mamamatinka 25.11.2011 14:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2011 Witam Dziękuję wszystkim za porady. Cały czas jestem w ogniu walki z moim Vitodensem, jak na razie bez rezultatów ale się nie poddaję. Pytanie do dodan: jak ustawione masz obecnie krzywe grzewcze. Wiem ze jest to sprawa indywidualna dla każdego domku ale jestem ciekawy I kilka pytań pomocniczych do użytkowników forum: - czy to jest ok ze moja pompa obiegowa pracuje na okrągło? - czy temperatura po podgrzaniu w kotle do ok 54 st i przykręconych kaloryferach (są lekko ciepłe bo temp w pokoju jest OK czyli około 20 st.) powinna spaść w ciągu 6-7 minut do temp 25-30 st i następuje ponowne załączenie kotła. Czy to jest normalne. Może mam gdzieś mostek termiczny i grzeję nie wiadomo co... - czy wskaźnik na wyświetlaczu "mieszacz zamknięty/otwarty" powinien być zawsze widoczny? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 25.11.2011 22:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2011 do domu 140m2 o obliczonym zapotrzebowaniu ok 6KW. Chętnie kupiłbym jakiś kocioł 12KW ale co wtedy z CWU? Rozwiązanie jest proste-baniak o odpowiedniej wielkości dopasowanej do zapotrzebowania. Pomiędzy 120 a 300 l jest jeszcze dużo pośrednich rozmiarów. Jeśli boisz się, strat, to baniak można docieplić owijając go wełną mineralną (np. 15cm) i stretch folią, co znacząco zmniejszy straty. Duży baniak, to nieco większe straty tylko na cwu, źle dobrany kocioł to straty podczas całego ogrzewania domu, a nie tylko cwu. Zdecydowanie większa część rachunku pochodzi z ogrzewania domu, a nie z ogrzewania cwu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 25.11.2011 22:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2011 nigdy nie sadzilem ze moge miec przewymiarowany kociol:) gdyz posiadam vitodensa 19 KW. zredukowany do 17 Kw, moc minimalna 4,8 KW. Dom to 200 m z czego ogrzewanej powierzchni 160 m Oj masz... ale dla pocieszenia, mało kto zanim zobaczy w rzeczywistości, czy policzy, zdaje sobie z tego sprawę. Dla porównania ja mam mniej więcej podobny dom, może nieco większy i w największe mrozy wystarcza mi do ogrzewania (bez cwu) mniej niż 8kW. Swistak81 pięknie pokazał w tabelce jaka moc grzewcza jest potrzebna do ogrzewania przy temperaturach na zewnątrz koło 0 stopni. Oczywiście wiele zależy od ocieplenia, ale ani on, ani ja nie mamy domów pasywnych, tylko jak na dzisiejsze czasy ocieplone dosyć normalnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 25.11.2011 22:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2011 czy to jest ok ze moja pompa obiegowa pracuje na okrągło? jeśli masz sterowanie pogodowe, to niestety tak. Woda musi płynąć przez kocioł, żeby wiedział jaką temperaturę ma utrzymywać, żeby w domu było ciepło. Jeśli masz sterowanie pokojowe, to może ono wyłączać obiegówkę, gdy temperatura w pomieszczeniach jest wyższa niż nastawiona. Jeśli masz mieszane, to sterownik pokojowy powinien być nadrzędny i może wyłączać obiegówkę o ile Twój kocioł na to pozwala. - czy temperatura po podgrzaniu w kotle do ok 54 st i przykręconych kaloryferach (są lekko ciepłe bo temp w pokoju jest OK czyli około 20 st.) powinna spaść w ciągu 6-7 minut do temp 25-30 st i następuje ponowne załączenie kotła. Czy to jest normalne. Trochę tak i trochę nie. Na tak: wody w grzejnikach jest bardzo mało, więc szybko ona stygnie i szybko się ogrzewa. Gdybyś miał kocioł o mniejszej mocy, to grzałby wolniej. Na nie: sterowanie pogodowe powinno zapewnić temperaturę wody grzewczej na odpowiednim poziomie, tak, żeby nie trzeba było przykręcać grzejników i żeby było dobrze - np. na dzień dzisiejszy (tak strzelam na oko) ciągłe 35 stopni na grzejnikach. Jeśli jednak pogodówka nie jest wyregulowana, albo kocioł ma za dużą minimalną moc, to zaczyna się to rozłazić i efekt może być taki jaki opisujesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 27.11.2011 14:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2011 (edytowane) Ile to taktowanie kosztuje? Tak zapytam nieśmiało, bo dużo o (prawie kultowej) modulacji i taktowaniu się pisze na FM, a nie znalazłem informacji jakie realnie straty to generuje? Choć rząd wielkości: 10, 100, 1000 zł / sezon (lub jaki procent kosztu gazu)? Sam się trochę waham - jeśli będę grzał gazem to kondens. 