Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Bardziej na zdrowie i rachunki pójdzie jak odejmiesz 5cm z podłogi na korzyść ścian ;)

 

Uzasadnij:-) Nie chcę rozpoczynać dyskusji jaka jest już w innych wątkach, ale mam ścianę z BK 24, zakładając, że 15 grafitowego to mniej więcej odpowiednik 18-20 cm zwykłego (okna wyglądają dużo lepiej jak jest mniejsze ocieplenie, a i tak wystawię lekko okna w warstwę ocieplenia).

 

Z wątku o różnicach między 15 a 20 wychodzi, że korzyści powyżej 15 już mocno długo amortyzują się w czasie. Wolę przeznaczyć tę kasę teraz na lepsze okna. Zabierać z podłogi przy podłogówce też nie wiem czy warto.

 

Zatem uzasadnij gdzie mi to zwróci się w rachunkach i w jakim czasie (wszystko co amortyzuje się dłużej niż 10 lat nie ma dla mnie uzasadnienia ekonomicznego).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 627
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Pytasz o wężownice w zbiorniku CWU? Jeśli myślisz w przyszłości o solarach to wężownice powinny być dwie.

 

Tak zastanawiałem się czy 2 wężownice czy już jednak 3. Jednak myślę, że 2 wystarczą, nawet jakbym zostawił gaz to wtedy zrobię sobie sterowanie zaworami co ma grzać w danej chwili CWU (np. przestawiam się z zimy na lato przez odcięcie kotła eko i puszczenie gazowego). a gazu i groszku w tym samym czasie używał raczej nigdy nie będę.

 

WG mnie to jedyne co możesz "teraz" zrobić to dopilnować aby zbiornik CWU był w takim miejscu że w przyszłości przy montażu kotła na eko-groszek nie będzie przeszkadzał i nie będzie go trzeba również przestawiać. Co do samych podejść pod instalację na przyszłość nie ma co szaleć bo nie wiesz jeszcze jaki model tego groszkowca kupisz, każdy ma inne wymiary, inne wyjścia pod instalację itd...

Pozdrawiam.

 

 

Dzięki o to mi chodziło. Miejsce jest już zaplanowane. Zbiornik też wstawię tak, aby nie przeszkadzał (od razu planuję tak wstawić, aby potem dodatkowo go docieplić).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzasadnij:-) Nie chcę rozpoczynać dyskusji jaka jest już w innych wątkach, ale mam ścianę z BK 24, zakładając, że 15 grafitowego to mniej więcej odpowiednik 18-20 cm zwykłego (okna wyglądają dużo lepiej jak jest mniejsze ocieplenie, a i tak wystawię lekko okna w warstwę ocieplenia).

 

Z wątku o różnicach między 15 a 20 wychodzi, że korzyści powyżej 15 już mocno długo amortyzują się w czasie. Wolę przeznaczyć tę kasę teraz na lepsze okna. Zabierać z podłogi przy podłogówce też nie wiem czy warto.

 

Zatem uzasadnij gdzie mi to zwróci się w rachunkach i w jakim czasie (wszystko co amortyzuje się dłużej niż 10 lat nie ma dla mnie uzasadnienia ekonomicznego).

 

Bez dokładnych obliczen ozc cięzko to uzasadnić. Na pewno dobrze jest przerzucić kase na lepsze okna, dołozenie izolacji pod podłogą bez remontu kapitalnego

jest niemozliwe, tak ze nie warto na niej oszczędzac.

Liczenie amortyzacji na podstawie cen aktualnych jest troche wrózeniem z fusów, szczególnie gdy chodzi o ceny nosników energii i okres kilkunastoletni, ale nie ma niestety lepszej metody. Kazda projekcja przyszłosci jest obarczona błedem róznym w zalezności od dziedziny.

Jezeli ktoś twierdzi ze jakies rozwiązanie termoizolacyjne zwróci mu sie w ciągu np. 10 lat, to jest to tylko jego przypuszczenie lub szacunek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zatem uzasadnij gdzie mi to zwróci się w rachunkach i w jakim czasie (wszystko co amortyzuje się dłużej niż 10 lat nie ma dla mnie uzasadnienia ekonomicznego).

