Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 127
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Melduje sie z informacjami na temat postepu prac. W sobote wylalem lawy, teraz czekam az beton zwiaze (kierownik mowi, ze conajmniej tydzien). Jesli chodzi o wczesniejsze etapy to wykop wykonalem jednak w ten sposob, ze wczesniej sam wytyczylem polozenie budynku na podstawie mapy i uwazam, ze taki sposob przy dzialce na ktorej nie stwarza to specjalnych klopotow jest lepszy. Ladowarka ma duze pole manewru a jesli powbijane bylyby juz lawy ciesielskie to pewnie czesc z nich trzeba by bylo wyjmowac co mogloby doprowadzic do znieksztalcenia polozenia osi domu. A zatem dopiero po zdjeciu humusu zjawil sie geodeta i wytyczyl budynek dokladnie (niewiele sie pomylilem, wykop zrobiony przez maszyne byl naprawde ok!). Potem przyszla ekipa i zaczela kopac pod lawy. Robili to w ten sposob, ze rozciagali sobie dodatkowe sznurki (na filmie Muratora widzialem, ze tam goscie sypali wapno). Wykop zalalismy chudziakiem (ok 10 cm). Potrzebna jego ilosc byla zgodna z teoretycznymi wyliczeniami. A poniewaz zamowilem dwa metry szesc. wiecej to to co zostalo wylalem w wykorytowana wczesniej droge do garazu i tym samym problem jej utwardzenia zniknal. A potem odbyla sie potworna 'bitwa' z wykonawca w jaki to sposob bedziemy robic lawy. Ja caly czas bylem za tym zeby robic deskowanie, oni - zeby lac bezposrednio w grunt (glina piaszczysta i piach). Faktem jest, ze na ziemie sprowadzila mnie wizyta w tartaku, kubik drewna (tarcicy) kosztuje 400 zl, ja musialbym kupic jakies 2,5 zeby wystarczylo na szalunek. Ostatecznie zdecydowalem sie na folie, ktora w miejscach gdzie ziemia z wykopu sie troche obsypala byla na zewnatrz podparta deskami. Folia bardzo sie sprawdzila podaczas wylewania law, w miejscu gdzie betoniarka podawala beton robila sie straszna jego gora a podwiniecie folii do gory niwelowalo wylewanie sie betonu poza wykop. Po wylaniu law dopiescilismy je troszke, tak zeby uzyskac jak najmniejsze roznice poziomow i w miare gladka powierzchnie. Po wyschnieciu law folie zaloze na nie (miala 3 m szerokosci, najszersza lawa - 90 cm, aha, koszt folii to ok. 250 zl) i bedzie pod papa stanowila dodatkowa izolacje. Poniewaz wody gruntowe sa u mnie wysoko i moze sie zdarzyc, ze lawa bedzie stala w wodzie ten (w miare) szczelny worek z folii, w ktorym sie lawa znajduje bedzie stanowil takze dodatkowe uszczelnienie po bokach. To tyle na razie, w miare postepu prac bede pisal co slychac na mojej budowie.

 

Przy okazji mam pytanie: gdzies uslyszalem, ze jesli (tak jak u mnie) woda w gruncie jest wysoko to pod chudziak i piasek podlogi na gruncie warto jeszcze wysypac warstwe zwiru, zeby odciac droge dla podciaganej kapilarnie wody. Co o tym sadzicie?

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: zerobud dnia 2003-05-12 09:50 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...
Na wiosnę chcemy ruszyć z budową, ale najpierw muszę odrolnić grunt. Moje pytanie jest takie; czy mając już WZiZT i biorąc geodetę do sporządzenia mapy celem przedłożenia jej do wniosku o wyłączenie gruntu z produkcji rolnej mogę za jednym zamachem wykorzystać geodetę do wytyczenia budynku? No i czy do wytyczenia domu należy najpierw zdjąć humus czy niekoniecznie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstyd !!

