Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam.

Planuję wybudować dom i zmieścić się w 300 tys. zł w stanie pod klucz. Mam nadzieję, że wyjdzie

Projekt już wybrałem, chodzi o LK 726.

Ale znalazłem taki sam projekt, tylko wykonany z innych materiałów. Chodzi o projekt LK 956.

 

Czy mógłby ktoś rzucić fachowym okiem na te materiały w tych dwóch projektach i wypowiedzieć się który projekt będzie teoretycznie lepszy?

Z góry dzięki za pomoc.

 

Poniżej porównanie materiałów:

 

LK 726:

Ławy fundamentowe żelbetowe

Ściany fundamentowe betonowe o gr.29 cm, docieplone styropianem ekstudowanym gr. 20 cm

Ściany zewnętrzne z pustaków 'Max' gr. 29 cm i styropianu gr. 12 cm

Ściany wewnętrzne nośne z pustaków gr.25 cm, działowe z cegły pełnej 12 cm

Strop żelbetowy

Konstrukcja dachu drewniana, ocieplona wełną mineralną gr. 26 cm firmy 'Rockwool'

Pokrycie dachu dachówka ceramiczną 'Koramic' firmy 'Wienerberger'

Elewacje wykończone tynkiem silikonowym, cokoły obłożone kamieniem naturalnym

Okna i drzwi balkonowe drewniane, okna połaciowe firmy Fakro

Sposób ogrzewania kocioł na gaz

Wentylacja grawitacyjna

 

LK 956:

Ławy fundamentowe żelbetowe

Ściany fundamentowe z pustaków szalunkowych o gr.30 cm, ocieplone styropianem o gr.15 cm

Ściany zewnętrzne z pustaków ceramicznych 'Porotherm 44 Si' firmy Wienerberger

Ściany wewnętrzne z pustaków ceramicznych Porotherm gr. 25, 11.5 cm firmy Wienerberger

Strop żelbetowy

Konstrukcja dachu drewniana docieplona wełną mineralną gr. 30 cm firmy 'Rockwool'

Pokrycie dachu dachówką ceramiczną 'Koramic' firmy 'Wienerberger', Holenderka Madura firmy Wienerberger

Elewacje wykończone tynkiem silikonowym, cokoły wykończone kamieniem naturalnym ciętym

Okna i drzwi balkonowe drewniane

Sposób ogrzewania kocioł na gaz

Wentylacja grawitacyjna

 

Pozdrawiam

 

Czy mógłby ktoś rzucić fachowym okiem na te materiały w tych dwóch projektach i wypowiedzieć się który projekt będzie teoretycznie lepszy?

 

A co wg Ciebie oznacza termin lepszy materiał ?

To co pokazujesz to jakieś ogolny spis którego wcale nie musisz sie trzymać wybierając projekt. Materiał na ściany , pokrycie, stolarka to w zasadzie wybierasz jak chcesz. Adaptujacy Ci to wpisze lub kierwonik budowy i po kłopocie.

poza tym czy sam porotherm, bez styropianu, w ogóle spełnia aktualne normy zgodne z rozporządzeniem ministra?

 

Chyba te projekty są przestarzałe technologicznie. Ktoś daje współczesnie 12 cm styropianu?

Odnośnie porotermu to oczywiście spełnia on przepisy dotyczące współczynnika izolacji ale mały szczegół dotyczy tego ile potem będziesz wydawał kasy na jego ogrzanie.

Odnośnie samej budowy to budujemy dom na całe życie i sądzę że warto zainwestować od razu w ocieplenie wełną lub styropianem niż po jakimś czasie ocieplać z powodu rozczarowania kosztami utrzymania domu.

Poza tym to nie jest tak że materiały opisane w projekcie nie mogą być zmieniane..... każdy kierownik budowy adaptujący twój projekt pozwoli Ci na zmianę materiałów oczywiście z zastosowaniem zdrowego rozsądku

Przyciśnij twoich wykonawców aby zastosowali przy ceramice minimum 15 cm styropianu a najlepiej jeśli przejdziesz na suporeks wraz z 15 cm warstwą ocieplenia.

Odnośnie dachu to 15 - 18 cm pomiędzy krokwiami i jeszcze 5 lub 10 cm wełny pomiędzy stelażami do rigipsów.

A tak naprawdę to w końcowym rozrachunku wszystko zależy od oferty jaką dostaniesz z hurtowni budowlanej bo czasem może się opłacalność zmienić diametralnie i to oferta zdecyduje o zastosowanych materiałach ale z zastosowaniem minimalnych wymagań izolacji cieplnej

Odnośnie wycen to każ wykonawcy sprecyzować jakość zastosowanej wełny lub styropianu o ich współczynnik izolacji.

Jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach a zastosowanie przez wykonawców tanich materiałów zemści się po kilku latach użytkowania.

Edytowane przez Mareks77

Porotherm 44 Si chyba został wycofany, bo nie ma go na stronie Wienebergera i nie mogę sprawdzić ejego wartości U :(.

