Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dobór pompy wg OZC


maciejtoya

Recommended Posts

Większość wchodzi na forum;

- nie czytając dosłownie nic, mimo tak dużej ilości wiedzy w tematach.

 

Dużo się naczytałem, ale to wiedza tak szeroka, że nie wszystkie informacje tak łatwo znajdziesz. Niektóre są dla wielu tak oczywiste, że nikt się o nie nie pytał. No i trochę jest też informacji sprzecznych.

 

"Nic nie czytam", bo np. pytam o pompę Atlantica czy o różnice w jego parametrach względem T-Capa. No pytam, bo o tej marce jest raptem kilka krótkich wątków na forum, to nie T-Cap.

 

Niemniej – dzięki za konstruktywne odpowiedzi i za wsparcie, wiele informacji było dla mnie pomocnych.

 

Co do kabla – sam wziąłbym grubszy. Bo:

– nie wiesz, czy w przyszłości nie będziesz chciał zwiększyć przydziału mocy jeszcze bardziej,

– pod kątem fotowoltaiki, na grubszym kablu siłą rzeczy będzie mniejszy spadek napięcia, a więc – pewnie absolutnie minimalnie (największy wpływ ma na to linia dalej do transformatora oraz sam transformator), ale nadal – mniejsze ryzyko, że fotowoltaika będzie się wyłączać z powodu zbyt wysokiego napięcia w sieci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam. Dostałem ofertę pomp ciepła wg ozc które wynosi dla 24 stopni w pokojach 8kw. Dla 22 stopni 7.4kw. mam do wyboru 2 pompy. Buderusa WLW196i-8AR E oraz Samsunga EHS 8kw inwerter R32. Instalator zapewnia mnie że przy 100% podlogowce nie trzeba się martwić mocą na cwu. Ale najbardziej zastanawia mnie która pompa będzie lepszym wyborem? Różnica na całej kotłowni między dwoma producentami to aż 10 000 Zeta więc jest się nad czym zastanowić. Pytanie czy Samsung dorówna buderusowi? Proszę znawców o opinie i pomoc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

– pod kątem fotowoltaiki, na grubszym kablu siłą rzeczy będzie mniejszy spadek napięcia, a więc – pewnie absolutnie minimalnie (największy wpływ ma na to linia dalej do transformatora oraz sam transformator), ale nadal – mniejsze ryzyko, że fotowoltaika będzie się wyłączać z powodu zbyt wysokiego napięcia w sieci.

 

Grubość kabla nie ma wpływu na napięcie w sieci, a jedynie na ilość Amper jakie mogą przez ten "lejek" przepłynąć w jednostce czasu. A Ampery razy Napięcie = daje kW jakie można zasilić.

 

Napięcie w sieci zależy od sieci i liczby prosumentów podpiętych do danego transformatora, obsługującego daną dzielnicę. Falownik falownikowi też nie jest równy, jedne modele podnoszą napięcie o 1,5 V, a inne potrafią podbijać o kilka Volt (te skrajne przypadki, kiepskiej jakości, to chyba nawet do 7 V potrafią podbijać).

 

Tak naprawdę to polecam sprawdzić napięcie w sieci zanim podejmie się decyzję o montażu PV.

 

Jak masz wysokie napięcie przekraczające 240V - to może lepiej PV sobie odpuścić, bo dojdzie jeszcze jeden lub dwóch prosumentów na sieci poza Tobą - takich nieświadomych i możecie przekroczyć 253 V. To zamiast produkcji i magazynowania na zimę będziecie mieć postoje w produkcji.

Tym samym poniesiony wydatek na PV, nie będzie się "amortyzował".

 

 

Pauliq

 

Buderusa raz kiedyś porównywałem 11 kW, bardzo dziwne zachowanie. Silne załamanie przy +2*C, by wysoko się wybić przy -7*C. Jak w tym zakresie jest tak niestabilny to jaki manewr wykona przy -15*C ??? Do jakiej mocy spadnie ?

Samsungi są bardziej stabilne.

 

splity-30-Alth3_LG_COP_Buderus.jpg Buderus 11 kW

 

splity-30-Alth3_Samsung-4-6-9.jpg Samsungi na R32

 

Samsung 9 kW z uwzględnieniem defrostu przy +2*C spada mocą do 7,7 kW. Przy -7*C utrzymuje dalej 7,7 kW. Przy -20*C wyciągnie jeszcze 4,9 kW mocy grzewczej.

