Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dobór pompy wg OZC


maciejtoya

Recommended Posts

Ja Ci powiem tak jakby to u mnie było bo ja jestem zwolennikiem ocieplania ile sie da to jak patrzylem na te Twoje obliczenia to masz tam niby tylko 10cm tego żużla,to centralnie od srodka robie rozpierduche co np.metr robie otwór otwornica,wysypuję cały ten żużel z dachu i wypelniam tą przestrzeń jakims materiałem typu stropian w granulkach,nastepnie na caly sufit przyklejam 5cm styropianu i po klopocie i jeszcze z 10cm sturopianu na sufit w piwnicy.

Kupuje 9kw na nowy gaz r32 LG albo Panasa nie obchodzi mnie jakies CRO itp.

Na 8osób cwu to chyba ktos nie powazny proponowal 200l albo all in one.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Wg audytu, 20 cm docieplenia stropu styropianem o w miarę przyzwoitej lambdzie da

mi 2 kW zysku w zapotrzebowaniu budynku na ciepło. Więcej audytor nie rekomenduje;

- tu widzę wielki błąd audytora;

- warto przeliczyć OZC dla 40 cm " styropian w granulkach "

Ale nie wiem, czy nie będę chciał tego domu rozbudować w górę w przyszłości.

- obecne młode pokolenie nie chce mieszkać z rodzicami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Dach jest w dobrym stanie i na ten moment nie chcę ponosić wydatków na jego modernizację. Na pewno nie więcej, niż kilkanaście tys. zł, a taki jest koszt ocieplenia dachu tymi 20 cm styropianu. Może w przyszłości, gdy pewne kwestie się wyklarują, a i pewnie stan dachu się pogorszy i zacznie on faktycznie wymagać remontu.

2. Obecnie w tym domu mieszkają w zasadzie trzy pokolenia. Akurat to ja jestem tym młodym pokoleniem (i faktycznie nie czuję się najlepiej z mieszkaniem tu) – ale to już bardziej temat na priv, jeśli cię temat interesuje. Sam nie jestem zwolennikiem rozbudowy tego domu, ale to nie tylko ode mnie zależy, i wchodzą tu w grę jeszcze inne aspekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie w tym domu mieszkają w zasadzie trzy pokolenia.

Akurat to ja jestem tym młodym pokoleniem (i faktycznie nie czuję się najlepiej z mieszkaniem tu)

Sam nie jestem zwolennikiem rozbudowy tego domu, ale to nie tylko ode mnie zależy,

i wchodzą tu w grę jeszcze inne aspekty.

- Nie wchodź w tą grę,

- Rób wszystko co możliwe, abyś został spłacony i poszedł na swoje,

-Już jaskółki mówiły, że nie są dobre rodzinne spółki

- Będziesz Ty i rodzina dużo zdrowszy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpisałem 8 osób? 5 miało być. Z tego w zasadzie tylko jedna aktualnie korzysta z wanny, pozostałe osoby – tylko prysznic.

 

Co do wybrania żużla od dołu – to nie jest tak, że na tym żużlu leży pokrycie dachu, więc po wysypaniu żużla to się zapadnie?

 

No jaka konstrukcja to już byś musiał dochodzić ale bez przesady ludzie w kosmos latają wszystko da rady tylko checi trzeba.

Jak jest konstrukcja taka że strop lany a na tym żużel leży i pewnie z 5cm betonu i na tym papa to też bym to darł jak dzik a nie szukał firm.

Biorę kogos do pomocy tydzień roboty i dach zrobiony,skucie betonu,usunięcie tej szlaki i masz goły strop koszty rzadne tylko pot po dupie.

Styropian ile tam masz tego stropu z 60m2 to 20cm to 3000 zł ,beton 5cm na to 1000zł papa 1000zł.

