Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Poszukiwania projektu domu energooszczędnego


Recommended Posts

Witam,

 

szukam projektu domu 100-120 m2. Oczywiście ciężko jest pogodzić wymarzony bryłę, układ pomieszczeń i do tego wysoką energooszczędność. Dlatego bardzo bym prosił o Waszą ocenę projektu "Dom przy cyprysowej 20N". Pod względem wizualnym jest to mój wymarzony dom, jednak nie znam się na energooszczędności. Pytanie jak Waszym zdaniem wypada pod kątem energooszczędności?

 

Z informacji jakie wyczytałem warto:

 

- usunąć balkon

- wykonać wentylację mechaniczną i rekuperację dla lepszego EP

- dodać gruntowy wymiennik ciepła

 

proszę o konstruktywną krytykę a nie obrażę się pomimo, że na prawdę długo szukałem tego projektu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Tego projektu jeszcze nie ma :( jest w opracowaniu .. choć układ pomieszczeń już jest..

Pierwsze to okna dachowe, ich nie potrzeba, bo są to kosztowne spawy, owszem można "tanie" okno założyć..

ale wtedy przy większym mrozie, stanie obok takiego okna- efekt jak by się głowę do zamrażarki wkładało...

Kominy .. kolejna sprawa - potrzebne ? balkonik ? też szkoda że nie ma jakiegoś przekroju .. w archonie dają czasem nawet 1/2 rys ..

a przeważnie kompletną architekrurę ..to wtedy można zobaczyć czego się spodziewać..

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jak Waszym zdaniem wypada pod kątem energooszczędności?

- to pytanie do projektanta obiektu !

- patrząc na przekrój i wysokość kondygnacji PARTERU ( 258cm do dołu stropu ) , czy też wysokości góry okien PARTERU, to wysokość jest zbyt mała na prowadzenie instalacji WM pod stropem. Podwyższenie H kondygnacji zmienia całkowicie budynek, począwszy od wielkości schodów wewnętrznych ... po elewacje i przekroje budynku włącznie.

Edytowane przez ŁUKASZ ŁADZIŃSKI
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- to pytanie do projektanta obiektu !

- patrząc na przekrój i wysokość kondygnacji PARTERU ( 258cm do dołu stropu ) , czy też wysokości góry okien PARTERU, to wysokość jest zbyt mała na prowadzenie instalacji WM pod stropem. Podwyższenie H kondygnacji zmienia całkowicie budynek, począwszy od wielkości schodów wewnętrznych ... po elewacje i przekroje budynku włącznie.

 

Czyli nie ma tutaj możliwości montażu wentylacji mechanicznej? Podobno projekt jest w trakcie dostosowywania do nowych przepisów.

 

O co dokładniej chodzi ze zbędnością kominów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iwan domek jest przytulny, dobrze trzeba go ogacić i kominy nie są potrzebne- to już nie ten czas -

Zakładaj że Twój dom będzie potrzebował 20W/m2 mocy grzewczej.. i teraz trzeba tylko i aż to zrobić.. przy tej bryle nie będzie aż takie trudne.

Potrzeba go posadzić na płycie fundamentowej, a pod nią suta izolacja termiczna. Aby ogrzać takie maleństwo przy takim wskaźniku ile Ci będzie potrzeba 2-2,4 kW .. nie warto się pochylić ? pomyśleć..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli nie ma tutaj możliwości montażu wentylacji mechanicznej?

- różne są "kombinacje" z WM jeśli brakuje przestrzeni na jej prowadzenie

- jedynie sygnalizuje większy / mniejszy problem, wychodząc z założenia, że lepiej od razu dobrze zaprojektować budynek, a niżeli "bawić się" z możliwymi kolizjami na budowie .... bo ktoś tego nie przewidział.

 

Podobno projekt jest w trakcie dostosowywania do nowych przepisów.

