Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Na początek poczytaj ten wątek i inne podobne. W wielu miejscach jest coś opisane. Da Ci to ogólną wiedzę na temat wentylacji mechanicznej.

Wentylacja jest dla ludzi, to znaczy aby mieli czym oddychać. Wymienia na tyle powietrze aby nie było zaduchu w domu.

Nie służy do nagrzewania i schładzania pomieszczeń.

Na razie tyle.

 

Dziękuję za odpowiedź mimo, że ja ani nie napisałem, że nie czytałem o wentylacji ani że nie posiadam "ogólnej wiedzy" n.t. wentylacji mechanicznej. Natomiast napisałem, że chcę wdrożyć rekuperację, proszę TYLKO o merytoryczne odpowiedzi (najlepiej jeśli ktoś robił podobną modernizację budynku z lat 90tych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Dziękuję za odpowiedź mimo, że ja ani nie napisałem, że nie czytałem o wentylacji ani że nie posiadam "ogólnej wiedzy" n.t. wentylacji mechanicznej. Natomiast napisałem, że chcę wdrożyć rekuperację, proszę TYLKO o merytoryczne odpowiedzi (najlepiej jeśli ktoś robił podobną modernizację budynku z lat 90tych).

 

Nie denerwuj się ale nie musisz pisać aby z Twojej wypowiedzi coś wywnioskować, ale kończę na ten temat.

ad1. Nie wiem co chcesz uzyskać przez osobny rekuperator na piętro. Chcesz odizolować parter od piętra w zakresie temperatur. Moc grzewcza tego powietrza jest mała i nie ma sensu tak robić, ale zawsze możesz.

ad2. Tu widać, że nie czytałeś jak działa bajpas w rekuperatorze. Może on być otwierany "ręcznie" ze sterownika lub automatycznie w zależności od temperatur z czerpni i temperatury na wywiewie. Czyli jak temperatura na czepni jest niższa lub wyższa od zadanej to bajpas się wyłącza, zamyka. Czyli w zimie odzyskuje ciepło z wywiewu ogrzewając nawiew a w lecie chłodzi nawiew powietrzem z wywiewu.

Powiem tylko tyle, że nie licz na to, że schłodzisz dom powietrzem z zewnątrz w lecie. Po gorącym dniu nawet jak w nocy jest tylko 10*C na nawiewie nie da się rekuperacją schłodzić domu. Wszystko jest rozgrzane i powietrze przepływając przez kanały ogrzewa się.

Ja zastosowałem mały klimatyzator w specjalnej skrzynce za rekuperatorem i w upalne dni nawiewa mi do pokoi powietrze o temperaturze około 15*C. Jednakże skuteczność takiego rozwiązania nie została u mnie zbadana, ponieważ WM mam od jesieni a lato nas w tym roku nie rozpieszcza, no może trochę wiosna ale noce były zimne i otwarcie okien na noc załatwiało sprawę.

ad3. Mam tak zrobione jak Ty chcesz. Nawiewy są z kratek wentylacyjnych WG. Do części pomieszczeń udało mi się w kanały WG włożyć elastyczne rury spiro

aby były one czyste bez zanieczyszczeń, które się tam nagromadziły przez lata, chociaż przyznam, że było ich tam wiele. Do każdego pokoju miałem osobny kanał WG ze strychu, gdzie jest rekuperator.

Tu masz zdjęcie moich kratek "strumieniowych": 20180720_135632.jpg

Powietrze skierowane jest w przeciwną stronę niż są drzwi aby najpierw obiegło pokój nim go opuści.

Zasada jest taka, wdmuchujesz powietrze do pokoi, które wychodzi szczeliną pod drzwiami przez korytarz do pomieszczeń typu łazienka, kuchnia, kibelek i tam przez "kratki" wyciągane jest przez rekuperator na zewnątrz.

ad4 Anemostaty nawiewne powinny być tak usytuowane aby powietrze najpierw "omywało" pomieszczenie wentylowane. Nie zawsze się da zrobić to optymalnie ale trzeba do tego dążyć. Anemostaty mogą być też na ścianach. Są anemostaty nawiewne i wywiewne, różnią się konstrukcją.

