Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Tryb biwalentny jest do sterowania zewnętrznym źródłem ciepła , nie do sterowania grzałką w hydroboxie. Do tego sa inne opcje.

 

Cześć.

 

Jesteś pewien na 100%, że nie można zaprzęgnąć tej wbudowanej grzałki? To po co ona tam jest? Tylko do defrostów? Jakie to są "inne opcje"?

 

Widziałeś chociażby tą tabelkę?

https://www.fotosik.pl/zdjecie/f71759f49263a062

 

Mi do myślenia dał dokument "Tabela doboru..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do dogrzewania jak pompa nie daje rady. To zupelnie co innego niż praca biwalentna (z innym zewnętrznym źródłem ciepła)

 

Wbudowaną grzałką możesz sterować przez z tego co pamtętam 3 parametry. Od jakiej temperatury ma prawo w ogóle się włączyć, jak długo pompa ma być niedogrzana aby się właczylo i na jak długo (delta).

 

Wbudowaną grzałką można też zrobić dezynfekcję zbiornika CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz styk na płycie głównej do podłączenia do zewnętrznego źródła ciepła , i jak tryb biwalentny włączysz , zapogramujesz , to po spełnieniu zadanych parametrów ten styk się zamknie i załączy to zewnętrzne źródło ( o ile będzie podłączone pod ten styk) , to żadna kosmiczna technologia.

 

Do załączania wewnętrznych grzałek służą inne nastawy , w J można je ustawić ( jak pamiętam to opóźnienie załączenia grzałek , różnica temperatury przy starcie , i różnica temperatury przy zatrzymaniu grzałek) , w H niestety nie .

Do tego grzałka musi być "w gotowości" - włączona w menu i ikonka grzałki musi się wyświetlać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej tabelce ewidentnie moc PC jest sumowana z mocą grzałki. Z tego co pamiętam nikt nie wspominał o pracy biwalętnej w tym wątku. Może jakiś instalator mógłby coś napisać o tym trybie np. kaszpir007...

 

chyba nie rozumiem problemu.

 

Oczywiście że jest sumowane w tabeli doboru. Po to jest grzałka w hydroboksie.

 

A praca biwalentna to np współpraca z kotłem gazowym albo innym źródłem ciepła (niezwiązanym z PC)

 

masz to wszystko w instrukcji do swojej pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasobnik 200l przy pompie ciepła jest to nieporozumienie.

Dlatego all-in-one uważam również za nieporozumienie dla rodziny.

300l to było na styk dla nas dla 3 osób, obecnie 300l dla dwóch osób, grzane do 46st.C jest optymalnie,tyko wanna.

 

Rozumiem, że masz na myśli tylko te rodziny, które grzeją CWU w taniej taryfie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

T-CAP 9kw split 3 fazy, gen H - przy jakiej temp na zewnątrz pozwalacie na grzałke?

Instalator ustawił mi na -10 ale wiem, że spokojnie daje rade niżej.

W tej chwili mam grzałke i tak wyłączoną na bezpieczniku + różnicówka do niej, ale musze na dniach to uruchomić bo już dziś w nocy -10.

Woj podlaskie. A swoją drogą jak tam temp u was?

 

w tej chwili pompa przy -8 już COP tylko 2.4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz sobie grzałkę spokojnie i przy zerze ustawić. W wersji H załączy się ona dopiero jak przez bodajże 20min temperatura wyjściowa będzie min. o 8 stopni niższa niż docelowa. Więc dopóki w miarę dobrze masz ustawioną krzywą grzewczą , i nie podnosisz jej o +5 ( co może w jakiś warunkach dałoby właśnie te 8 stopni) to grzałka się nie załączy.

W J już te parametry ( tą deltę 8 stopni , i czas 20 min ) można dowolnie edytować w opcjach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie mam pytanie, mój dom z poddaszem użytkowym (8 lat) ściany beton komurkowy +15cm izolacja dachu wełna 25cm, mieszkańcy 2+3. Obecnie kocioł na ekogroszek instalacja, większość grzejniki 10szt i podłogówka 45m, kuchenka i łazienki. Zastanawiam się czy t-cap 9kw wystarczy z wyliczeń wynika że pompa o tej mocy ogarnie temat, kolejną rzeczą jest jaki bufor zastosować przy grzejnikach prąd sądzę że Cwu minimum 300l, większości bierzemy prysznic ale małe dzieci czasami lubią pobawić sie w dość sporej wannie. Cena z montażem za taki zestaw to około 36k, jestem z mazowieckiego zbacie może jakiegoś dobrego instalatora!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

T-CAP 9kw split 3 fazy, gen H - przy jakiej temp na zewnątrz pozwalacie na grzałke?

