kaszpir007 15.04.2021 06:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2021 Za to przy grzaniu warunki pracy jednostki zewnętrznej to tak od <-20* do kilkunastu nawet. A nominalne podaje się przy +7* - i te przykładowe 5kW wtedy są zupełnie niepotrzebne - a przykładowo 2,5kW@-15 to będzie zdecydowanie za mało. Więc nie patrz na moc nominalną klimy, a ile potrafi wyciągnąć przy tych -15* (zakładając, że gdyby niższe temperatury utrzymywały się dłużej to odpalisz dodatkowe źródło ciepła - jak nie, to patrz na moc przy -20 czy nawet niżej). Nie wiem czy jacyś producenci klimatyzaotrów SPLIT podają takie dane (COP i moc przy danej temepraturze zewnętrznej) ale raczej jak już to bardzo sporadycznie , wiec tak naprawdę nie wiadomo jaka będzie moc przy większych mrozach i czy klima SPLIT sie nie wyłączy zupełnie. Wielu producentów podaje że ich klimy działają do -10 stopni , są tacy co do -15 stopni i kilku podaje że do -20 stopni MAX. Klimy SPlit chyba nie mają grzałek wspomagających więc nie da sie braku mocy nadrobic grzałką ... Klimy są głółwnie stworzone do chłodzenia , grzanie to dodatkowa funkcja i nie jest to priorytet dla producenta .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sito 15.04.2021 07:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2021 Nie wiem czy jacyś producenci klimatyzaotrów SPLIT podają takie dane (COP i moc przy danej temepraturze zewnętrznej) ale raczej jak już to bardzo sporadycznie , wiec tak naprawdę nie wiadomo jaka będzie moc przy większych mrozach i czy klima SPLIT sie nie wyłączy zupełnie. Wielu producentów podaje że ich klimy działają do -10 stopni , są tacy co do -15 stopni i kilku podaje że do -20 stopni MAX. Klimy SPlit chyba nie mają grzałek wspomagających więc nie da sie braku mocy nadrobic grzałką ... Klimy są głółwnie stworzone do chłodzenia , grzanie to dodatkowa funkcja i nie jest to priorytet dla producenta .. Są takie co lecą śmiało do -30 a ich producent nastawił się w tym modelu na grzanie , chłodzenie to dodatek za free Odnośnie COP i mocy ..... Nawet w tym wątku były wklejane tabelki z danymi , wystarczy poszukać . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 15.04.2021 11:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2021 Nie wiem czy jacyś producenci klimatyzaotrów SPLIT podają takie dane (COP i moc przy danej temepraturze zewnętrznej) Mowa o wyborze mocy - a to w ten czy inny sposób zazwyczaj podają. Dla przykładu: Lomo Economic 3,4kW. http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=405099 Lomo Luxury oczko teoretycznie słabsza: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=405100 Te wykresy są trochę mylące co do spadku mocy wraz ze spadkiem temperatury. Wynika to z tego, ze dla Econo "bazowa" jest moc dla +7, a dla "luxury" dla -6. Gdyby sprowadzić wykresy do wspólnego mianownika, to Econo miałoby przy -22* jakieś 52% mocy jaka uzyska przy -6*. Ciągle słabiej, niż luxury, ale nie aż tak jak na wykresach. Ale trzeba mieć też świadomość, że z tego wynika, że moc nominalna Luxury jest zaniżona względem Econo. Czyli jak ktoś się zastanawia czy Luxury, czy Econo, to najsłabsze Luxury o mocy grzewczej nominalnej 2,8kW (min 0,45kW max 4,1kW) jest mocniejsza, od teoretycznie rząd większej Econo nominalnie 3,4kW (min. 0,6kW max 3,8kW). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Rec 15.04.2021 12:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2021 LukaszMC napisał: Reasumując - jeżeli klimatyzacja jest wystarczająco wydajna żeby schłodzić pomieszczenie to chyba na 100% będzie wystarczająco wydajna żeby je ogrzać? Czy może gdzieś popełniłem błąd we wnioskowaniu? Zanalizuj sobie mój wykres zuźycia energii na chłodzenie i ogrzewanie i otrzymasz odpowiedź na swoje pytania, co prawda dotyczy on kanałówki ale to też klimatyzator jako jedyne źródło ciepła domu pow. 160m2 a temperatura całoroczna stała 22-23*C Takie OZC w praktyce. Poza wymienionym mam 5 klimatyzatorów (4 Kaisai 3,5kW i 1 AUX 3,5kW) w innych lokalizacjach używanych głównie do ogrzewania pomieszczeń o łącznej powierzchni 150m2 jako jedyne źródła ciepła i też nie mam z nimi problemów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 15.04.2021 13:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2021 Zanalizuj sobie mój wykres zuźycia energii na chłodzenie i ogrzewanie i otrzymasz odpowiedź na swoje pytania, co prawda dotyczy on kanałówki ale to też klimatyzator jako jedyne źródło ciepła domu pow. 160m2 a temperatura całoroczna stała 22-23*C Takie OZC w praktyce. Zużycie nic nie mówi. Chłodzenie jest potrzebne przez kilka godzin na dobę i to nie codziennie - za to zazwyczaj z dużą mocą. Zwłaszcza, jak ktoś ma z 5m2 nasłonecznionego przeszklenia, przez które wpada w południe ze 3kW ciepła a trzeba jeszcze schłodzić powietrze wentylacyjne i wyrzucić zyski bytowe. Ogrzewanie przeciwnie - niewielka moc długo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nie ma końca 15.04.2021 18:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2021 Reasumując - jeżeli klimatyzacja jest wystarczająco wydajna żeby schłodzić pomieszczenie to chyba na 100% będzie wystarczająco wydajna żeby je ogrzać? Czy może gdzieś popełniłem błąd we wnioskowaniu?/QUOTE] Przykład z życia jaki spotkałem, poddasze 60m2, na zewn. pow 30°C, w środku +24°C i kanałówka Toshiby włączona cały czas. Pobór energii za cały dzień 3kWh, w południe pobór mocy ok 280W. Można powiedzieć że klima 2,5kW by to spokojnie ogarnęła. W czym jest haczyk, że dT pomiędzy zewn i wewn to tylko 7-8°C a przy grzaniu dT jest większa i potrzeba więcej mocy. Gdy w domu masz +22C, a na zewn. -20°C to masz dT 42°C na grzaniu, upraszczając liczenie jako liniowe zapotrzebowanie to wyjdzie ok. 6x więcej zapotrzebowania mocy cieplnej niż mocy chłodzącej latem (COP na grzaniu spda czyli energii z sieci jeszcze więcej). Dla tego poddasza analiza ogrzewaniem zimą i udostępnionych przez producenta tabel moc we/wy w funkcji temp. wskazuje, że zainstalowana jednostka 5kW jest wstanie samodzielnie skutecznie ogrzewać poddasze to temp. -20C na zewn., ale wtedy pracowałaby z pełną mocą i pobierała (nie pamjętam dokładnie) ale 2kW energii z sieci. Czyli masz porównanie, przy chłodzeniu wystarczy 280W, a przy grzaniu nawet i 2kW. I możesz to teraz porównać z Twoją koncepcją Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 15.04.2021 18:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2021 W czym jest haczyk, że dT pomiędzy zewn i wewn to tylko 7-8°C a przy grzaniu dT jest większa i potrzeba więcej mocy. Haczyk jest w tym, że przy chłodzeniu różnica temperatur nie ma większego znaczenia - ważne przeszklenia. I potrafią one dostarczyć ponad 600W na m2 szyby (a w połaciowych nawet 800W/m2). Więc 5m2 przeszkleń już dostarcza mocy, jaką mój dom potrzebuje do grzania przy -20* za oknem. A trzeba jeszcze "wyrzucić" zyski bytowe - kolejne co najmniej kilkaset W. