Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Garaż z domem II - Warszawa Białołęka


Recommended Posts

Tez zakładałem zaślepki na puszki.

 

Jesli chodzi o wprowadzanie kabli to wprowadzalem zawsze od tyłu. Najwygodniej obsadzic puszke a i potem przy obsadzaniu gniazdka wygodnie.

 

Puszki 80mm w scianach dzialowych to sredni pomysl. Nie wiem z czego planujesz dzialowki ale w silce to najslabszy punkt jesli chodzi o akustyke.

 

Żeby wprowadzić przewód od tyłu to trzeba trochę*więcej się*nagimnastykować z bruzdowaniem. Wydaje mi się że relacja zysk do wysiłków nie jest warta zachodu. Kostki wago i przewody będę*zwijał w kółeczko i umieszczał na dnie puszki więc przewody z tyłu by tylko przeszkadzały. Tak mi się*zdaje.

 

Działówki z gazobetonu więc nawet 60mm puszka nie zmieni chyba zbyt wiele. W puszce 80mm zawsze łatwiej ogarnąć wago.

Dodatkowo murarze oszczędzali na kleju i mam dużo prześwitów pomiędzy bloczkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 387
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Nic nie pisałem o elewacji. Chodziło mi o zakłady papy wychodzące spod ścian do wnętrza domu.

U mnie papa jest pod okładziną, folią, styropianem i jeszcze jedną folią. Łącznie 28cm od wnętrza domu.

 

Odnośnie podlinkowanego wątku. Z tego co zrozumiałem to miałeś problem bo chciałeś z pierwszej puszki podłączyć zasilanie do wszystkich pozostałych w rzędzie. Ja będę robił iteracyjnie, wchodzę do pierwszej puszki zasilaniem, robie rozgałęzienie trzema kostkami wago potrójnymi (są naprawdę malutkie, super się*łączy). Czyli z wago wychodzę jednym przewodem na odbiór a drugim wchodzę do kolejnej puszki i traktuje to jako nowe zasilanie. Wracam do punktu 1. Można tak łączyć puszki w nieskończoność, Nie trzeba większych kostek.

Trzy złączki potrójne w każdej puszce to więcej, niż jedna na pięć (a nawet sześć z dźwigienkami) w jednej puszce.

Do tego zbędnie mnożysz łączenia - u mnie wejście łączy się z wyjściem na następny zestaw w jednej kostce. Minimalizuje to ilość łączeń między rozdzielnicą a najdalszym gniazdkiem. A każde łączenie może zaśniedzieć albo rozłączyć się.

 

Czterożyłowy przewód i wyłaczniki schodowe dałem na obu klatkach i korytarzach.

 

Ja dałem tylko w salonie - i mogę zapalić 1/4, 3/4 albo 4/4 żarówek w trzech żyrandolach (łącznie max 12). W sypialniach rozwiązałem problem dając żyrandole ze sterownikiem, gdzie pierwsze włączenie to max jasność, wyłączenie i włączenie to średnia, kolejne wyłączenie i włączenie minimalna. Można też bawić się w ściemniacze. Ale teraz wszędzie dałbym 4x1,5 i zastanawiałbym się, czy gdzieś to jeszcze nie za mało. Inna opcja to zasilanie punktów na stałe (instalacja jak dla gniazdek) i przekaźniki przy/w żyrandolach i "inteligentny" dom.

 

 

Rozwiń myśl o zasilaniu kamerki. Masz na myśli to żeby zaoszczędzić ciągnięcie drugiego przewodu do kamery gdy obok przebiega przewód oświetlenia np w podbitce ?

 

Mam kamerkę na E27 - ale sufit to dobre miejsce też dla zwykłych. Bez sensu wyłączać je razem ze światłem. Można też sobie osobno włączać jakieś ciekawe oświetlenie zamiast lampki w pokoju dzieci. Nie mam wewnątrz domu podbitki.

 

 

Mój tynkarz w umowie ma punkt zabezpieczenie puszek elektrycznych. Więc chyba to będzie na jego głowie. Standardowo tynkarze nie zabezpieczają ?