Edytowane przez Stermaj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie denerwuj się ale nie musisz pisać aby z Twojej wypowiedzi coś wywnioskować, ale kończę na ten temat.

.

 

Eh spokojna głowa, nie te latka aby się denerwować... O bajpasach się tyle naczytałem, że chciałem się dowiedzieć od kogoś kto zna się na modelach rekuperatorów w jakich warunkach jest on włączany - tutaj dziękuję za wyjaśnienie. Będę zatem poszukiwał reku z bajpasem ustawianym, najlepiej by była także opcja automatycznego przełączenia na czerpnię z GWC. Co do ilości rekuperatorów wolę dwa ponieważ :

 

1. Optymalne dopasowanie mocy minimalnej/maksymalnej do pomieszczenia (czytaj lepsza sprawność w zakresie zwłaszcza niższych mocy) .

2. Bliżej rekuperator->krótsze kanały (mniejsze straty sprzężu -> większa sprawność) pytanie ile zyskam - nie liczyłem...

3. Właśnie to o czym pisałeś - pomieszczenia mają różne wymagania cieplne - i chcę zapobiec żę pomieszczenie będzie przegrzewane/przeziębiane w okresie przejściowym (mimo niskiej energii powietrza z rekuperacji stawiam, że to ma znaczenie).

 

Dziękuje CI za opisanie tematu - fajnie, że ktoś zrobił już tak jak ja zamierzam. Do tego służy forum i chwałą mu za to ! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stermaj napisz jak wpoiłeś klimę w instalację? czy klima split czy przenośna?

 

Klima split. Mam za rekuperatorem szafę, w której zamontowany jest u góry filtr węglowy (walec), do którego wdmuchuję powietrze z rekuperatora a poniżej zamontowana klima. U dołu wychodzą 2 rury spiro do pomieszczeń. To tak w skrócie. Rekuperator i "szafa" jest w pomieszczeniu technicznym na strychu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewody nawiewne wentylacji izolowałeś?

Oczywiście, że zaizolowałem, z resztą idą po nieocieplonym strychu więc muszą, aby się nie nagrzewały w lecie i schładzały w zimie. Jak wchodzą do kanałów w kominach (wykorzystałem kanały po WG) już nie, bo nie było jak, ale tam nie przewiduję skraplania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

 

Po przeczytaniu tego i wielu innych wątków stwierdziłem, że może warto, aby ktoś inny spojrzał na projekt instalacji WM, który został zrobiony przez jedną z podwarszawskich firm zajmującą się instalacjami WM.

 

Istniejący budynek jest przebudowywany, więc są pewne ograniczenia, jeśli chodzi o prowadzenie kanałów WM.

Obecnie mieszkać będą 3 osoby, ale pewnie niedługo pojawi się 4.

Powierzchnia użytkowa 202m2.

Instalacja oparta o PE-FLEX fi 75.

Rekuperator (zaproponowano AirPack 400) zlokalizowany w ogrzewanym pomieszczeniu technicznym.

Czerpnia ścienna (strona zachodnia, rura spiro fi 200).

Wyrzutnia dachowa (pionowy szacht z pomieszczenia technicznego, przez dwie ogrzewane kondygnacje i kilkadziesiąt cm przez nieogrzewane poddasze nieużytkowe, rura spiro fi 200).

Skrzynki rozdzielcze na stropie piętra, ukryte w warstwie izolacji (planowane 25-30cm styropianu).

Od rekuperatora do skrzynek rozdzielczych idą rury spiro fi 200, przechodzą przez ogrzewany garaż (do około 8-10’C) i szachtem pionowo do góry.

Przed rekuperatorem tłumiki akustyczne długości 1m na każdym wejściu/wyjściu.

 

Nawiewy:

Parter

Salon – 2x anemostat 125, do każdego dwie rury 75

Pokój do pracy – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Jadalnia – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Piętro

Pokój (1 osoba) – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Pokój (1 osoba) – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Pokój (2 osoby) – 1x anemostat 125, 1x rura 75

 

 

Wywiewy:

Parter

Wiatrołap – 1x anemostat 125, 1x rura 75

WC – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Spiżarnia – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Kuchnia – 1x anemostat 125, 2x rura 75

Łazienka – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Pralnia – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Łazienka – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Garderoba (pomiędzy łazienką i pokojem) – 1x anemostat 125, 1x rura 75

Garderoba (przy schodach) – 1x anemostat 125, 1x rura 75.