12 kW powinien zupełnie starczyć do CO (liczone OZC), ale z drugiej strony jest CWU (na powiedzmy 5 osób, trzy łazienki, jedna wanna)... I nie wiem ile teoretycznie stracę na taktowaniu biorąc kociołek 6-18kW zamiast 2-12kW. Zasobnik osobna sprawa, ale jaki by nie był, większa moc pomaga CWU Edytowane 27 Listopada 2011 przez grzeniu666 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
redlum 27.11.2011 14:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2011 Witam. Mam Vitodens 200 w + Vitotronic 200, dom 150 m2, podłogówki około 70m2. Grzejniki ok, ale podłogówka mnie wykończy. Temperatura zadana 16stC, zredukowana 15 stC, termostat pokojowy KAN na 16stC a w powietrzu 23stC. Krzywa: nachylenie 0,2; poziom -4. Zredukować moc kotła? Zmienić instalatora (chociaż to raczej oczywiste)? Z góry dzięki za podpowiedzi. wg mnie masz źle zrobioną podłogówkę - tzn sterowanie do niej. Też mam identyczne sterowanie KAN-a i ono włącza i wyłącza mi poszczególne obiegi. Np w jednym pokoju gdzie mam 5 komputerów itp - mam nastawione na 16C - temperatura w pokoju ok 22C (sprzęt elektroniczny nieźle grzeje) - ale podłogówka ani razu się nie włączyła dla tego obiegu. Jeśli masz temperaturę otoczenia wyższą niż ustawioną na sterowniku pokojowym - to obieg powinien być wyłączony. Jeśli się włącza - to znaczy że instalacja źle jest zrobiona. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
greg28 27.11.2011 15:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2011 Ile to taktowanie kosztuje? Tak zapytam nieśmiało, bo dużo o (prawie kultowej) modulacji i taktowaniu się pisze na FM, a nie znalazłem informacji jakie realnie straty to generuje? Choć rząd wielkości: 10, 100, 1000 zł / sezon (lub jaki procent kosztu gazu)? Sam się trochę waham - jeśli będę grzał gazem to kondens. 12 kW powinien zupełnie starczyć do CO (liczone OZC), ale z drugiej strony jest CWU (na powiedzmy 5 osób, trzy łazienki, jedna wanna)... I nie wiem ile teoretycznie stracę na taktowaniu biorąc kociołek 6-18kW zamiast 2-12kW. Zasobnik osobna sprawa, ale jaki by nie był, większa moc pomaga CWU Ale ty strachliwy jesteś, jak masz wyliczone, ze 12kw starczy to bierz taki, a nie większy. Przy piecu jednofunkcyjnym górny zakres mocy nie jest aż tak istotny. Jak bedziesz brał dużo ciepłej wody to wez większy zasobnik i tyle. !2kw spokojnie da sobie radę. No, ale skoro się tak boisz to polecam 24kw albo wiecej to bedziesz spokojnie spał z myślą, ze ci ciepłej wody nie zabraknie Kazdy doradza ci mniejszy, zebys nie robił błędu z przewymiarowaniem kotła, a ty ciagle swoje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 27.11.2011 16:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2011 a Ty sądzisz, że duży zasobnik nie generuje strat,w nowoczesnych kotłach straszenie taktowaniem, to tak jak straszenie Jasia czarnym ludem, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 27.11.2011 19:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2011 greg, 1950, no mnie (strachliwemu) się właśnie o wielkość tych strat rozchodzi - o jakich złotówkach mowa? (czy wogóle, również od zasobnika np. 100L większego) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odyseuszek 27.11.2011 20:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2011 Koszt taktowania to dwa elementy: - szybsze zużycie kotła (ktoś pisał coś o elektronice wyliczając dokładnie elementy które zużywają się przy każdym starcie plus prąd rozruchowy, wentylator etc.)