Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

elizabrzezinska

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 502
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Co do etapu prac, to jestem właśnie na etapie wyboru projektu.

Jesteś w bardzo dobrym punkcie, żeby wybudować tani i w budowie i w eksploatacji dom, ale musisz się o to postarać. Nie oczekuj, że dane kogoś, kto ma podobny dom do Twojego będą miarodajne w Twoim wypadku, bo zależy to od wielu czynników. Np. ja mam dom 200m2 i płacę za ogrzewanie koło 1200zł/sezon (w ubiegłym roku miałem awarię, to zapłaciłem 1800zł za sezon). Czy to jest dla Ciebie miarodajne ? Nie. Miarodajne dane otrzymasz licząc dla swojego domu OZC i zrób to na etapie projektowania - może architekt Ci zrobi, może zrobisz samemu, może komuś zlecisz. Po policzeniu ozc będziesz znał przybliżone wartości rachunków dla swojego domu, nie dla cudzego. Żeby dowiedzieć się co, jak i dlaczego zrobić poczytaj forum. Jest tu bardzo duża ilość przydatnych wskazówek. Poczytaj również te wątki o ogrzewaniu prądem. Ja nie namawiam Cię do ogrzewania prądem, ale do zorientowania się co ludzie stosują, żeby mieć niskie rachunki za ogrzewanie. Ogrzewać możesz czym chcesz - podłogówka wodna którą wybrałeś właśnie to Ci umożliwi.

bede starał sie docieplić. W projekcie przewidziany jest beton komórkowy +15 styropianu, mysle ze to wystarczy. Zwiekszyłbym tylko ewentualnie ocieplenie w podłodze i w stropie.

Nie staraj się ocieplić, tylko od razu zrób wszystko dobrze. 15 cm styropianu to jest standard na wczoraj, Ty będziesz budował jutro i będziesz w domu mieszkał następne X lat. Pomyśl do przodu, kiedyś ocieplenie supremą było standardem, dziś ogrzewanie takich domów to porażka. Nie oszczędzaj na styropianie i ogólnie na ociepleniu, sam styropian jest ułamkiem kosztów ocieplenia ścian. Droższe są kleje, siatki, tynki, robocizna, a z tych elementów tylko styropian izoluje. Sensowne minimum na dziś to 15cm podłoga, 10-15cm fundament lub płyta fundamentowa, 20cm ściany, min 30cm dach. Dach musi być szczelny, nie może być dziur w paraizolacji - jest to bardzo ważne, a większość ekip to olewa. Policz sobie ile wydasz na takie warstwy styropianu/wełny. Będą to grosze w skali budowy, a później tego już nie zmienisz. Zaoszczędzenie 1000zł na te elementy będzie się mściło przez lata.

Co do etapu prac, to jestem właśnie na etapie wyboru projektu.. Chce wcześniej zdecydować sie na konkretne ogrzewanie żeby ewentualnie dopasować projekt (chodzi mi głównie o reku).

Reku jest całkowicie niezależne od systemu ogrzewania. Dopasuj projekt do reku (tzn. zlikwiduj niepotrzebne kominy wentylacyjne, po co za nie płacić), bo wiesz że chcesz mieć reku. Jest to dobra decyzja. Trochę sytuację komplikuje, gdybyś chciał gotować na gazie, ale o szczegóły popytaj projektanta. Na razie ignoruj rady związane z modelem reku, nie mają one żadnego sensu, za kilka lat modele się zmienią, a dopiero wtedy będziesz kupował reku.