 

Po lekturze forum i tak trochę na przysłowiowy chłopski rozum powinno być chyba inaczej w poniższych przypadkach:

Pokój na piętrze – 1x anemostat, ale 2x rura 75

Spiżarnia – nawiew zamiast wywiewu

Garderoba (pomiędzy łazienką i pokojem) – brak anemostatu, bo powietrze z pokoju przejdzie do łazienki

Garderoba (przy schodach) – nawiew zamiast wywiewu

Pralnia – nawiew zamiast wywiewu.

 

Czy dobrze myślę?

Po zmianach nawiewów wychodzi 13 @ 390m3/h, wywiewów wychodzi 11 @ 300m3/h, więc nie do końca jest to chyba dobrze?

 

Długości kanałów nawiewnych są od 8 do 12 metrów, wywiewnych od 7 do 12 metrów (kuchnia ma najdłuższy).

 

Czy warto dodać np. jeszcze jedną rurę do anemostatu wywiewnego w kuchni?

Czy muszę ocieplać rury spiro jeśli idą przez ogrzewany garaż, pomieszczenie techniczne i kondygnacje?

Czy skrzynki rozprężne mogę dać pod stropem garażu czy muszę je chować w ociepleniu?

 

Będę wdzięczny za wszelkie komentarze i sugestie.

 

2.-Rzut-parteru-WM.jpg

 

3.-Rzut-I-piętra-WM.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuję podobny patent ale z chłodnicą 6 rzędową zasilaną dolnym źródłem. Czym izolowałeś flexy?

Nie mam "flekxów". Nawiewy na "blaszanych' spiro a wywiew na PCW kanalizacyjnych. Ja dorabiałem WM w 28 letnim domu i wykorzystałem kanały WG. Do niektórych udało mi się włożyć aluminiowe giętkie spiro, jeden kanał uszczelniałem rękawem aluminiowym ciśnieniowo, bo miał "przedmuchy".

Jak widać partyzantka, zero skrzynek rozprężnych i zero skrzynek rozdzielczych, ale takie miałem możliwości i aby nie demolować całej chałupy.

Edytowane przez Stermaj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

andreys,

Swój projekt kupiłem i również nie jestem do końca pewny czy rozwiązania są optymalne. Ktoś już w tym wątku pisał że miał projekty od trzech różnych firm i wszystkie były znacznie różne.

W twoim projekcie napewo zmieniłbym:

1. Czerpnia, najlepiej od północy. latem daje chłodne powietrze, zimą bez znaczenia.

2. Wyrzutnia po co prowadzisz na dach? Najtaniej byłoby chyba najkrótszą drogą przez ścianę. Też miałem taki pomysł ale bałem się skroplin w kominie.Ocieplenie będzie przecież tylko do momentu wejścia do komina, potem już nie ma jak.

3. Oszczędnie u ciebie dali rur 75mm. Do pokoju na dwie osoby powinno być minimum 2x75mm dla 60m3/h i przy prędkości 2,67m/s. No chyba że chcesz 5m/s ale wtedy na pewno będzie chałas. U mnie projektant założył przepływ maks 23m3/h dla jednej rury co daje prędkość 2m/s. Rozmawiałem z nim o tym bo chciałem zaoszczedzić na rurach i puścić przez jedną*rurę 30m3/h ale powiedział że to już może być*słychać*w nocy. Nie wiem kto ma rację, na forum piszą że 30m3/h czyli 2,67m/s to standard i powinno być ok. Zobaczymy kto ma racje. Projekt zamawiałem z termokontrol więc im więcej wrzucą rur tym więcej zarobią jeśli kupię u nich części. Na twoim miejscu w sypialniach dałbym po jednej rurze na osobę. W kuchni i łazienkach według norm czyli 70m3 i 50m3.

