Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator LUNA +zestaw. Kto ma i czy zdaje u Was egzamin


Recommended Posts

luna.jpgNie 95 a 85% - i to dane do wymienników Heatex typ L montowanych w pierwszych partiach lun.

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&ved=0CH8QFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.heatex.com%2F~%2Fmedia%2FPDS_L_1023.pdf&ei=QkjrUsGbKYjQywPfoYGoDA&usg=AFQjCNHsU2sZozhY1RUYs_TyCUKp5PkLng&sig2=AykQQ5qY-LpQUQtxWk3wPQ

Wymiennik zmieniono na klejony na miejscu ale dane zostały

Poza tym sprawność wymiennika a centrali to w przypadku luny - dwie różne bajki.

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • Odpowiedzi 470
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam

A jaki rekuperator pan może podpowiedzieć do domku 80m2 , kubatura 198m3 tylko parter 3 nawiewy, 3 wywiewy. Będę celował w bardzo energooszczędny . Płyta Izodom 2000, ściany Izodom 45cm lub Eco Pass House 50cm strop 45 cm wełny kamiennej lub szklanej. Okna Aluplast Energeto 8000. Ogrzewanie podłogowe elektr. + klimatyzator.

Wszystko ma być maksymalnie bezobsługowe. Rozkład jest taki że przewody went. będą max 6-7m długości.

Edytowane przez kosio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

No i kupiłem tą Lunę. Sama centrala bodajże 1370, do tego ARW, zewnętrzne filtry skrzynkowe, akustifleks, termofleks, opaski, razem około 1900zł.

 

Regulacja obrotów na ARW działa tak:

 

 

W rzeczywistości nie jest aż tak głośno :) Mikrofon z komórki zbiera każdy szmer. Tu działa goła centrala bez kanałów, każdy podłączony kanał to trochę ciszej. Kupiłem też akustifleksa, którego 1mb ma niby wyciszać o 15dB. W rzeczywistości na niskim biegu centrala emituje dźwięk mniej więcej jak termoobieg w moim piekarniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Paweł jak to wygląda jak chcesz LUNE zamontować w pietrowym domu z lat 70-tych,mam kanały wentylacyjne wiec myslałem ze by centala była w piwnicy a przewody puscic w kanałach went.zasilanie dwa pokoje parter i pietro,wyciąg kuchnia łazienka to oczywiste te pomieszczenia to w sumie ok.100 m2,mie wiem jak to sie bedzie mało z cisnieniem na pietrze,jak mozesz prosze o jakas rade?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poza tym jak ktoś moze mi pomóc od A do Z z ta wentylacją,duzo czytałem na tym forum ale mało jest tu info o montazu w starych domach np.lat 70 z istniejącą went.graw.nowy dom to: projekt,montaz,maskowanie generalnie proste,mam jakies wizje jak to zrobic u mnie ale potrzebuje wsparcia kolegów z forum a widze ze są tu prawdziwe złote rączki które potrafią czynić cuda z kazdą wenylacją,proszę o pomoc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pomogę, to wymaga fachowca, a ja tylko składam według projektu z gotowych elementów, pewnie moja pierwsza i ostatnia instalacja. Trzy kondygnacje (z piwnicą) to długie kanały. Dobrze żeby ich przebieg i średnice dopasował ktoś kto ma jakiekolwiek doświadczenie.

 

A Paweł to jestem tylko na Vimeo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam,

Mam lunę już od paru ładnych miesięcy. generalnie przy małej kubaturze mieszkania rekuperator jest włączany zwyczajnie timer'em , tylko na parę godzin dziennie.

jednak przy wyłączonym rekuperatorze z wyciągu wieje zimne powietrze, to chyba nie powinno tak działać ale efekt jest jakbym wywiercił sobie dziurę w ścianie. Chodzi tu o wyciąg który jest najbliżej rekuperatora, i tym samym najbliżej czerpni - reku jest w łazience i ten wyciąg też jest w łazience.

