Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie ogrzewanie domu klimatyzatorem od splita po kanałówkę


oszczednyGrześ

Recommended Posts

Strona 200 #3998 Kaizen podał tabelkę PC Mitsubishi i komentarz

przepis na niski COP* przez chodzenie klimy przez większość czasu na minimum obrotów sprężarki i na niskich obrotów wentylatora w jednostce wewnętrznej w ciągu dnia i często taktowanie

Podjęte wnioski były w oparciu o tą tabelkę osiągów PC Mitsu i teraz każda inna opcja jest negowana. Jednak ta tabelka nie jest wiarygodna dla innych klimatyzatorów, bo nie uwzględnia zmian prędkości obrotowej wentylatora jednostki zewnętrznej. Argumenty:

 

1. Powierzchnia wymiennika jedn. zewn. jest stała, to taki radiator, czyli im mniej mocy do niego doprowadzamy, tym bardziej jest efektywny w oddawaniu ciepła/zimna, czyli nasuwa się wniosek, że im z mniejszą mocą sprężarka pracuje to COP powinien być większy. I taka logika jest wykazana w materiałach Toshiby. Jeśli zwiększamy moc sprężarki i nasz zewnętrzny radiator staje się nieefektywny to by zwiększyć % oddawania ciepła/zimna, czyli w prosty sposób poprawić COP zwiększa się prędkość wentylatora jedn. zewn., zwiększa się przepływ powietrza przez radiator i COP rośnie. AP50 ma 3 stopnie prędkości wentylatora zewn.

 

2. Wykazywałem w swoich postach że Fujitsu 09KHCA pracuje z minimalną mocą 82W, 67W, 65,2W, 58W i przy 55W wyłączyła się. Ja obserwowałem liniowy spadek mocy aż do odcięcia. Kaizen na str 240 napisał „Skoro sam wentylator zewnętrzny bierze 49W to gdy pracuje jeszcze wewnętrzny - to sprężarce zostaje całe nic, więc nie może się kręcić.” I zamieścił screena, że klima ta ma wentylator o mocy 49W. Nie chciało mi się wierzyć że wentylator jedn. zewn. nie ma modulacji. Informację znalazłem w modelu KMCDN, gdzie dla wersji 12KMCDN jest też wykazany wentylator 49W:

 

Moc wentylatora KMCDN.jpg

 

w innych materiałach wykazane, że ten wentylator 49W, że na grzaniu ma 8 prędkości:

 

49W wentylator KMCDN.jpg

 

Rozumiem, że ten sam wentylator z tą elektroniką jest w modelu 09KHCA, czyli jak wentylator kręcił się prawie 3x wolniej niż z mocą max 49W, to znaczy się, coś tych watów jeszcze dla sprężarki było.

 

3. Post wyżej ”Kolejna niespójność - COP@10% przy +2* to 4,05 a przy 0* znacznie wyższy, bo 4,58?” a czy wiesz jaka była prędkość wentylatora jedn. zewn? A może to ta prędkość dodała COP?

 

4. Wniosek z danych Toshiby nasuwa się taki, że im z mniejszą mocą pracuje sprężarka tym ma większy COP, czyli najlepiej włączyć i zapomnieć, żadnej pracy przerywanej ze strony użytkownika. Czy będzie taktować? U mnie AP50 jak zaczyna na zewn. robić się ciepło i czas wyłączyć ogrzewanie, to wtedy zaczyna taktować.

 

A odnośnie danych Toshiby co to jest „Load(%) = obciążenie sprężarki” nie pamiętam, bo były maile i rozmowy z działem technicznym, w innych materiałach jest wykazane, że sprężarka ma modulacje od 10Hz-105Hz, może te obciążenie sprężarki traktują jako % zakresu modulacji?

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjvn8_tvoD-AhXns4sKHXDOCe0QFnoECAoQAQ&url=https%3A%2F%2Fgtphelan.ie%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F02%2FRAV-GP561ATP-E-Service-Manaul-R32_RAV-GP561ATP-E_EN.pdf&usg=AOvVaw24uW4iqbWEZIjW4FWBCDAF

 

Toshiba - Hz pracy.jpg

Edytowane przez Nie ma końca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podjęte wnioski były w oparciu o tą tabelkę osiągów PC Mitsu i teraz każda inna opcja jest negowana.

 

Źródeł takich informacji jest wiele, że najwyższy COP jest daleko od minimum i maksimum mocy.

Tak jest w tabelach Mitsubishi ale też w wielu wykresach i artykułach. Dla przykładu dosyć popularny wykres stąd

Sprawno%C5%9B%C4%87-a-cz%C4%99stotliwo%C5%9B%C4%87-i-moc-zpr%C4%99%C5%BCarki.jpg

 

Zresztą to logiczne, że im mniejsza moc cieplna sprężarki, tym większy "narzut" wentylatorów i elektroniki, więc COP całej klimy spada.

