Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Plyta fundamentowa- 40 cm XPS?


BubkiDwa

Recommended Posts

Ale tutaj nie ma o czym gadać ...

 

Ten "twój" konstruktor to chyba nigdy płyty nie widział albo delikatnie mówiąc "mocno odleciał" ...

Zleć projekt innemu konstruktorowi , tutaj na forum jakis polecają i tyle ...

 

Ja bym nie dawał więcej niż 20cm pod płytą , a tak naprawdę dałbym 10cm XPS pod płytą i 10cm na płycie i tyle ...

Ale to już niech policzy normalny konstruktor , bo szczerze mówiąc patrząc na wielu "konstruktorów" to szczerze zaczynam wątpić w ich kwalifikacje i że wogóle robią jakieś rzetelne wyliczenia ...

 

U mnie płytę "liczył" jakis konstruktor , ale patrząc na projekt mojej płyty to też chyba niezbyt doświadczony , bo warunki glebowe idealne , wody podziemne podobno na około 5-7m a dał 25cm betonu B25 i druty fi12 co 25cm ..

Ale z tego co czytam to podobno "standard" i zapewne taka płyta żelbetonowa nadaje się do każdego domu jednorodzinnego i zapewne nawet nie chce im się liczyć , bo przecież i tak płaci później inwestor ...

 

Niedaleko mnie buduje deweloper. Robi płyty na 20cm warstwie betonu B20 , z gotowych siaterk fi8 co 15cm i na styropianie EPS100 i dodatkowo daje go 20cm pod płytę i się to trzyma . Ale widać jakiś konstrutkor wyliczył i mu to podpisał , więc albo konstruktor samobójca, albo dokładnie wyliczył ....

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedaleko mnie buduje deweloper. Robi płyty na 20cm warstwie betonu B20 , z gotowych siaterk fi8 co 15cm i na styropianie EPS100 i dodatkowo daje go 20cm pod płytę i się to trzyma . Ale widać jakiś konstrutkor wyliczył i mu to podpisał , więc albo konstruktor samobójca, albo dokładnie wyliczył ....

 

Buhahahaha... "Jakoś się to trzyma" - ważne żeby do końca gwarancji :)

 

Wiadomo że developer buduje tak, by było jak najtaniej. A to że za kilka lat wspólnota będzie miała problemy to już nie jego problem bo gwarancja się skończy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buhahahaha... "Jakoś się to trzyma" - ważne żeby do końca gwarancji :)

 

Wiadomo że developer buduje tak, by było jak najtaniej. A to że za kilka lat wspólnota będzie miała problemy to już nie jego problem bo gwarancja się skończy.

 

Ktoś ten projekt płyty wyliczył i się pod nim podpisał ...

Wiec albo jakiś samobójca , albo wyliczył i wyszło że wytrzyma ...

 

Ja jednak wolę trochę dopłacić i mieć solidniejszą płytę , bo te kilka tysiecy więcej za "spokój" to nie są duże koszty przy koszcie całego domu ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Częściowo samobójca ;) owszem zależy to od wielu czynników. Ale są pewne kanony projektowe.

Zresztą jaką wytrzymałość ma EPS' 100 ? Chociaż dał bym EPS 100 ale w sobie wiadomy sposób :).

Właśnie czytając podobne rzeczy, o różnych przegięciach, czy to w jedną, czy w drugą stronę.. czasem warto chronić co się wie :)

Oczywiście, cały czas się człowiek uczy i dzięki Bogu za talenty, bo zaraz by chciała jakaś pycha wyjść i tu się panoszyć, to nie tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedaleko mnie buduje deweloper. Robi płyty na 20cm warstwie betonu B20 , z gotowych siaterk fi8 co 15cm i na styropianie EPS100 i dodatkowo daje go 20cm pod płytę i się to trzyma . Ale widać jakiś konstrutkor wyliczył i mu to podpisał , więc albo konstruktor samobójca, albo dokładnie wyliczył ....

 

Ludzi z uprawnieniami, którzy nie mają pojęcia o tym co robią, jest dużo. Pomylić się każdy może, ale obliczenia i wykonanie należy sprawdzić i w razie czego poprawić. Niestety niektórzy inwestorzy bezgranicznie wierzą że jak ktoś ma uprawnienia, to świetnie wie co robi i nigdy się nie myli, a jak deweloper jest na rynku od 15 lat to na pewno robi dobrze.