 

Jak 5 osób to i tak baniak 300l

Zwykła sdc9kw czy Lg to załozysz za 25tys a tcapa za 35tys to masz na dach i strop piwnicy

Edytowane przez codix
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Nie wchodź w tą grę,

- Rób wszystko co możliwe, abyś został spłacony i poszedł na swoje,

-Już jaskółki mówiły, że nie są dobre rodzinne spółki

- Będziesz Ty i rodzina dużo zdrowszy

 

Z tym to ja się zgadzam, ale, chociażby, zostawienie domu bez KOGOKOLWIEK ogarniętego jakkolwiek technicznie też nie jest dobre. Tak więc najpierw trzeba mieć jakikolwiek wybór, by takie decyzje podejmować.

 

To wszystko się łatwo mówi, trudniej zrobić – a styropian na ten dach raczej za 3000 zł nie wyjdzie. Styropian to jeszcze – papy sam nie położę, do tego już trzeba kogoś wziąć. No i czas znaleźć, z którym zwykle łatwo nie jest. Samemu (i z ograniczonym czasem) niekoniecznie będę robić w sensownym tempie, a jakakolwiek ulewa w międzyczasie przy odkrytym dachu może się skończyć źle.

 

Żeby to jeszcze faktycznie moje było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to takie wymówki bo sie nie chce ,albo poprostu brak motywacji bo tak jak piszesz nie do końca Twoje .W leroyu jest styropian eps80 5cm 9zł/m2 to 20cm wychodzi 36zł/m2 x60m2=2200zł.

A co tam trudnego w kładzeniu papy palnik ogień i nacierasz.

Kurcze u mnie takie takie lekkie pijaczki co potrafią budowlanki i z dachu by nie pospadali :) to aż by kwiczeli z radości na taką robótkę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kpc21

 

Masz okna z 2005r., mają U=1,0 ? Bo współczesne dwuszybowe mają właśnie U=1,0.

Natomiast na rok 2005, to bardziej prawdopodobne, że będą miały U=1,4 w lepszej wersji U=1,2.

Myślałem, ze u siebie mam U=1,4, a po sprawdzeniu okazało się, że okna z 1999 roku maja U=1,6.

 

By izolacja żużlowa dawała sensowną izolację moim zdaniem powinna mieć ze 20-30 cm grubości.

Pytałem tatę jak wylewali takie dachy, po sąsiedzku mam dwa takie domy.

Podobno mieszali żużel z betonem i to wylewali na strop - to nie wiem jaką to daje izolację, gdy jest to mieszanka betonu z żużlem.

 

Jeśli masz piwnicę pod całym domem, to bym na sufit piwnicy nieogrzewanej nalepił 5 cm grafitowego styropianu.

Myśląc o ograniczaniu kosztów. To na sufity pod dachem też można 5 cm grafitowego styropianu nalepić i na to kasetony na wykończenie. Nie jest to profesjonalne, bo nie będzie ciągłości izolacji, ale zawsze coś.

Na ściany jak będziesz ocieplał, to też bym patrzył po grafitowym styropianie z Lambdą 0,032 - 0,033. Biały styropian w najlepszej wersji ma Lambdę 0,038.

 

Tu możesz porównać jak zmieni się izolacja ściany : https://termoorganika.pl/kalkulator-wspolczynnika-u-przegrody

 

Koszt ocieplenia "płaskiego" dachu przez firmę to raczej ze 15 - 20 tyś. zł trzeba by liczyć.

 

Jak chcesz skorzystać z dotacji to pamiętaj, że faktury jak i złomowanie starego kotła muszą być wystawione na właściciela budynku. Tak samo wniosek o dotację składa właściciel lub współwłaściciel budynku. Bez tego się wkopiesz w koszty, a z dotacji nici.

 

Masz kocioł z podajnikiem. To chyba spełnia jakąś klasę energetyczną. Jeśli nie masz jakiegoś przymusu, to możesz jeszcze na nim pociągnąć, aż zacznie przeciekać. Do końca 2021r. to mus jest na pozbycie się kotłów typu samoróbka bez tabliczki znamionowej poniżej klasy 3. I to głównie województwo śląskie, w pozostałych województwach chyba nie ma takiego nacisku. Chyba że decydują aspekty zdrowotne, czy brak konieczności obsługi kotła - to zupełnie zmienia temat.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz skorzystać z dotacji to pamiętaj, że faktury jak i złomowanie starego kotła muszą być wystawione na właściciela budynku. Tak samo wniosek o dotację składa właściciel lub współwłaściciel budynku. Bez tego się wkopiesz w koszty, a z dotacji nici.