wiem że reku powinno działać non stop, ale przy wariancie włączone przez parę godzi, wyłączone przez resztę doby chciałbym wyeliminować to wiejące zimne powietrze - czy można w rury wstawić zawory zwrotne żeby zwyczajnie nie wiało lodowatym powietrzem w zimie ? żeby odblokowywało przepływ tylko gdy wentylatory pracują?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Mam lunę już od paru ładnych miesięcy. generalnie przy małej kubaturze mieszkania rekuperator jest włączany zwyczajnie timer'em , tylko na parę godzin dziennie.

jednak przy wyłączonym rekuperatorze z wyciągu wieje zimne powietrze, to chyba nie powinno tak działać ale efekt jest jakbym wywiercił sobie dziurę w ścianie. Chodzi tu o wyciąg który jest najbliżej rekuperatora, i tym samym najbliżej czerpni - reku jest w łazience i ten wyciąg też jest w łazience.

wiem że reku powinno działać non stop, ale przy wariancie włączone przez parę godzi, wyłączone przez resztę doby chciałbym wyeliminować to wiejące zimne powietrze - czy można w rury wstawić zawory zwrotne żeby zwyczajnie nie wiało lodowatym powietrzem w zimie ? żeby odblokowywało przepływ tylko gdy wentylatory pracują?

 

Załóż na czerpni i wyrzutni klapy zwrotne - powinno pomóc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załóż na czerpni i wyrzutni klapy zwrotne - powinno pomóc :)

 

dzięki, właśnie też tak kombinuję że im bliżej zewnątrz tym lepiej, zastanawiam się tylko jak takie klapy sprawdzają się w zimie przy powiedzmy minus 10, minus 15 stopni. one nie zamarzają, w sensie nie zablokuje się wlot i wyrzut przy dużych minusach?

może mam szukać jakiś specjalnych rodzajów klap, albo tak myślę na szybko - może zawiasy solidnie obłożyć jakimś gęstym smarem (no i też miejsca styku , żeby nie przymarzło, nie zablokowało się) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki, właśnie też tak kombinuję że im bliżej zewnątrz tym lepiej, zastanawiam się tylko jak takie klapy sprawdzają się w zimie przy powiedzmy minus 10, minus 15 stopni. one nie zamarzają, w sensie nie zablokuje się wlot i wyrzut przy dużych minusach?

może mam szukać jakiś specjalnych rodzajów klap, albo tak myślę na szybko - może zawiasy solidnie obłożyć jakimś gęstym smarem (no i też miejsca styku , żeby nie przymarzło, nie zablokowało się) ?

Na klapie będzie woda. Luna nie ma za dużego sprężu, wszelkie dodatkowe opory spowodują, że więcej powietrza poleci nieszczelnościami . Poza tym, gdy centrala nie pracuje kanały nawiewne, mogą stać się wywiewnymi. Wchodzi w nie ciepłe powietrze. Będą wtedy wilgotne. Woda pojawi się też w centrali nie z tej strony gdzie jest odpływ. Wejdzie w szczeliny obudowy i zamarzając rozszczelni obudowę, w przypadku LUNY, jeszcze bardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja uderze z innej beczki- po co wyłączać WM?

 

tak jak tutaj :

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?219444-chyba-zbyt-zimny-nawiew-z-LUNA-200-14st/page11

 

podobnie jak u marian02, za mocno wysusza. nawet na zredukowanych obrotach nie ma potrzeby żeby pracowała.

w nocy, albo gdy nikogo nie ma, wtedy nie musi pracować. ale jak nie pracuje to wpuszcza zimne powietrze.

