Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Panele winylowe - czy to ma sens?


spock1984

Recommended Posts

Drodzy forumowicze - poczytałem o okładzinach i mam mętlik w głowie... Może pomożecie?

 

Szukam okładziny na podłogę w salonie i kuchni - zależy mi na jednej podłodze, 50m2.

 

Charakterystyka domu:

- ogrzewanie podłogowe 100%

- piec gazowy 19kW

- na parterze styropian 12cm lambda 0.031

- wylewka anhydrytowa 5,5cm

 

Rozważam kilka opcji - panele winylowe klejone, pływające, panele laminowane 8mm, panele 12mm.

 

Jak sobie to wszystko zacząłem liczyć - załóżmy że na dom 150m2 wydam rocznie 5.000zł na ogrzewanie. W zależności od wybranego rodzaju okładziny, policzyłem jaki mam opór cieplny w stosunku do zastosowanej warstwy styropianu na spodzie. Z prostej proporcji wychodzi mi ile ciepła stracę rocznie z uwagi na wyższy opór cieplny okładziny.

 

eUZhATe.png

 

Przy najlepszych panelach winylowych tracę 0,6% energii (32zł rocznie), a przy najgrubszych panelach laminowanych 2,4% (czyli 120zł).

 

Teraz koszty okładzin materiałów (pomijam robociznę - załóżmy że taka sama): panele winylowe 8.250zł, panele laminowane 12mm 4.845zł.

 

Przyjąłem też okres użytkowania paneli 10 lat - przez ten okres stracę jakąś część energii.

 

Skumulowany koszt początkowy i straty energii przemawiają na niekorzyść paneli winylowych - zamiast 6.055zł wydam na winylowe 8.571zł. Różnica jest kolosalna! :jawdrop:

 

Powiedzcie, czy nie pomijam czegoś w moim rozumowaniu? Wychodzi z tego, że kupowanie winyli w celach oszczędności na ogrzewaniu nie ma sensu...

 

Jedyny argument za winylami to w takim razie wodoodporność - ale już kilku sprzedawców przekonywało mnie do laminowanych w kuchni. Czy ktoś z was ma i poleca?

 

Ostatnie pytanie to jakie brać laminowane? 12mm czy 8mm? Zastanawiam się czy ktoś używa tych 12mm na ogrzewaniu podłogowym i jakie ma odczucia? Z jednej strony to większa izolacja, ale z drugiej strony większa stabilność, mniejsze ryzyko odkształceń i deformacji (wiadomo podłoga pracuje, szczególnie przy ogrzewaniu), może też lepsze przyleganie do podłoża (większy ciężar)?

 

Co myślicie? :confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o panele laminowane to sprawdź współczynnik przewodzenia ciepła w specyfikacji technicznej producenta.

Panele 8mm mogą mieć gorszą niż 10/12mm.

Te, które wybrałem mają 0,096 - 10mm.

 

Ja też rozważałem panele winylowe ale policzyłem koszty i stwierdziłem, że nie ma sensu.

Za 10 lat i tak będę tą podłogę zmieniał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Długo sie zastanawialem nad winylowymi - też ze względu na podłogówkę i możliwe straty ciepła - jednak po przeliczeniu to nie ma żadnego sesnu. Tak jak policzyles to oszczedność okolo kilkadziesiąt zl rocznie a koszt zakupu i montażu winyli na cały dom był o 5tyś wyższy mimo że wybraliśmy drogie i dobre laminaty.

Liczylem jeszcze na to że winyl sie mniej niszczy i rysuje od laminowanych ale to jest bujda. Popytałem kilka osob ktore mają takie panele od kilku lat i po tym czasie większość jest zniszczona , porysowana i często do wymiany.

Pamiętaj też o tym że winyly wymagają idealnej wylewki, w ogromnej wiekszosci przypadków konieczna jest dodatkowa wylewka samopoziomująca ktora swoje kosztuje. Także nie ma to sensu ani ekonomicznego ani praktycznego.

Mam laminaty od roku w kuchni gdzie przy dzieciach woda po nich czesto płynie i nic sie nie dzieje. Tylko kup takie z uszczelnianymi zamkami i impregnowanymi łączeniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zależności od wybranego rodzaju okładziny, policzyłem jaki mam opór cieplny w stosunku do zastosowanej warstwy styropianu na spodzie. Z prostej proporcji wychodzi mi ile ciepła stracę rocznie z uwagi na wyższy opór cieplny okładziny.