System ogrzewania powinien być elastyczny - tzn. umożliwiający podpięcie dowolnego źródła ciepła, bo nie wiadomo jakie będzie korzystne za 10, 20 lat. Wiec nie spinaj się na wybór źródła ciepła już dziś. Dziś pomyśl co zrobić, żeby móc za 3 lata podpiąć cokolwiek. Do przyszłego ogrzewania potrzebne Ci pomieszczenie (ewentualnie miejsce, ale lepiej osobne małe pomieszczenie) na kocioł (obojętnie jaki, może być gazowy) + zasobnik na cwu, oraz komin do ewentualnego odprowadzania spalin. Spaliny kotła kondensacyjnego można ewentualnie wyrzucić przez ścianę, ale komin jest droższym, lecz nieco lepszym rozwiązaniem. Komin nie musi być systemowy (drogi), może być z cegły, czegokolwiek, do środka i tak musisz wpuścić rurę spalinową z nierdzewki i będzie ok. W Twojej przyszłej kotłowni musi być wentylacja - projektant powinien ją uwzględnić. To tyle jeśli chodzi o wybór ogrzewania na Twoim etapie - etapie projektu. Dobrze, żeby kotłownia z zasobnikiem cwu była jak najbliżej głównego pionu, żeby doprowadzenia ciepłej wody były jak najkrótsze.

Z tego co piszesz, decydujesz się na podłogówkę w 100%. Dobra decyzja. Zrobisz podłogówkę wodną (na rozdzielaczach z rotametrami), będziesz mógł podłączyć cokolwiek, np. kondensata, albo węglowca, albo mały domowy reaktor atomowy za 20 lat. Kocioł kondensacyjny podłączysz bezpośrednio do rozdzielacza, bez układu mieszającego - będzie najwydajniej pracował i instalacja będzie najtańsza. Jak wszystko dobrze zrobisz, to bez problemów zmieścisz się w taryfie W-2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

min 30cm dach. Dach musi być szczelny, nie może być dziur w paraizolacji - jest to bardzo ważne, a większość ekip to olewa..

Ten dom to parterówka z nieużytkowym poddaszem. Tam MA być pokrycie dachowe bez żadnej paroizolacji. Dosłownie ma sobie tam "hulać wiatr" od podbitki po szczelinę w kalenicy zapewniając więźbie idealne warunki. Ocieplić zaś należy strop i to styropianem a nie wełną. Na podłogę stropu na ten styropian możesz dać OSB co pozwoli na ewentualne dołożenie kolejnej warstwy, lub jeśli cię stać od razu - 40cm izolacji i wylewka. Naciskaj na konstruktora adaptującego projekt na ściany 19cm z ceramiki i 25cm styropianu. Z BK nie można niestety budować ścian nośnych węższych niż 24cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam MA być pokrycie dachowe bez żadnej paroizolacji. ....Ocieplić zaś należy strop .

Dach czy strop to zależy jak sobie górę zagospodaruje użytkownik. Może zechce tam mieć jakieś pomieszczenie, może podniesie dach o 1 pustak, bo projekt projektem, a rzeczywistość rzeczywistością. Ale dobrze że zwróciłeś na to uwagę. Najważniejsze, że porządnie ocieplona i szczelna ma być ta najwyższa warstwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś w bardzo dobrym punkcie, żeby wybudować tani i w budowie i w eksploatacji dom, ale musisz się o to postarać.

 

Pozwolę się podpiąć do tego wątku.

Też stoję przed wyborem projektu domu. Chciałbym zacząć w tym roku i najlepiej też w tym skończyć.

Dom raczej nie duży - około 120-140 metrów2 - pewnie z poddaszem użytkowym.

Raczej prosta stodoła, ale podoba mi się jeden projekt z dużą lukarną na górze (o ile zwiększy to koszty dachu i straty ciepła?)

Działka jest - budowa pewnie systemem gospodarskim - wspomagając się ekipą budowlaną.

Skłaniam się ku płycie fundamentowej (aczkolwiek fajnie byłoby mieć piwnicę - to jednak koszty wtedy mogą wzrosnąć znacząco).

Co do techniki budowy to albo B-K i styropian, albo te gotowe bloczki do zalewania betonem (45cm mają grubości).

Ogrzewanie - jeszcze sam nie wiem, albo prąd albo gaz.

Kable elektryczne w podłodze fajne są i dobrze można sterować każdym pomieszczeniem z osobna.