 

Zabrudzenie to nie problem (przynajmniej przy tynku C-W - nie trzyma się puszek). Kłopot to wygięcie puszki w owal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robię identycznie :)

 

Polecam lekturę:

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/21507-bezpuszkowa-instalacja-gniazdek-wtyczkowych-krok-po-kroku

 

Podobnych opinii na temat używania zacisków osprzętu do łączenia przewodów (że to poważny błąd) w necie nie brakuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem na złomie za 5 zł krzesło biurowe i przerobiłem na rozwijak do kabla. Super sprawa. Stoi na środku pokoju cały czas i podaje przewód.

 

20191006_163401.jpg

 

Zastanawiam się*czy dobrze zrobiłem. Przewód łączący gniazdka w salonie. Normalnie według norm powinno się prowadzić na wysokości 30cm. Nie chciało mi się robić bruzd i wymyśliłem sobie że położe go 4cm pod poziomem wylewki bez robienia bruzdy. Jak myślicie czy to dobry pomysł? Jakie moga być konsekwencje ? Czy listwy przy podłogowe mocuje się*na kołki ? Zastanawiam się w jakich sytuacjach mógłby się uszkodzić.

 

Podobnie w kuchnii. Mam gniazdka na wysokości 110cm, 20cm na blatem który ma 90cm. Teoretycznie prowadząc przewód do kolejnego gniazdka, powinienem zejść z przewodem do poziomu 30cm a potem wrócić znowu wyżej do gniazdka. Idzie wtedy więcej kabla i roboty więcej. Postanowiłem poprowadzić*przewód pomiędzy gniazdkami na stałej wysokości 110cm. Jak oceniacie takie rozwiązanie ? Mieliście problemy z trafieniem na przewód przy późniejszych pracach ?

 

 

20191006_124338.jpg

 

Podobne dylematy miałem przy prowadzeniu przewodu do oświetlenia blatu w kuchnii. Na strych poprowadziłem zasilanie gdzie umieszczę zasilacz 12V do taśmy LED. Przewodami odbiorczymi zszedłem 20cm od rogu pomieszczenia. Zastanawiam się*czy przy wieszaniu szafek nie będą kolidować.

 

20191006_124407.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam lekturę:

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/21507-bezpuszkowa-instalacja-gniazdek-wtyczkowych-krok-po-kroku

 

Podobnych opinii na temat używania zacisków osprzętu do łączenia przewodów (że to poważny błąd) w necie nie brakuje.

 

Trochę racji w tym artykule jest, ale też trochę reklamy wago.

 

Pomiary robię po montażu gniazdek i nie widzę powodu, dla którego miałoby się coś poluzować w dobrze osadzonym gniazdku...

 

 

Jeśli chodzi o prowadzenie przewodów poniżej wylewki. Czy to jest w warstwie styropianu czy na poziomie wylewki?

 

Pamiętaj że przy podlogowce wylewka mocno pracuje.

Ja robiłem w innym standardzie. Wszystko wychodzi spod wylewki w pionie. Nie mam problemu przy wierceniu, bo wiem gdzie biegnie przewód. Zapewniam Cię, że po kilku miesiącach zapomnisz gdzie są kable i przy każdym otworze będziesz sprawdzał czujnikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiary robię po montażu gniazdek i nie widzę powodu, dla którego miałoby się coś poluzować w dobrze osadzonym gniazdku...

 

Weź do ręki gniazdko, włóż wtyczkę, wyjmij, włóż... obserwuj połączenie kabla z gniazdkiem. Nie rusza się? U mnie się rusza. A jak coś się rusza, to może się poluzować jak się ruszy odpowiednio wiele razy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj poźno wyjechałem na budowe bo robiłem jeszcze zamówienia kabli. Sklep doko leci w kulki. Tydzień już czekam na towar który miał być dostępny do wysyłki w 24h.

