Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam

 

Niedługo rozpoczynam budowę domu. Na razie mam koncepcję lada chwila będzie robiony projekt indywidualny.

Bardzo proszę o krytykę tego co planuje wykonać.

 

dom parterowy z poddaszem nieużytkowym przeznaczonym na instalacje i graciarnie ~135 m2 po podłogach (145 bez ścian działowych)

 

podstawowe założenia:

 

  • budżet 330-350k
  • dobrze ocieplony (U przegród max 0,15) i szczelny, z dużą pojemnością cieplną
  • 4 (małe) sypialnie, duża (relatywnie) spiżarnia, największy salon jaki się da uzyskać, salon z otwartą jadalnią i kuchnią, minimalna powierzchnia korytarza, łazienka minimum 10m2, duże (relatywnie) pomieszczenie gospodarcze, wiatrołap
  • dom ma być grzany piecem na drewno
  • korzystne usytuowanie na działce względem stron świata oraz rozłożenie przeszkleń
  • dom najprostsza bryła, dach dwuspadowy 30st najprostszy kształt; 0 balkonów, podcieni, wykuszy, okien dachowych, murków, słupków, dupereli itp.

 

 

technologia wykonania:

 

  • pod fundamentem kanalizacja, kanał z powietrzem do pieca
  • fundament płyta ocieplona xps
  • brak instalacji pod podłogą, panele bezpośrednio na płycie lub wylewka i panele
  • ściany silikaty z zewnątrz ocieplone styropianem + tynk
  • tynki wewnętrzne gliniane lub cementowo wapienne
  • w ścianach przewody elektryczne i sygnałowe oraz hudraulika
  • okna 3 szybowe zamontowane w izolacji + rolety zewnętrzne aby chronić się przed słońcem
  • sufit podwieszany do dolnego pasa wiązarów
  • wiązary prefabrykowane bez okapu
  • na strychu podłoga z najtańszych płyt lub desek
  • ocieplenie dachu nakrokwiowo płytami z PIR/PUR lub wełną + blacha lub płytami warstwowymi; bez mostków termicznych, ciągłość izolacji z izolacją ścian
  • ogrzewanie piec akumulacyjny
  • wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła (centrala na strychu, kanały poprowadzone 'po podłodze' na strychu)
  • cwu pompa ciepła powietrze woda postawiona na strychu + mały wymiennik z pieca; 2 zasobniki 150l na strychu (żeby zabezpieczyć się na wypadek awarii i ułatwić instalacje i serwis - zmniejszyć gabaryty i ciężar wielkiego pojedyńczego zasobnika)
  • na dachu instalacja fotowoltaiczna (~3-4kW)
  • elektryka i inne kable rozprowadzona w korytkach na strychu
  • chce zrobić kanał zintegrowany z kominem do poprowadzenia instalacji solarnej i przewodów do anteny satelitarnej
  • wyłaz na dach na zewnątrz nie poprzez połać dachu
  • na działce będzie oczyszczalnia
  • garażu nie będzie w bryle budynku

 

 

 

Będę wdzięczny za wszelkie komentarze.

 

------------------

Edit: zrezygnowałem z GWC i solarów, dołożyłem instalację fotowoltaiczną

Edytowane przez MhUser
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 43
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Chyba byla conajmnjej roczna lektura forum☺

Ten dach na termano przy nieuzytkiwym poddaszu, to tak na bogato.

Cwu na poddaszu i reku. Przemysl. Ja bym nie docieplal dachu a z tymi gratami zszedl w przestrzeń użytkową.

Pompa do cwu. Twoj wybor. Przez 7 miesiecy i tak sluży mi jako bojler.

GWC, raz, w ogóle przemysl a dwa, nie pod fundamenty. Wszystko zalezy też od reku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dam instalacje na strychu żeby:

1. wykorzystać tam miejsce - będzie tam duża kubatura której na pewno nie wykorzystam samym magazynem gratów

2. pompa ciepła powinna działać sprawnie ponieważ będzie tam zawsze ciepło a kubatura wystarczy żeby pobierała powietrze z tego pomieszczenia gdzie stoi

3. jeśli umieszczę rekuperator centralnie na strychu to skróci się długość kanałów wentylacyjnych - będzie taniej i ciszej ('mniejsze' wentylatory + koszty budowy)

 

dachu mam ~180m2 widze w sieci zintegrowane płyty warstwowe dachowe (U < 0,15) za ~100zł/m2 do tego (niski) koszt robocizny - powinno wyjść 45k za wiązary + ocieplenie i pokrycie dachu

 

docieplenie dachu nakrokwiowo da mi prostszy system w którym trudniej coś zepsuć i łatwiej mi będzie przypilnować wykonawców więc szanse na dobrą szczelność i ciągłość izolacji oraz nie będę musiał izolować instalacji na strychu oraz wszystkich przepustów do lamp, gniazdek, wyłazu dachowego i nie wiem czego jeszcze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

dom będzie z wentylacja mechaniczną więc musi być szczelny

 

zastanawiam się jak to najłatwiej rozwiązać bez uszczelniania 10000 detali, połączeń, gniazdek itp. taśmą

