Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam serdecznie Państwa,

 

Jestem na etapie przygotowań do ocieplenia podłogi na gruncie oraz docelowo do wykonania wodnego ogrzewania podłogowego w całości na parterze jak i na poddaszu w nowo wybudowanym domu.

 

Mam pytanie, o czym powinienem pamiętać, aby wszystko dobrze działało w codziennej eksploatacji?:)

 

Niestety nie mam na co dzień doświadczenia z ogrzewaniem podłogowym, więc dlatego pytam Państwa o wnioski i porady.

 

Dziękuję z góry za podpowiedzi:)

  • Odpowiedzi 52
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Na pewno musisz pamiętać że prędzej czy później będzie pracować z pompą ciepła ;-)

 

a potem trzeba pamiętać żeby dać rurki gęsto ja daje co 10cm, i rozdzielić obiegi góry i dolny, tak by osobno schodziły do kotłowni.

Dobrze też dać na osobnym trzecim rozdzielaczu łazienki po to żeby grzać je do innej-wyższej temperatury.

Podstawowa sprawa to dwa osobne rozdzielacze osobno dla parteru i osobno dla poddasza. Miejsce rozmieszczenia powinno być starannie dobrane. Ocieplenie podłogi to dla podłogówki przynajmniej 12 - 15 cm minimum no ale pewnym ograniczeniem są już osadzone drzwi i okna balkonowe. Ocieplenie podłogi układaj w dwóch lub trzech warstwach tak aby kolejno ukrywać w nich wszelkie inne instalacje idące po chudziaku.

Wykonane OZC budynku da ci dane na temat zagęszczenia rur w obwodach.

Jeśli powierzchnia domu jest powyżej 180m2 obwód poddasza i parteru powinny zostać rozdzielone tak aby każdy z nich miał osobną pompę dla zapewnienia odpowiednich przepływów w pętlach.

Obwody idące przy drzwiach balkonowych czyli strefy brzegowe należy odpowiednio zagęścić.

Nie trzeba układać podłogówki pod szafkami kuchennymi a jedynie ograniczyć się do jednej lini idącej przy ścianie a następne linie umieszczać na powierzchni nie zajętej przez szafki.

Przy zastosowaniu kotła kondensacyjnego w instalacji gdzie jest 100% podłogówki nie trzeba stosować mieszaczy ograniczających temperaturę zasilania.

Sam będziesz robił to ogrzewanie czy zlecisz?

Bo jak zlecisz - dobrze przemyśl - komu.

Jak sam - dobrze przemyśl - jak!

Na początek ostro poczytaj forum i uruchom ROZUM.

WSZYSTKIE powyższe rady mają tu kontrrady.

o OZC - że konieczne/ że zbędne

o rozstawie - że co 10cm/ że wychodzi z OZC

o układaniu pod meblami - że trzeba / że nie należy

itd... itp...

szczególnie cenna rada jest o rozdzielaczu oddzielnym na piętrze... w jakiejś parterówce...

 

Dodam jeszcze swoją "cenną radę".

"Mam pytanie, o czym powinienem pamiętać, aby wszystko dobrze działało w codziennej eksploatacji?"

Trzeba pamiętać, aby zbudowana instalację napełnić wodą...

Inaczej może nie działać!

 

Adam M.

Edytowane przez adam_mk

Najważniejsza jest izolacja pod podłogówką . na gruncie minimum 12,5 cm zalecane 15-20 cm ( folia albo styropian grafitowy)

oraz unikanie mostków cieplnych .Balkony ,tarasy ,pokoje nad garażem itp

Unieść rury do połowy wylewki, oddylować czymś ciepłym, z Pertu, 1 warstwa od stropu i pod nim z ciepłego pustaka, Nie przekraczać zbyt dużych odcinków rur

:) Ja puki co tyle sie dowiedziałem :) ale do tego etapu jeszcze mi daleko. Ciężko być nagle wszechstronnie uzdolnionym ;)

  • 3 weeks później...
:) Dziękuję wszystkim za cenne uwagi. A czy na ogrzewanie podłogowe będzie można zastosować normalną wylewkę cementową? czy lepiej anhydrytową?