 

2. Wykazywałem w swoich postach że Fujitsu 09KHCA pracuje z minimalną mocą 82W, 67W, 65,2W, 58W i przy 55W wyłączyła się.

 

Nie wykazałeś, że chodziła wtedy sprężarka.

 

w innych materiałach wykazane, że ten wentylator 49W, że na grzaniu ma 8 prędkości:

 

Z czego wnioskujesz, że to ten sam wentylator z tym samym sterowaniem?

 

3. Post wyżej ”Kolejna niespójność - COP@10% przy +2* to 4,05 a przy 0* znacznie wyższy, bo 4,58?” a czy wiesz jaka była prędkość wentylatora jedn. zewn? A może to ta prędkość dodała COP?

 

Myślisz, że aż tak można spartolić algorytm sterowania wentylatorem, żeby przy niższej temperaturze COP było wyższe o kilkanaście procent?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W drugim domu wyłączyłem ASYG09KHCA by się trochę wyziębiło i ponownie włączyłem na podtrzymanie +10*C, wykorzystałem miernik temperatury dwupolowy, jedna sonda z boku klimy (T2), a druga przyklejona plastrem do odchylanej klapy wylotu nadmuchu (T1). Robiłem fotki z miernika pobieranej energii i miernika temperatury. Jak widać na fotkach przy pobieranych mocach 68,8W – 55,9W cały czas dmucha ciepłym powietrzem. Przy poborze mocy 55,9W temp. doszła do 9,4*C, a doświadczenie pokazuje, że przy 9,5*C klima się wyłączy.

 

09KHCA.jpg

 

To mnie przekonało że sprężarka chodziła, nie wiem czy Kajzena. Krok dalej to chciałem się dowiedzieć jaka moc była na wyjściu splita i na stronie:

https://www.ogrzewnictwo.pl/artykuly/urzadzenia-grzewcze/nagrzewnice/moc-nagrzewnicy-obliczenie

jest podany wzór jak to zrobić. Obliczenia zrobiłem dla dT 15,2*C-9,4*C= 5,8* (moc pobierana 55,9W). Wg danych producenta klima ma wydatek powietrza na ustawieniach:

MED = 680m3/h = 0,188m3/s

LOW = 580m3/h = 0,161m3/s

QUIET = 380m3/h = 0,105m3/s

 

Wzór do wyliczenia ze strony www jest taki:

 

Q = V•ρ•cp•ΔT [kW]

V – strumień objętości powietrza [m³/s];

ρ – gęstość powietrza [1,2 kg/m³];

cp – ciepło właściwe powietrza [1,005 kJ/(kg•K);

ΔT – różnica temperatur powietrza przed i za nagrzewnicą [°C]

 

I podstawiając dane do wzoru otrzymuje moc cieplną dla dT=5,8*C odpowiednio:

 

MED = 1,3kW

LOW = 1,13kw

QUIET=734W

 

Z uwagi że dokumentacja dla nastawy +10C podaje w dwóch różnym miejscach inną informację, w jednej jest że dla +10*C prędkość wentylatora jest AUTO, a w innym miejscu na grzaniu „Cool air prevention” to poziom QUIET, nie wiem jednoznacznie jaki wydatek powietrza miała jednostka wewnętrzna. Ale biorąc dane techniczne, producent deklaruje, że na grzaniu dostarcza moc w zakresie 900W-7,2kW. Czyli przyjmując że klima dmuchała 900W a moc pobierana 55,9W to COP = 16,1. Toshiba potwierdziła że im mniejsza moc pobierana przez sprężarkę tym COP rośnie. Ten przypadek też nie potwierdza logiki:

 

Zresztą to logiczne, że im mniejsza moc cieplna sprężarki, tym większy "narzut" wentylatorów i elektroniki, więc COP całej klimy spada.

 

 

Sprężarka 09KHCA moduluje od 8Hz-120Hz, źródło:

 

Hz KHCA.jpg

 

https://se.af.klima-therm.com/umbraco/surface/technicaldocumentationssurface/GetFile?relativePath=C%3A%5CWeb%5CFG-FTP-Files%5CFG%20Nordic%20Technical%20Documentation%5CFujitsu%5CCategories%5CR-32%5CCategories%5CNordic%20Collection%5CCategories%5CNordic%20Premium%20Power%20KHCAN%5CModels%5CASYG09-14KHCA_AOYG09-14KHCAN%5CService%20Manual%20ASYG09-14KHCA_AOYG09-14KHCAN_Eng.pdf

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestionujesz wiarygodność danych podawanych przez Toshibę, poszukałem w internecie i znalazłem te tabelki,]

 

I naprawdę Ci się to dodaje?

