych charakterystykach (centrale do 200m3/h mają wyjścia 100mm do 300m3/h 125mm ... .

Presostat i i układ wyłączania nawiewu na sens w szczelnych centralach - ta taka nie jest. Proszę pamiętać, że sprzedający kupił ją za 750zł z kanałami! to dwa ogromne pudła, W tych 750 zł jest jeszcze koszy przesyłki.

Poza tym , robienie w domu sporego podciśnienia nigdy nie było za zdrowe... Rozmrażać wymiennik można też otwierając bypass. Niestety, tackę i odprowadzenie kondensatu, rozmrażać trzeba elektrycznie kablem samoregulującym . A presostat za 300 zł jest tak mało dokładny, że może wyłączać nawiew co chwila.

Tłumik to chropowata wewnątrz rura ( nie robi się wentylacji na gładkich blaszanych kanałach) - i może to być zwykły izolowany kanał .

 

Pan opisze Swoją instalację - jakie kanały wymiary, bo tak ciężko coś pomóc. Lub może Pan zadzwonić na Bartycką coś się wymyśli/ .

 

 

możliwe że sprawdzę działanie na niższych voltach - teoretycznie powinno zacząć działać na 1/4 mocy a jak wyjdzie w praktyce to się okaże, albo raczej higroskop pokaże.

odnośnie presostatu, więc w moim wariancie odpada - to mam od razu drugie pytanie... jak w takim układzie uchronić się przed solidniejszym zamarzaniem, otworzenie by passu chyba wyziębi mieszkanie? (i skąd wiedzieć że się zamroziło / rozmroziło żeby zwyczajnie otworzyć / zamknąć by pass?) podpytałbym też o montaż kabla samoregulującego do rozmrażania kondensatu - ale to może posprawdzam info na forum a jak coś nie będę wiedział to podpytam na priv'ie.

 

opis moje instalacji mógłbym tu wrzucić jako skan projektu ale na projekcie jest znacznik montera, a to może jednak nie, tym bardziej że podczas montażu wyszło że projekt był lekko oderwany od rzeczywistości, rury się nie pomieściły w prześwicie, ponieważ zapomniało się o jeszcze jednej rurze, że trzeba było wykuć jeszcze jedną dziurę w ścianie, że koniec końców filtr wyciągu musi 'przegapić' jeden anemostat (z łazienki wciąga powietrze bez filtrowania),.. i tak dalej :( irytacja to jest łagodne słowo na określenie mojej oceny 'fachowca'. żałuję tylko że sam nie dokształciłem się w tym temacie wcześniej.

całość jest zrobiona na ocynku 160 ocieplonym otuliną.

 

dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi,

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...