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Rec 15.04.2021 19:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2021 Kaizen napisał: Zużycie nic nie mówi... Zużycie mówi wszystko biorąc pod uwagę, że pompa pracuje od 4 lat non-stop utrzymując zadaną temperaturę w umownie liczonych cyklach październik-marzec grzanie i kwiecień-wrzesień chłodzenie. Wczytaj się uważnie w pytanie na które odpowiedziałem. Poza tym za bardzo demonizujesz zewnętrzne zyski bytowe, które również mam (12m2 okien na południe w salonie) co ma odzwierciedlenie w zużyciu energii latem. Stwierdzenie, że różnica temperatur nie ma większego znaczenia przy chłodzeniu(w przeciwieństwie do grzania w kontekście wypowiedzi kol. Nie ma końca) jest tak samo odważna jak i odlotowa choćby z punku widzenia termodynamiki. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 15.04.2021 19:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2021 (edytowane) Zużycie mówi wszystko biorąc pod uwagę, że pompa pracuje od 4 lat non-stop utrzymując zadaną temperaturę w umownie liczonych cyklach październik-marzec grzanie i kwiecień-wrzesień chłodzenie. Do chłodzenia nic nie mówi o potrzebnej mocy chłodniczej, bo tej mocy trzeba przez kilka godzin - a w nocy odpoczywa. I klimą chłodu nie zakumulujesz - co wpadnie oknem, wentylacją, z zysków bytowych i owszem, z przenikania też (ale to mała część) to trzeba na bieżąco wyrzucać. A to się bardzo zmienia w ciągu doby to i potrzebna moc jest bardzo zmienna (w przeciwieństwie do ogrzewania, gdzie moc zmienia się powoli i niewiele - amplituda temperatur jest drastycznie mniejsza, niż amplituda promieniowania). Poza tym za bardzo demonizujesz zewnętrzne zyski bytowe, które również mam (12m2 okien na południe w salonie) co ma odzwierciedlenie w zużyciu energii latem. Chyba mylisz zyski bytowe ze słonecznymi. Prawie cały prąd zużywany w domu - to zyski bytowe (poza tym, co zużywa klima ciepła do wyrzucenia ciepła). Do tego to, co wydziela człowiek i zwierzaki domowe. Stwierdzenie, że różnica temperatur nie ma większego znaczenia przy chłodzeniu(w przeciwieństwie do grzania w kontekście wypowiedzi kol. Nie ma końca) jest tak samo odważna jak i odlotowa choćby z punku widzenia termodynamiki. Przenikanie to rzędu 80W/K - jak w upały masz na zewnątrz 30* a wewnątrz 25 to raptem 400W. Za to jak w domu masz 22 a na zewnątrz -20 to 3360W - 8,4x więcej. Za to promieniowanie wygląda tak: m2 w tym wykresie oznacza m2 powierzchni poziomej - przez okna połaciowe, bardziej prostopadłe do gruntu (a i okna w ścianach przez większość doby słońce oświetla pod kątem bliższym prostego, niż grunt) wpada więcej W/m2 okna. Od 12 lat używam klim w różnych mieszkaniach i w domu. I tam, gdzie latem okna były zacienione klima odpoczywała a tam, gdzie nasłonecznione potrafiła nie wyrabiać w upały bez folii i/lub zasłoniętych rolet wewnętrznych. Zdecydowanie istotne jest nasłonecznienie przeszkleń a przenikanie jest pomijalne w temacie chłodzenia. Przy czym zacienione okna też wpuszczają promieniowanie - odbite też niesie energię. Ale znacznie mniej. Edytowane 15 Kwietnia 2021 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 16.04.2021 09:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 (edytowane) Jako że sezon grzewczy się już kończy postawiłem jeszcze raz odpalić klimę ... Odpalona o 13:00 , ustawione 22 stopnie. Nawiew na dół .Niestety o godzinie chyba 20:00 klima sie wyłączyła. Czekałem godzinę i się nie uruchomiła dalej. Ustawiłem temepraturę na pilocie IFEEL (ustawiłem tak pilot aby miał komunikacje) i nic.Ustawiłem 23 stopnie i znów nic , nie ważne czy przy ustawieniu IFEEL czy przy przy korzystaniu z czunika na pompie.Czekałem kilka godzin ale pompa się nie załączyła. W nocy (23:00) ustawiłem na 24 stopnie i ogrzewanie od razu ruszylo. Ale pobór prądu bardzo