Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Zrezygnuj z wentylacji wiatrołapu i nawiewu w korytarzu. Jest zbędna jeśli mieszkańcy codziennie myją nogi. Anemostaty niepotrzebnie są za daleko.

Zaplanuj 10-12 kanałów 75. Możesz niektóre zatkać. Co z piwnicą? Grzyb i stęchlizna?

Kanały 63 są droższe i mają znacznie większe opory. Warto wydać 2000 lub więcej przy instalacji i 100-200 zł na prąd rocznie dla 12 mm?

 

Hej.

Dzięki chłopaki za podpowiedzi.

 

Czyli najlepszym wyjściem będzie jeśli dam przewody 75 i zgodnie z załączonym przekrojem domu tak?

Każde pomieszczenie będzie miało taki sam nawiew a wywiewy będa w łazience na dole 4x75 i na piętrze tak samo 4x75 i do tego w kuchni 2x75.

 

Ps. tam na parterze w tej chwili jest przejście z sypialni przez salon ale być może w przyszłości będzie zrobione osobne wejście - podobnie jak na piętrze - tym bardziej powinno być tak samo wentylowane.

 

Jeśli chodzi o piwnicę to myślę, że zostanie tam wentylacja grawitacyjna tym bardziej, że jest tam kocioł na ekogroszek.

Chyba, że masz lepszy pomysł.

oryginał.jpg

Edytowane przez bt9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jest dobrze, ale w kuchni wystarczy jedna rura, a drugą przenieś do łazienki.

Zaplanuj i zrób rekuperację w piwnicy nawet jeśli masz te rury zatkać. Za kilka lat zlikwidujesz nieopłacalny kocioł i będzie ciężko naprawić błąd. Będziesz otwierał okna i miał zimno w nogi na parterze?

Ja mam domek piwnica, parter i piętro. >3x50m. Zaplanowałem 12 nawiewów, po 4 na parter i piętro oraz 3 w piwnicy, plus rezerwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest dobrze, ale w kuchni wystarczy jedna rura, a drugą przenieś do łazienki.

Zaplanuj i zrób rekuperację w piwnicy nawet jeśli masz te rury zatkać. Za kilka lat zlikwidujesz nieopłacalny kocioł i będzie ciężko naprawić błąd. Będziesz otwierał okna i miał zimno w nogi na parterze?

Ja mam domek piwnica, parter i piętro. >3x50m. Zaplanowałem 12 nawiewów, po 4 na parter i piętro oraz 3 w piwnicy, plus rezerwa.

 

Tylko nie bardzo wiem, jakie przeznaczenie dane pomieszczenie w piwnicy bedzie miało.

 

Mam tam 3 pomieszczenia:

1. przedsionek - 15m2 - tam myślałem, że mógłbym zrobić kolejną łazienkę lub pralnie. - dać wywiewy?

2. Kotłownia 15m2 - w przyszłości pokój.

3. Garaż dla samochodu i miejsce na modelarnię - 25m2

 

Jak to rozplanowac aby pasowało z parterem i piętrem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Proszę o poradę. Przymierzam się do zrobienia WM. Dom piętrowy, skosy betonowe. Rekuperator w czystej kotłowni gazowej, zasilanie w powietrze parteru w warstwie styropianu w wylewce na piętrze.

 

Jak zrobić instalację żeby zasilić powietrzem piętro? czy też w warstwie wylewki piętra i w odpowiednich miejscach wyjść na scianę i tam skrzynka rozprężna? (wówczas byłyby 2 skrzynki rozdzielcze)

 

Czy zrobić dodatkowe 2 skrzynki rozdzielcze przy suficie i puscic flexa pod sufitem i pozniej zabudowac?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Proszę o poradę. Przymierzam się do zrobienia WM. Dom piętrowy, skosy betonowe. Rekuperator w czystej kotłowni gazowej, zasilanie w powietrze parteru w warstwie styropianu w wylewce na piętrze.

 

Jak zrobić instalację żeby zasilić powietrzem piętro? czy też w warstwie wylewki piętra i w odpowiednich miejscach wyjść na scianę i tam skrzynka rozprężna? (wówczas byłyby 2 skrzynki rozdzielcze)

 

Czy zrobić dodatkowe 2 skrzynki rozdzielcze przy suficie i puscic flexa pod sufitem i pozniej zabudowac?

 

Moim zdaniem najważniejsze aby rozprowadzenie powietrza było prowadzone w "ciepłej strefie".