 

Takie sa obecnie minimalne parametry:

w latach 2014–2016 Umaks. = 0,25 W/(m²·K),

w latach 2017–2020 Umaks. = 0,23 W/(m²·K),

 

Pustak max + Styropian EPS 70 12 cm daje:

U = 0.2598

Nie spełnia warunków technicznych okręślonych w rozporządzeniu ministra, chyba, że da sie czarny styropian - wówczas będzie "na styk".

 

Ten projekt jest przestarzały technologicznie i architekt adaptujący musi na nowo zaprojektowac izolację przegród.

 

Ciekawe czy projekt spełnia aktualne wymagania zapotrzebowania na energię?

Edytowane przez Elfir

Dzięki za rady.

Już wiem, że projekt LK 956 jest niedopracowany i trzeba czekać na niego kilka tygodni.

Ja zdecydowałem się na projekt LK 726.

 

Zastanawiam się teraz czy spełnia on aktualne wymagania zapotrzebowania na energię.

Od architekta dowiedziałem się , że spełnia on wymogi, gdyż został dostosowany do nowych wytycznych obowiązujących od tego roku.

 

A teraz czytam, że Elfir pisze, że

Pustak max + Styropian EPS 70 12 cm daje: U = 0.2598

I trochę zgłupiałem. W piątek idę do biura architektonicznego porozmawiać o tym projekcie.

A tymczasem wklejam kilka zdań z charakterystyki energetycznej budynku "LK 726", która została opracowana w maju tego roku. Co o tym sądzicie?

 

2.1. Przegrody nieprzeźroczyste:

Ściany zewnętrzne - U=0,21

Dach - U=015

Podłoga na gruncie - U=0,20

 

 

9. Sprawdzenie wymagań prawnych

Wskaźnik EP dla budynku projektowanego kWh/m2rok = 108,90

Wskaźnik EP dla budynku nowego wg WT 2014 = 120,00

Edytowane przez kanijczyk

zawsze możesz sobie policzyć:

http://www.termoorganika.pl/?q=node/15&language=pl

 

U=0.2119 jest tylko w przypadku zastosowania czarnego styropianu (o czym napisałam). Zwykły styropian da ci parametr który podałam wyżej.

 

Zasada jest taka - jak najcieńsza ściana nosna i jak najgrubszy styropian.

Ale to ma być Uc max 0,25 W/m2K czyli z mostkami na kołki np.

Licząc na piechę... 0,12m/0,04 W/mK= 3m2K/W

0,29m /0,4 W/mK= 0,725 m2K/W

dodać do tego opory przejmowania ciepła poziomy Rsi 0,13 m2K/W

i Rse 0,04 m2K/W suma 0,17

razem = 3+0,725 +0,17=3,895 m2K/W

U= 1/3,895 =0,256 W/m2K

A spełnianie psim swędem wymogów, których nie spełnia ta przegroda, bo jeszcze np kołki i inne dziadostwa.

Trzeba celować z U w okolice 0,15 i mniej ...

Ja dopiero raczkuję w tych zagadnieniach i skoro jest tu problem ze wskaźnikiem U ścian, to teraz zastanawiam się, czy nie ma tego samego problemu ze wskaźnikiem U dachu oraz podłogi na gruncie.

Obliczenie na kalkulatorze U ścian jest proste, ale z dachem i podłogą nie wiem jak sobie poradzić. Czy ktoś mógłby mi pomóc?

 

DACH:

- dachówka ceramiczna,

- łaty drewniane impr 3/5 cm,

- kontrłaty drewniane impr 3/5 cm,

- folia dachowa wysoko paroprzepuszczalna,

- deskowanie niepełne 2,4 cm,

- wentylacja szczelna powietrzna 2 cm,

- wełna mineralna typu „SUPERROCK” firmy Rockwool, gr. 18 cm / krokwie 8/20 cm

- wełna mineralna typu „SUPERROCK” firmy Rockwool o gr. 8 cm na ruszcie systemowym

- folia paroizolacyjna

- płyta gipsowo – kartonowa – 2 x 9,5 mm

 

PODŁOGA:

- płytki ceramiczne / parkiet 2 cm,

- wylewka betonowa zbrojona 6 cm

- styropian „Gold dach-podłoga” firmy Termo Organika 15 cm

- hydroizolacja – 2 x papa termozgrzewalna

- beton 10 cm,

- podsypka żwirowa 15 cm

- grunt wyrównany

 

No i kilka pytań:

1) Jeśli wskaźnik U ścian ma mieć 0,21, to czy w projekcie nie powinno być wpisane, że mam zastosować czarny styropian (bo tylko taki spełni ten warunek)?

2) Czy wskaźnik U dla ścian jest liczony tylko na podstawie samego pustaka i styropiany, czy też (tak jak pisze מרכבה) pod uwagę bierze się także np. mostki na kołki itp.?

3) A jak się to wszystko ma do tego, że gdy mam już projekt to mam przecież też oświadczenie projektanta, że projekt spełnia wszystkie aktualne wymogi itd.? Co jeśli kupię projekt, który nie spełnia np. norm na ten rok i wskaźnik Ep będzie wyższy niż być powinien?

