Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dobór pompy wg OZC


maciejtoya

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Elektrykiem nie jestem, więc trudno mi sypać opiniami w tym zakresie.

Teoretycznie masz 11 V zapasu do granicznych 253V.

Natomiast chyba na Youtobe widziałem filmik jak wzrost napięcia wpływa na wzrost zużycia prądu, ale też każde 10V powyżej 220V zwiększa chyba o 20% zużycie sprzętów od żarówek, przez AGD po silniki.

Jeśli dobrze sobie przypominam to 250V już o 40% skraca życie sprzętu elektrycznego.

 

U siebie mam dobre napięcie bo w zakresie 228 - 232 V. Tu na forum masz dział Fotowoltaika - może tam zapytaj.

Nieco ludzi tam narzeka, że PV im się wyłącza a napięcie dobija lub przekracza 253V.

 

tu link:

https://forum.muratordom.pl/forumdisplay.php?270-Fotowoltaika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ,ja wiem o tym. Ale ofertę na LG dostałem od jednej firmy, która takie urządzenie mi dobrała i poleciła do mojego budynku, natomiast ofertę na Panasonica T-Cap proponuje mi inna firma, która uważa że właśnie takie urządzenie sprawdzi się u mnie najlepiej. Jak widać obie firmy przedstawiły ofertę na pompę o różnej mocy, ale to oni są specami a nie ja

Wielbłąd czyli Twój duży błąd jak zamierzasz wszystko powierzać "specom"...biedna ta Twoja żona inkludujac ;)

 

Normalna sytuacja powinna wyglądać tak:

Twój dom jest Twój, podobnie jak żona...

Czyli znając swój dom (żonę),udajesz się do gostka(jubilera) i mówisz:

-moja żona(dom) potrzebuje pierscianka o średnicy 2,3cm,proszę o pokazanie kolekcji(mój dom potrzebuje pompy o mocy 4kW,proszę o pokazanie kolekcji).

Jubiler Ci wciska pierścionek o średnicy 2,5cm i mówi, że będzie dobry, Ty to akceptujesz ??

Jak widać akceptujesz 2,5cm pierścionek dla żony, bo może jubiler zna lepiej Twoja żonę,podobnie jak spece Twój dom :D

 

Barwnie ale to powinno dać do zrozumienia, że jedynie Ty powinieneś wiedzieć ile Twój dom potrzebuje mocy i z takim konkretnym zapytaniem zwracać się do oferentów a nie odwrotnie bo inaczej to....żona z jubilerem się zakuma :D

 

Czyli o jakiej mocy pompę potrzebuje Twój dom przy temp.obliczeniowej ?

Rybnik to moja strefa czyli jesteśmy sąsiady czyli podpowiem,że żyjemy w strefie -20st.C :)

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na rzecz Samsunga czy Panasa? Co jest dla Ciebie tą Dacia i podaj jakieś argumenty?

Gostek nie ma pojęcia o czym mówi.

Wśród pomp ciepla p-w Dacia może być tylko typowa chinszczyzna typu Haier .

Markowe pompy ciepła jak Panas, Daikin,LG,Samsung, Atlantic, Fujitsu, Mitsu ostatnio Hyundai, to marki typu premium

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielbłąd czyli Twój duży błąd jak zamierzasz wszystko powierzać "specom"...biedna ta Twoja żona inkludujac ;)

... jedynie Ty powinieneś wiedzieć ile Twój dom potrzebuje mocy i z takim konkretnym zapytaniem zwracać się do oferentów a nie odwrotnie bo inaczej to....żona z jubilerem się zakuma :D

 

Czyli o jakiej mocy pompę potrzebuje Twój dom przy temp. obliczeniowej ?