 

Oczywiste i zrozumiałe. Jeden z współwłaścicieli, i jeszcze musi być podpis drugiego współwłaściciela (akurat u mnie jest dwóch) pod zgodą. Kształt programu znam bardzo dobrze i wiele razy czytałem jego dokumentację. Są jeszcze inne ograniczenia, np. wszystko, co chcę, by mi dofinansowali, muszę uwzględnić w jednym wniosku (ewentualnie bodaj jedna korekta jest dopuszczona, ale to może być równie dobrze potrzebne na jakąś nieprzewidzianą zmianę).

 

Masz kocioł z podajnikiem. To chyba spełnia jakąś klasę energetyczną. Jeśli nie masz jakiegoś przymusu, to możesz jeszcze na nim pociągnąć, aż zacznie przeciekać. Do końca 2021r. to mus jest na pozbycie się kotłów typu samoróbka bez tabliczki znamionowej poniżej klasy 3. I to głównie województwo śląskie, w pozostałych województwach chyba nie ma takiego nacisku. Chyba że decydują aspekty zdrowotne, czy brak konieczności obsługi kotła - to zupełnie zmienia temat.

W moim regionie dopiero chyba jakoś za 5 lat wchodzi zakaz eksploatacji kotłów takich, jak mój (za rok czy dwa, nie pamiętam – całkowicie bezklasowe, ten ma klasę 3). Zresztą przypuszczam, że w praktyce te zakazy nie będą egzekwowane, albo ich wejście w życie jeszcze będzie odkładane. Piec jeszcze nie cieknie – aczkolwiek niefajnie też będzie, jak w środku zimy zacznie. A chyba ma prawo, biorąc pod uwagę jego wiek.

 

Po prostu nie chcę tego już dalej odkładać. I sensu w tym nie widzę, bo tak odkładać można w nieskończoność, tylko co z tego będzie? Zrobiłbym ocieplenie w zeszłym roku, byłoby taniej, teraz ceny materiałów poszły w górę.

 

W wyliczeniu audytor wziął pod uwagę U obecnych okien na poziomie 2,0. Zakładając, że te, co mam, mają koło 1,5, to pewnie z pół kilowata bym na ich wymianie zyskał (według audytu jest zysk 1 kW na zmianie okien z takich o U = 2,0 na takie z U = 0,9).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawna głowica termostatyczna jest może na jednym w całym domu. Jeden pokój... jest przegrzewany, bo akurat często chodzi tam stacjonarny pecet, który ten pokój też coś dogrzewa, a głowica termostatyczna... kiedyś była, ale zamontowana nieprawidłowo (w pionie, wprost nad rurą zasilającą grzejnik), przez co praktycznie nie dawała ona żadnego sterowania. Obecnie jest zdemontowana, bo tak czy siak sam zawór pod głowicę termostatyczną jest uszkodzony – zacina się i trzeba kombinerkami wyciągać ten trzpień, którym steruje głowica. Modernizacja ogrzewania będzie okazją, by to uzupełnić i założyć głowice w większej liczbie pomieszczeń (przy PC głowice na wszystkich grzejnikach w całym domu to chyba nie jest najlepszy pomysł).

 

Łączną powierzchnię grzejników musiałbym policzyć, i przed ociepleniem faktycznie będą za małe pod pompę (przy tych największych mrozach w ostatnią zimę musiałem ustawiać ponad 60 stopni na kotle), ale po jego wykonaniu chyba powinno być okej... Pytanie, jaka największa (przy mrozach) wymagana temperatura na wyjściu na grzejniki jest realna do uzyskania po ociepleniu.

 

Grzejniki aluminiowe z okolic 2005 roku. Sugerujesz policzyć, ile jest łącznie tych żeberek?