Co prawda jeszcze nie widziałem anemostatów na ścianach ale może jest to dopuszczalne. Tylko że w tym wariancie może być kłopot z krzyżowaniem się rur w podłodze .

Natomiast jeśli planujesz zabudowę typu podwieszany sufit to masz idealne miejsce aby ukryć rury. Tylko wyjście "głównymi" rurami do skrzynek trzeba gdzieś ukryć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda jeszcze nie widziałem anemostatów na ścianach ale może jest to dopuszczalne.

Mam tak u siebie. Nie było innej możliwości, żeby pociągnąć kanały przy suficie. Za nisko na zabudowę od spodu, a na piętrze też za mało miejsca i krzywy strop z płyt kanałowych, żeby ciągnąć w izolacji pod wylewką. Na parterze mam kanały fi 75mm w 18cm warstwie styropianu pod wylewką, a następnie w ścianie (nawiewy dodatkowo zaizolowane). Na piętrze mam kanały rozprowadzone nad stropem Akermana w ociepleniu dachu (30cm styropianu) i anemostaty przez strop w suficie.

20170920_173646.jpg20170921_174859.jpg20170921_175949.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko nie bardzo wiem, jakie przeznaczenie dane pomieszczenie w piwnicy bedzie miało.

 

Mam tam 3 pomieszczenia:

1. przedsionek - 15m2 - tam myślałem, że mógłbym zrobić kolejną łazienkę lub pralnie. - dać wywiewy?

2. Kotłownia 15m2 - w przyszłości pokój.

3. Garaż dla samochodu i miejsce na modelarnię - 25m2

 

Jak to rozplanowac aby pasowało z parterem i piętrem?

Bez znaczenia. Zrób tak żeby nawiewy i wywiewy piwnicy się równoważyły. Ja bym dał wywiew do garażu a reszta nawiewy. Zostaw sobie zapas rur, to jak zmienisz zdanie to sobie przepniesz i już.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zrobić instalację żeby zasilić powietrzem piętro? czy też w warstwie wylewki piętra i w odpowiednich miejscach wyjść na scianę i tam skrzynka rozprężna? (wówczas byłyby 2 skrzynki rozdzielcze)

 

Czy zrobić dodatkowe 2 skrzynki rozdzielcze przy suficie i puscic flexa pod sufitem i pozniej zabudowac?

Miałem podobny dylemat i zrobiłem po jednej skrzynce na cały dom. Wyszły rury 8-9m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, proszę o weryfikację. Kupiłem jakiś czas temu projekt w Peflex i pan TB mnie trochę zestresował że wszystko źle, jednak nie zabardzo jak to widzę ma w zwyczaju powiedział co zmienić.

Myślę by na piętrze zmienić wyciągi i zrobić dwie sztuki wyciągów z łazienki skrzynki 3x75mm. Resztę włącznie z prowadzeniem mimo że w podłodze na piętrze jest długie bym zostawił. Nie mam więcej miejsca w podłodze niż 8cm. Na parterze nie robię sufitów podwieszanych.

 

Co o tym myślicie centrala AirPack 300h - Thessla Green lub podobnej wydajności.

Mam pytanie czy na tej instalacji potrzebuję centrali która będzie miała 200Pa sprężu?

 

Link:

 

https://drive.google.com/file/d/0B2pXAjV-xoq6ZW9SemtPOG16YnBWQmtlYm1Ya3QyQk5vOUFB/view?usp=sharing

 

Jeśli to ma znaczenie to sypialnie projektowane na 2 osoby każda maksymalnie przy jakiś większych imprezach...

Edytowane przez Zbych83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Witam, proszę o weryfikację. Kupiłem jakiś czas temu projekt w Peflex i pan TB mnie trochę zestresował że wszystko źle, jednak nie zabardzo jak to widzę ma w zwyczaju powiedział co zmienić.

Myślę by na piętrze zmienić wyciągi i zrobić dwie sztuki wyciągów z łazienki skrzynki 3x75mm. Resztę włącznie z prowadzeniem mimo że w podłodze na piętrze jest długie bym zostawił. Nie mam więcej miejsca w podłodze niż 8cm. Na parterze nie robię sufitów podwieszanych.

 

Co o tym myślicie centrala AirPack 300h - Thessla Green lub podobnej wydajności.

Mam pytanie czy na tej instalacji potrzebuję centrali która będzie miała 200Pa sprężu?