Rybnik to moja strefa czyli jesteśmy sąsiady czyli podpowiem, że żyjemy w strefie -20st.C :)

 

Spokojnie, mam wykonane OZC dla mojego domu (robione przez fachowca a zarazem przyjaciela) i bazując na tych wyliczeniach obie firmy poleciły pompy 9kW (z tą różnicą że LG 9kW 1F a Panas T-Cap 3F...). Ofertę na LG w sumie mógłbym już zaakceptować, ale nie byłbym sobą jakbym nie sprawdził wszystkich możliwości. T-Cap 3F odpada 40 tys. nie dam, a T-Cap 1F jest tylko 1500 zł tańszy. Zatem szukam jeszcze jakiejś oferty na Samsunga czy zwykłego Panasa 9kW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie, mam wykonane OZC dla mojego domu (robione przez fachowca a zarazem przyjaciela) i bazując na tych wyliczeniach obie firmy poleciły pompy 9kW (z tą różnicą że LG 9kW 1F a Panas T-Cap 3F...). Ofertę na LG w sumie mógłbym już zaakceptować, ale nie byłbym sobą jakbym nie sprawdził wszystkich możliwości. T-Cap 3F odpada 40 tys. nie dam, a T-Cap 1F jest tylko 1500 zł tańszy. Zatem szukam jeszcze jakiejś oferty na Samsunga czy zwykłego Panasa 9kW

Ale przeczyszcz sam sobie człowieku, jak możesz mówić, że w zapytaniach dla firm podałeś moc graniczną pompy jaką Twój dom potrzebuje na poziomie 4kW a podajesz pod ocenę ofertę od firmy na pompe 2× większą ?

Jaja sobie robisz ?

 

Mam pytanie, o jaką moc pompy pytałeś się w zapytaniach do firm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grubość kabla nie ma wpływu na napięcie w sieci, a jedynie na ilość Amper jakie mogą przez ten "lejek" przepłynąć w jednostce czasu. A Ampery razy Napięcie = daje kW jakie można zasilić.

 

Każdy kabel ma jakąś rezystancję. A co za tym idzie, na całej jego długości odkłada się jakieś napięcie. Jest to zjawisko niepożądane, ale niemożliwe do wyeliminowania – chyba, że poprzez zastosowanie nadprzewodnika, ale to nie wchodzi w grę, bo materiały stają się nadprzewodzące jedynie w skrajnie niskich temperaturach, bliskich zeru bezwzględnemu.

 

Napięcie (względem ziemi) na słupie czy na kablu ziemnym w ulicy zawsze będzie się minimalnie różnić od tego u ciebie w rozdzielnicy.

 

Jeśli pobierasz energię z sieci, będzie niższe, jeśli ją oddajesz do sieci, będzie wyższe. Im cieńszy i bardziej niedostosowany do zapotrzebowania na moc kabel, tym ta różnica będzie większa.

 

A inwerter od fotowoltaiki musi wygenerować napięcie jeszcze wyższe od tego, które masz w rozdzielnicy, by w ogóle pojawił się przepływ energii w odpowiednim kierunku.

 

Bardzo możliwe, że to będzie różnica minimalna i nie mająca w praktyce znaczenia – ale teoretycznie korzystniej mieć grubszy kabel.

 

Natomiast chyba na Youtobe widziałem filmik jak wzrost napięcia wpływa na wzrost zużycia prądu, ale też każde 10V powyżej 220V zwiększa chyba o 20% zużycie sprzętów od żarówek, przez AGD po silniki.

To jest przesadzone.

 

Większość urządzeń ma dziś zasilacze, tak czy siak stabilizujące napięcie na wyjściu do określonej wartości – a więc różnicy nie będzie.

 

Szeroko pojęte urządzenia grzewcze przy wyższym napięciu po prostu minimalnie szybciej dobiją do określonej temperatury, np. w dzbanku elektrycznym woda szybciej się zagotuje.

 

Silniki będą pracować z minimalnie większą mocą... Tak, to też je trochę bardziej dociąży, ale nadal poruszamy się w zakresie dopuszczalnego napięcia sieciowego, pod zasilanie którym te urządzenia były projektowane i co ich twórcy musieli wziąć pod uwagę.

 

Najgorsze warunki będą mieć jakieś stare urządzenia (ok. 25-30-letnie i starsze), które były jeszcze projektowane pod zasilanie napięciem 220 V.

 

 

Co do T-Capa – polecam pozbierać więcej ofert. 40 tys. zł z montażem to wysoka cena jak na tę pompę. Zebrałem trochę ofert na pompy ciepła, pojawiło się tam też trochę T-Capa – i nawet najdroższe firmy z ofertami na T-Capy do takich cen nie dobiły.