 

attachment.php?attachmentid=464464

 

 

Sprężarka 09KHCA moduluje od 8Hz-120Hz, źródło:

 

I sam wrzucasz tabelę, gdzie widać, że @-15* moc minimalna to 41% mocy maksymalnej (zaznaczone powyżej na niebiesko) a @-5 to 49%. I gdzie ta modulacja 8-120Hz?

str 69Kaizen.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

żrą tyle samo prądu w jednostce czasu bez względu na temperaturę zewnętrzną

 

Wrzuć wykres, wrzuć. Taki, co pokaże temperaturę wewnątrz przy kablach grzejących na 100% dla różnej temperatury na zewnątrz. Może do Ciebie dotrze, co za bzdurę napisałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla porównania

Sprawność kabli grzewczych w zależności od temperatury:

+5 C 100%

0 C 100%

-5 C 100%

-10 C 100%

-20 C 100%

-30 C 100%

Nic tylko montować kable grzewcze podłogowe. Zawsze są w 100 % sprawne i żrą tyle samo prądu w jednostce czasu bez względu na temperaturę zewnętrzną, oszczędzasz na regulatorze pogodowym. Kable nie mają defrostów, są ciche, nie potrzebują wentylatorów, nie potrzebują bufora. COP zawsze równe 1. Tylko latem nie chłodzą, cóż trzeba pogodzić się z tą wadą.

Edit:

Wstawiłbym wykres, ale nie umiem. Dla zobrazowania jest to linia prosta równoległa do osi X. Na osi X temperatura, na osi Y sprawność.

 

Tutaj raczej nie chodzi o kable tylko o to że są klimatyzatory, których modulacja jest rzeczywistością a nie jedna z danych podanych w karcie katalogowej. Najprawdopodobniej to go boli bo on zawsze wszytko ma naj,naj,naj a okazuje się że jego gree ma spore deficyty (inaczej by się nie odzywal).

Niestety praca najtańszych urządzeń jest często beznadziejna. Ostatnio "bawiłem się" Heiko najtańszym modelem, którego mógłbym kupić za 1400zl. Nastawa na pilocie 21*, w pomieszczeniu 23* a on nadal dmuch gorącym powietrzem włączając i wyłączając się co kilka minut.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dobre klimy mają dobra modulację, potrafią zejść poniżej 100W a i przy minus 15 wycisnąć z nominalnej 5kW nawet 5.2 kW.Uzytkuje drugi sezon w wersji kanałowej połączonej Z rekuperacja i w zimie i w lecie pełen komfort. Link do parametrów : https://hvacpr.pl/sklepy/produkt/klimatyzator-kanalowy-samsung-msp-ac052rnmdkg-ac052rxadkg-aginstalacje

 

Pozdrawiam Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bawią mnie t dyskusje. Gadanie o pierdołach

1. Ile potrzebujesz energi

2.Ile kosztuje urządzenie

3. COP

 

Masz z tego szacowany czas zwrotu. Wiesz od kiedy odcinasz kupony.

 

Tanie modele mają marny SCOP dla naszego klimatu 2,5-3 jednak do całkiem sporo biorąc pod uwagę koszt urządzenia, brak serwisowania oraz uwzględnieniem zysów alternatywnych z różnicy między tanim a drogim modelem.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bawią mnie t dyskusje. Gadanie o pierdołach

1. Ile potrzebujesz energi

2.Ile kosztuje urządzenie

3. COP

 

Masz z tego szacowany czas zwrotu. Wiesz od kiedy odcinasz kupony.

 

Tanie modele mają marny SCOP dla naszego klimatu 2,5-3 jednak do całkiem sporo biorąc pod uwagę koszt urządzenia, brak serwisowania oraz uwzględnieniem zysów alternatywnych z różnicy między tanim a drogim modelem.

 

Dokładnie. Nic dodać nic ująć, to takie napier..nie i bicie piany bez sensu.

 

Miałem też fazę że żałowałem że nie kupiłem nieco droższego klimatyzatora, ale już mi przeszło. Prosty model=mniej usterek i problemów a co do scopu to u mnie klimatyzator oszczędził około 1,5MWh rocznie i o ile więcej oszczędziłby topowy model ??? I co najważniejsze jak by to się rozłożyło w kosztach.

 

Po zeszłorocznym remoncie i docieplaniu ściany w garażu, komina w łazienkach i ściany balkonowej na poddaszu widzę, że zużycie prądu znowu spadło po około 200 Kwh za listopad, grudzień i styczeń

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli klima to jedyne źródło ciepła w domu to już nie jest zabawa.I jeśli sobie nie poradzi przy -20 to już się robi ciekawie.Dlatego dla dogrzewajacych to obleci co popadnie :) i mają rację a dla tych jak ja to być albo nie być.Awaryjnie mam kominki ale to już tylko na czas awarii. Dołączam wykres temperatury w najzimniejszy dzień grudnia , od razu można defrosty policzyć i zobaczyć jak jednostką pracuje i utrzymuje zadana temperaturę .