Instalator ustawił mi na -10 ale wiem, że spokojnie daje rade niżej.

W tej chwili mam grzałke i tak wyłączoną na bezpieczniku + różnicówka do niej, ale musze na dniach to uruchomić bo już dziś w nocy -10.

Woj podlaskie. A swoją drogą jak tam temp u was?

 

w tej chwili pompa przy -8 już COP tylko 2.4

 

Zapomnij o grzałce -muszą być spełnione pewne warunki aby ona w ogóle odpaliła. W zeszłą zimę przy ( -18*C ) PC śmigała dalej bez grzałek.

Toż to PC T Cap która ma stałą moc do ( -20) jak osiągnie zananą temp. to grzałek nie potrzebuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie mam pytanie, mój dom z poddaszem użytkowym (8 lat) ściany beton komurkowy +15cm izolacja dachu wełna 25cm, mieszkańcy 2+3. Obecnie kocioł na ekogroszek instalacja, większość grzejniki 10szt i podłogówka 45m, kuchenka i łazienki. Zastanawiam się czy t-cap 9kw wystarczy z wyliczeń wynika że pompa o tej mocy ogarnie temat, kolejną rzeczą jest jaki bufor zastosować przy grzejnikach prąd sądzę że Cwu minimum 300l, większości bierzemy prysznic ale małe dzieci czasami lubią pobawić sie w dość sporej wannie. Cena z montażem za taki zestaw to około 36k, jestem z mazowieckiego zbacie może jakiegoś dobrego instalatora!

 

Bufor czy bardziej sprzęgło to od Panasa 50L w zupełności wystarczy Do montażu szukaj doswiadczonego instalatora który ma doswiadczenie w montażu bo spaprać robotę jest łatwo lecz aby ta PC prawidłowo pracowała trzeba fachowca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytania odnośnie wpływu ustawień na defrosty:

- trybu cichego na obniżenie liczby załączeń (defrostów)?

- wielkości przepływów (stopień rozkręcenia rotametrów)?

- wysokości krzywej: Salus z histerezą 0,5*C, ustawiona temperatura w pokoju 22*C, krzywa 35/-15 28/15. Czy zmniejszając ją o do np. 33/-15 27/15 wpłynę na zmniejszenie liczby defrostów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie te rzeczy mają wpływ na defrost , ale i na ilość produkowanego ciepła .

- tryb cichy ogranicza moc pompy , więc to zmniejsza "produkcję lodu" , ale też zmniejsza prędkość wentylatora ( a teoretycznie im szybciej powietrze przepływa przez wymiennik , tym szansa ,że mniej lodu się odłoży). Ale jeśli moc pompy jest mniejsza , to dłużej musi grzać.

- mniejsze przepływy w domu spowodują wprost obniżenie temperatur w pokojach , i mniejsze zapotrzebowanie na ciepło , pompa szybciej się zmoduluje a nawet wyłączy ( defrostów będzie więc mniej , ale i komfort spadnie).

- Obniżenie krzywej spowoduje ,ze pompa szybciej osiągnie temperaturę docelową wody ( nie mylic docelowa w pokoju) i zacznie się modulować , ale skoro temperatura wody będzie mniejsza ,to w domu dłużej będzie trwac ,aż w pokoju osiągnie się żądaną temperaturę , a być może tak się to wszystko zgra , że pompa będzie zmodulowana pracowac caly czas nie osiągając temperatury gdzie termostat pokojowy zadziała... No a jak pompa zmoduluje , produkuje mniej ciepla , to i produkcja lodu mniejsza..

 

Generalnie powietrzna pompa ciepła robi defrosty , i tego się nie uniknie. Ale ustawianie tego wszystkiego to indywidualna sprawa każdego domu i preferencji użytkowników.

 

Natomiast rotametry to jednak zostaw otwarte na full , i tylko przykręcaj co najwyzej te petle , gdzie jest cieplej od pozostałych pomieszczeń , żeby wyrównać temperatury w pokojach.