 

Można cementową, jest tania, ale bajecznie równa jest anhydrytowa. Dużo łatwiej na wylewce anhydrytowej układać w przyszłości parkiet, panele czy ceramikę.

Dla wykładziny dywanowej jest bez znaczenia.:)

 

Pozdrawiam

Cezary

 

PS W wylewce anhydrytowej można ograniczyć ilość dylatacji tylko do tych między pomieszczeniami. Oczywiście dotyczy to niewielkich domów.

Np: w salonie (46m2) mam trzy pola grzewcze i płytę wylewki bez dylatacji tych pół.

Edytowane przez cezary.pl
ps

Wykonane OZC budynku da ci dane na temat zagęszczenia rur w obwodach.

Jeśli powierzchnia domu jest powyżej 180m2 obwód poddasza i parteru powinny zostać rozdzielone tak aby każdy z nich miał osobną pompę dla zapewnienia odpowiednich przepływów w pętlach.

Obwody idące przy drzwiach balkonowych czyli strefy brzegowe należy odpowiednio zagęścić.

Nie trzeba układać podłogówki pod szafkami kuchennymi a jedynie ograniczyć się do jednej lini idącej przy ścianie a następne linie umieszczać na powierzchni nie zajętej przez szafki.

Przy zastosowaniu kotła kondensacyjnego w instalacji gdzie jest 100% podłogówki nie trzeba stosować mieszaczy ograniczających temperaturę zasilania.

 

OZC nie podaje rozstawu rur, a przynjamniej ja nie słyszałem o takich wynikach obliczen, to co jest pomocne do obliczen rozstawu rur to obciązenie cieplne poszczegolnych pomieszczen i to jest w wynikach ozc.

Nie musi byc oddzielna pompa dla parteru i poddasza, wystarczy jedna mocniejsza nawet gdy powierzchnia przekracza 180 m2. To czy jest potrzebne dwie czy jedna wynika z projektu ogrzewania podłogowego.

Co daje zagęszczenie stref brzegowych przy rozstawie 10 cm i ile ono wtedy wynosi?

Co do szafek kuchennych to lepiej tam ułozyc rury, nie ułozenie nic nie da a wrecz przeciwnie.

Można cementową, jest tania, ale bajecznie równa jest anhydrytowa. Dużo łatwiej na wylewce anhydrytowej układać w przyszłości parkiet, panele czy ceramikę.

Dla wykładziny dywanowej jest bez znaczenia.:)

 

Pozdrawiam

Cezary

 

PS W wylewce anhydrytowej można ograniczyć ilość dylatacji tylko do tych między pomieszczeniami. Oczywiście dotyczy to niewielkich domów.

Np: w salonie (46m2) mam trzy pola grzewcze i płytę wylewki bez dylatacji tych pół.

 

A widziałeś kolego porządnie wykonana wylewkę z miksokreta? Chyba nie, więc nie pisz bzdur, że tylko anhydryt pod płytki.

IMO podstawowa wada anhydrytu, to mała gęstość i przy podobnym cieple właściwym ze 2x mniejsza pojemność cieplna wylewki. Przy ogrzewaniu gazem to nie robi różnicy - może nawet być zaletą. Ale przy grzaniu prądem w jakikolwiek sposób to wymaga większego zużycia w droższej strefie.

 

Czy w anhydrycie da się zrobić spadek wylewki (np. w łazience czy pomieszczeniu technicznym do odpływu)? Jak czytam i oglądam filmy to nie ma szans. Przy miksokrecie bez problemu.

. Ale przy grzaniu prądem w jakikolwiek sposób to wymaga większego zużycia w droższej strefie.

 

 

Nieprawda, przy grzaniu prądem z buforem z grzałkami, rodzaj wylewki nie jest istotny, gdyz nie ma potrzeby akumulacji, a ładowanie bufora jest w 100% w II taryfie.

A widziałeś kolego porządnie wykonana wylewkę z miksokreta? Chyba nie, więc nie pisz bzdur, że tylko anhydryt pod płytki.

Jak czytam mój post, który zacytowałeś, to słowo "tylko" użyłem tylko w kontekście koniecznych dylatacji w wylewkach anhydrytowych.