 

A czy nikt nigdy nie słyszał "Panie ja od 30 lat tak robię. Będzie Pan zadowolony..." Trzeba z tego wnioski wyciągać a nie ślepo wierzyć.

 

Odnośnie tematu - jak ktoś się nie zna na danej technologii - zwykle odradza i nawet nie ma rozsądnych argumentów. Wtedy szuka domniemanych argumentów, kręci i mataczy. Jak ktoś jest zorientowany w temacie, widzi jaka z niego noga w temacie i że te uprawnienia może schować, bo wstyd że je w ogóle ma.

 

EPS 100 pod płytę - ręce opadają, ale w deweloperce wszystko jest możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policzyłem dla twojej płyty

 

Założenia do obliczeń (nie sugeruje ci grzania prądem)

temperatura gruntu 10 stopni

w pomieszczeniu 22 stopnie

170 dni sezonu grzewczego

koszt 1kWh w taryfie nocnej 0,35zl

 

20cm XPS

Screenshot from 2016-10-23 16-47-45.jpg

40cm XPS

Screenshot from 2016-10-23 16-48-10.jpg

 

różnica 170zł/rok

20cm XPS * 180m2 = 36m3 XPS

liczmy po 400zł/m3 daje 14400zł

 

Myślę że 20cm XPS to maks, sam tyle daje ale mam też miejsca pod płytą gdzie jest dodatkowo 10cm EPS200 bo po prostu jest tańszy od betonu a mam płytę ze zwężeniami (parterówka)

Screenshot from 2016-10-23 16-47-45.jpg

Screenshot from 2016-10-23 16-48-10.jpg

Edytowane przez Konrad Podgórski
doprecyzowanie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tak .. niech wszystko będzie uzależnione od prądu, paliwa .. kilka lat temu 2 tygodnie na Jurze Krakowsko-Częstochwoskiej nie było prądu ..

i w tych swoich kamiennych pałacach .. zębami strzelali... to że mam bogatego wujka ma dużo lasu .. nie znaczy, że jest to przyjemne ..

bo przecież sobie nagrzeję .. znam takiego co strzelał zębami +3 w pokoju :bash: no ale opał kosztuje go tyle co

nic ( 2 baki do 40'stki)

Dom parterowy, powierzchnia użytkowa 88.5m2
przecież masz nie duży domek ..

jeśli na 4 osoby to praktycznie można by samymi bytowymi zyskami opędzić taką powierzchnię ..

4 osoby x100 wat =400 wat mocy .. przy wskaźniku około pasywnym to już jest prawie 1/2 potrzeb i co nie warto ?

laptop, gotowanie itp ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przecież masz nie duży domek ..

jeśli na 4 osoby to praktycznie można by samymi bytowymi zyskami opędzić taką powierzchnię ..

4 osoby x100 wat =400 wat mocy .. przy wskaźniku około pasywnym to już jest prawie 1/2 potrzeb i co nie warto ?

laptop, gotowanie itp ..

 

Nie zrozumiałem, policzyłem autorowi wątku straty ciepła.

Jak to się ma do mojego domu? :)

 

edit: już rozumiem, przed obliczeniami podałem użyte do obliczeń założenia, nie jest to moja rekomendacja! przy 180m2 to nie grzałbym kablami

 

edit2: edytowałem poprzedni post

Edytowane przez Konrad Podgórski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

jeśli na 4 osoby to praktycznie można by samymi bytowymi zyskami opędzić taką powierzchnię ..

4 osoby x100 wat =400 wat mocy .. przy wskaźniku około pasywnym to już jest prawie 1/2 potrzeb i co nie warto ?

laptop, gotowanie itp ..