Dzisiaj za robotę*zabrałem się*przed 15stą*a skończyłem przed 23. Postawiłem piony kanalizacyjne które krzyżują mi się z instalacją. Jutro trzeba będzie je wypianować. Poza tym resztę czasu spędziłem nie na ciągnięciu przewodów ale na przewiertach przez strop, ściany oraz na rozrysowaniu tras z rozdzelnicy tak aby uniknać nie potrzebnych krzyżowań przewodów.

Na tę chwilę wyszło mi 27 obwodów. Jak patrzę na rozdzielnice innych po 96 modułów lub więcej to zastanawiam się*co oni tam wpakowali. Pewnie by mi tak wyszło jeślibym każdy pokój/korytarz i łazienke podłączał pod osobne obwody.

Początkowo, jakis*rok temu, miałem taki ambitny plan, mieć dużą rozdzielnię i każdy pokój osobno gniazda i światło, ale jak zacząłem ciągnąć*przewody to już*mi się*odmieniło i gdzie tylko mogę to robię z gniazdka do gniazdka aby tylko uniknąć kładzenia kilkunastu metrów przewodu do kolejnego obwodu.

 

Na razie mam tak

3 Fazowe:

Garaż blaszak

płyta indukcyjna

 

jedno fazowe gniazda:

korytarz, łazienka

schowek, gabinet i część salonu ( po prawej od okna tarasowego aby nie ciągnąć*peszla po podlodze)

druga część salonu (lewa cześć od okna tarasowego)

piekarnik

lodówka ( osobny obwód na lodówkę będzie zasilany z sekcji urządzeń o najwyższym priorytecie, na osobnej roźnicówce, w przyszłości może UPS)

zmywarka

kuchnia gniazda

łazienka parter

garaż gniazda

rekuperator

gniazda zewnętrzne

brama wjazdowa

brama garażowa

gniazda sypialnia główna, korytarz,

gniazda pralnia, lazienka

sypialnia dzieci1 oraz razem sypialnia dzieci2 (zastanawiam się*czy nie rozdzielić, np jak jedno nie będzie chciało iść spać bo komputer itp. to cyk i wyłączamy na rozdzielnicy)

pralka

alarm, automatyka domowa

pompa ciepła

oświetlenie kanału w garażu (zastanawiam się*czy dać zasilacz 12 V w rozdzielnicy, wtedy też kusi aby puścić 12V po całym domu, chociaż sypialnia, strych, salon, 12V zawsze do czegoś*się*przyda, np do zasilania kamer w podbitce)

 

Oświetlenie:

garaż

stół roboczy w garażu

salon kuchnia,

lazienka parter, Parter korytarz, gabinet, schowek, klatka

sypialnia nasza korytarz lazienka pietro

sypialnie dzieci

oswietlenie zewnetrzne

oswietlenie podjazdu

 

 

Panowie mam do was pytanie jakie jeszcze przewody powinienem położyć. Alarmowe do czujek i ethernetowe do pokojów na pewno położe, tutaj sprawa jest łatwa.

Problem mam bo nie wiem jakimi przewodami łączy się*poszczególne urządzenia a nie wiem jeszcze co dokładnie będe miał zamontowane to nie wiem gdzie szukać instrukcji montażowych.

 

Z tego co wyczytałem to:

Do bramy wjazdowej zasilanie YKY 3x1,5. Sterowanie otwieraniem bramy nie wiem czym zrobić. Skrętka ethernetowa ziemna wystarczy ??? Jedna do bramy druga do furtki? Czy może jeszcze jedną do furtki dać do np. kamery domofonowej której nie planuje mieć ??? :)

Wymyśliłem sobie że wtynkuje dużą puszke*w scianie od wewnątrz. Puszka będzie służyła do zrobienia przejścia z przewodów YDYP do kabli ziemnych które pójdą w arocie. Dzieki temu nie będe musiał teraz kupować kabli ziemnych o dokładnej długości i ich zakopywac.

 

Do panelu sterującego od rekuperatora pójdzie skrętka. Wyczytałem w instrukcji thessla green że ich rekuperatory mają funkcję dla kominka, dla wyciągu w kuchnii itp. Zalecają*wtedy położenie kabla 2x0,75m2 300V. Używaliście tych funkcji w swoich centralach?