 

120 postów i nigdy nie użyłeś funkcji SZUKAJ ?? Było o tym wszystkim tyle razy że aż się stukać nie chce. Polecam szczególnie harmonogram Bartta

 

No dobra, poczerwieniałem :oops: Czytałem harmonogram, tam jest:

STAN ZEROWY

zgłoszenie rozpoczęcia robót

usunięcie humusu

utwardzenie drogi

wytyczenie budynku

ustawienie sławojki

wykonanie wykopu pod ławy i stopy fundamentowe

itd...

 

mnie interesuje natomiast czy mogę zanim zgłoszę rozpoczęcie budowy wykorzystać geodetę do dwóch rzeczy naraz; wrysowania projektowanego budynku w mapę, która będzie załącznikiem do wniosku o wyłączenie gruntu z produkcji rolnej oraz aby drugi raz chłopa nie wozić; do wytyczenia przyszłego budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...

witam

choc temat absorbuje mnei od jakis 2 miesiecy nie bylem w stanie do dzisiaj ustalic jak to jest z przylaczami z potrzebnymi projektami itd

 

na dzien dzisiejszy mam projekt z adaptacja i czekam na mapke od geodety (juz 2 miesiace)

nie wiem nadal, czy mam po otrzymaniu mapki skladac o pozwolenie na budowe, czy powinienem najpierw postarac sie o jakies projekty na przylacza wody, gazu, pradu???

pomozcie mi to jakos usystematyzowac bo z sama kanalizacja walcze juz ponad miesiac i za kazddym razem jak z nimi rozmawiam to tak namieszaja i zmieniaja zdanie ze juz nic z tego nie wiem, to samo gazownia o elektryce nie wspomne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile pamiętam to do pozwolenia na budowę niepotrzebne są żadne projekty przyłączy tylko "warunki" taki papier, że ci podłączą jak zechcesz mieć prąd, gaz, kanalizę itp. Najlepiej jednak mieć już w projekcie budynku np. projekt instalacji gazowej wewnętrznej ponieważ podlega ona procedurze uzyskania pozwolenia na budowę więc "klepnięte" będziesz miał za jednym zamachem. Jeżeli chodzi o pozwolenie na część instalacji gazowej między skrzynką z licznikiem w ogrodzeniu i zaworem przy wejściu do budynku zdania są podzielone. Jedni uważają że trzeba pozwolenie inni, że zgłoszenie. Jeżeli chodzi o elektrykę to WLZ od skrzynki licznikowej w ogrodzeniu do bydynku nie wymaga pozwolenia na budowę i załatwia się to tylko z ZE.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ala nawet mnie nie strasz...a z tym starostwem to nie jest takie proste

oni za kazym razem co innego gadaja

 

yeyo- widzisz wlasnie tez myslalem bo ktos mi tak podpowiedzial, ze mozna od razu skladac o te pozwolenie na instalacje wewnetrzna gazowa razem z pozwoleniem na budowe domu, jednak sie okazalo (ale nie wiem czy to juz ostateczna wersja), ze trzeba robic adaptacje tego projektu wewnetrznej instalacji gazowej (tak powiedzieli w gazownictwie)

 

ogolnie krecka juz dostaje i niedlugo nie bede wiedzial jak sie nazywam...

 

acha mi nie chodzi w tym watku o to jakie dokumenty prijekty sa potrzebne zeby dostac pozwolenie na budowanie domu, tylko o to w jakiej kolejnosci i kiedy sie co zalatwia zeby bylo optymalnie i nie przeplacac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przylacza - potrzebny jest projekt.

Do uzyskania pozwolenia na budowe potrzebne jest zapewnienie dostawców o zaopatrzeniu w media, nie sa wymagane projekty przylaczy.