Czasami na wsi bywały przerwy w dostawach prądu - więc fajny byłby jakiś zapas. Kominka w salonie robić nie chcę, bo nie jestem związany z nim sentymentalnie, a jak zobaczyłem że koszty postawienia kominka u znajomego wyszły 10000 PLN to tym bardziej odpada.

Jako alternatywa albo główne źródło mógłby być gaz (mam blisko działki rurę).

Zastanawiam się nad podłogówką na parterze całym ogrzewaną kotłem gazowym, a na górze kable elektryczne. Chyba że są zbiorniki wody, które są podgrzewane gazem a mają dodatkowe grzałki elektryczne ewentualnie?

Nie wiem czy to ma sens.

 

Proszę o ewentualne rady :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewanie - jeszcze sam nie wiem, albo prąd albo gaz.Zastanawiam się nad podłogówką na parterze całym ogrzewaną kotłem gazowym, a na górze kable elektryczne. Chyba że są zbiorniki wody, które są podgrzewane gazem a mają dodatkowe grzałki elektryczne ewentualnie?

Trudno powiedzieć ile energii zabierze lukarna, zależy to od wykonania. Przymierzając się do projektu pobaw się trochę programikiem do ozc, sprawdź w nim różne warianty ociepleń - daje to pogląd na osiągalne możliwości.

Krótkich przerw w dostawie prądu nie odczujesz na termometrze, odczujesz, gdy prądu nie będzie przez więcej niż 1 dzień. Jeśli masz blisko gaz, to nie jest to zły pomysł, zależy od tego, jakie zapotrzebowanie na ciepło i cwu będziesz miał. Jeśli go założysz, to bez sensu na górze mieć ogrzewanie elektryczne. Rura pex nie jest droga, połóż ją wszędzie - na 140m2 domu będziesz potrzebował 1000m rury, czyli koło 2.5-3kzł. Są też bojlery gazowe ogrzewające tylko ciepłą wodę, ale jeśli już przejdziesz przez projekt, przyłącze, instalację gazową w budynku, to nie ma sensu z tego nie skorzystać i ogrzewać gazem tylko cwu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do techniki budowy to albo B-K i styropian, albo te gotowe bloczki do zalewania betonem (45cm mają grubości).

Ogrzewanie - jeszcze sam nie wiem, albo prąd albo gaz.

Taka technologia TH-450 do tego ciepłe okna - to pasywaniak (ściana U<0,11), kominek sobie daruj, chyba że elektryczny lub bio, w tradycyjnym nie będziesz mógł palić - chyba że przy otwartych oknach. Wybierając gaz z pewnością zmieścisz się w tar W-2.1, ale w takim domu koszt ogrzewania będzie mały przy każdym nośniku energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rura pex nie jest droga, połóż ją wszędzie - na 140m2 domu będziesz potrzebował 1000m rury, czyli koło 2.5-3kzł. Są też bojlery gazowe ogrzewające tylko ciepłą wodę, ale jeśli już przejdziesz przez projekt, przyłącze, instalację gazową w budynku, to nie ma sensu z tego nie skorzystać i ogrzewać gazem tylko cwu.

 

No to rzeczywiście pewnie trzeba robić od razu też podłogówkę na górze.

Z tego co widziałem, to niektórzy stosowali patenty z podłogówką jako zapas (tzn. same rury w wylewce) a normalne grzanie kablami elektrycznymi też w podłodze...

ale to może już przerost formy nad treścią.

 

Taka technologia TH-450 do tego ciepłe okna - to pasywaniak (ściana U<0,11), kominek sobie daruj, chyba że elektryczny lub bio, w tradycyjnym nie będziesz mógł palić - chyba że przy otwartych oknach. Wybierając gaz z pewnością zmieścisz się w tar W-2.1, ale w takim domu koszt ogrzewania będzie mały przy każdym nośniku energii.