 

może ktoś jednak osiągnął skutecznie działającą konstrukcję Luny nie pracującej non stop , nie wyziębiającej mieszkania przy wyłączonych wiatrakach ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wyłącza się wentylacji!!! Wilgoć jest w przegrodach, paruje z kibelków , czy roślin. Jeżeli wentylacja wysusza to jest źle dobrana. Wentylacja ma odprowadzać nadmiar wody a nie całą wodę. Zagrzybią się kanały nawiewne i wilgoć dostanie się poza tackę ściekową.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wyłącza się wentylacji!!! Wilgoć jest w przegrodach, paruje z kibelków , czy roślin. Jeżeli wentylacja wysusza to jest źle dobrana. Wentylacja ma odprowadzać nadmiar wody a nie całą wodę. Zagrzybią się kanały nawiewne i wilgoć dostanie się poza tackę ściekową.

 

ok, to może napiszę krótko - instalację mam zrobioną mega słabiutko.. przez 'fachowca', kombinuję teraz jak tylko mogę, żeby wyjść na prostą. Przy transformatorze ustawionym na 1 (najwolniejsze ustawienie z możliwych 1-5) Luna i tak wymienia za dużo powietrza. Mam takie coś ARW 1,5:

http://tywent.pl/pl/transformatorowe_230v,podgrupa,13,21.html

czy ma ktoś pomysł - czy jest realne jeszcze mocniejsze zredukowanie pracy Luny, widzę że 1,5 na jedynce podaje 115 V , zastanawiam się czy nie zacząć od zmiany na ARW2 -> ten na 1 biegu podaje 65V, nie jestem elektrykiem więc może ktoś podpowie czy to nie będzie za niski voltage dla Luny ?? zakładam że 2.0 czyli większy amper i większy kW to przy charakterystykach 2A i 0,25Kw nie spali wiatraków - Luna ma chyba silniki na 120W (czyli kurna podanie 2 amper na 5 tym biegu oznacza 2*230V= 460 W ?? !! to spali wiatraki ? czyli nigdy nie odpalać na maksymalnym biegu? )

 

ok, idąc dalej - zakładając, że będzie pracowała na najmniejszym napięciu non stop (bez względu czy to będzie 115V czy 65V) to pozostaną mi jeszcze 2 problemy:

 

1) ewidentnie muszę wytłumić nawiew i chyba zacznę od jednego tłumika akustycznego, albo nawet dwóch, to będą koszty ale teraz w nawiewie mocno szumi, muszę to wyzerować do poziomu niesłyszalnego. tylko tłumiki kurde są drogie. na razie znalazłem takie opcje:

http://www.centrumklima.pl/pliki/cenniki/2014-03-01/tlumiki_akustyczne_CentrumKlima.pdf

http://www.wioldar.com/sklep/artykuly-wentylacyjne/173-tlumik-akustyczny-elastyczny-12-m-aku-comp.html

pewnie wytnę bieżący ocynk i wstawię jeden prosty tłumik, a jeżeli to nie pomoże to wtedy dodam jeszcze jeden na załamaniu

 

2) druga kwestia z jaką muszę zawalczyć to trochę irytująca kwestia ochrony przed zamrożeniem - na tyle na ile się zorientowałem na tematach związanych z Luną to jedynym rozsądnym pomysłem będzie umieszczenie presostatu w nawiewie i ustawienie mechanizmu tak żeby wyłączał wiatrak nawiewu dopóki ciśnienie w nawiewie nie wróci do normy (czyli co, dopóki powietrze wyciągane z mieszkania nie rozmrozi wymienników - ale jak cisnienie może wrócić do normy jak wiatrak będzie wyłączony),.. czy ktoś jest na forum kto robił coś takiego w dolnośląskim - można byłoby się skonsultować?

no i zastanawiam się , czy jak będę miał Lunę na najwolniejszej możliwej pracy, czy jakikolwiek presostat wyczuje moment zamrożenia nawiewu ??

 

pozdrawiam i liczę na pomoc - najlepiej praktyczną :( nie wierzę że jestem pierwszym z takimi dylematami.