4. Nie ważne czy garaż ogrzewany czy nie izolacja zawsze musi być. W nie ogrzewanym po prostu musi być grubsza.

5. Masz dziwne rozmieszczenie anemostatów w salonie. Według mnie powinny być w najdalszym rogu aby wymieniać całe powietrze.

6. Dlaczego projektant nie zaznaczył przy anemostatach planowanego przepływu ? Łatwiej byłoby analizować projekt.

7.

Pokój na piętrze – 1x anemostat, ale 2x rura 75 TAK

 

Spiżarnia – nawiew zamiast wywiewu - U siebie nie robie zadnej wentylacji, ale jesli juz bym robie to nawiew aby osiagnac nizsza temperature.

 

Garderoba (pomiędzy łazienką i pokojem) – brak anemostatu, bo powietrze z pokoju przejdzie do łazienki, TAK

 

Garderoba (przy schodach) – nawiew zamiast wywiewu - Zależnie od bilansu.

 

Pralnia – nawiew zamiast wywiewu. TAK. aby wprowadzic suche powietrze. Moj projektant stanowczo mi to odradzal twierdzac ze wtedy nie bede wyciagał

wilgoci z domu i na scianach przez to moze wychodzić wilgoć. Nie zgadzam się z takim argumentem bo przeciez sciany beda cieplejsze a nawiewane powietrze suche. Problemem przy rekuperacji bez odzysku wilgoci jest niska wilgotnosc w pomieszczeniach. Zwykle wymienniki nie celulozowe nie przekazuja wilgoci do powietrza nawiewanego. Airpack ma wlasnie wymiennik z tworzywa wiec powietrze bedzie suche. U siebie w suszarni mam dodatkowo piec kondensacyjny wiec chciałem wykorzystac ciepło tracone przez obudowę*pieca do ogrzania domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Wyrzutnia po co prowadzisz na dach? Najtaniej byłoby chyba najkrótszą drogą przez ścianę. Też miałem taki pomysł ale bałem się skroplin w kominie.Ocieplenie będzie przecież tylko do momentu wejścia do komina, potem już nie ma jak.

Sam niedawno uruchomiłem swoją wentylację w której wyrzutnie dałem na ścianie i to był błąd. Muszę teraz przerobić. Gdy wiatr wieje od północy (tam jest wyrzutnia) to "zatyka" wylot powietrza, spada wydajność wywiewu, co w zimie będzie prowadzić zapewne do szybszego zamarzania wymiennika. Myślę, że pionowa wyrzutnia na dachu jest o wiele lepsza.

 

 

3. Oszczędnie u ciebie dali rur 75mm. Do pokoju na dwie osoby powinno być minimum 2x75mm dla 60m3/h i przy prędkości 2,67m/s. No chyba że chcesz 5m/s ale wtedy na pewno będzie chałas. U mnie projektant założył przepływ maks 23m3/h dla jednej rury co daje prędkość 2m/s. Rozmawiałem z nim o tym bo chciałem zaoszczedzić na rurach i puścić przez jedną*rurę 30m3/h ale powiedział że to już może być*słychać*w nocy. Nie wiem kto ma rację, na forum piszą że 30m3/h czyli 2,67m/s to standard i powinno być ok. Zobaczymy kto ma racje. Projekt zamawiałem z termokontrol więc im więcej wrzucą rur tym więcej zarobią jeśli kupię u nich części. Na twoim miejscu w sypialniach dałbym po jednej rurze na osobę. W kuchni i łazienkach według norm czyli 70m3 i 50m3.

U siebie też dałem 1 rurę do sypialni (2 osoby) i okazało się za mało. Musiałem przerabiać i dołożyć drugą. Co do głośności to u mnie teraz jest około 2,5 m/s i jest całkowicie niesłyszalna. Po przekroczeniu 3m/s zaczyna być słychać. 3.5 m/s mocno przeszkadzało przy spaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czerpnia, najlepiej od północy. latem daje chłodne powietrze, zimą bez znaczenia. (...)

 

Dzięki za odpowiedź.