 

Właśnie nad tym TH-450 się zastanawiam, ale koszty będę szacował jak już będę miał projekt.

Pewnie jednak zdecyduję się na zwykłą "stodołę", chociaż korci też trochę brak skosów na poddaszu (które ciężko ocieplić) i zdecydowanie się na płaski dach nad piętrem, np. taki projekt http://projekty.lipinscy.pl/Lyon/#

Kominka nie planuję.

Orientuje się ktoś, jaka jest różnica w cenie budowy w technologii np. TH-450 a BK + np 25 cm styro?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widziałem, to niektórzy stosowali patenty z podłogówką jako zapas (tzn. same rury w wylewce) a normalne grzanie kablami elektrycznymi też w podłodze...ale to może już przerost formy nad treścią.

Nie jest to przerost formy nad treścią, tylko tani sposób na skuteczną dywersyfikację. W skali kosztów budowy wydanie 2kzł na położenie rurek jest bez znaczenia, nawet tego nie zauważysz, a gdyby się okazało, że jednak rzeczywistość jest smutniejsza niż szacunki w ozc, to zawsze można zmienić źródło ciepła. Wiesz jak będą się kształtować ceny mediów i Twoje zarobki za 10 lat ? Przy samych kablach jest pozamiatane, będziesz rozwalał pół domu, żeby zmienić system ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to rzeczywiście pewnie trzeba robić od razu też podłogówkę na górze.

Z tego co widziałem, to niektórzy stosowali patenty z podłogówką jako zapas (tzn. same rury w wylewce) a normalne grzanie kablami elektrycznymi też w podłodze...

ale to może już przerost formy nad treścią.

 

 

 

Właśnie nad tym TH-450 się zastanawiam, ale koszty będę szacował jak już będę miał projekt.

Pewnie jednak zdecyduję się na zwykłą "stodołę", chociaż korci też trochę brak skosów na poddaszu (które ciężko ocieplić) i zdecydowanie się na płaski dach nad piętrem, np. taki projekt http://projekty.lipinscy.pl/Lyon/#

Kominka nie planuję.

Orientuje się ktoś, jaka jest różnica w cenie budowy w technologii np. TH-450 a BK + np 25 cm styro?

 

 

Ja robiłem wycenę dla dwóch budynków gospodarczy i mieszkalny i wyszło mnie to w całości dużo taniej..

Kupiłem dom gotowy więc budowa została anulowana...

Aczkolwiek przymierzam się na następną wiosnę z budową budynku gospodarczo - biurowego i właśnie z TH450 chce budować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to przerost formy nad treścią, tylko tani sposób na skuteczną dywersyfikację...

 

A jak to się wtedy realizuje praktycznie?

Rurki się daje w wylewkę, a kable grzejne powinny być na górze. Czy wtedy trzeba zatopić wszystko w jednej wylewce (po odpowiednim uniesieniu kabli elektrycznych), czy zrobić na końcu bruzdy w gotowej wylewce i dać cieniutką warstwę np. wylewki samopoziomującej pod układanie płytek albo paneli?

Może rzeczywiście nie są to duże koszty a uniwersalność jednak duża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja robiłem wycenę dla dwóch budynków gospodarczy i mieszkalny i wyszło mnie to w całości dużo taniej..

Kupiłem dom gotowy więc budowa została anulowana...

Aczkolwiek przymierzam się na następną wiosnę z budową budynku gospodarczo - biurowego i właśnie z TH450 chce budować :)

 