Przeżyłem już nie jedną budowę, głównie obiektów przemysłowych, tak że nie jedną wysypkę z miksokreta widziałem. A Ciebie najwyraźniej żal w czterech literach ściska że masz kruche, nie tak równe wysypki z miksokreta jakbyś chciał, zamiast fantastycznych wylewek anhydrytowych. Uważam że nie elegancko z Twojej strony jest zarzucanie mi pisanie bzdur.

 

Pozostaję w ukłonie

Cezary

Nieprawda, przy grzaniu prądem z buforem z grzałkami, rodzaj wylewki nie jest istotny, gdyz nie ma potrzeby akumulacji, a ładowanie bufora jest w 100% w II taryfie.

 

A jakieś wyliczenia dla poparcia takiej tezy?

 

7cm wylewki na 100m2 to 7m3 betonu albo anhydrytu. Czyli jakieś 15 000 kg *840 J/(kg*K) co potrafi zgromadzić 3,5kWh/K. Anhydryt z połowę tego.

Bufor 500l to 6x mniej. Da się zastąpić buforem. Owszem. Tyle, że bufor to koszt zakupu i zabiera miejsce. Bufor też wymaga konserwacji a z czasem wymiany. Wymaga też zasilania pompą prądem w drogiej strefie, żeby mógł oddać ciepło podłodze.

Faktycznie nie przyszła mi taka opcja do głowy - już szybciej wydałbym pieniądze na grubszą wylewkę, niż na bufor.

 

 

W przypadku PC jeszcze obniża COP i wymaga dodatkowej pompy obiegowej.

Edytowane przez Kaizen
Jak czytam mój post, który zacytowałeś, to słowo "tylko" użyłem tylko w kontekście koniecznych dylatacji w wylewkach anhydrytowych.

Przeżyłem już nie jedną budowę, głównie obiektów przemysłowych, tak że nie jedną wysypkę z miksokreta widziałem. A Ciebie najwyraźniej żal w czterech literach ściska że masz kruche, nie tak równe wysypki z miksokreta jakbyś chciał, zamiast fantastycznych wylewek anhydrytowych. Uważam że nie elegancko z Twojej strony jest zarzucanie mi pisanie bzdur.

 

Pozostaję w ukłonie

Cezary

 

Powtórzę - piszesz bzdury! I niczego mi żal nie ściska.

U mnie PC PW, rurki co 10 cm, wylewka anhydrytowa średniej grubosci 6 cm.

 

Anhydryt super sprawa wg Mnie, dużo lepsza (też droższa) od Miksokreta.

 

Napisz proszę w czym lepsza? Konkrety.

A jakieś wyliczenia dla poparcia takiej tezy?

 

7cm wylewki na 100m2 to 7m3 betonu albo anhydrytu. Czyli jakieś 15 000 kg *840 J/(kg*K) co potrafi zgromadzić 3,5kWh/K. Anhydryt z połowę tego.

Bufor 500l to 6x mniej. Da się zastąpić buforem. Owszem. Tyle, że bufor to koszt zakupu i zabiera miejsce. Bufor też wymaga konserwacji a z czasem wymiany. Wymaga też zasilania pompą prądem w drogiej strefie, żeby mógł oddać ciepło podłodze.

Faktycznie nie przyszła mi taka opcja do głowy - już szybciej wydałbym pieniądze na grubszą wylewkę, niż na bufor.

 

 

W przypadku PC jeszcze obniża COP i wymaga dodatkowej pompy obiegowej.

 

Nie chodzi mi o bufor do pompy, odniosłem sie jedynie do stwierdzenia ze są sposoby ogrzewania prądem w którym nie ma potrzeby akumulacji posadzką. Tym rodzajem ogrzewania elektrycznego jest grzanie buforem z grzałkami bez zadnej PC. Akumulujemy energie w II taryfie, ktora jest oddawana cała dobę. Po co obliczenia? to tak działa u wielu bo tak było zaprojektowane. Bufor nie wymaga wymiany bo nie ma takiej potrzeby, tam naprawdę nie ma sie co zepsuc.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...