Buderus 11 kW z uwzględnieniem defrostu przy +2*C spada mocą do 4,65 kW. Przy -7*C skacze do 8,4 kW. Ale dla -15*C i -20*C danych technicznych nie znalazłem.

To który jest lepszy?

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oferta na LG 9kW R32 1faz na gotowo 26 tys. zł Natomiast wczoraj dostałem ofertę na Panasonic T-Cap 9kW 3 faz za równo 40 tys. zł. Przy różnicy 14 tys. zł skłaniam się bardziej ku LG, bo za zaoszczędzone pieniądze kupię prądu na kilka lat. Szukam jeszcze oferty na Samsunga 9kW R32 i wtedy już decyduję się na montaż PC.

Można stwierdzić czy Samsung czy LG? która pompka lepsza? Instalator LG mieszka 6 km ode mnie i to jest jakiś plusik, ale może znajdę też kogoś od Samsunga :)

Kabel do ziemi kupuję 5x10 mm2, aby był na zapas, jeszcze jakiś miernik musze zdobyć żeby sprawdzić jakie napięcie mam w gniazdku zanim zdecyduję o zakupie PV (nie widzę aby któryś ze sąsiadów miał PV, ale mieszkam w rozproszonej zabudowie budynków)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oferta na LG 9kW R32 1faz na gotowo 26 tys. zł Natomiast wczoraj dostałem ofertę na Panasonic T-Cap 9kW 3 faz za równo 40 tys. zł. Przy różnicy 14 tys. zł skłaniam się bardziej ku LG

Przedziwne porównanie. Przecież te pompy są bardzo różne co do mocy.

Dlaczego do tego LG nie wziąłeś Panasonika 1f 9kW do porownania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie boje się jednego.. że ten samsung przy tych np. -20 nawet z grzałkami będzie miał biedę.. Do jakiej najniższej temp on sobie sam da radę wgl?

Będzie grzał dopóki dom mu na to pozwoli, jak dom mu nie pozwoli to i przy -10st.C z grzałkami zdechnie :D

Czyli to wszystko zależy od domu...w drugiej kolejności od Ciebie a dopiero w trzeciej od tego Samsunga :D

 

Zresztą takie kolejności uzależnień są przy każdej pompie ciepła.

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oferta na LG 9kW R32 1faz na gotowo 26 tys. zł Natomiast wczoraj dostałem ofertę na Panasonic T-Cap 9kW 3 faz za równo 40 tys. zł. Przy różnicy 14 tys. zł skłaniam się bardziej ku LG, bo za zaoszczędzone pieniądze kupię prądu na kilka lat. Szukam jeszcze oferty na Samsunga 9kW R32 i wtedy już decyduję się na montaż PC.

Można stwierdzić czy Samsung czy LG? która pompka lepsza? Instalator LG mieszka 6 km ode mnie i to jest jakiś plusik, ale może znajdę też kogoś od Samsunga :)

Po pierwsze porównujesz nie porównywalne bo dwie kompletnie różniące się mocowo pompy czyli do dwóch różnych domów.

Po drugie Samsung,LG,Panas,Atlantic i inne markowe pompy,pod względem technicznym są porównywalne.

Różnią się niuansami, które nie wpływają zbytnio na użytkowanie czy zużycie energii.

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie boje się jednego.. że ten samsung przy tych np. -20 nawet z grzałkami będzie miał biedę.. Do jakiej najniższej temp on sobie sam da radę wgl?

 

Już te rozterki przerabiałem w ubiegłym roku.

Opisane w tym:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi

i w tym temacie:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?365323-Pompy-ciep%C5%82a-PW-a-mro%C5%BAna-zima-25-30st-C

 

Podawałem już wykresy - podstaw swoje OZC i się dowiesz do jakiej temp. pociągnie jaka moc PC.

 

Jednostki jednowentylatorowe na R32 są przewidziane do pracy do -25*C i jest to zależne NIE od producenta PC, a od specyfiki pracy czynnika. Czynnik R32 ma zdolność przechodzenia w stan pary do -30*C i to limituje zakres pracy PC.

Tabelki mocy PC na R32 podawane są do -20*C, stare tabelki PC na R410a podawane są do -15*C. Poniżej na tyle tracą moc grzewczą, że producenci wolą to przemilczeć.

Ale jak praca PC na R32 jest zapowiadana do -25*C, a przedstawiana w tabelkach do -20*C, to do jakiego mrozu będą pracowały PC na R410, gdy katalogi podają tabelki do -15*C?