Procedura przy przylaczach :

- wystepujesz o zgode i dane techniczne 9 niezbedne do projektu )

u dostawcy,

- projektant ustala z Toba trase przylaczy i geodeta po zrobieniu map do celów projektowych sklada trase do ZUDP ( Zespól Uzgadniania Dokumentacji Projektowej ),

- po uzyskaniu ZUDP, projektant robi projekt, uzgadnia u operatora,

i robisz zgloszenie.

Oczywiscie to wszystko moze zrobic za Ciebie projektant :roll:

Pozdro

J

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oni za kazym razem co innego gadaja

 

 

Wystąp z zapytaniem na piśmie. Już by Ci dawno odpowiedzieli i miałbyś spokój.

 

Do pozwolenia na budowę wystarczą tylko warunki przyłączenia - tzw. "obiecanki". Nie trzeba mieć uzgodnionych projektów tym bardziej, że czasem jest to przed pozwoleniem wręcz niemożliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...
Jestem w trakcie zaczynania budowy dlatego zadałem te pytanie co nalezy najpierw robic?

Bardzo ogólnie pytasz, sprecyzuj na jakim etapie jesteś to podpowiemy co dalej...

 

a przedewszytkim czy wode i prąd nalezy podłaczyc przed wylaniem ław i zrobieniem fundamentów czy mozna po zakonczeniu stanu surowego? kiedy nalezałoby wykonac kanalizacje ? :roll:

 

Czy chodzi Ci o podciągnięcie wody i prądu już do domu? Jesli tak to rurę doprowadzającą wodę najlepiej przepuścić pod ławą fundamentową zanim zalewany będzie chudziak na podłodze parteru (żeby go później nie kuć). Wówczas również rozprowadza się kanalizację i wyprowadza główną rurę przez fundament na zewnątrz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Kanalizę warto rozprowadzić przed chudziakiem na etapie wykonywania zeróki.

2. Prąd.... przecież chyba już wszędzie robi się skrzynki na granicy działki. Jak nie masz domu to dalej nie dociągniesz bo gdzie? Zapytaj czy jest możliwość postawienia skrzynki przyłaczeniowopomiarowej z palcem budowy w granicy działki. To takie 3w1 i u mnie ZE to robi. Jak będzie dom gotowy to od skrzynki ciągniesz tylko WLZ do miejsca gdzie jest główna tablica i po kłopocie.

Skrzynka wygląda tak:

 

http://www.europartner.com.pl/katastrofa/spp_1.jpg

 

http://www.europartner.com.pl/katastrofa/spp_2.jpg

 

3. Z wodą to bywa różnie. Jak wiesz, że będziesz się trzymać dokłądnie projektu to możesz na etapie zerówki dociągnąć ją do domu, ale pamiętaj by była możliwość zabezpieczenia wodomierza i zaworu na zimę. Jeśli nie to albo załóż zawór do spuszczania wody na zimę, albo zaniechaj dociągania wody do domu i zakończ wszystko w studzience.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 years później...

Witam wszystkich.

 

Niedawno kupiliśmy nieogrodzoną działkę rolno- budowlaną o powierzchni 4580m2. W palnie zagospodarowania przastrzennego jest ona oznaczona jako działka do zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i mieszkaniowej zagrodowej. Budując ogrodzenie od frontu trzeba zostawić 5m na poszerzenie pasa drogowego.

 

Jeszcze nie mamy projektu domu, ale wiadowmo że będzie on miał powieżchnię użytkową miedzy 190m2 a 220m2. Będzie to dom dwukolanowy (dwurodzinny). Jedna część budynku będzie mieszkalna, natomiast w drugiej będzie firma prowadząca swoje usługi przez internet (nie obsługuje klientów fizycznie).

 

Wczesną wiosną zamierzam poczynić pierwsze przygotowania do budowy, która mam nadzieje zacznie się latem.