 

Czytajcie ze zrozumieniem, Arturo chodziło o przeniesienie tych centymetrów spod podłogi na ścianę, czyli pozostajesz z tą samą ilością styropianu i takim kosztem, tylko że efektywniej go wykorzystujesz. Ale, tak jak pisze Adam, jak będziesz miał sito, to żadne ilości nie pomogą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytajcie ze zrozumieniem, Arturo chodziło o przeniesienie tych centymetrów spod podłogi na ścianę, czyli pozostajesz z tą samą ilością styropianu i takim kosztem, tylko że efektywniej go wykorzystujesz. Ale, tak jak pisze Adam, jak będziesz miał sito, to żadne ilości nie pomogą.

 

Owszem nie, podłogi na gruncie mam jakieś 70 m2 a ścian dużo więcej. Gdybym miał przenieść objętość to na ścianie wyjdzie mi dodatkowe 2 cm. Sita miał nie będę zakładam, że każda izolacja zostanie zrobiona z najlepszą dokładnością. Zresztą trzeba na czymś bazować, zakładając, że np. dach będzie nieszczelny, to zastanawianie się ile cm w tę czy w tamtą nie ma dalszego znaczenia.

 

Zapytałem gdzie będzie oszczędność, ponieważ nie spotykałem się w innych dyskusjach z pomysłem ze zmniejszaniem izolacji podłogi (zwłaszcza przy podłogówce). Można w nieskończoność pogrubiać izolację ścian i szukać mostków w kołkach, ale nie dajmy się zwariować.

 

W każdym razie i tak dziękuję za nakierowanie, wprowadzam swój projekt do ozc, na razie jednak powoli mi to idzie, jednak chyba to da mi najlepsze informacje.

 

Co do dachu, mam deskowanie z papą, będzie szczelina, folia wysoko paroprzepuszczalna i wełna w 2 warstwach. Jak to wyjdzie zobaczymy. Trumny nie chciałem, za młody jeszcze jestem:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem nie, podłogi na gruncie mam jakieś 70 m2 a ścian dużo więcej.

 

A z ciekawości skąd masz tyle ścian? 70 to 7x10 = 34 m. obwodu x wysokość minus drzwi i okna nie powinno dać więcej niż stówę. Mniejsza o większość - straty ciepła są liniowe od różnicy temperatur, a obliczeniowo przy -20 te ze ścian są wyższe niż z podłogi. Ale to nie apteka, więc mniejsza o to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A z ciekawości skąd masz tyle ścian? 70 to 7x10 = 34 m. obwodu x wysokość minus drzwi i okna nie powinno dać więcej niż stówę. Mniejsza o większość - straty ciepła są liniowe od różnicy temperatur, a obliczeniowo przy -20 te ze ścian są wyższe niż z podłogi. Ale to nie apteka, więc mniejsza o to.

 

Budynek na planie prostokąta z garażem w bryle ok. 9x13 m. Przy (ścianach z kolankowymi) o wysokości licząc 3,5 to już 150 m2. Szczytowe można odliczyć na okna, ale do ocieplenia będzie jakieś 150 m2. Powierzchnia podłogi do ocieplenia mniejsza ponieważ w garażu i kotłowni nie planuję styropianu (fakt, tej podłogi będzie jednak ok. 10 m2 więcej - pisałem z pamięci bez zerkania w plan), jednak jakby nie liczyć to podłoga to jakaś połowa ścian.

 

Zresztą mniejsza o to, akurat przyszedłem z innym problemem i nie chcę zaśmiecać wątku rozważaniami nad styro. Przemyślę jeszcze kwestię ocieplenia i jednak robię po całości podłogówkę. Dzięki za rady, przydadzą się!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam bardzo podobnie wykonaną izolację: podłoga 20 cm 0,038; 16 cm 0,031 ściany (północ 20 cm); strop 30 cm 0,031. Te wartości były poparte obliczeniami w OZC oraz lekturą studium energooszczędności na przykładzie domu Kornelia z bazy doradztwa. Uważam, że słusznie dobrałeś grubości izolacji, zwłaszcza jeżeli planujesz podłogówkę na całym parterze.

 

Przeliczyłem sobie te 5 cm izolacji na podłodze. Okazało się, że wystarczyło by na dołożenie 1 cm grubości izolacji ścian. Z OZC różnica wyniosła 8 W na korzyść ścian. Ciekaw jestem, czy projektowa temperatura gruntu z OZC jest ustabilizowaną już temperaturę.