Ad.1. Dom jest przebudową i rozbudową starego budynku i wyciągnięcie czerpni na północną ścianę jest sporą gimnastyką bo północna ściana garażu to betonowe słupy i nadproże. Spróbuję wyjść do części mieszkalnej (mam dwie ściany konstrukcyjne o szerokości około 65cm pomiędzy). Czy stojąc przy czerpni może byś słychać jakikolwiek hałas?

Ad.2. Najtaniej nie zawsze znaczy najlepiej ;) Obok idzie i tak komin wentylacyjny garażu, dwuścienny od kotła gazowego więc mogę spokojnie pociągnąć spiro do góry i nie martwić się zaciekami na elewacji.

Ad. 3. Myślimy podobnie :)

Ad. 5. "Prawa" część salonu jest jedyną kondygnacją, nad nią jedynie stropodach, a pomiędzy podciąg, który przeszkadza w dogodnym puszczeniu kanałów do tamtego końca. W pierwszej wersji projektu oba anemostaty były w lewej części salonu, co dla mnie jest kompletnym absurdem. Nie ma sensu moim zdaniem pchać obu anemostatów w najdalszy, prawy dolny róg, chyba że po obu stronach dużego okna?

Ad. 6. Zaznaczył, ale nie wpisałem na rzut załadowany na FM.

Parter:

Salon - nawiew 120m3/h

Pokój do pracy - nawiew 40m3/h

Wiatrołap - wywiew 20m3/h

WC - wywiew 40m3/h

Spiżarnia - wywiew 20m3/h

Jadalnia - nawiew 40m3/h

Kuchnia - wywiew 70m3/h

 

Piętro:

Pokój 2os. - nawiew 50m3/h

Garderoba (pomiędzy pokojem a łazienką) - wywiew 35m3/h

Łazienka przy garderobie - wywiew 60m3/h

Pralnia - wywiew 50m3/h

Łazienka - wywiew 50m3/h

Pokój (góra) - nawiew 55m3/h

Pokój (dół) - nawiew 60m3/h

Garderoba (przy schodach) - wywiew 20m3/h.

 

Za resztę dziękuję :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

U siebie też dałem 1 rurę do sypialni (2 osoby) i okazało się za mało. Musiałem przerabiać i dołożyć drugą. Co do głośności to u mnie teraz jest około 2,5 m/s i jest całkowicie niesłyszalna. Po przekroczeniu 3m/s zaczyna być słychać. 3.5 m/s mocno przeszkadzało przy spaniu.

 

Dlatego zastanawiam się, czy nie dać po dwie rury od razu do pokoi w lewej części budynku. W końcu kiedyś jakaś druga osoba się tam pojawi na dłużej (oj to będą ciężkie czasy dla mnie i dla absztyfikanta :rolleyes:).

Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co może być przyczyna brudu wokół anemostatu? Instalacja pracuje od około miesiąca, a sufit malowany był przed 2 miesiącami. Sufit płyta G/K, anemostat prawie całkiem zakręcony. Kanał z rury aluminiowej termoflex. Pod anemostatem jest uszczelka gąbkowa. Na czerpni filtr G4. Czy to może być od jakiś zawirowań powietrza, a może wytwarza się jakieś pole elektrostatyczne? Ma ktoś pomysł, jak zapobiec takiemu odkładaniu się kurzu?

Anemostat1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jwk jest uszczelnione połączenie anemostatu z rurą skrzynki rozprężnej z rurą i rury z GK? Mi to wyglada, ze wieje obok anemostatu - pytanie, czy powietrzem wentylacyjnym, czy wylatuje tedy brud leżący na GK napędzny nieszczlnością rury ze skrzynką rozprężną (może być też z innej skrzynki, która przez nieszczelność dmucha do tej samej przestrzeni nad GK)? Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym zdjęciu, gdzie anemostat jest zdjęty widać, że nie chodzi o jakąś nieszczelność, bo brud sięgałby do samego kołnierza blaszanego, a jest czysta obwódka wokół niego. Brud zaczyna się tam, gdzie kończy się ramka anemostatu, czyli chodzi o powietrze z anemostatu, ono "przykleja się" do sufitu i rozchodzi na boki (efekt Coandy). Tak jak mówi John, za słaby filtr.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...