duży i hałas bardzo wysoki. W nocy chyba po 1:00 wstałem bo nie dało się spać i ustawiłem na 23 stopnie , od razu poziom hałasu mocno się obniżył.Na termometrze o 7:00 bylo 23,4 stopnia , pompa przez 7 godzin pracy pobrała 4,8KW. Po wyłączeniu klimy po 2 godzinach w salonie było już tylko 22,4 stopnia. Jak dla mnie grzanie klimą ma sens jak klima działa nonstop. Ogrzewanie nadmuchowe szybko nagrzewa pomieszczenie ale też szybko po zakończeniu grzania te ciepło "znika". Tak samo jak przy grzaniu np. kominkiem .. Przy grzaniu podłogówką ciepło jest akumulowane i nawet po zakończeniu grzania jeszcze przez wiele godzin jest stabilna temepratura. Edytowane 16 Kwietnia 2021 przez kaszpir007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 16.04.2021 09:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 (edytowane) co do klimy prawda że jest dosyć szybkie wychłodzenie co do kominka to zalezy od kominka jak to stalowa kaseta z G/K to tak, ale jak monoblok 180 kg żeliwa +obudowa z klinkieru razem tona to się to wcale nie wychłodzi nawet kilkanaście godzin po wypaleniu drewna. Czym więcej się włoży drewna do kominka tym większa moc. U mnie wkładam symbolicznie aby był ogień i aby nie wygasł . Kominek działa na możliwie małej mocy bo nie chodzi mi aby mocno nagrzać , tyle aby mieć "efekt" ognia i przyjemne ciepło od ognia. Choć u mnie jest inny problem. Kupiłem ponad 4 lata temu 3mp drewna (brzoza) którego nie udalo mi się spalić i spaliłem tego drewna może z 0,5mp przez te kilka lat jak nie mniej. Po prostu kominek tak rzadko rozpalany że nie ma kiedy spalić tego drewna. Wczoraj od 00:00 do 7:00 klima pobrała 4,79Kw. Temperatura w salonie 23,2. Po wyłaczeniu ogrzewania o 9:00 już była temperatura 22,4 , czyli w ciągu 2 godzin temepratura spadała o prawie 1 stopień. Jak dla mnie klima aby zapewnic komfort cieplny musi pracować nonstop inaczej nie ma żadnego sensu. Zużycie energii jak dla mnie wysokie. Bo trzeba pamietać że najlepiej ogrzany był salon , reszta domu już w mniejszym stopniu. Ale tragedii nie było , najgorzej w pokojach gdzie były pozamykane , ale też tragedii brak. Tyle że pompa ciepła PW + podłogówka u mnie ustawiona jest na 22,4 stopnia , Odpala sie jak temp spadnie do 22,2 stopni i wyłącza jak osiągnie 22,6. Cykl grzewczy zajmuje około 6-8 godzin (temp w podłogę idzie 29 stopni) i ostanio pobierała około 5KW ., Różnica taka że po zakończniu grzania w domu była jeszcze stabilna temperatura nawet przez kilkanaście godzin a przy grzaniu powietrznym od razu po zakończeniu grzania zaczęła spadać. Edytowane 16 Kwietnia 2021 przez kaszpir007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nie ma końca 16.04.2021 11:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 A wracając do zysków bytowych to kiedyś spotkałem się z inżynierem co pracował w PESA i jak mi powiedział we Włoszech zrobili testy, wagon zamknęli w tunelu klimatyzowanym z ludźmi by obliczyć doświadczalnie ile to człowiek ciepła produkuje i wyszło im 500W/osobę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