 

Jaki przewód od klawiatury alarmu 6x0,5 alarmowy wystarczy?

 

Co jeszcze polecacie zrobić z elektryki ? Macie jeszcze jakieś dodatkowe obwody ułatwiające życie ?

Edytowane przez pawel250
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kaizen ma icopal sbs szybki profil ? Dobrze kojarze ? Cholernie droga. Ja wybrałem tańszą wersję pod ściany.

https://www.leroymerlin.pl/dachy-i-akcesoria/pokrycia-dachowe/papy-bitumiczne/papa-podkladowa-icopal-baza-pye-pv250-s4-0-7-5-m2-icopal,p410029,l432.html

 

Właściwie to teraz jeśli zdecyduję się na folię na chudziaku to i tak nie uniknę papy wewnątrz pomieszczenia bo spod ścian zakładów wycinać nie będę.

Agb, rozumiem że u siebie pod ściany dałeś folię ?

Mam folię, ale jakbym miał papę, to bym się wcale nie przejął tymi kilkoma cm ;)

 

Co do obwodów mam na samo oświetlenie wewnętrzne ponad 40. Do gniazdek mam pewnie podobnie, bo dużo jest prowadzonych bezpośrednio w celu pomiarów/sterowania.

 

Reku thessli do opcji kominek wymaga kupienia modułu expansion. A wtedy możesz już po modbusie sterować. Wtedy zamiast osobnej pary żył dla każdej funkcji sterujesz jedną parą kabli po modbusie. Sprowadź sobie więc kabel od reku do miejsca gdzie będziesz miał automatykę.

 

To samo między kotłem/PC. W razie czego nie będziesz potrzebował osobnego sterownika w pokoju. U mnie włącznik świateł ma termometr i może pełnić funkcję termostatu sterując załączaniem PC przekaźnikiem w rozdzielni.

 

Poza tym chyba puściłem za mało skrętek pomiędzy rozdzielnią a szafą IT. Puściłbym ze 4-5 na zapas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gniazd do łazienki nie możesz łączyć z innymi.

 

2. W instalacji elektrycznej w mieszkaniu należy stosować wyodrębnione obwody: oświetlenia, gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia, gniazd wtyczkowych w łazience, gniazd wtyczkowych do urządzeń odbiorczych w kuchni oraz obwody do odbiorników wymagających indywidualnego zabezpieczenia.

 

IMO przydatna rozdzielnica dodatkowa na zewnątrz - najlepiej przy bramie albo w domku narzędziowym. Wymyślisz dodatkowe oświetlenie zewnętrzne, nawadnianie ogrodu, stację do ładowania robota koszącego, PV z ładowaniem auta czy cokolwiek innego - będzie łatwiej.

Kamery lepiej zasilać POE - i pod to pociągnij skrętkę.

Do sieci - daj po kilka skrętek cat6.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kaizen ma icopal sbs szybki profil ? Dobrze kojarze ? Cholernie droga. Ja wybrałem tańszą wersję pod ściany.

https://www.leroymerlin.pl/dachy-i-akcesoria/pokrycia-dachowe/papy-bitumiczne/papa-podkladowa-icopal-baza-pye-pv250-s4-0-7-5-m2-icopal,p410029,l432.html

 

Przecież to jest speed profile. Taki mam. W LM był akurat w promocji po 9zł/m2. Ale dałem się przekonać wykonawcy i sprzedawcy, że to nie to samo, co produkt dla składów budowlanych i kupiłem w składzie po 11,50zł/m2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doradzcie mi proszę jak zrobić podświetlanie schodów.

Najprostsze byłyby lampki z boku wtynkowane w ściane na wysokości 20cm co np 50 cm.

Tylko że żonie podobają się*listwy led montowane pod krawędzią trepa (chyba tak to się*nazywa).