- niech dostosowują. Na razie jest to transformacja typowych rozwiązań, a patrząc na rzuty, przekrój, ... kominy i i te wysokości, na razie chyba nikt o tym "dostosowaniu" nie myśli

 

O co dokładniej chodzi ze zbędnością kominów?

- jeśli włączysz klimatyzację w samochodzie i otworzysz okno - klima nie zadziała, analogicznie z tymi kominami wentylacji grawitacyjnej, które są zbędne przy WM z rekuperacją ( pisze w uproszczeniu )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno w domu energo balkony szkodzą i nie warto ich mieć, tak samo okna dachowe są zbędne, lepiej powiększyć te w ścianie szczytowej na tyle ile się da, żeby pokoje nie były za "ciemne", możesz zastosować rolety zewnętrzne (chociaż z moich obliczeń wynika że ta inwestycja nie jest zbyt zwrotna, oszczędności nie są duże, bardziej chodzi o komfort). Jeśli planujesz jakiś garaż, wiatę to warto przykleić go do ściany od strony północnej a dokładniej to tak trzeba usytuować dom żeby pomieszczenia gospodarcze były od strony północnej. Instalacje są dobrze zagęszczone, piony będą blisko, łazienka, pralnia, kotłownia praktycznie w jednym miejscu. Zrezygnuj z kominów na rzecz WM, kominek też nie jest konieczny jeśli ma pełnić funkcję reprezentacyjną dwa razy w roku. Ten wiatrołap to trochę drzwiowa pułapka. Pralnia zdaje się być umieszczona w zaniżeniu posadzki a to stwarza problemy z właściwą izolacją od gruntu, jednak to niewielka przeszkoda. No i rzecz najważniejsza przy domach z poddaszem tzn strop nad poddaszem, przy WM koniecznie budynek musi być szczelny a to eliminuje z użycia zabudowę z płyt OSB i KG. Zastosować warto tzw lany skos czyli strop z betonu. Uszczelni dom, zepnie całość, uprości konstrukcję dachu, poprawi akustykę poddasza, da trochę poczucia bezpieczeństwa w razie tornada ;), zapewni komfort cieplny w lecie i prawidłowo ocieplony powinien poprawić poprawić parametry dla dachu. Dodatkowo posłuży jako miejsce prowadzenie kanałów WM dla poddasza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widzę to ogólnie te biuro projektowe ma jakąś dziwną manię na robienie niskich parterów a wysokie poddasza. Zawsze jak się projekt podoba można iść do architekta aby na jego podstawie zrobił Ci indywidualny i po problemie. Tak jak poprzednicy pisali, przy WM kominy nie są potrzebne a nawet zbędne no chyba, że bez kominka sobie życia nie wyobrażasz to jeden sobie zrobisz, ale zrobisz do niego doprowadzenie powietrza z zewnatrz i szukać kominków o jak najmniejszej mocy (bo przegrzeje mały salon). Recepta na domek energooszczędny jest dość prosta, czyli domek n a płycie fundamentowej, szczelny czyli z WM i dobre okna, danie 20cm izolacji w podłodze, na ścianach też 20cm a w dachu 30-40cm i już ma się energooszczędny ok.NF40. Dopiero przy schodzeniu jeszcze niżej trzeba bardziej się produkować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno w domu energo balkony szkodzą i nie warto ich mieć, tak samo okna dachowe są zbędne, lepiej powiększyć te w ścianie szczytowej na tyle ile się da, żeby pokoje nie były za "ciemne", możesz zastosować rolety zewnętrzne (chociaż z moich obliczeń wynika że ta inwestycja nie jest zbyt zwrotna, oszczędności nie są duże, bardziej chodzi o komfort). Jeśli planujesz jakiś garaż, wiatę to warto przykleić go do ściany od strony północnej a dokładniej to tak trzeba usytuować dom żeby pomieszczenia gospodarcze były od strony północnej. Instalacje są dobrze zagęszczone, piony będą blisko, łazienka, pralnia, kotłownia praktycznie w jednym miejscu. Zrezygnuj z kominów na rzecz WM, kominek też nie jest konieczny jeśli ma pełnić funkcję reprezentacyjną dwa razy w roku. Ten wiatrołap to trochę drzwiowa pułapka. Pralnia zdaje się być umieszczona w zaniżeniu posadzki a to stwarza problemy z właściwą izolacją od gruntu, jednak to niewielka przeszkoda. No i rzecz najważniejsza przy domach z poddaszem tzn strop nad poddaszem, przy WM koniecznie budynek musi być szczelny a to eliminuje z użycia zabudowę z płyt OSB i KG. Zastosować warto tzw lany skos czyli strop z betonu. Uszczelni dom, zepnie całość, uprości konstrukcję dachu, poprawi akustykę poddasza, da trochę poczucia bezpieczeństwa w razie tornada ;), zapewni komfort cieplny w lecie i prawidłowo ocieplony powinien poprawić poprawić parametry dla dachu. Dodatkowo posłuży jako miejsce prowadzenie kanałów WM dla poddasza.