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie naprowadzcie mnie bo może coś mam źle ustawione. Pompa 9kw. Dom 160m2, w tej chwili ogrzewam tylko parter 60m2, ponieważ góra jest niewykończona. Krzywa ustawiona -10/35 +10/30 i na dole podłoga z rana codziennie jest zimna. W ciągu dnia zawsze się rozgrzewa, ale rano jest zimna. Dodam, że jest to podłogowka w płycie fundamentowej grubości 20cm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok , a masz ją w jakimś harmonogramie , na jakimś termostacie , czy cały czas jest włączona i obiegówka pracuje , a włącza się jak temperatura wody spadnie ?

Podłoga zimna , a temperatura w pomieszczeniu ok ? No i jak jest zimna ,to jaka temperatura wody w obiegu jest ?

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam harmonogramu po prostu działa jak temperatura spada. Obiegowa pracuje cały czas. Jak podłoga zimna to temperatura wewnątrz spada do 21, jak ciepła 23. Nie sprawdzałem jaka jest temp powrotu przy zimnej podłodze. W tej chwili przy ciepłej podłodze jest 35 na zasilaniu i 31 na powrocie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najłatwiej to zrobić na termostacie pokojowym , Ustawia się temperaturę i histerezę , pompa grzeje do temperatury + histereza i się wyłącza , ale temperatura jeszcze przez jakis czas wzrasa , po czym zaczyna malec i znowu w ustawionej temperaturze minus histereza się włącza , ale zanim beton zacznie oddawać cieplo temeratura jeszcze trochę spadnie itd. Stąd termostat potrzebny z dobrym czujnikiem i rozdzielczością .

 

Żeby robić takie numery tylko przy pomocy temperatury wody trzeba by dobrze poznać swój dom , i jego charakterystykę , a to juz wymaga długich obserwacji i korekcji. Na początek spróbowałbym obnizyc KG tak ,żeby pompa dłużej utrzymywała zadaną temperaturę wody.

 

Dodatkowo jeszcze mozesz wprowadzać do tego harmonogram ( jesli tylko masz dwie taryfy , bo tak to raczej bez sensu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym żeby cały czas była stała temperatura. Czyli co, trzeba ustawić harmonogram grzania, żeby grzało w nocy a w dzień się wyłączała, załóżmy zaczyna pracę o 17 i grzeje do 5 rano? Ciekawe jak z bezwładnością tej płyty, bo 20cm betonu ciężko sterować.

 

Tak to fakt ze sterować jest ciężko lecz jak złapiesz ten punkt to sama radość . jest to trudne do osiągnięci ale wykonalne.

Szkoda że tego nie testowałeś wczesną jesienią były wy jakieś wytyczne no ale to już było.

Osobiście rozpoczął bym to na tej krzywej którą masz. Puść PC bez żadnych harmonogramów na 24h --trzeba czasu aby dojść do perfekcji ale sie da.

PC praca 24h i obserwuj jak się zachowuje dom ( ile wzrosła temp wewnątrz ) w odniesieniu do tej na zewnątrz. Po 24h wyłącz PC ( zapamiętaj temp wewnątrz) sprawdz temp na zew TAK będzie trochę zawieruchy ale się da. Następnie mając dane co do temperatur po ok 3 godz. sprawdz temp wewnątrz ---Jak sie utrzymuje -to możesz poczekac jeszcze z 1h i PC puścić do pracy na powiedzmy 4h

Generalnie chodzi o to abyś trafił w punkt ---co do start i odpowiednio wczesnej reakcji ( Wczesnej) aby sie za bardzo nie wychłodziło . Ja osobiście ogarniam to w tydzień przy odpowiedniej KG boz tym też trzeba się [pobawić.

Spróbuj tak jak mówię. Grzej na niskiej KG np. dla 0 28*C ( nie znam twego domu ) 24h później korekta Jak będziesz wiedział ( jak ustalisz ) że:

Dla 0*C i stałej temp np. 22*C--23*C potrzeba grzać od-4.00 --do 12.00 i od 17.00 do 23.00 będziesz mił jak chcesz .Jest to dość trudne --najlepiej jest jak są stałe -zrównoważone temp. na zewnątrz. Przy czestych zmiennych będzie lipa. Termostat pok. nie za bardzo się sprawdzi bardziej serowalny był by taki zatopiony w posadzce. Taki termistat pok. idealnie sprawdza się lecz z grzejnikami gdzie wymaganą temp. pomieszczenia jesteśmy w stanie osiągnąć w max 2h na pełym Power Ale to już inny temat.

Po za tym pisząc jest dość trudno wyjaśnić w 100% co się ma myśli odnośnie sterowania.

Do dzieła i powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...