Edytowane przez Karlsen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

witam,

posiadam w domu ogrzewanie podłogowe (parter + piętro hall) + grzejniki na piętrze w pokojach. piec jaki mam zamontowany to De Dietrich MCR 24 II + czujnik pogodowy. termostat auraton 2005 zamontowany jest na piętrze w hall'u. przy takim rozwiązaniu mam problem z odpowiednim sterowaniem temperaturą w domu ponieważ jak temperatura dojdzie do zadanej termostat wyłącza kocioł i w pokojach temperatura spada znacznie szybciej niż w pomieszczeniach gdzie jest podłogówka. chciałbym się poradzić co należy zmienić by poprawić komfort w domu? moje pomysły są takie:

1. bezprzewodowy termostat ustawiony w jednym z pokoi gdzie jest kaloryfer

2. termostat przewodowy Elektrobock (np. PT59) sterowanie przy pomocy krzywych

3. bezprzewodowy termostat Elektrobock i dodatkowa możliwość sterowania PI

czy są jeszcze jakieś możliwości poprawienia obecnej sytuacji?

jakie są jeszcze inne metody rozwiązania mojego problemu?

jeżeli o czymś istotnym nie napisałem to proszę pytać - nie bardzo znam się na temacie więc pewnie coś istotnego pominąłem.

z góry dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moje pomysły są takie: 1. bezprzewodowy termostat ustawiony w jednym z pokoi gdzie jest kaloryfer 2. termostat przewodowy Elektrobock (np. PT59) sterowanie przy pomocy krzywych 3. bezprzewodowy termostat Elektrobock i dodatkowa możliwość sterowania PI czy są jeszcze jakieś możliwości poprawienia obecnej sytuacji?
W jaki sposób masz podłączoną podłogówkę? Jeśli masz, to dobrze byłoby wrzucić tutaj schemat całości. co do metod, dodałbym jeszcze: 4. Głowice termostatyczne na kaloryferach, termostat w pomieszczeniu gdzie jest podłogówka.
-zwrotnica
Możesz rozwinąć to pojęcie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jaki sposób masz podłączoną podłogówkę? Jeśli masz, to dobrze byłoby wrzucić tutaj schemat całości.

 

nie bardzo wiem jaki jest schemat połączeń, ale poniżej są zdjęcia połączenia przy piecu oraz w skrzynce rozdzielacza.

http://fotoo.pl/show.php?img=360305_p1010001.jpg.html

http://fotoo.pl/show.php?img=360306_p1010002.jpg.html

 

co do metod, dodałbym jeszcze: 4. Głowice termostatyczne na kaloryferach, termostat w pomieszczeniu gdzie jest podłogówka. Możesz rozwinąć to pojęcie?

 

tak jest właśnie w tej chwili i w momencie osiągnięcia w pomieszczeniu z podłogówką temperatury zadanej na termostacie piec się wyłącza i w pokojach gdzie są kaloryfery szybciej robi się zimno niż tam gdzie jest podłogówka.

 

problem polega na tym, że instalacja jest już wykonana a dom jest wykończony także odpadają metody inwazyjne. dlatego jeżeli to możliwe chciałbym poprawić sobie komfort przy pomocy odpowiednio dobranego i umiejscowionego termostatu lub niewielkiej przebudowy rozdzielacza, kotłowni (ale to ostateczność).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jaki sposób masz podłączoną podłogówkę? Jeśli masz, to dobrze byłoby wrzucić tutaj schemat całości. co do metod, dodałbym jeszcze: 4. Głowice termostatyczne na kaloryferach, termostat w pomieszczeniu gdzie jest podłogówka. Możesz rozwinąć to pojęcie?

 

Zwrotnica -inaczej sprzęgło hydrauliczne .jak jeszcze rozwinąć.To typowy element instalacji grzewczych

 

Głowice kture proponujesz nie grzeją .One ograniczają temperaturę .

Edytowane przez hydraulik_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem identyczny problem.

Rozwiązanie jest proste i bezinwazyjne:

1. kocioł w tryb pracy ciągłej (tzn. że utrzymuje zadaną temp czynnika przez cały czas, nie tylko gdy sterownik podaje mu sygnał "włącz", najlepiej sterowany pogodowo, ale możesz też ustawić jedną sztywną t)

2. na grzejnikach głowice

3. na rozdzielaczu podłogówki zakładasz siłowniki.