 

Czyli usuwam kominy i zamiast pieca, montuje gruntową pompe ciepła i to wraz z WM i dobrym ociepleniem wystarczy? Widze, ze masz w stopce info o użyciu "20 cm grafitu pod tynkiem". Moglbys napisac dwa zdania na temat takiego zastosowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do pomp ciepła zwłaszcza tych gruntowych to się nie wypowiem bo na forum są od tego specjaliści i naraziłbym się ;). Polecić mogę WM i dobre ocieplenie. 20 cm grafitu pod tynkiem to 20 cm "najlepszego" styropianu na ocieplenie ścian zewnętrznych. W projekcie mam 15 cm ale dodałem więcej 5 cm i chcę kupić możliwie dobry styropian tzn ze współczynnikiem w okolicy 0.033
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- to pytanie do projektanta obiektu !

.

To pytanie do audytora po wykonaniu obliczen ozc, to co podają przy parametrach ciepnych budynku achitekci czasami woła o pomstę do nieba mówiąc kolokwialnie.

Przeliczając bardzo wiele projektów i porównując wyniki ozc do danych z projektu przyznaję w 100% rację prof. J Zimnemu z AGH który na wykładach z audytingu energetycznego stwierdził ze architekci nie mają pojecia na temat obliczen cieplnych budynku. Byc moze sytuacja sie poprawi bo uprawnienia projektowe otrzymują obecnie ci którzy mieli zajecia z obliczen cieplnych na studiach. Nie tak dawno miałem rozmowe z klientem ktoremu architekt wykonujący projekt indywdualny zaleca wentylację grawitacyjną a argumentacja była taka ze inwestor podusi sie w domu z wm w przypadku braku zasilania. O nowych WT2017 przy których niemozliwe jest uzyskanie EP<=95 kWh/m2*a juz nie wspomne. Poziom wiedzy owego archtekta zatrzymał sie na latach 90 ub wieku.

Edytowane przez asolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... możesz zastosować rolety zewnętrzne (chociaż z moich obliczeń wynika że ta inwestycja nie jest zbyt zwrotna, oszczędności nie są duże, bardziej chodzi o komfort). .

 

Mozesz cos szerzej o tych obliczeniach, cos o metodologii, normy nie przewidują i nie podają sposobu liczenia oszczednosci jak mniemam w okresie grzewczym w wyniku zastosowania rolet zewnętrznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iwan jeśli zrobisz sobie okna fix przy WM będzie tylko cieplej i taniej.. zresztą zobacz jak Kolega Barht3z wstawił same szyby, Kolega M.A.G też ma szybę wstawioną.. a to się nie podoba panom od okien, bo psuje ciepły biznes.. Owszem potrzeba coś - otworzyć.. jak się kotlet przypali..

Ale nie koniecznie musi być to okno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mozesz cos szerzej o tych obliczeniach, cos o metodologii, normy nie przewidują i nie podają sposobu liczenia oszczednosci jak mniemam w okresie grzewczym w wyniku zastosowania rolet zewnętrznych.