- koszt samego gazu. Jeżeli kocioł startuje z mocą maksymalną i po kilku sekundach moduluje do mocy wymaganej to nie wiem czy dobrze ale liczyłbym to tak: przy np. 100 startach/dobę (zbędnych) * c.a. 10s (czas zanim zacznie modulować) * (zużycie maks gazu/s - zużycie przy mocy 50%/s)*180 dnidla Cerapur Smarta wychodzi c.a. 35m3 - wszystko zależy z jaką mocą startuje bo jeśli z połową mocy to w zasadzie strata sprowadzałaby się do tego ile gazu dmuchnie w komin zanim palnik zapali. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 28.11.2011 01:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Listopada 2011 wcale nie dmucha gazu w komin, bo zapłon jest praktycznie natychmiastowy, gdy zawór gazowy kotła poda gaz na palnik,wcale nie jest prawdą, że wszystkie kotły startują z mocą maksymalną,przykładowo MCA De Dietricha startuje z mocą około 30 % a MCRa muszę sprawdzić,w każdym razie, różnice w kosztach są praktycznie pomijalne,to na tym forum, ktoś rozdmuchał temat taktowania kotłów z zamkniętymi komorami spalania, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
greg28 28.11.2011 05:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Listopada 2011 a Ty sądzisz, że duży zasobnik nie generuje strat, w nowoczesnych kotłach straszenie taktowaniem, to tak jak straszenie Jasia czarnym ludem, Szanuję twoje doświadczenie w sprawach ogrzewania, ale nie wciskaj kolesiowi, że jak ma zapotrzebowania na CO sporo poniżej 12kw, to , zeby brał kocioł większy jak 12kw, bo będzie przewymiarowany, a jednym, nie jedynym skutkiem tego jest taktowanie kotła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 28.11.2011 05:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Listopada 2011 ja Ci nic nie sugeruję i nic nikomu nic nie wciskam,ja twierdzę, że robione są z igły widły a różnice kosztów eksploatacji w większości kotłów są pomijalnepoczytaj #61 i przemyśl to co napisałem,rzeczywiste zużycie gazu, zależy przede wszystkim od samego budynku (jego ocieplenia), jego sposobu eksploatacji i w bardzo dużej mierze, zastosowanej automatyki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
greg28 28.11.2011 05:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Listopada 2011 ja Ci nic nie sugeruję i nic nikomu nic nie wciskam, ja twierdzę, że robione są z igły widły a różnice kosztów eksploatacji w większości kotłów są pomijalne poczytaj #61 i przemyśl to co napisałem, rzeczywiste zużycie gazu, zależy przede wszystkim od samego budynku (jego ocieplenia), jego sposobu eksploatacji i w bardzo dużej mierze, zastosowanej automatyki Czyli wg ciebie instalowanie kotła o mocy dużo większej, jak wyliczone z zapotrzebowania i jak to wciskają pseudo fachowcy nie jest błędem, bo automatyka sobie poradzi z tym problemem przewymiarowanego kotła. W takim razie ludzie instalujcie do swoich domów min, 24kw albo i lepiej 35kw, bo nie ma znaczenia przewymiarowanie kotła, a cwu bedziecie mieli troche szybciej:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odyseuszek 28.11.2011 07:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Listopada 2011 wcale nie jest prawdą, że wszystkie kotły startują z mocą maksymalną, ijalne,przykładowo MCA De Dietricha startuje z mocą około 30 % dlatego napisałem "jeżeli" bo informacji w tym zakresie nie ma infolinia Junkersa raz mówi, że Cerapur Smart startuje na 100%, a czasami, że na 60% - pewnie sami nie wiedzą, jeszcze jeden negatywny aspekt taktowania może wystąpić w przypadku jeżeli sypialnia sąsiaduje z miejscem instalacji - start jest głośniejszy (w przypadku Cerapur Smart'a) niż dalsza praca więc tuż przed zaśnięciem może to być irytujące. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