4. do pomieszczeń z OP wstawiasz termostat, sugeruję z PI - dwustanowe mogą powodować wachnięcia temperatur w pomieszczeniu)

 

Ja tak zrobiłem i wreszcie mam spokój - tzn. w każdym pomieszczeniu mam taką t jaką chciałem, a dzięki algorytmowi PI temperatura w pomieszczeniach z OP jest prawie stabilna (tzn. np. w łazience mam 23,4-23,7).

No i ze względu na fakt, że dom miałem świeżo po remoncie, to dałem termostaty bezprzewodowe Eurostera, bezprzewodową listwę Euroster do siłowników OP i siłowniki Salusa. Łączny koszt ok. 1,5kPLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaką masz w tej chwili ustawioną histerezę na termostacie w holu ??

 

teraz ustawione jest 0,5

 

jaki masz rozdzielacz do podłogówki ?? jest tam możliwość obniżenia temperatury ??

 

nie za bardzo się na tym znam, na zdjęciach tego nie widać?

 

Miałem identyczny problem.

Rozwiązanie jest proste i bezinwazyjne:

1. kocioł w tryb pracy ciągłej (tzn. że utrzymuje zadaną temp czynnika przez cały czas, nie tylko gdy sterownik podaje mu sygnał "włącz", najlepiej sterowany pogodowo, ale możesz też ustawić jedną sztywną t)

2. na grzejnikach głowice

3. na rozdzielaczu podłogówki zakładasz siłowniki.

4. do pomieszczeń z OP wstawiasz termostat, sugeruję z PI - dwustanowe mogą powodować wachnięcia temperatur w pomieszczeniu)

 

chodziło mi właśnie o takie rozwiązanie, żeby piecem sterować według krzywych a podłogówkę i grzejniki wyregulować na głowicach.

zastanawiam się tylko czy potrzebuje te siłowniki do podłogówki czy nie jestem w stanie tak wysterować pieca i głowic (kaloryfery i podłogówka) aby uzyskać właściwą temperaturę w pomieszczeniach.

zastanawiam się też czy termostat mogę zostawić tam gdzie jest teraz czy muszę go przenosić do pomieszczenia z grzejnikiem a co za tym idzie kupować bezprzewodowe urządzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie, przy bardzo przewymiarowanych grzejnikach mógłbyś spróbować ustawić tryb czysto pogodowy przy niskich t. czynnika (krzywa poniżej 1.0, taki punkt początkowy i nachylenie by t.max nie przekroczyła 55'C-więcej na OP nie można puścić) tzn. kocioł sterowany tylko termistorem z zewnątrz, z grzejników zdjąć głowice, a cały układ wyregulować kryzując odpowiednio grzejniki i dobierając przepływ czynnika na pętlach OP.

W praktyce, życzę powodzenia i wytrwałości;), dlatego najprościej jest zrobić tak jak pisałem wcześniej.

 

zastanawiam się też czy termostat mogę zostawić tam gdzie jest teraz czy muszę go przenosić do pomieszczenia z grzejnikiem a co za tym idzie kupować bezprzewodowe urządzenie.

 

Ma zostać tam, gdzie jest pomieszczenie reprezentatywne dla OP - on ma sterować albo pompą od OP (gdy chcesz mieć całość OP jako jedną strefę), albo w każdym pomieszczeniu/strefie z OP jeden sterownik, każdy sterujący siłownikiem/ami tworzącymi daną strefę.

Za temperaturę na grzejnikach będą odpowiadać głowice.

 

Ps mpoplaw rzucił dobry pomysł - mógłbyś spróbować obniżyć t czynnika na mieszaczu - ta biała głowica z kapilarą.

Edytowane przez mistalova
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma zostać tam, gdzie jest pomieszczenie reprezentatywne dla OP - on ma sterować albo pompą od OP (gdy chcesz mieć całość OP jako jedną strefę), albo w każdym pomieszczeniu/strefie z OP jeden sterownik, każdy sterujący siłownikiem/ami tworzącymi daną strefę.

Za temperaturę na grzejnikach będą odpowiadać głowice.

 

Ps mpoplaw rzucił dobry pomysł - mógłbyś spróbować obniżyć t czynnika na mieszaczu - ta biała głowica z kapilarą.

 

Podsumowując:

pompa z podłogówki jest wpięta do pieca i to piec ją uruchamia, a piecem steruje termostat, który jest na piętrze.

jeżeli dobrze zrozumiałem to zostawiam termostat auraton 2005, ale zamiast sterować piecem powinien sterować pompą od OP a piec powinien być ustawiony na grzanie wg krzywej. czy dobrze myślę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...