Edytowane przez pjt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można puszczać od 40V , z tym, że wentylatory w lunach mogą być różne bo to z "wyprzedaży i przecen" mogą być i 400m2/h o różnych charakterystykach (centrale do 200m3/h mają wyjścia 100mm do 300m3/h 125mm ... .

Presostat i i układ wyłączania nawiewu na sens w szczelnych centralach - ta taka nie jest. Proszę pamiętać, że sprzedający kupił ją za 750zł z kanałami! to dwa ogromne pudła, W tych 750 zł jest jeszcze koszy przesyłki.

Poza tym , robienie w domu sporego podciśnienia nigdy nie było za zdrowe... Rozmrażać wymiennik można też otwierając bypass. Niestety, tackę i odprowadzenie kondensatu, rozmrażać trzeba elektrycznie kablem samoregulującym . A presostat za 300 zł jest tak mało dokładny, że może wyłączać nawiew co chwila.

Tłumik to chropowata wewnątrz rura ( nie robi się wentylacji na gładkich blaszanych kanałach) - i może to być zwykły izolowany kanał .

 

Pan opisze Swoją instalację - jakie kanały wymiary, bo tak ciężko coś pomóc. Lub może Pan zadzwonić na Bartycką coś się wymyśli/ .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można puszczać od 40V , z tym, że wentylatory w lunach mogą być różne bo to z "wyprzedaży i przecen" mogą być i 400m2/h o różnych charakterystykach (centrale do 200m3/h mają wyjścia 100mm do 300m3/h 125mm ... .

Presostat i i układ wyłączania nawiewu na sens w szczelnych centralach - ta taka nie jest. Proszę pamiętać, że sprzedający kupił ją za 750zł z kanałami! to dwa ogromne pudła, W tych 750 zł jest jeszcze koszy przesyłki.

Poza tym , robienie w domu sporego podciśnienia nigdy nie było za zdrowe... Rozmrażać wymiennik można też otwierając bypass. Niestety, tackę i odprowadzenie kondensatu, rozmrażać trzeba elektrycznie kablem samoregulującym . A presostat za 300 zł jest tak mało dokładny, że może wyłączać nawiew co chwila.

Tłumik to chropowata wewnątrz rura ( nie robi się wentylacji na gładkich blaszanych kanałach) - i może to być zwykły izolowany kanał .

 

Pan opisze Swoją instalację - jakie kanały wymiary, bo tak ciężko coś pomóc. Lub może Pan zadzwonić na Bartycką coś się wymyśli/ .

 

 

możliwe że sprawdzę działanie na niższych voltach - teoretycznie powinno zacząć działać na 1/4 mocy a jak wyjdzie w praktyce to się okaże, albo raczej higroskop pokaże.

odnośnie presostatu, więc w moim wariancie odpada - to mam od razu drugie pytanie... jak w takim układzie uchronić się przed solidniejszym zamarzaniem, otworzenie by passu chyba wyziębi mieszkanie? (i skąd wiedzieć że się zamroziło / rozmroziło żeby zwyczajnie otworzyć / zamknąć by pass?) podpytałbym też o montaż kabla samoregulującego do rozmrażania kondensatu - ale to może posprawdzam info na forum a jak coś nie będę wiedział to podpytam na priv'ie.

 

opis moje instalacji mógłbym tu wrzucić jako skan projektu ale na projekcie jest znacznik montera, a to może jednak nie, tym bardziej że podczas montażu wyszło że projekt był lekko oderwany od rzeczywistości, rury się nie pomieściły w prześwicie, ponieważ zapomniało się o jeszcze jednej rurze, że trzeba było wykuć jeszcze jedną dziurę w ścianie, że koniec końców filtr wyciągu musi 'przegapić' jeden anemostat (z łazienki wciąga powietrze bez filtrowania),.. i tak dalej :( irytacja to jest łagodne słowo na określenie mojej oceny 'fachowca'. żałuję tylko że sam nie dokształciłem się w tym temacie wcześniej.

całość jest zrobiona na ocynku 160 ocieplonym otuliną.

 

dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...