swierol 16.04.2021 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 Czym więcej się włoży drewna do kominka tym większa moc. U mnie wkładam symbolicznie aby był ogień i aby nie wygasł . Kominek działa na możliwie małej mocy bo nie chodzi mi aby mocno nagrzać , tyle aby mieć "efekt" ognia i przyjemne ciepło od ognia. Choć u mnie jest inny problem. Kupiłem ponad 4 lata temu 3mp drewna (brzoza) którego nie udalo mi się spalić i spaliłem tego drewna może z 0,5mp przez te kilka lat jak nie mniej. Po prostu kominek tak rzadko rozpalany że nie ma kiedy spalić tego drewna. Wczoraj od 00:00 do 7:00 klima pobrała 4,79Kw. Temperatura w salonie 23,2. Po wyłaczeniu ogrzewania o 9:00 już była temperatura 22,4 , czyli w ciągu 2 godzin temepratura spadała o prawie 1 stopień. Jak dla mnie klima aby zapewnic komfort cieplny musi pracować nonstop inaczej nie ma żadnego sensu. Zużycie energii jak dla mnie wysokie. Bo trzeba pamietać że najlepiej ogrzany był salon , reszta domu już w mniejszym stopniu. Ale tragedii nie było , najgorzej w pokojach gdzie były pozamykane , ale też tragedii brak. Tyle że pompa ciepła PW + podłogówka u mnie ustawiona jest na 22,4 stopnia , Odpala sie jak temp spadnie do 22,2 stopni i wyłącza jak osiągnie 22,6. Cykl grzewczy zajmuje około 6-8 godzin (temp w podłogę idzie 29 stopni) i ostanio pobierała około 5KW ., Różnica taka że po zakończniu grzania w domu była jeszcze stabilna temperatura nawet przez kilkanaście godzin a przy grzaniu powietrznym od razu po zakończeniu grzania zaczęła spadać. Twoje zmagania z ogrzewaniem klimatyzatorem czytam od postu 3976. Masz dom akumulacyjny bo płyta, bo sylikat. Jak to jest możliwe ze temperatura Ci tak szybko spada po wyłączeniu PC PW LG? Masz do tego jeszcze włączona klime. Chyba ze 1* na 12h jest całkiem normalne. A kozę coś pominąłem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 16.04.2021 11:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 (edytowane) Twoje zmagania z ogrzewaniem klimatyzatorem czytam od postu 3976. Masz dom akumulacyjny bo płyta, bo sylikat. Jak to jest możliwe ze temperatura Ci tak szybko spada po wyłączeniu PC PW LG? Masz do tego jeszcze włączona klime. Chyba ze 1* na 12h jest całkiem normalne. A kozę coś pominąłem? Spojrzałem w historię ogrzewania , kilka dni temu 10 kwietnia. Grzanie włączyło się około 5:00 (czyli spadło do 22,2 stopni) i wyłaczyło o około 11:00 (czyli osiagnęło 22,6 stopnia). Rano było -2,6 stopnia Ponownie włączyło się po 22.00 czyli po 11 godzinach (czyli było wtedy 22,2 stopnia. To było jedyne źródło zasilania. Dom jest wentylowany nonstop okolo 130m3/h , ma bardzo duże przeszklania (ponad 30m2 - wiec i także spore straty ciepła , a część domu ma sufity prawie 5m). Naszym głównym a można powiedzieć źródłem ogrzewania jest pompa PW LG. KLima jak pisałem służy do chłodzenia w lato. Klimę kilka razy włączyłem z ciekawości do grzania aby sprawdzić te ochy i achy niektórych jak to tanio i ekonomicznie i że można spokojnie jedna klimą cały dom nagrzać. Koza używana jak pisałem bardzo sporadycznie , bo nie ma potrzeby. Ogrzewać domu klimą nie zamierzam , dla mnie taki system ogrzewania całkowicie odpada. Edytowane 16 Kwietnia 2021 przez kaszpir007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 16.04.2021 12:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 Dom jest wentylowany nonstop okolo 130m3/h , ma bardzo duże przeszklania (ponad 30m2 - wiec i także spore straty ciepła , a część domu ma sufity prawie 5m). 10 kwietnia to był słoneczny dzień - i znacznie więcej ciepła takimi przeszkleniami wpadło, niż wyleciało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 16.04.2021 12:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 10 kwietnia to był słoneczny dzień - i znacznie więcej ciepła takimi przeszkleniami wpadło, niż wyleciało. No dobra 6 kwietnia było jeszcze zimniej . Ogrzewanie wyłączyło się o 6:00 i nie włączyło później w ciągu całego dnia. Co to ma udawadniać , bo ciągle nie rozumiem ... Nigdzie nie pisałem że mam jakiś super niesamowicie akumulacyjny dom i super oszczędny. Jego budowa , wielkość pomieszczeń , ilość przeszkleń od razu skreślają "wybitną" akumulacje i energooszczędność .. Ja jestem zadowolony z akumulacji ciepła , myślałem że będzie sporo gorzej. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 16.04.2021 13:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 No dobra 6 kwietnia było jeszcze zimniej . Ogrzewanie wyłączyło się o 6:00 i nie włączyło później w ciągu całego dnia. Co to ma udawadniać , bo ciągle nie rozumiem ... No właśnie nie wiem, po co po co podawałeś te okna. Duże przeszklenia od południa to jedna z podstawowych cech budownictwa energoszczędnego. A nawiązując do innego wątku - to jak z komfortem w łazienkach? Dostają tyle co nic kWh. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 16.04.2021 20:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 No właśnie nie wiem, po co po co podawałeś te okna. Duże przeszklenia od południa to jedna z podstawowych cech budownictwa energoszczędnego. A nawiązując do innego wątku - to jak z komfortem w łazienkach? Dostają tyle co nic kWh. Podawałem bo jakby nie patrzeć każde okno to mostek termiczny który zwiększa zapotrzebowanie na energię domu. Czym więcej przeszkleń tym wymagania energetyczne większe. Oczywiście jak jest słońce to są zyski energetyczne i wtedy albo nie włączy się u nas ogrzewania a słoneczko nagrzeje samo dom i to nawet jak są mrozy , albo włączy te ogrzewanie później , ale jak nie ma słońca to jedynie dom się szybciej wychładza przez okna .. W Polsce jednak tych dni z pełnym słońcem nie jest aż tak dużo i nie wiem czy te zyski zniwelują straty , jak tak to super. Ci co mają małe przeszklenia i małe okna mają od razu mniejsze zapotrzebowanie na energię , bo mniejsze straty ciepła. Więc i wolniej bedzie się schładzał dom. Co do komfortu w łazienkach nie narzekamy. Tam jest gęściej położona podłogówka , jest większy przepływ. W całym domu panuje zbliżona temperatura , cały dom jest w 100% ogrzewany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 16.04.2021 22:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2021 Podawałem bo jakby nie patrzeć każde okno to mostek termiczny który zwiększa zapotrzebowanie na energię domu. Nic podobnego. Współczesne okna (U<=0,8 ) zmniejszają zapotrzebowanie na ciepło. Więcej zysków generują, niż strat. Aż z ciekawości sobie przeliczyłem - takie ćwiczenie teoretyczne. Jak wywaliłem wszystkie okna (28,4m2 U=0,7) to mi EUco+w wzrosło z 1915,9kWh do 2235,6kWh - wzrost o 17% chociaż ściany mam U=0,124 i tylko 2,7m2 przeszklenia od południa. Co do komfortu w łazienkach nie narzekamy. Tam jest gęściej położona podłogówka , jest większy przepływ. W całym domu panuje zbliżona temperatura , cały dom jest w 100% ogrzewany. A, to dużo wyjaśnia. Ja najcieplej mam w kuchni, chociaż grzania tam nie włączałem. W łazienkach lubię mieć ze 2* cieplej, niż w salonie. Z kolei w sypialni lubię mieć ze 2* chłodniej, niż w salonie - ale żona lubi ciepło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hipodrom 17.04.2021 15:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Kwietnia 2021 Współczesne okna (U<=0,8 ) zmniejszają zapotrzebowanie na ciepło. Więcej zysków generują, niż strat. Oj, czy na pewno? To raczej zależy od ich wystawy. A zrób taki test - wywal wszystkie okna i zostaw tylko, które masz na południe. Obstawiam że jednak zapotrzebowanie na ciepło spadnie. Okna od południa oczywiście dają więcej zysków niż strat. Od wschodu i zachodu są prawie neutralne (dla U=0.8 ). Jednak od północy to już straty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.