Taaak! A jak dojdzie ostry seks to albo okna otwierać albo podgrzewać wodę w jacuzzi.:lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

temperatura gruntu 10 stopni

 

I tu jest zastosowana logika, która dotyczy temperatury powietrza na zewnątrz i izolacji ścian. Która IMO nie sprawdza się do liczenia strat do gruntu. A to dlatego, że jak powietrze ma X stopni, to niezależnie ile ciepła oddamy do tego powietrza, to go nie ogrzejemy. I praktycznie cała powierzchnia ścian styka się z powietrzem o tej samej temperaturze. To znaczy ogrzejemy trochę powietrze stykające się z murem, ale natychmiast zostanie ono przegnane wiatrem czy uniesie się do góry siłami fizyki jako lżejsze, i ciągle przy ścianie będziemy mieli to X.

 

W przypadku gruntu nikt nam go nie zabierze po ogrzaniu. Standardowo grunt (w szczerym polu) wychładza się do góry grzejąc powietrze. Jak nad nim postawimy dom, to nie będzie się wychładzał do góry - tylko za pośrednictwem gruntu po bokach.

Stosowanie algorytmów i podejścia takiego, jak dla ścian zawyża straty. Bo grunt będzie się ogrzewał od strat, ale pozostanie na miejscu i zmniejszy różnice temperatur w końcu zapewne pod środkiem domu uzyskując stałą temperaturę (dobre pytanie jaką) ale na pewno wyższą, niż "w szczerym polu". Nawet na obrzeżach będzie wyższa, bo już poza betonową płytą będzie ocieplenie z XPS 40-60cmXPS + ponad 3m innego materiału w pionie jeszcze ze 20cm od krawędzie płyty. Więc tylko w bok odda ciepło. A jak będzie pionowa opaska przeciwwysadzinowa, to też niewiele.

 

Na dobrą sprawę, to na te straty pionowo w dół można patrzeć nie jak na straty, ale jak na ładowanie akumulatora ciepła o pojemności ok. 0,6 kWh/m3K. A prawdziwe straty to to, co z tego akumulatora ucieknie poza płytą fundamentową do atmosfery. Więc takie wyliczenia, są bardzo pesymistyczne - nawet w pierwszym roku straty będą mniejsze. A z czasem będą malały i to bardzo dobre pytanie, na jakim poziomie się ustabilizują.

 

Ale pewne jest, że dodanie 20cm XPS nigdy się nie zwróci. Prawdopodobnie 20cm będzie najbardziej optymalnym ociepleniem przy grzaniu prądem w tańszej taryfie. Przy PC pewnie nawet cieńszy ekonomicznie będzie bardziej opłacalny a m3 XPSa będzie więcej, jeżeli przyjmiemy że 180m2 to powierzchnia betonu - bo trzeba dodać z 20cm dookoła na ocieplenie boczne, więc jeszcze z tysiąc zł więcej wyjdzie.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tu jest zastosowana logika, która dotyczy temperatury powietrza na zewnątrz i izolacji ścian. Która IMO nie sprawdza się do liczenia strat do gruntu. A to dlatego, że jak powietrze ma X stopni, to niezależnie ile ciepła oddamy do tego powietrza, to go nie ogrzejemy. I praktycznie cała powierzchnia ścian styka się z powietrzem o tej samej temperaturze. To znaczy ogrzejemy trochę powietrze stykające się z murem, ale natychmiast zostanie ono przegnane wiatrem czy uniesie się do góry siłami fizyki jako lżejsze, i ciągle przy ścianie będziemy mieli to X..

 

Zgadza się, od tych strat powinniśmy uwzględnić też zyski od gruntu w drugą stronę ale aż taka dokładność nie była moim celem (ani nie jest w kompetencjach)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...
Widzę że temat się odżył....ja tam bym nigdy nie kładł styroduru na hydroizolację. Ja zrobiłem tak: dawałem 36 cm XPS pod płytę ( 3 x 12 cm), izolację dałem między 1 a drugą warstwę płyt. Izolacja to folia budowlana kładziona podwójnie aby minąć zakładki. Bokami wywinąłem folię do góry tak że mogłem ją schować pod ocieplenie cokoliku. W czasie wykonywania opaski przeciwwysadzinowej położyłem wokół fundamentu ( na opasce pod ziemią) pas około 1,5 metra foli, i wywinąłem także tak aby móc schować pod cokolik. Przed końcem budowy musiałem przebić się w jednym miejscu do chudziaka, po przebiciu się okazało się że jest sucho jak pieprz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...