fukujin 27.10.2017 12:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Października 2017 (edytowane) Chciałbym zebrać od Was najbardziej pomocne rady w tym jak coś uszczknąć z kosztów budowy. Na początek przychodzą mi do głowy takie spostrzeżenia:- wysokość okien maksymalnie 2400mm (wyższe znacznie droższe)- rozmiar drzwi garażowych 2500 x 2125 (najbardziej standardowe dostępne w marketach)- wysokość otworów na drzwi wewnętrzne 2080mm (na gotowo, nie trzeba nic ciąć)- wymiary kuchni dopasowane pod standardowe korpusy szafek- lekka ściana szczytowa z osb (zamiast murowanej)Macie inne pomysły? Edytowane 27 Października 2017 przez fukujin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dudek6311 27.10.2017 13:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Października 2017 Nie wiem, jaki dom chcesz budować - parterowy, czy z poddaszem użytkowym, bryła prosta czy skomplikowana itd. Moim zdaniem, jak chcesz tanio, dom na planie prostokąta, dach dwuspadowy, bez udziwnień (lukarny). Garaż chyba wyjdzie taniej doklejony do bryły (zobacz na przykład projekt Z7 z garażem z pracowni z500). Dla niektórych szerokość bramy garażowej 2500 to za mało. Oszczędzając na etapie projektu - musisz pamiętać o pomieszczeniach gospodarczych, bez nich przepadniesz. Raczej musisz mieć dwie łazienki. Nie przesadzaj z metrażem, ale nie rób pokoi mniejszych niż 12 m2. Tak na prawdę popłynąć możesz na wykończeniówce Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 27.10.2017 15:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Października 2017 (edytowane) biorąc wymiary kuchni, uwzględnij grubość tynku na ścianach.Jak pisał przedmówca - garaż doklejony do bryły nie musi mieć tak solidnej konstrukcji, jak gdyby był fragmentem domu. ba! Może być w lekkim szkielecie obitym OSB i tylko na zewnątrz wykończonym jak dom.Garaż, jako osobna konstrukcja, nie wyklucza bezpośredniego przejścia dom-garaż Edytowane 27 Października 2017 przez Elfir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adam626 30.10.2017 20:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2017 akurat wielkość drzwi garażowych jak i wysokosć okien to parametry które wpływają na komfort życia w budynku. aby oszczednie wybudowac trzeba wybrac rozsądny projekt bez tarasów balkonów i innych rozwiązań generujacych koszty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bertha 30.10.2017 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2017 Wrota garażowe 2500 dobre były w czasach Fiata 126P, przy obecnych furkach to nieco skromnie. Garaz z płyt OSB ucieszy Twojego ubezpieczyciela :lol2: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojak65 02.11.2017 08:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2017 Okna i drzwi dobrze sobie dopasuj do wysokości jaką planujesz uzyskać między gotową podłogą a sufitem - 2400 to już całkiem ładne i spore okna Tak jak napisali przedmówcy - wiele nie podałeś informacji odnośnie samego projektu więc oszczędności jeśli już musisz to szukaj przy samym jego wyborze Oszczędność na szafkach w kuchni powiadasz - raczej nikła - o ile wysokość blatu od podłogi będzie w standardowym rozmiarze (83-91) i tak by mógł wyliczać bez końca. Najlepiej to poczytaj od początku tematy z serii "dom za 200", "dom za 300" "bocianki 2016, 2017" itp tam dużo podpowiedzi znajdziesz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 02.11.2017 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2017 Chciałbym zebrać od Was najbardziej pomocne rady w tym jak coś uszczknąć z kosztów budowy. - lekka ściana szczytowa z osb (zamiast murowanej) Macie inne pomysły? To mnie zastanowiło skąd pomysł ze to da oszczędności? Jak taką ścianę zrobisz żeby jej wiatr nie położył? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcin_5 02.11.2017 14:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2017 To mnie zastanowiło skąd pomysł ze to da oszczędności? Jak taką ścianę zrobisz żeby jej wiatr nie położył? Może chodzi o końcówkę ściany szczytowej, która stanowi bok stryszku. U mnie tak jest zrobione, żeby zminmalizować mostek termiczny na tych ścianach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lucius 02.11.2017 22:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2017 (edytowane) Warto pamiętać nie tylko o koszcie budowy ale i utrzymania, nieraz jedno idzie z drugim. Nie komplikować dachu - maksymalnie prosta geometria, jeżeli warunki zabudowy/planu pozwalają to płaski (kryty epdm). Niższe koszty ogrzewania i komplikacje konstrukcyjne wyjdą przy prostej czworościennej bryle. Nie robić też "lekkich" ścian szczytowych tylko normalnie powiązane cztery ściany z wieńcami. Jeżeli teren ma normalny dojazd a nie drogę polną to warto pomyśleć o zastosowaniu prefabrykatów w stropach (np. Vector, SMART) układanych HDSem na gotowych kształtkach ceramicznych strobetu czy keramzytobetonowych. Prefabrykat może uprościć np. podcień wejściowy bo np. normalne płyty kanałowe jak i SMART można przewiesić (1,8 m wystarczy nad wejściem). Nie trzeba będzie robić szalunku itd. Materiał ścian wpłynie na parę czynników, lekkie bloczki (różny gazobeton, keramzytobeton np. systemu Leca BLOK 24) są prostsze w układaniu, przy silikatach więcej roboty ręcznej a przy tolerancji T2 można murować na cienką spoinę. Tak więc dużo zależy od ekipy, jak to lokalnie się kształtuje i co potrafią - trzeba się popytać, lepiej przed niż po. Ceny są zmienne, zmieniają się mody na rynku a przez to podaż poszczególnych materiałów i ich cena. Dzisiaj silikaty to normalny, popularny i dostępny materiał. Sporo zależy też od lokalnych cen. Jeżeli gdzieś blisko jest betoniarnia to można się czasem dogadać na tani czy darmowy transport oraz dobrą cenę na beton a wtedy np. ściany fundamentowe oraz przyziemia zrobić z pustaków szalunkowych zalewanych betonem. Tynki warto nakładać maszynowo. Ogrzewanie warto zrobić podłogowe. To się zwraca. Jeżeli źródłem będzie piec gazowy to kondensacyjny sprawdzi się w podłogówce. Wiele marek to obecnie Bosch który skupił pod sobą wielu producentów (np. Buderusa). Nie kupować Termeta i inne wynalazki bo będzie i drożej i awaryjniej. Izolacja w podłodze - zależy co się później ustawi w domu - jeżeli masz ciężkie półki z książkami (to całe tony wbrew pozorom i potrafią ważyć więcej niż samochód) to jakąś twardą izolację np. zamkniętokomórkowe płyty PIR (Thermano). Jeżeli nie czytamy, nie kładziemy kamiennych półek itd to styropian przynajmniej EPS70. A izolacja elewacji - ok taniej ale nie kupować styropianu z którego nie da się zrobić równej elewacji bez szczelin. Warto zapłacić za jakiś przynajmniej przyzwoity, 20 cm grubości jest wygodne i sprawne w montażu a spełnia obecne normy, dać jasne kolory żeby się nie wichrował od słońca bo koszty wyjdą w ogrzewaniu z powodu mostków. W pokojach gdzie wypadną dwa okna czy okno i drzwi na ogród - można zrobić jedno szklenie stałe w ramie - będzie tańsze i mniej problemowe. Całkiem sporo środków pochłaniają murowane kominy. Jeżeli się da - komin spalinowy do pieca gazowego (o ile taki będzie) dwupłaszczowy z nierdzewki poprowadzić obok budynku - podpinany do wieńców i ściany, przewidzieć to trzeba w projekcie (dach). Kłopotliwe są również balkony i tarasy, unikać. Taras lekki np. z desek na ramie osadzonej na szpilkach w podsypce przy wyjściu na ogród. Nie wiem jak projektant zrobi wentylację, zgodnie z normami praktycznie nie da się dzisiaj wyjść z obliczeń bez wentylacji mechanicznej ale papier przyjmie wszystko. Jeżeli wentylacja mechaniczna - czerpnię i wyrzutnię umieścić w ścianie a nie przez dach. Ogólnie - jak najmniej dziurawić i komplikować dach, nie ma dzisiaj dobrych wykonawców, z obróbką blacharską tragedia itd i mogą wyjść później poprawki jeżeli nie weźmie się odpowiednich. Nie zapomnieć o wentylowaniu pionów kanalizacyjnych rzecz jasna Nie wchodzić w dachówki ceramiczne tylko brać cementowe z dobrą powłoką, technologie tak poszły naprzód że funkcjonalnie to się nie różni a cena owszem. Tynk może być mineralny byle jakiś normalny a nie wynalazek, pomalowany farbą silikatową powinien się ochronić przed porastaniem a będzie to tańsze niż każdy dyspersyjny. No, roboty ręcznej nieco więcej. Prostokąt dom z dwuspadowym lub płaskim dachem. Bez balkonów, murowanych/żelbetowych tarasów. Edytowane 2 Listopada 2017 przez Lucius Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.