Edytowane przez kpc21
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w miarę podobną sytuację dom z lat 50 ok 120m2 ściany z tak zwanej hasi 50cm na śląsku inaczej może być pustak żużlobetonowy czy coś koło tego plus pełna cegła. Poddasze użytkowe skosy po 15cm wełny , tylko tyle aby było widać stare belki tak sobie żonka zażyczyła :) strop podwieszany i również 15 cm wełny nad stropem poddasze po 15 cm na skosach . Piwnica częściowo podpiwniczona docelowo planuje w piwnicy2 kaloryfery po 10 żeberek w całym domu 197 żeberek kaloryferów aluminiowych , roczny koszt ogrzewania to jakieś 3,5 t węgla palone od góry temperatura na piecu max 45c plus pompa wilo w domu do 25 stopni .

Dom nieocieplony - obecnie na rynku brak styropianu do ocieplenia lub ceny zaporowe wiec inwestuje w fotovoltaike i pompę ciepła a za zwrot z czystego powietrza i odpisu od podatku może uda się ocieplić w przyszłym roku .

Na dachu 9kw fotovoltaika od marca tego roku a na czerwiec zaplanowany montaż panasonica t-cap 9kw 1f plus bufor 300l i 200l na cwu.

OZC wyliczone za pomocą programu Ciepło Właściwe 13kw przed ociepleniem domu , po ociepleni styropianem zwykłym lub grafitowym do 12 cm spada do 6kw przy -20 sto i średniej 23 sto ciepła

I mam nadzieję ze to wystarczy do ogrzania domu i przetrwania do przyszłego roku zanim ocieplę dom :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

W wyliczeniu audytor wziął pod uwagę U obecnych okien na poziomie 2,0. Zakładając, że te, co mam, mają koło 1,5, to pewnie z pół kilowata bym na ich wymianie zyskał (według audytu jest zysk 1 kW na zmianie okien z takich o U = 2,0 na takie z U = 0,9).

 

Nie chodzi o to by okna wymieniać, ale by je poprawnie ująć w kalkulatorze CW do obliczeń - jeśli chcesz uzyskać poprawny, a nie przekłamany wynik.

 

Na filmiku podesłanym przez codix, widać że w najgrubszym miejscu żużel ma ze 0,5 metra - i taka grubość nabiera sensu jako izolacja termiczna, przy raczej niskiej izolacyjności żużlu w porównaniu do wełny.

 

Jeśli obecnie grzejniki starczają, to po dodaniu 15 cm styropianu na ściany - grzejniki powinny być wystarczająco przewymiarowane. Ale i tak warto to przeliczyć by mieć pewność.

 

Większość wchodzi na forum;

- nie czytając dosłownie nic, mimo tak dużej ilości wiedzy w tematach.

 

To fakt - widać to po pytaniach. Brak wiedzy - za to wszystko chcą mieć podane na tacy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Dla przypomnienia - u mnie zapotrzebowanie na ciepło z OZC wynosi QH 9292 kWh/rok (na dole podłogówka u góry 4 grzejniki + podłogówka w łazience).Jest nas 5 mieszkańców więc zakładam, że zasobnik CWU musi mieć 200-300L (ten 200 litrów to może trochę za mały będzie ? ). Instalatorzy proponują mi też bufor 100 litrów.

No i teraz co do wyboru pompy to w grę wchodzi albo LG Therma-V 9 kW generacja NK4 (czynnik R32) (koszt ok. 26 tys.) albo Panasonic T-Cap 9 kW 3fazy lub tańszy Panasonic SDC 9 kW serii H - czekam na wycenę tych Panasów. Będzie to optymalny wybór w mojej sytuacji?

 

W tym tygodniu mam też dostać wycenę Mitsubishi Zubadan, ale tutaj obawiam się że cena będzie już wysoka, bo znajomemu tydzień temu zainstalowali Zubadana 8kW za 40 tys...

 

PS. A co powiecie na pompy marki Bosch i Buderus? Lokalna firma tylko takie instaluje i jestem ciekaw Waszej opinii :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w miarę podobną sytuację dom z lat 50 ok 120m2 ściany z tak zwanej hasi 50cm ....