Edytowane przez kpc21
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... w zapytaniach dla firm podałeś moc graniczną pompy jaką Twój dom potrzebuje na poziomie 4kW a podajesz pod ocenę ofertę od firmy na pompe 2× większą ? Mam pytanie, o jaką moc pompy pytałeś się w zapytaniach do firm ?

 

Chyba mnie z kimś pomyliłeś :-) Ja nigdzie nie pisałem o 4kW. Moje OZC wynosi 9292 kWh/rok, i do tego dochodzi jeszcze CWU dla 5 osób.

Tak jak zasugerował mi m.in. @Andrzej5101 oraz kilka innych osób, dla mnie optymalna powinna być pompa 9kW 1F i teraz już skupiam się na ofertach na takie właśnie pompy.

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba mnie z kimś pomyliłeś :-) Ja nigdzie nie pisałem o 4kW. Moje OZC wynosi 9292 kWh/rok, i do tego dochodzi jeszcze CWU dla 5 osób.

Tak jak zasugerował mi m.in. @Andrzej5101 oraz kilka innych osób, dla mnie optymalna powinna być pompa 9kW 1F i teraz już skupiam się na ofertach na takie właśnie pompy.

Pozdrawiam :)

Ale to co podałeś nie ma nic wspólnego z doborem mocy pompy. Twoje OZC powinno pokazać obciążenie cieplne budynku i ta wartość jest wartością w/g której dobierasz pompę. Wyrażona ona jest w WATACH Edytowane przez plusfoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to co podałeś nie ma nic wspólnego z doborem mocy pompy. Twoje OZC powinno pokazać obciążenie cieplne budynku i ta wartość jest wartością w/g której dobierasz pompę. Wyrażona ona jest w WATACH

 

Sorki, przepisałem na szybko nie tę wartość. W moim OZC mam oczywiście wyliczone obciążenie cieplne budynku: 9460W, które podawałem tu już kilka razy.

Wynik ten nie uwzględnia oczywiście sprawności instalacji. Jeśli uwzględnimy sprawność to wyjdzie zapewne ok.12 tys. a z CWU to jeszcze więcej. Węgla idzie mi 2,5 tony.

Zatem pompa 9kW 1F będzie za słaba? Bo właśnie takie pompy polecają mi 2 różne firmy (pominąłem już ofertę na najsłabszego Viessmanna 8kW oraz najmocniejszego T-Capa 9kw 3F).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DjDario

 

normalnie łopatą, trzeba Ci wiedzę ładować :(

Już na stronie 74 Ci odpisałem, że twoje zapotrzebowanie to na poziomie 5 kW dla -20*C (a nawet poniżej bo blisko 4,7 kW).

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?304433-Dob%C3%B3r-pompy-wg-OZC&p=8046059&viewfull=1#post8046059

 

 

Ja mam OZC 7,1 kW, a zapotrzebowanie roczne przekracza 14'000 kWh.

Pierwsza zima za mną z przymrozkami -16*C i -18*C, mój Daikin 6 kW sobie z tym poradził.

 

Starczy Ci Daikin 6 kW, LG 7 kW, Panasonic 9 kW (Panas. 9kW bo najsłabiej w tej trójce wypada). Wszystkie ogrzeją dom do -20*C na samym komresorze. Pod warunkiem, że masz przewymiarowane grzejniki tak by grzać wodą do max. +45*C przy -20*C na dworze. Lub masz podłogówkę co pozwoli grzać jeszcze niższą temp. wody w CO.

 

splity-30-Alth3_Samsung-4-6-9 DjDario.jpg

 

na wykresie zaznaczyłem 4,9 kW, a z Twojego 9460kW/rok - wychodzi OZC w okolicy 4,6 - 4,7 kW.

Tak sobie przypominam, że u Ciebie parter to podłogówka, a piętro grzejniki. To te wymienione PC starczą bo i tak przy grzejnikach musisz grzać całodobowo.

 

A jak grzejniki będą za mało przewymiarowane, to najwyżej po pierwszej zimie zmienisz na większe lub dołożysz żeberek (jak masz alu żeberkowe). Tak by móc jednym obiegiem (temperaturą) wody ogarnąć całość CO.