4) Co byście zrobili na moim miejscu? W projekcie mam 12 cm grubości styropianu na ścianach. Mogę to jeszcze zmienić. Czy warto wrzucić od razu styropian np. 15 cm?

 

Pozdrawiam

Ja mogę Koledze pokazać to http://forum.muratordom.pl/showthread.php?213470-Marzenia-si%C4%99-spe%C5%82niaj%C4%85-Arnika-skazana-na-superenergooszcz%C4%99dno%C5%9B%C4%87&highlight=Arnika wg danych inwestora koszt surowego zapartego 135 tys zł

źle ? cały dom ogacony 30cm izolacji, płyta fundamentowa, poddasze z skosami żelbetowymi na tym izolacja ..

Nie ma sensu liczyć oporu dla betonu.

Licz tylko materiał izolujący w przypadku ścian i dachu.

 

Na dachu masz 26 cm wełny.

 

Co do kupowania - nie kupujesz projektu. Kupujesz gazetkę z rysunkami - taką to ma wartość w świetle prawa.

Projekt z tego robi dopiero architekt adaptujący - on przelicza, sprawdza i stempluje, że projekt jest zgodny z przepisami. On, dla nadzoru budowlanego jest architektem tego domu. A nie wydawnictwo KBProjekt.

Tylko nie architekt .. te jest od bryły budynku... oni sobie bezczelnie zawłaszczają prawo do projektowania całego budynku.

A inż budownictwa zostawiają "architekturę" w zagrodzie .. dziękuję do 1000m3 mogę projektować dla rolników:mad:

 

On, dla nadzoru budowlanego jest architektem tego domu. A nie wydawnictwo KBProjekt.
dokładnie projektant odpowiada za taki projekt.
  • 2 weeks później...

Z MAXa bym nie budował, bo parametry izolacyjności termicznej pełnej ceramiki są raczej marniutkie. Popłyniesz przy tym materiale na kosztach docieplenia... Lepiej murować ze znacznie nowocześniejszej ceramiki poryzowanej.

 

Porotherm 44 Si chyba został wycofany, bo nie ma go na stronie Wienebergera i nie mogę sprawdzić ejego wartości U :(.

 

Nie ma, nie ma :) Zrobili Porotherm 38 Si. Reklamowany jako materiał jednowarstwowy, ale to moim zdaniem słaby pomysł. Przy dociepleniu 8-10 cm wełny będzie jednak fantastyczna ściana do domu niskoenergetycznego.

  • 2 weeks później...
Wartość U wylicza się dla całej przegrody, czyli ściany nośnej razem z izolacją. Oczywiście dotyczy to tylko ścian zewnętrznych, bo nikt nie będzie mierzył w ten sposób przepuszczalności np. drzwi i okien. Mostki termiczne też nikogo nie będą interesowały - conajwyżej Ciebie, jak przyjdzie do płacenia zimą rachunków... ;) A co do technik jednowarstwowych, to moim zdaniem jest to ciekawe rozwiązanie, ale trzeba mądrze dobrać materiał, żeby potem nie żałować. Czyli najlepiej materiał cienkospoinowy, gdzie poszczególne elementy będą do siebie dobrze pasowały i nie trzeba będzie robić sztukowania zaprawą (która zawsze będzie mieć gorsze U od samej przegrody. Przy ścianie jednowarstwowej dobre "U" ściany jest często tylko teoretyczną wizją fachowców z ITB :) Polecam więc murowanie bez spoin, gdzie są najmniejsze szanse na występowanie mostków termicznych - np. przy murowaniu z ceramiki w systemie Dryfix, bardzo popularnym m.in. w Niemczech, gdzie zdarza mi się prowadzić budowy :)
  • 3 weeks później...

WITAM

 

Od 2 ,5 roku szczęśliwie mieszkam w domku LK 726 - spełnia on wszystkie nasze oczekiwania, jest w sam raz dla nasze 3 osobowej rodziny, bryła jest zwarta przez co domek jest tani w eksploatacji. Mam ściany z solbetu 15 cm styropianu i tynk silikonowy, okna ciepłe 3 szybowe, dachówka ceramiczna, na poddaszu wełna 15+ 5 cm lambda 0, 032, wszędzie podłogówka. Ogrzewam dom pompą ciepła- nie zamieniłbym na nic innego, do tego mam kominek z grawitacyjnym rozprowadzeniem ciepła w razie braku prądu ale generalnie kominek służy nam wyłącznie dekoracyjnie. Jedyną rzeczą którą bym zmienił w tym domu to garaż- teraz zrobiłbym dwustanowiskowy choć to troche by zmieniło bryłę i wygląd budynku. Więcej informacji o moim domu mam na blogu : nietruje.blogspot.com, zapraszam w wolnej chwili do lektury - blog jest prowadzony wyłącznie hobbistycznie.

pozdrawiam:)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...