Poddasze użytkowe skosy po 15cm wełny , ... strop podwieszany i również 15 cm wełny nad stropem poddasze po 15 cm na skosach

.... roczny koszt ogrzewania to jakieś 3,5 t węgla palone od góry temperatura na piecu max 45c plus pompa wilo w domu do 25 stopni .

Dom nieocieplony - obecnie na rynku brak styropianu do ocieplenia lub ceny zaporowe wiec inwestuje w fotovoltaike i pompę ciepła a za zwrot z czystego powietrza i odpisu od podatku może uda się ocieplić w przyszłym roku .

Na dachu 9kw fotovoltaika od marca tego roku a na czerwiec zaplanowany montaż panasonica t-cap 9kw 1f plus bufor 300l i 200l na cwu.

OZC wyliczone za pomocą programu Ciepło Właściwe 13kw przed ociepleniem domu , po ociepleni styropianem zwykłym lub grafitowym do 12 cm spada do 6kw przy -20 sto i średniej 23 sto ciepła

I mam nadzieję ze to wystarczy do ogrzania domu i przetrwania do przyszłego roku zanim ocieplę dom :)

 

 

Kolejność bez sensu - wpierw ocieplać, a potem dobierać PC. Przepłacasz za mocniejszą PC, a potem po ociepleniu będzie taktowała, bo będzie za mocna.

15 cm izolacji w dachu - to mało, zalecane 30 cm (25 cm minimum). Do tego izolacja tylko między belkami - to o dobre 20% psuje izolacyjność dachu.

 

Tu możesz sobie posprawdzać izolacje przegród : https://termoorganika.pl/kalkulator-wspolczynnika-u-przegrody

 

Ten temat do przeczytania : https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi

 

Ciekawe, jak "na nieocieplony" dom, mało opału Ci idzie 3,5 T. Chyba że fatycznie masz te 120m2 powierzchni całkowitej ogrzewanej.

Mi za sezon 2019/2020 poszło 2,5 T węgla i może 1m3 drewna, przy domu ocieplonym.

Różnica, że zawsze myślałem, że mam około 100-120 m2, a po policzeniu w CW wyszło 160m2 powierzchni ogrzewanej.

 

Gdzieś ty szukał styropianu, że twierdzisz że nie ma na składach ???

Ja wszędzie styropian widzę. Szwagier już drugi lub trzeci rok prowadzi ocieplenia domów i na zaopatrzenie nie narzeka, jedynie narzekał, ze mało zleceń miał na ubiegły 2020 (covidowy) rok.

 

Jakiś dziwny paradoks - ludzie wpuszczają do domów hydraulików, a boją sie zatrudniać firmę co siedzi na dworze i do wnętrza domu nie wchodzi.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Dla przypomnienia - u mnie zapotrzebowanie na ciepło z OZC wynosi QH 9292 kWh/rok (na dole podłogówka u góry 4 grzejniki + podłogówka w łazience).Jest nas 5 mieszkańców więc zakładam, że zasobnik CWU musi mieć 200-300L (ten 200 litrów to może trochę za mały będzie ? ). Instalatorzy proponują mi też bufor 100 litrów.

No i teraz co do wyboru pompy to w grę wchodzi albo LG Therma-V 9 kW generacja NK4 (czynnik R32) (koszt ok. 26 tys.) albo Panasonic T-Cap 9 kW 3fazy lub tańszy Panasonic SDC 9 kW serii H - czekam na wycenę tych Panasów. Będzie to optymalny wybór w mojej sytuacji?

 

W tym tygodniu mam też dostać wycenę Mitsubishi Zubadan, ale tutaj obawiam się że cena będzie już wysoka, bo znajomemu tydzień temu zainstalowali Zubadana 8kW za 40 tys...

 

PS. A co powiecie na pompy marki Bosch i Buderus? Lokalna firma tylko takie instaluje i jestem ciekaw Waszej opinii :)

 

Podaj obciazenie w kw a nie zapotrzebowanie w kwh

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...