Zaplanowałem kolejność prac przygotowawczych ale nie wiem czy zrobiłem to dobrze zatem proszę o wasze uwagi odnośnie poniższej kolejności:

 

1. Doprowadzenie przyłącza prądu. Linia napowietrzna po drugiej stronie ulicy. Skrzynka stanie na lini docelowego ogrodzenia z klinkieru.

Pytanie: czy mozna postawić skrzynkę przyłącza na jeszcze nie ogrodzonej działce? (to nie będzie przyłącze tymczasowe na okres budowy)

2. Doprowadzenie przyłącza wody (sieć wodociągowa w drodze). W narożniku działki zakopię betonowy krąg i do niego doprowadzę przyłacze wody. Na okres budowy z kręgu wyprowadzę tymczasową rurę z zaworem nad gruntem.

Pytanie: czy umieszczenie licznika wody w studzience z włazem nie jest zbyt uciążliwe?

3. Na działce nie ma kanalizacji ani gazu ziemnego.

4. Kolejnym krokiem będzie budowa wjazdu na działkę, gdyż przy drodze znajduje się rów odwadniający. Szerokość planowanego wiazdu to 6m. W rowie ułożę betonowe rury, zrobię betowe murki po bokach, zasypę żółtym piachem, potem mechanicznie ubiję, następnie cienka warstwa gruzu i żwiru. Na wierzch do czasu zakończenia budowy dam tymczasowo kruszywo, docelowo będzie kostka.

Pytanie: Czy ma ktoś linki do strony na której dokładnie jest opisane i pokazane jak robi się taki wjazd. W szczególności chodzi mi o wymiary bocznych murków, ich grubość itp.

 

5. Skoro można wiechać na działkę, jest woda i prąd to kolejnym krokiem jest ogrodzenie działki z trzech stron (siatka z podmurówką). Z przodu będzie tymczasowe ogrodzenie z siatki leśnej i tymczasowa brama z desek.

Pytanie: co taniej wychdzi: podmurówka z gotowych płyt betonowych czy monolityczna?

Ponad to mam dylemat odnośnie ogrodzenia tylnej cześci działki bo wyglada to tak:

http://laemi.pl/temp/plan2.jpg

Jak widać na rysunku na samym końcu działki jest duży spadek. Ogrodzenie postawione przed spadkiem terenu nie wchodzi w grę ze względu na widok jaki mamy z naszej działki na pobliskie łąki.

Z reguły ogrodzenie na pochylonym gruncie stawia się schodkowo, ale tu kąt nachylenia jest bardzo duży. W sąsiedztwie widziałem stare ogrodzenie z siadki które postawiono zgodnie z nachyleniem ziemi tzn. słupki siatki i podmurówka są ustawione prostopadle do ziemi a nie do lini poziomej.

Pytanie: Co sądzicie o takim rozwiązaniu, macie jakiś link do tematu w którym ktoś stawiał ogrodzenie w taki sposób?

 

 

Poniżej zdjęcia działki:

Pomiędzy szerokością 36m a 29m - działka budowlana.

Pomiędzy szerokością 29m a 19m - działka rolna.

Pomiędzy szerokością 22m a 19m - duży spadek terenu.

 

http://laemi.pl/temp/plan0.jpg

 

A to wstępna koncepcja ulokowania na działce domu, garażu, podjazdu i chodnika: :D

(oczywiście w odpowiedniej skali)

 

http://laemi.pl/temp/plan1.jpg

Edytowane przez tomson123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.1

Nasz zakład energetyczny wybuduje przyłącze w linii ogrodzenia pod warunkiem posiadania pozwolenia na budowę. Przyłącze jest docelowe, ale do oddania budynku do użytkowania taryfa C.

Ad.3

Sprawdź co na ten temat mówi plan zagospodarowania terenu lub jeśli go nie ma wystąp o WZ.

 

Ad. 4

Najprawdopodobniej będziesz potrzebował projektu budowlanego zjazdu, a tam będzie to rozrysowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...