 

pomyślałem, że można obić dom (na więźbę dachową oraz ściany murowane, ze wszystkich stron) z zewnątrz płytą OSB, połączenia płyt uszczelnić taśmą

potem na płytę styropian i tynk a na dach ocieplenie i pokrycie

będzie jednolita szczelna warstwa, a od środka będzie można robić dowolne poprawki, przeróbki, odwierty w ścianach, sufitach itp. bez konieczności każdorazowego martwienia się o szczelność powietrzną

wydaje mi się że takie rozwiązanie da lepszą szczelność niż standardowe oraz łatwiej będzie 'przypilnować' wykonawcę w trakcie budowy

 

koszt płyty OSB 5-6 k + taśma + robocizna

 

czy to jest realne, dobre rozwiązanie?

jeśli tak to czy tanie w porównaniu do standardowego uszczelniania wszystkiego folią od środka (uwzględniając robociznę)?

 

może ktoś zna inny dobry sposób uszczelnienia domu bez oklejania wszystkiego taśmą przez 2 tygodnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pomyślałem, że można obić dom (na więźbę dachową oraz ściany murowane, ze wszystkich stron) z zewnątrz płytą OSB, połączenia płyt uszczelnić taśmą potem na płytę styropian i tynk a na dach ocieplenie i pokrycie

Przekombinowane, nie widzę sensu. Co/ile zyskasz na 100% szczelności? Czy to wartość sama w sobie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekombinowane, nie widzę sensu. Co/ile zyskasz na 100% szczelności? Czy to wartość sama w sobie?

 

według http://eko.org.pl/energia/heatmaster/heatmaster.php różnica między standardową 'nieszczelnością' budynku a szczelnościa w standardzie pasywnym to ponad 2 x większe zapotrzebowanie na energię do ogrzewania

w moim przypadku to ~1400zł rocznie

 

myślę że inwestycja w szczelność zwróci się szybko

 

komfort użytkowania trudno wycenić

Edytowane przez MhUser
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kombinacje alpejskie, założenia co najmniej dziwne.Płyta OSB na ściany bez sensu. Ocieplenie połaci, tez sesnu nie ma ale kto bogatemu zabroni. Cena za wiązary i ocieplenie 45 tyś wydaje mi się mocno zaniżona.

 

Interesuje mnie rozwiązanie bez mostków termicznych, szczelne powietrznie oraz możliwe do wykonania bez błędów oraz możliwe do realnego skontrolowania w trakcie budowy. Dlatego sposób polegający na uszczelnianiu 10000 elementów folią i taśmą wydaje mi się wątpliwy.

 

Nie upieram się przy żadnej technologii. Szukam rozwiązania - dlatego pytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

według http://eko.org.pl/energia/heatmaster/heatmaster.php różnica między standardową 'nieszczelnością' budynku a szczelnościa w standardzie pasywnym to ponad 2 x większe zapotrzebowanie na energię do ogrzewania

w moim przypadku to ~1400zł rocznie

 

Wklepałem tam swój dom i różnica w szczelności standardowej i pasywnej wyszła 80 zł rocznie. Coś nie gra.

Swoją drogą inne wyniki z tego kalkulatora nie mają pokrycia w rzeczywistości. Przez samą podłogę z tradycyjnym fundamentem i 15 cm izolacji ma mi rzekomo uciekać 1400 zł rocznie, a realnie płacę 900-1000 zł za całe CO. Podłoga to może 300 zł z tego, czyli mamy wartość wielokrotnie przeszacowaną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wklepałem tam swój dom i różnica w szczelności standardowej i pasywnej wyszła 80 zł rocznie. Coś nie gra.

Swoją drogą inne wyniki z tego kalkulatora nie mają pokrycia w rzeczywistości. Przez samą podłogę z tradycyjnym fundamentem i 15 cm izolacji ma mi rzekomo uciekać 1400 zł rocznie, a realnie płacę 900-1000 zł za całe CO. Podłoga to może 300 zł z tego, czyli mamy wartość wielokrotnie przeszacowaną.

 

ja wprowadziłem swoje dane bardzo pecyzyjnie i to co pokazuje kalkulator wygląda wiarygodnie

 

np. zmiana fundamentu z płyty na ławy zmienia zapotrzebowanie z 2300 na 2800 kWh/mc (-20 stopni w styczniu)

koszty ogrzewania za ten miesiąc wylicza na 350 zł

 

wyniki z tego kalkulatora pokrywają sie z innymi z sieci

podają też wzory wszystkie i zasady obliczeń

 

jakie źródło ciepła ustawiłeś?

 

BTW

ogrzewanie-rok.jpg

Edytowane przez MhUser
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, niby pytasz ale na każdą sugestie masz swoje gotowe "racje". Nie wiem czy jakakolwiek rada będzie dla Ciebie nie do obalenia ;) Co do założonego budżetu to raczej mało ;)

 

zgodnie z sugestia przemyślałem zasadność robienia GWC i zrezygnowałem

sugeruj :)

nie mam gotowych racji

sugerujesz że powinienem zapytać: "hej chce zbudować dom, nie wiem jaki i jak ma działać, podajcie szczegóły"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planujesz nieduży dom, o prostej bryle, szczelny i dobrze ocieplony. Zapotrzebowanie na ciepło będzie prawdopodobnie znikome.