 

Dla siebie zastosowałem zwykłe rolety zewnętrzne, bez wzmocnień, powiedzmy opcja tańsza. Jeśli zastosuję takie rolety jestem w stanie zaoszczędzić rocznie ok 10-15 % tego co przeniknie przez okno bez rolety. Oczywiście wszystko to działa tylko wtedy gdy chce się nam rolety zamykać po zmroku w zimie i otwierać za dnia tak by mieć jakiś komfort użytkowania pomieszczeń, a jestem prawie pewien że po prostu nie będzie mi się chciało codziennie nimi wszystkimi sterować bo to i męczące i trzeba o tym pamiętać. Tak więc założenie że przynajmniej połowę czasu kiedy można rolety zamykać będę je zamykał zaniża oszczędności. Dlatego przyjąłem że oszczędności są małe. Uwierz mi liczenie wszystkiego z aptekarską precyzją nie ma sensu bo to tylko teoria reszta zależy od czynnika ludzkiego. Wynikowo wyszło mi w sumie rocznej oszczędności ok 60 zł jeśli będę sterował nimi przez min połowę czasu więc to chyba nie jest duża kwota biorąc pod uwagę cenę zakupu rolet wraz z montażem.

 

Wykorzystałem te informacje

https://www.swiat-szkla.pl/kontakt/7448-czy-rolety-zewnetrzne-polepszaja-wlasnosci-cieplne-okna.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla siebie zastosowałem zwykłe rolety zewnętrzne, bez wzmocnień, powiedzmy opcja tańsza. Jeśli zastosuję takie rolety jestem w stanie zaoszczędzić rocznie ok 10-15 % tego co przeniknie przez okno bez rolety.

 

Że niby z okna o U=0,81 (średnio, dla 25m2 moich okien) uzyskam U=0,69? Wątpię. Ale nawet, policzmy kalkulatorkiem http://www.uvalue.ms.pl/ jak taka zmiana U przełoży się na kWh...

 

Super. Zaoszczędzę... 360kWh rocznie co po 20 latach da 2850 zł grzejąc prądem. 1/4 tego, co wycenili mi rolety. Zwrócą się po 80 latach (a jak ktoś ma PC ze średnim COP dla CO 3.0 to już po 240 latach wyjdzie na zero) :(

 

Że w lecie chłodniej? To lepiej za 3K zł kupić klimę - nie tylko będę miał w salonie tyle chłodu, ile zechcę, ale jeszcze oszczędzę na ogrzewaniu tyle, że szybko i się ten wydatek zwróci.

 

A do tego natynkowe rolety wyglądają IMO paskudnie, a podtynkowe to przy opróżnionej puszce taki mostek, że zje całe oszczędności z okna.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pytanie do audytora po wykonaniu obliczen ozc, to co podają przy parametrach ciepnych budynku achitekci czasami woła o pomstę do nieba mówiąc kolokwialnie.

Przeliczając bardzo wiele projektów i porównując wyniki ozc do danych z projektu przyznaję w 100% rację prof. J Zimnemu z AGH który na wykładach z audytingu energetycznego stwierdził ze architekci nie mają pojecia na temat obliczen cieplnych budynku. Byc może sytuacja sie poprawi bo uprawnienia projektowe otrzymują obecnie ci którzy mieli zajecia z obliczen cieplnych na studiach. Nie tak dawno miałem rozmowe z klientem ktoremu architekt wykonujący projekt indywdualny zaleca wentylację grawitacyjną a argumentacja była taka ze inwestor podusi sie w domu z wm w przypadku braku zasilania. O nowych WT2017 przy których niemozliwe jest uzyskanie EP<=95 kWh/m2*a juz nie wspomne. Poziom wiedzy owego archtekta zatrzymał sie na latach 90 ub wieku.