 

Nie mogę sobie wyobrazić jak podłączyć/dolutować dwa przewody wystające z ściany od taśmy led pod każdym stopniem. W dodatku tak to zrobić*żeby nie było widać potem odstającego przewodu.Przewód musiałby być bardzo cienki. W dodatku przy każdym stopniu trzeba dolutować kolejne dwa kabelki podające napięcie do kolejnego stopnia kaskadowo. Jak, no jak ???? To ja już*wolę SMD 0201 sobie polutować. Z pewnością byłoby to łatwiejszym zadaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam do każdego stopnia osobny przewód - wszystkie schodzą się pod schodami. Na etapie wykańczania schodów dałem stolarzowi wymiary listwy LED wpuszczanej, który zrobił odpowiedni frez. Dużo roboty miałem z lutowaniem taśm LED do tych wystających przewodów. Dzięki temu, że frez nie jest po całej szerokości stopnia oraz zastosowania końcówek do każdej listwy LED nie było problemów ze schowaniem przewodów.

 

schodyLED.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za zdjecie.

Jaki przekrój przewodu masz położony? Wyglada na okragly 2x1mm2 lub cienszy.

Zrobie chyba tak.Po schodami mam schowek wiec wszystkie przewody puszcze po scianach w schowku. Od kazdego stopnia przewierce dziure przez którą przepuszcze przewód 12V dolutowany wczesniej do tasmy led. Wtedy po stronie schowka polaczenie bedzie łatwe. Przewody zostana na widoku ale to nie problem bo to schowek.

Przewody dla dolnego biegu bede puszczal przez sciane oddzielajaca biegi schodow. Niestety dla górnego biegu bede juz musiał przewiercac sie przez żelbet przy kazdym stopniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

20191026_102655-1.jpg

 

20191026_143047-1.jpg

 

Pierwsza wymiana oleju na nowym kanale.

Super sprawa. Zeby nie bylo nudno a bylo smiesznie postanowilem ze fajnie bedzie wylac sobie 2 litry starego oleju do kanału. Samochod stal na deskach nachylony do tylu i pomyslalem ze przepchne go aby resztki oleju wylecialy z silnika. Skonczylo sie na tym ze rura wydechowa zaczepila o miske i polowa oleju wylala sie. Wszystko zalane. Rower rynny i rury kanalizacyjne do czyszczenia.

A tak sie martwilem zebynawet kropla oleju nie spadla coby nie bylo potem problemu przy malowaniu lub plytkowaniu podlogi.

Wzialem wiec pistolet do malowania przemylem benzyną scia y i podloge. Sorbent z pylu gazobetonowego sprawdza sie bardzo dobrze. Chyba popakuje sobie kilka workow na przyszlosc.

 

20191102_193717-1.jpg

 

Tutaj przeciagnalem przewody do oswietlenia kanału. Planuje zamontowac swietlowki Led Luminova na 230V. Z tym ze wyciagne z nich przetwornice i zasile z 12V. Te chinskie Przetwornice strasznie sieją. Radio Fm nawet zagluszaja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektryke mam juz prawie skonczona. Przewody rozciagniete. Tylko oswietlenie schodow zostalo i powtykanie przewodow w puszki.

 

Przy rozdzielnicy schodzi sie 40 przewodow. Po zgrupowaniu ich do zabezpieczen (wiadomo kilka obwodow oswietleniowych moze byc pod jednym zabezpieczeniem ) wyjdzie okolo 26 obwodow. Po doliczeniu roznicowek, rozlacznikow i przepieciowki całość zajmie do 55 modułów. Po rozlozeniu tego w rozdzielnicy zmiescilbym sie w rozdzielnicy o wielkosci 4x24. Jednak bede chciał w niej jeszcze umiescic zasilacz 12V oraz moze w przyszlosci przepieciowka i zabezpieczenia do PV.

Zatem pewnie kupie eatona 6x24.

Wacham sie tylko czy wziasc wersje pod czy nadtynkowa. Rozdzielnica bedzie wisiec na scianie dom/garaz na ktorej jeszczenie wiem czy i ile bedzie styropianu. Wiec chyba kupie nadtynkowa bo latwiej ją bedzie odbudować styropianem do dowolnej wysokosci. Nie wiem tylko czym krawędź wtedy wykończyć zeby nie bylo widac dziury przy scianie rozdzielnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...