To dobrze to wiedzieć że koszty nie są straszne. Jak już będzie projekt to będę zbierał wyceny - ale TH450 wygląda nieźle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months później...
Witam. Poszukuję informacji oraz porad odnośnie ogrzewania do mojego domu. Dam ma 150 m2 powierzchni użytkowej, okna 3 szybowe z przenikalnością jak w oknach pasywnych, ocieplenie (styropian 12cm ), wełna mineralna na poddaszu 25cm. Podłogi już są więc ogrzewanie podłogowe odpada jaki i również ogrzewanie na eko - groszek ze względu na brak pomieszczenia na taki piec. Sytuacja wygląda tak, że gaz nie jest doprowadzony, więc musiała by być butla na ogródku. Czytałem wiele o ogrzewaniach gazowych, elektrycznych jak np eko partner- czyli panele grzewcze ( koszt okolo 3-5 zl na m2), elektrycznych piecach centralnego ogrzewania, pompach ciepła itp.. I mam takie pytanie co według Was najlepiej wybrać i przy tym jak najtańsze koszty eksploatacji przez cały rok. Oczywiście proszę uwzględnić w tym ciepłą wodę - piszę to ponieważ przy ogrzewaniu panelami ( z nano rurkami itp) nie ma jak podgrzać wody i trzeba kombinować z boilerami, przepływiomierzami wody itd., ale jeśli cena za ogrzewanie domu plus wody będzie dużo mniejsza od innych instalacji można powiedzieć że nawet wskazane są różne kombinacje:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przymiarkach do wyboru rodzaju ogrzewania rozważ własny zbiornik na propan. Koszty eksploatacji do 10% wyższe od gazu ziemnego, a w razie doprowadzenia gazu "z rurki" kocioł już jest. Grzejniki mniej przewymiarowane niż w przypadku PC.

W każdy razie trzeba zacząć, jak piszą koledzy wyżej, od zapotrzebowania na ciepło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Potrzebuję porady w jaki sposób najlepiej ogrzać lokal składający się z dwóch pomieszczeń (20m kw. + 10m kw.), wysokość 2,8m. Jest dostęp tylko do elektryczności (również 3-fazowej).

W lokalu, o którym piszemy ogrzewanie nie będzie musiało działać cały dzień. Prowadzimy od niedawna salon fryzjerski dla psów i zimą klientów jest niewielu i umawiają się raczej na konkretny termin (ale wiadomo, że odpowiednio wcześniej trzeba ogrzać pomieszczenia do ok. 20-22stp.), a w pozostałe dni utrzymywać temperaturę dodatnią.

Zdania co do sposobu ogrzewania są podzielone: jedni skarżą się na wilgoć i zapach przy ogrzewaniu gazowym, inni narzekają na grzejniki olejowe (nie dadzą rady ogrzać takiego pomieszczenia), a z kolei piece akumulacyjne są drogie i sprawdzają się najlepiej tylko w idealnie izolowanych pomieszczeniach (nasz pawilon nie jest ocieplony)

Jak to jest w rzeczywistości? Bardzo prosimy o porady jaki sposób ogrzewania wybrać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam,

 

W przyszłym roku chcę wystartować z budową domu - Warszawa - Białołęka i czytam forum już od dłuższego czasu i raczej odpowiedzi dla siebie jeszcze nie znalazłem.

 

Planujemy ze szwagrem budowę domu coś w stylu ZB2 ze strony z500.pl. Mamy natomiast dylemat z doborem sprzętu i sposobu ogrzewania tych domów. Na pewno zdecydowałem się na rekuperację oraz kominek z zamkniętą komorą spalania tak by móc odbierać ciepło do rekuperacji nad resztą się zastanawiam.

Na działce jest przyłącze gazu i teraz pytanie czy pompa ciepła powietrze woda, z dogrzewaniem w okresie zimowym piecem gazowym. Czy myśleć dodatkowo o panelach słonecznych czy też coś innego jeśli tak to co? Ogrzewanie podłogowe czy też grzejniki a może mix.

 

Interesują mnie przykładowe inwestycje które wdrożyliście u siebie, jacy producenci, ekipy montażowe itp. itd.

Z góry będę wdzięczny za pomoc w wyborze sprzętu i wykonawców.

 

Zapewne temat rzeka dlatego proszę o konkretne przykłady zamontowane przez was z szacunkowymi kosztami, a nie reklamy firm że zrobimy to za x i będzie pan zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...