 

- masz dużo racji w tym co piszesz ALE :

OZC nie wchodzi w zakres Projektu Budowlanego, jak już to Projektowana charakterystyka energetyczna obiektu, co wcale nie znaczy, aby Inwestor świadomy swoich potrzeb "energetycznych" nie zlecił takiego opracowania, ale niekoniecznie architektowi. Są ( jak piszesz ) audytorzy, osoby odpowiedzialne za swoją pracę, w tym za przykładowe opracowanie OZC. Niekoniecznie architekci są osobami od OZC, pełnią zupełnie inne funkcje techniczne w budownictwie i niekoniecznie "dyrygent" umie grać na skrzypcach, ba : nawet nie musi !!! ale powinien słyszeć je doskonale.

- wentylację grawitacyjną również uważam za HISTORIĘ, choć wychowałem się w niej i ... żyję. Oczywiście ma się to nijjak do obowiązujących przepisów, które w zasadzie wymuszają dom energooszczędny ( w tym WM ) jako całość techniczno użytkową, począwszy od "budowania" formy architektonicznej budynku, budowy przegród budowlanych ... a skończywszy na odpowiednim doborze instalacji wewnątrznych.

Edytowane przez ŁUKASZ ŁADZIŃSKI
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że niby z okna o U=0,81 (średnio, dla 25m2 moich okien) uzyskam U=0,69? Wątpię. Ale nawet, policzmy kalkulatorkiem http://www.uvalue.ms.pl/ jak taka zmiana U przełoży się na kWh...

 

Super. Zaoszczędzę... 360kWh rocznie co po 20 latach da 2850 zł grzejąc prądem. 1/4 tego, co wycenili mi rolety. Zwrócą się po 80 latach (a jak ktoś ma PC ze średnim COP dla CO 3.0 to już po 240 latach wyjdzie na zero) :(

 

Że w lecie chłodniej? To lepiej za 3K zł kupić klimę - nie tylko będę miał w salonie tyle chłodu, ile zechcę, ale jeszcze oszczędzę na ogrzewaniu tyle, że szybko i się ten wydatek zwróci.

 

A do tego natynkowe rolety wyglądają IMO paskudnie, a podtynkowe to przy opróżnionej puszce taki mostek, że zje całe oszczędności z okna.

 

gdybyś czytał od początku to byś wiedział że pisałem że rolety to bardziej komfort niż oszczędności i inwestycja z baaardzo długim zwrotem (albo wcale). Dla mnie rolety służą jako zaciemnienie i odgrodzenie się od hałasu bo pracuję na nocnych zmianach i po prostu tego potrzebuję. Nie wiem czy da się to jakoś przeliczyć na pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że niby z okna o U=0,81 (średnio, dla 25m2 moich okien) uzyskam U=0,69? Wątpię. Ale nawet, policzmy kalkulatorkiem http://www.uvalue.ms.pl/ jak taka zmiana U przełoży się na kWh...

 

Super. Zaoszczędzę... 360kWh rocznie co po 20 latach da 2850 zł grzejąc prądem. 1/4 tego, co wycenili mi rolety. Zwrócą się po 80 latach (a jak ktoś ma PC ze średnim COP dla CO 3.0 to już po 240 latach wyjdzie na zero) :(

 

Że w lecie chłodniej? To lepiej za 3K zł kupić klimę - nie tylko będę miał w salonie tyle chłodu, ile zechcę, ale jeszcze oszczędzę na ogrzewaniu tyle, że szybko i się ten wydatek zwróci.

 

A do tego natynkowe rolety wyglądają IMO paskudnie, a podtynkowe to przy opróżnionej puszce taki mostek, że zje całe oszczędności z okna.

 

To się nazywa szach ? a może mat :) dla rolet- prędzej okiennice:) Jeśli faktycznie była by poprawa - to komfortu - a tu ciężko wycenić zysk z dobrego mieszkania..

co z tego że nie opłaca się wymieniać okien Uw 1,7 .. gdzie wody odchodzą - przez zimną ramkę, a w silny mróz - tak jak by się głowę do zamrażarki wkładało. Tu chodzi o przysłowiowy kamyk w bucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...