 

Link:

 

https://drive.google.com/file/d/0B2pXAjV-xoq6ZW9SemtPOG16YnBWQmtlYm1Ya3QyQk5vOUFB/view?usp=sharing

 

Jeśli to ma znaczenie to sypialnie projektowane na 2 osoby każda maksymalnie przy jakiś większych imprezach...

Skoro będąc przekonanym,że dajesz kasę odpowiedniej firmie to rób tak za co zapłaciłes :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

chciałbym u siebie zrobić samodzielnie reku, ale żeby maks uniknąć błędów chciałbym zlecić zaprojektowanie instalacji pod mój projekt domu. Czy ktoś mógłby to zrobić?

Wtedy rozłożę kanały tak jak w projekcie nic nie kombinując samemu.

 

Na tym etapie co dla mnie najważniejsze - gdzie i jakie okablowanie rozłożyć pod sterowania reku?

 

Czy poradzę sobie sam z odpaleniem theesli green?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

chciałbym u siebie zrobić samodzielnie reku, ale żeby maks uniknąć błędów chciałbym zlecić zaprojektowanie instalacji pod mój projekt domu. Czy ktoś mógłby to zrobić?

Wtedy rozłożę kanały tak jak w projekcie nic nie kombinując samemu.

 

Na tym etapie co dla mnie najważniejsze - gdzie i jakie okablowanie rozłożyć pod sterowania reku?

 

Czy poradzę sobie sam z odpaleniem theesli green?

Ja mógłbym to zrobić.

Wszystko o co pytasz jest na forum

Uruchomienie Thessli jest banalnie proste. Powinieneś posiadać kod serwisowy w celu kalibracji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie kojarzycie Pana Jerzego Zambrowskiego autora książki "Sekrety tworzenia murowanych domów bez błędów".

Niedawno nagrał film w którym analizuje projekt wentylacji mechanicznej. Wystosował w nim ideę która zburzyła mój światopogląd. Okazuje się że większość projektów wentylacji posiada kardynalny błąd w założeniach. Co więcej, wszystko to poparte jest racjonalnymi dowodami które nie są wyssane z palca. Przynajmniej mnie przekonał.

O co chodzi ? :

W filmie

 

https://www.bdb.com.pl/wyklady-praktycznej-fizyki-budowli-wentylacja-mechaniczna-a-hybrydowa-[11min]-wp108

 

zwrócił uwagę na problem rozprzestrzeniania się kurzu oraz drobnoustrojów podrywanych z podłogi podczas przechodzenia powietrza przez otwory wentylacyjne w drzwiach rozdzielających pokoje. Mianowicie przy klasycznym układzie który stosujemy najczęściej, nawiewamy czyste powietrze do pokoji a wyciągamy w łazienkach. Podcięcia w drzwiach stanowią przewężenia i powodują zwiększenie prędkości przepływającego powietrza z pokoju na korytarz. Prędkość w zależności od powierzchni podcięcia i objętości nawiewanego powietrza może osiągać nawet 1m/s. Natomiast okazuje się że powyżej 0,3 m/s prędkości powietrza następuje podnoszenie z podłogi drobnoustrojów. Zaleca zatem projektować wentylację w każdym pomieszczeniu z nawiewem i wywiewem aby ograniczyć ilość powietrza przepływającego przez otwory drzwiowe.

Odcinek w którym opowiada o czystości powietrza. Polecam obejrzeć go w pierwszej kolejności:

-wp105"]https://www.bdb.com.pl/wyklady-praktycznej-fizyki-budowli-czystosc-powietrza-[13min]-wp105

 

Jestem ciekawy co o tym sądzicie? Mnie przekonał.

Edytowane przez pawel250
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie kojarzycie Pana Jerzego Zambrowskiego autora książki "Sekrety tworzenia murowanych domów bez błędów".

Niedawno nagrał film w którym analizuje projekt wentylacji mechanicznej. Wystosował w nim ideę która zburzyła mój światopogląd. Okazuje się że większość projektów wentylacji posiada kardynalny błąd w założeniach. Co więcej, wszystko to poparte jest racjonalnymi dowodami które nie są wyssane z palca. Przynajmniej mnie przekonał.