Piec ma to do siebie, że dostarcza dużo energii w krótkim czasie. Żeby ją zgromadzić i wykorzystać, będziesz potrzebował duuużego bufora, co komplikuje niepotrzebnie ogrzewanie i parę innych rzeczy. Ja bym zrezygnował z pieca na rzecz jakiegoś źródła ciepła, którym da się sensownie sterować - wszystko jedno, czy to będzie prąd, czy gaz, czy pompa ciepła, wszystko się sprawdzi. Potencjalnie możesz też zaoszczędzić na kominie - to nie tylko koszty przy budowie, ale potem problemy z podmakaniem, obróbkami, czyszczenie i przeglądy komina.

Zaoszczędzone pieniądze przeznacz na klimatyzator, taki dom będzie trudniej schłodzić niż ogrzać.

 

Fotowoltaikę bym zostawił jako opcję, po pierwszym sezonie czy dwóch będziesz wiedział, ile płacisz za prąd i czy dokładanie takich urządzeń ma jakikolwiek ekonomiczny sens. Podobnie GWC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

budżet 330-350k i PV, ocieplenie nakrokwiowe, okna w izolacji i grubo XPS pod płytą(skoro na płycie ma już nie być). No nie wiem :rolleyes:

I skoro dom ma być ciepły i szczelny, to po co ten kocioł na drewno?

 

'PV' jeśli chodzi o instalacje fotowoltaiczną to szukam taniego źródła energii do wytworzenia cwu poza sezonem grzewczym; instalacja ~3,5kW kosztuje ~16k zł

okna proste, razem z roletami i montażem max 20k zł

xps i inne materiały do ociepleń sa tanie w stosunku do kosztu całej inwestycji a planowy U<=0,15 przegród to raczej standard niż ekstrawagancja

na drewno będzie piec a nie kocioł. piec niewielki dopasowany do zapotrzebowania. ogrzewanie drewnem jest tanie, ekologiczne i przyjemne + opcja gotowania + grzanie cwu + uniezależnienie od zaniku zasilania prądem

 

na mojej działce gazu nie ma i nie będzie, kanalizacji raczej również przez długi czas jeszcze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planujesz nieduży dom, o prostej bryle, szczelny i dobrze ocieplony. Zapotrzebowanie na ciepło będzie prawdopodobnie znikome.

Piec ma to do siebie, że dostarcza dużo energii w krótkim czasie. Żeby ją zgromadzić i wykorzystać, będziesz potrzebował duuużego bufora, co komplikuje niepotrzebnie ogrzewanie i parę innych rzeczy. Ja bym zrezygnował z pieca na rzecz jakiegoś źródła ciepła, którym da się sensownie sterować - wszystko jedno, czy to będzie prąd, czy gaz, czy pompa ciepła, wszystko się sprawdzi. Potencjalnie możesz też zaoszczędzić na kominie - to nie tylko koszty przy budowie, ale potem problemy z podmakaniem, obróbkami, czyszczenie i przeglądy komina.

Zaoszczędzone pieniądze przeznacz na klimatyzator, taki dom będzie trudniej schłodzić niż ogrzać.

 

Fotowoltaikę bym zostawił jako opcję, po pierwszym sezonie czy dwóch będziesz wiedział, ile płacisz za prąd i czy dokładanie takich urządzeń ma jakikolwiek ekonomiczny sens. Podobnie GWC.

 

dzięki za odpowiedź

bardzo dobry pomysł żeby poczekać z fotowoltaiką sezon i ewentualnie dopasować instalację do rzeczywistego zużycia prądu

piec chce mieć też dla tego że mi sie podoba :)

piec będzie akumulacyjny więc 'z buforem' i nie będzie się energia marnować; 1 palenie dziennie

o schładzaniu myślę; poczekam też chyba 1 sezon i ewentualnie coś zamontuje

Edytowane przez MhUser
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zgodnie z sugestia przemyślałem zasadność robienia GWC i zrezygnowałem

sugeruj :)

nie mam gotowych racji

sugerujesz że powinienem zapytać: "hej chce zbudować dom, nie wiem jaki i jak ma działać, podajcie szczegóły"

 

Mocno zweryfikuj założenia co do budżetu... Powiem Ci tak ja planuje 106m2 kanadyjke i 350k to mało ;( też tak zakładałem i NIE DA RADY. No chyba że sam będziesz budowa. Oczywiście zakładam że cene podałeś do zamieszkania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocno zweryfikuj założenia co do budżetu... Powiem Ci tak ja planuje 106m2 kanadyjke i 350k to mało ;( też tak zakładałem i NIE DA RADY. No chyba że sam będziesz budowa. Oczywiście zakładam że cene podałeś do zamieszkania?

 

do zamieszkania ale tylko podstawowe meble, żadnych zbędnych elementów wykończenia wnętrz oraz z zewnątrz

dom jest projektowany tak żeby był tani nie na zasadzie robie to co ma sąsiad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...