justkaaa 28.11.2011 15:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Listopada 2011 Ile to taktowanie kosztuje? Tak zapytam nieśmiało, bo dużo o (prawie kultowej) modulacji i taktowaniu się pisze na FM, a nie znalazłem informacji jakie realnie straty to generuje? Choć rząd wielkości: 10, 100, 1000 zł / sezon (lub jaki procent kosztu gazu)? Sam się trochę waham - jeśli będę grzał gazem to kondens. 12 kW powinien zupełnie starczyć do CO (liczone OZC), ale z drugiej strony jest CWU (na powiedzmy 5 osób, trzy łazienki, jedna wanna)... I nie wiem ile teoretycznie stracę na taktowaniu biorąc kociołek 6-18kW zamiast 2-12kW. Zasobnik osobna sprawa, ale jaki by nie był, większa moc pomaga CWU Ja mam kociołek (Junkers Smart) o mocy 14kW + zasobnik 120l. Moc grzania CWU ograniczona do bodajże 40% (ok 4,5kW). Obecnie 3 osoby korzystają i nigdy wody nie brakuje. Oczywiście jakbym miala korzystac naraz ze wszystkich pinktów odbioru wody to kociołek by może nie nadążył, zwłaszcza przy ograniczonej mocy, wtedy bym moc podkręciła nawet dla maksymalnej, tylko pytanie ile lub czy wogóle będzie sytuacja, że będziesz lał duzym strumieniem gorącej wody ze wszystkich kranów na raz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
spamik 29.11.2011 06:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 Witam,Tak śledzę temat i nie bardzo rozumiem, jaki jest sens i korzyść z obniżania mocy kotła (mówię o przypadku, gdy jest pogodówka)? Może ktoś mi to wyjaśnić? No bo dla CO moc i tak jest dobierana przez pogodówkę (więc i tak jest zazwyczaj niższa niż maksymalna na obecne temperatury). A dla CWU i tak musimy dostarczyć jednakową porcję energii, żeby zagrzać wodę do zadanej temperatury. Gdzieś jest błąd w moim rozumowaniu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odyseuszek 29.11.2011 06:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 Ograniczenie mocy co w temperaturach przejściowych powoduje iż kocioł wolniej dogrzewa wodę niż jakby nie było ograniczenia co zmniejsza taktowanie, zaś ograniczenie na cwu powoduje również wolniejsze nagrzewanie dzięki czemu kocioł dłużej pracuje w temperaturach gdzie zachodzi kondensacja - tak ja to rozumiem. Weź jednak poprawkę na to, że te rozważania prowadzą osoby które bawią się ustawieniami trochę dla samej zabawy, a przy okazji aby sprawdzić co jeszcze z kociołka można wycisnąć, gdyż faktem jest że realne oszczędności nie są bardzo powalające, ale jak to mówi stare przysłowie pszczół - lepiej przepić niż przepalić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
spamik 29.11.2011 06:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 No ok, co do CWU jestem w stanie się zgodzić. Natomiast CO, to nie bardzo (chodzi mi o przypadek z pogodówką): jeśli jest taktowanie, to pewnie znaczy że krzywa jest za wysoka i/lub kocioł za mocny. Jeśli mam kocioł o mocy min. 5kW, a w temperaturach przejściowych potrzebuje np. 3kW, to pogodówka i tak powinna ustawić kocioł na grzanie 5kW. Ograniczyć mocy poniżej mocy minimalnej kotła i tak nie jestem w stanie, więc kocioł i tak grzeje 5kW. Nie widzę tutaj więc żadnej korzyści z obniżenia mocy np. do 7kW, skoro i tak pogodówka sobie ustawi 5kW (niezależnie czy max jest 7 czy 15kW). Natomiast gdyby pogodówka chciała więcej, a my ją ograniczamy, to pewnie znaczy, że krzywa jest za wysoka i należy ją obniżyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzeniu666 29.11.2011 12:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2011 spamik, to chyba szło o to że od ograniczonej mocy do min. kocioł zejdzie szybciej jak od pełnej (o ile startuje z max.). Ale głównie chyba rozchodzi się o sytuację kiedy potrzeba mniejszej mocy niż. min. kotła. Jakkolwiek jeśli kocioł również grzeje CWU to i tak chyba (min. przez pół sezonu) "pstryka". Na marginesie - rozumiem że zasobnik CWU jest dogrzewany "do pełna" zawsze kiedy użyjemy ciepłej wody (nawet mało)? odyseuszek, myśleż że wcale nie musi byćjak piszesz. Może przy mniejszej mocy kocioł na CWU kondensuje taką samą część czasu (%), tyle że po prostu dłużej.Poza tym w Twoich szacunkach, chyba ta duża moc na starcie idzie jednak na grzanie (o ile dobrze zrozumiałem) więc do strat bym jej nie zaliczał...? W jednym temacie aadamuss24 napisał: "Przy bardzo dużej modulacji i niskiej mocy straty kominowe są większe niż korzyści z takiej modulacji." Szto eto? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.