O co chodzi ? :

W filmie

 

https://www.bdb.com.pl/wyklady-praktycznej-fizyki-budowli-wentylacja-mechaniczna-a-hybrydowa-[11min]-wp108

 

zwrócił uwagę na problem rozprzestrzeniania się kurzu oraz drobnoustrojów podrywanych z podłogi podczas przechodzenia powietrza przez otwory wentylacyjne w drzwiach rozdzielających pokoje. Mianowicie przy klasycznym układzie który stosujemy najczęściej, nawiewamy czyste powietrze do pokoji a wyciągamy w łazienkach. Podcięcia w drzwiach stanowią przewężenia i powodują zwiększenie prędkości przepływającego powietrza z pokoju na korytarz. Prędkość w zależności od powierzchni podcięcia i objętości nawiewanego powietrza może osiągać nawet 1m/s. Natomiast okazuje się że powyżej 0,3 m/s prędkości powietrza następuje podnoszenie z podłogi drobnoustrojów. Zaleca zatem projektować wentylację w każdym pomieszczeniu z nawiewem i wywiewem aby ograniczyć ilość powietrza przepływającego przez otwory drzwiowe.

Odcinek w którym opowiada o czystości powietrza. Polecam obejrzeć go w pierwszej kolejności:

-wp105"]https://www.bdb.com.pl/wyklady-praktycznej-fizyki-budowli-czystosc-powietrza-[13min]-wp105

 

Jestem ciekawy co o tym sądzicie? Mnie przekonał.

Bzdury.

 

Załóżmy że mamy wentylację grawitacyjną DZIAŁAJĄCĄ i rekuperację która jak wiadomo zawsze działa. One mają dokładnie taki sam przeplyw powietrza i powietrze płynie z pokoi (z nawiewów lub nawiewników) do kuchni i WC (wywiew do komina lub rekuperatora) przez takie same kratki i podcięcia lub nieszczelności. Te wentylacje się nie różnią!

 

Ten pan miałby rację gdybyśm porównywali typową wentylację grawitacyjna która nie działa przez większość czasu, ale wtedy problem rzekomego kurzu przy rekuperacji likwidujemy ograniczając wydajność rekuperatora do prędkości zatkanej grawitacyjnej. I znowu mamy remis.

 

Rekuperacja to filtrowanie powietrza nawiewanego. To znaczy że tego kurzu przy rekuperacji musi być mniej. Wystarczy zobaczyć filtry.

 

Nawet nie zamierzam tracić czasu na oglądanie tego filmu, bo nie ma do tego przesłanek.

 

Ten pan popełnił takie same wynikające z niskiego poziomu wiedzy ogólnej i fizycznej błędy jak ci co twierdzą że rekuperacja wysusza dom bardziej od wentylacji grawitacyjnej.

 

Moje obserwacje co do ilości krążącego kurzu w domu - pomieszczenia nieużywane jak piwnica nie kurzą się zupełnie! Nie kurzyły się kiedy była WG i nie kurzą się teraz przy rekuperacji. Nie trzeba wycierać półek.

Pomieszczenia używane to kurz. Jest go na prefiltrze wywiewu więcej niż na prefiltrze czerpni. Kurzy się od ruchu ludzi ale nie od rekuperacji bo ma za słaby strumień powietrza żeby poderwać kurz z podłogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwrócił uwagę na problem rozprzestrzeniania się kurzu oraz drobnoustrojów podrywanych z podłogi podczas przechodzenia powietrza przez otwory wentylacyjne w drzwiach rozdzielających pokoje.ira

 

Już kiedyś pisałem o podciętych drzwiach - nie jestem ich zwolennikiem. Nie chodziło mi wtedy o kurz (choć jest to argument przynajmniej warty rozważenia) ale o gorsze usuwanie powietrza zużytego z pokoi. Sądzę, że powietrze przez nas wydychane, jako cieplejsze, ma tendencje do konwekcji pod sufit i stamtąd powinno się je "zabierać" do korytarza, a nie znad podłogi. Można to zrobić przy pomocy kanału w kształcie poziomej zetki w ścianie między pokojami a korytarzem, przysłoniętej z obu stron kratkami/maskownicami (chodzi o ograniczenie przenoszenia się dźwięków). Z kolei w łazience taką zetkę można zrobić bliżej podłogi, żeby chłodniejsze powietrze z przedpokoju trafiało bliżej ogrzewania podłogowego, a ogrzewając się i wznosząc wentylowało całą kubaturę łazienki wyporowo.

W każdym razie nie poszedł bym tak daleko, żeby w każdym pokoju robić nawiew i wywiew, bo wspomniane przeze mnie rozwiązanie raczej eliminuje podrywanie kurzu z podłogi bez podwajania wymiany powietrza w całym domu. Dodatkową korzyścią jest poprawienie estetyki, bo "regulaminowo" podcięte drzwi nie wyglądają za ciekawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...