Ewentualnie jak stosować dwie różne temp. wody na podłogę i grzejniki, to potrzebny byłby dodatkowy zwór trójdrożny elektryczny co by PC przełączała się jak między CO a CWU, lub zawór trzy lub cztero - drożny mieszający temp.

 

A jak potrzebujesz wody CWU na 5 osób, to po prostu weź bojler z własną grzałką. Przez 95% roku kompresor obsłuży i CO i CWU. A jak raz na kilka lat przyjdzie -20*C mrozu, to te parę godzin CWU dogrzeje się z grzałki. Grzałka też przyda się do wygrzania Legioneli od czasu do czasu.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki, przepisałem na szybko nie tę wartość. W moim OZC mam oczywiście wyliczone obciążenie cieplne budynku: 9460W, które podawałem tu już kilka razy.

Wynik ten nie uwzględnia oczywiście sprawności instalacji. Jeśli uwzględnimy sprawność to wyjdzie zapewne ok.12 tys. a z CWU to jeszcze więcej. Węgla idzie mi 2,5 tony.

Zatem pompa 9kW 1F będzie za słaba? Bo właśnie takie pompy polecają mi 2 różne firmy (pominąłem już ofertę na najsłabszego Viessmanna 8kW oraz najmocniejszego T-Capa 9kw 3F).

 

 

Jeśli z twojego OZC wynika ZAPOTRZEBOWANIE NA CIEPŁO 9292 kWh/rok to praktycznie niemożliwym jest wynik OBCIĄŻENIA CIEPLNEGO na poziomie 9460 W. CWU zostaw w spokoju bo przy doborze pompy jest to czynnik nieistotny.

Jedna z tych wartości jest po prostu błędna. Pytanie tylko która.

Edytowane przez plusfoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panowie za wyjaśnienia i sprostowania :-) W takim razie w moim OZC mam jakiś błąd obliczeniowy czy coś, bo jak byk pisze mi tam:

Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie QH,nd = 9292 kWh/rok oraz Projektowe obciążenie cieplne budynku FHL = 9460 W.

 

Natomiast jak uzupełniłem skrupulatnie dane na stronie cieplowlasciwe.pl to wyszło mi :

 

- 7,4kW maksymalna potrzebna moc grzewcza (gdy za oknem -20°C i w domu 23,0°C)

- 3,7kW – przeciętna moc grzewcza;

- 52W/m2 wskaźnik zapotrzebowania na moc grzewczą;

- 15 118kWh = 55GJ całkowite roczne zużycie energii na ogrzewanie;

- 107kWh/m2 rocznie wskaźnik zapotrzebowania na energię;

No i komentarz Moc powietrznej pompy ciepła powinna wynosić max. 8kW, natomiast dodatkowe źródło ciepła na największe mrozy powinno zapewnić 11kW.

 

Czyli reasumując 7kW z LG czy taki Daikin 6kW wystarczy dla mojego domu i nie mam się co obawiać? :-)

 

Temperatura wody na grzejnikach u góry wystarczy mi 45 stopni przy mrozach -20.

Edytowane przez DjDario
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DjDario

 

No to w tych wartościach masz sporą rozbieżność, zaznaczyłem na zrzucie ekranu. Te wartości powinny być zbieżne (przynajmniej moim zdaniem).

 

DJDario.jpg

 

 

A jak spaliłeś 2,5 T opału - to bliższa wydaje się wartość 7,4 kW.

 

splity-30-Alth3_Samsung-4-6-9 DjDario.jpg

 

W tym momencie moc potrzebnych PC rośnie o jeden poziom. Daikin 8 kW, LG 9 kW, Samsung 9 kW.

A Panasonic 9 kW będzie z nich najsłabszy.

Widać to na wykresach jakie powstawiałem wcześniej.

 

Większość tych PC poradzi sobie z Twoim domem 7,4 kW do -16*C / -17*C na samym kompresorze. Poniżej doda grzałkę PC.

Można, ale tu tym bardziej poleciłbym bojler CWU z własną grzałką - taka rezerwa mocy, tym bardziej przy 5 osobach. U siebie mam małe zużycie wody CWU, z kolei przy 5 osobach widełki tolerancji ulegają zwężeniu.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...