Poniżej tej temp. grzanie musi przejąć grzałka lub gaz. W centralnej Polsce i na śląsku to zazwyczaj starczy. Na wschodniej granicy PL i w górach zaleca się T-Cap, jednostki dwuwentylatorowe, których kompresory dają radę pracować do -28*C. A moc grzewczą utrzymują zazwyczaj do -20*C i dopiero poniżej -20*C zaczynają słabnąć.

 

Dlatego do mojego domu OZC 7,1 kW kupiłem PC 6 kW (na 80% zim starczy), a w zapasie w hydroboksie mam grzałkę 9 kW. I ta grzałka gdy raz na 30 lat przyjdzie zima stulecia ogrzeje mi dom do -30*C. W zapasie mam grzejnik drabinkowy elektryczny 0,7 kW, grzejnik olejowy elektr. 1 kW i grzejnik płytowy elektr. 1 kW.

 

Jeden podstawowy minus, że jestem uzależniony od prądu.

Dlatego chodzi mi po głowie, jak podpiąć i rozprowadzić ciepło kanałami - a wykorzystać do tego Chińskie webasto, takie co ludzie w kamperach zakładają 8 kW powinno starczyć. Do rozruchu takiego webasto starczy akumulator 12V a dalej pracuje na ropie - to w razie braku prądu mogło by dom ogrzać.

Pytanie czy w to się bawić, bo póki co 1 mocniejsza zima za mną i PC bez problemu sobie poradziła. Tyle że byłaby to dywersyfikacja ryzyka, podobnie jak z ubezpieczeniem. Niby niepotrzebne, ale w razie wypadku ratuje dupę przed bankructwem ;)

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

J

Ale też czy w ogóle się w to bawić, bo póki co 1 mocniejsza zima za mną i PC bez problemu sobie poradziła.

 

Zapewne jakbyś nawet nie miał pompy to ta grzałka 9KW by sobie poradziła ...

 

No cóż podejścia ludzi są różne. Ja dobierałem pompę tak aby spokojnie dała radę do -20 (jak nie więcej) bez użycia grzałki.

Grzałki mam wyłączone od kilku lat , pompa dawała radę nawet przy -28 stopni.

W tą zimę było -23 i też dawała radę.

 

Moja stara pompa LG na czynniku R410 przy -20 stopniach daja COP około 2 , przy -15 daje COP około 2,5.

Jakby nie patrzeć to ciągle 2-2,5 raza taniej niż przy grzaniu czystym prądem ...

 

Sądzę że jakbyś kupił zamiast dość drogiego Daikina pompę LG czy Samsunga 9KW to dużo większość część sezonu byś ogarniał sprężarką i miał dzięki temu niższe koszty a dodatkowo sądzę że cena zakupu pompy była by dużo atrakcyjniejsza bo Daikin do tanich nie należy ..;)

 

Ale każdy dobiera jak chce ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://cieplowlasciwie.pl/wynik/ei1g

 

W jaka moc pompy celować oraz czy jest sens planowania FV skoro

blisko trafo i napięcie w sieci 240-245v ?

Ponieważ masz też grzejniki, to raczej będziesz zmuszony grzać całodobowo ;

- moc grzejników > od mocy pomieszczeń dla temperatury zasilania 45/35 C,

- ilośc wody w układzie = 12 kW * 20 l/kW = 240 l

- dużo materiału w tym temacie - do przestudiowania,

- jeżeli tylko do ogrzewania tej części zaznaczonej budynku

- to 12 kW/ TCap Panasonic,

Odnośnie napięcia ;

- warto zadać to pytanie firmą zakładającym PV ,

- ubezpieczyć budynek.

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przedziwne porównanie. Przecież te pompy są bardzo różne co do mocy.

Dlaczego do tego LG nie wziąłeś Panasonika 1f 9kW do porownania?

 

Tak ,ja wiem o tym. Ale ofertę na LG dostałem od jednej firmy, która takie urządzenie mi dobrała i poleciła do mojego budynku, natomiast ofertę na Panasonica T-Cap proponuje mi inna firma, która uważa że właśnie takie urządzenie sprawdzi się u mnie najlepiej. Jak widać obie firmy przedstawiły ofertę na pompę o różnej mocy, ale to oni są specami a nie ja. Ja tylko podałem tutaj wycenę obu ofert i z wszystkich rozmów które do tej pory przeprowadziłem wynika raczej, że ten T-Cap jest na moje potrzeby za mocny (i jak widać również dużo droższy). Spróbuję jeszcze poszukać oferty na Panasonika 1f 9kW aby mieć lepszy obraz sytuacji :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...