Screenshot_20230410_173531_com.android.chrome.jpg

Edytowane przez kola123
Dodanie pliku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli klima to jedyne źródło ciepła w domu to już nie jest zabawa.I jeśli sobie nie poradzi przy -20 to już się robi ciekawie.Dlatego dla dogrzewajacych to obleci co popadnie :) i mają rację a dla tych jak ja to być albo nie być.Awaryjnie mam kominki ale to już tylko na czas awarii.

 

No jasne kupienie 2 konwektorów za 300 zł i użycie przez kilka dni nawet nie co roku to ogromny problem i powód do bólu dópy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie nie zmiennie bawi to poniżej.

 

Masz z tego szacowany czas zwrotu. Wiesz od kiedy odcinasz kupony.

 

 

Ja od pierwszego dnia cieszę się wysoką kultura pracy i niskim zużyciem energii. Nie to żebym był Bill'em Gates'em bo gdybym był zamontowałbym sobie to:

CO Podłogówka 3KW DIY + 2x PC PP kaisai 2,6/2,9kW

CWU 300l+ 2x1,5kW + Kolektor słoneczny 7,8m2 absorbera+wymiennik basenowy.

1,88kWp + Solar Boster 3000 do CWU i CO

4,55kWp qcells G8 + Fronius 3.7kW

Koza 2-6kW,

Reku+GGWC

Edytowane przez swierol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gaweł grzejesz tylko klima .Mieszkasz w domu grzanym tylko tak? Splity mają bardzo dużą histerezę , przegrzeja i się wyłącza a wtedy bardzo szybko odczuwa się zimno. Może komuś to nie przeszkadza ale mi tak .Dlatego pisze o różnicach aby czytający mógł się o tym dowiedzieć i mógł świadomie wybrać czy chce wydać więcej czy mniej a nie po fakcie psioczyc że grzanie klima jest do dupy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie to żebym był bill'em gates'em bo gdybym był zamontowałbym sobie to:

Co podłogówka 3kw diy + 2x pc pp kaisai 2,6/2,9kw

cwu 300l+ 2x1,5kw + kolektor słoneczny 7,8m2 absorbera+wymiennik basenowy.

1,88kwp + solar boster 3000 do cwu i co

4,55kwp qcells g8 + fronius 3.7kw

koza 2-6kw,

reku+ggwc

 

:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gaweł grzejesz tylko klima .Mieszkasz w domu grzanym tylko tak? Splity mają bardzo dużą histerezę , przegrzeja i się wyłącza a wtedy bardzo szybko odczuwa się zimno. Może komuś to nie przeszkadza ale mi tak .Dlatego pisze o różnicach aby czytający mógł się o tym dowiedzieć i mógł świadomie wybrać czy chce wydać więcej czy mniej a nie po fakcie psioczyc że grzanie klima jest do dupy

 

Tak tylko klimą nie wyłącza się więc jest ciepło cały czas. Czy ogrzewasz dom klima ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie nie zmiennie bawi to poniżej.

 

 

Ja od pierwszego dnia cieszę się wysoką kultura pracy i niskim zużyciem energii. Nie to żebym był Bill'em Gates'em bo gdybym był zamontowałbym sobie to:

CO Podłogówka 3KW DIY + 2x PC PP kaisai 2,6/2,9kW

CWU 300l+ 2x1,5kW + Kolektor słoneczny 7,8m2 absorbera+wymiennik basenowy.

1,88kWp + Solar Boster 3000 do CWU i CO

4,55kWp qcells G8 + Fronius 3.7kW

Koza 2-6kW,

Reku+GGWC

 

 

I w czym jest problem?

Rozumiesz zsłowo DIY .

Podłogówka pozostałość po ekogroszu(ekogroch był błędem) podłogówka nie. Kocioł przepływowy DIY

CWU no jakieś musi być

Kolektor przy obecnych cenach energii spłata nastąpi w przyszłym roku, grzanie basenu pomijalne w szacukach , wspomaganie CO pominięte w szacunkach.

Solarboster z używanymi panelami po offgridzie spłata nastąpi w tym roku. Wspomaganie CO pominięte w szacunkach.

2xkajsaj jeden juz zarabia drugi spłaci się w sezonie zimowym 2023/2024

Ongridd spłata nastąpi na przełomie 2023/2024

Koza rozrywka, bezpieczeństwo i co zabawne zarobi na siebie (brak możliwości dokładniejszego oszacowania)

Reku-musi być

GGWC raczej rozczaeowanie,

 

I nie pier*** o komforcie z klimy to tylko dmuchawka i to nieważne czy tania czy droga to ciągle tan sam charakter grzania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...