 

Straty ciepła trudno tu policzyć. Bo nie tylko opór cieplny ma znaczenie, ale i różnica temperatur. Do tego ta różnica w każdą stronę jest inna i trzeba by przez kilka lat mierzyć i sprawdzić, którędy ucieka ile ciepła i jak się ustabilizowała temperatura pod domem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o panele laminowane to sprawdź współczynnik przewodzenia ciepła w specyfikacji technicznej producenta.

Panele 8mm mogą mieć gorszą niż 10/12mm.

Te, które wybrałem mają 0,096 - 10mm.

Ja rozważałem Quickstep 8mm które mają 0,064, albo Alsafloor 12mm które mają 0,086. Różnica 0,02 to chyba niewiele?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam laminaty od roku w kuchni gdzie przy dzieciach woda po nich czesto płynie i nic sie nie dzieje. Tylko kup takie z uszczelnianymi zamkami i impregnowanymi łączeniami.

Podpowiesz jakiej firmy masz te laminaty? Mnie zaciekawiły Alsafloor, mają 12mm, AC6, cena ok 70zł, antystatyczne, uszczelnienie woskowe zamków/ łączeń.

 

Tylko nie wiem czy brać Alsafloor 12mm (lepsze wzory) czy 8mm (mniejszy opór cieplny) - miał ktoś styczność z tą firmą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Winyle są też cieplejsze w dotyku niż laminat, jeśli to komuś robi różnice i nadają się do chłodzenia podłogą. Nie wszystko można przeliczyć na PLN.

 

Co do trwałości - mam i zgadzam się - rewelacji nie ma. Już na etapie wprowadzenia się złapałem pierwsze rysy.

 

W osobnym wątku się rozpiszę, ale dodatkowo u mnie Quickstep w kilku miejscach, w każdym pomieszczeniu się delikatnie rozszedł, może to jest tylko 0,5mm, ale na tyle widoczne że razi. Reklamację odrzucili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...
Drodzy forumowicze - poczytałem o okładzinach i mam mętlik w głowie... Może pomożecie?

 

Szukam okładziny na podłogę w salonie i kuchni - zależy mi na jednej podłodze, 50m2.

 

Charakterystyka domu:

- ogrzewanie podłogowe 100%

- piec gazowy 19kW

- na parterze styropian 12cm lambda 0.031

- wylewka anhydrytowa 5,5cm

 

Rozważam kilka opcji - panele winylowe klejone, pływające, panele laminowane 8mm, panele 12mm.

 

Jak sobie to wszystko zacząłem liczyć - załóżmy że na dom 150m2 wydam rocznie 5.000zł na ogrzewanie. W zależności od wybranego rodzaju okładziny, policzyłem jaki mam opór cieplny w stosunku do zastosowanej warstwy styropianu na spodzie. Z prostej proporcji wychodzi mi ile ciepła stracę rocznie z uwagi na wyższy opór cieplny okładziny.

 

eUZhATe.png

 

Przy najlepszych panelach winylowych tracę 0,6% energii (32zł rocznie), a przy najgrubszych panelach laminowanych 2,4% (czyli 120zł).

 

Teraz koszty okładzin materiałów (pomijam robociznę - załóżmy że taka sama): panele winylowe 8.250zł, panele laminowane 12mm 4.845zł.

 

Przyjąłem też okres użytkowania paneli 10 lat - przez ten okres stracę jakąś część energii.

 

Skumulowany koszt początkowy i straty energii przemawiają na niekorzyść paneli winylowych - zamiast 6.055zł wydam na winylowe 8.571zł. Różnica jest kolosalna! :jawdrop:

 

Powiedzcie, czy nie pomijam czegoś w moim rozumowaniu? Wychodzi z tego, że kupowanie winyli w celach oszczędności na ogrzewaniu nie ma sensu...

 

Jedyny argument za winylami to w takim razie wodoodporność - ale już kilku sprzedawców przekonywało mnie do laminowanych w kuchni. Czy ktoś z was ma i poleca?

 

Ostatnie pytanie to jakie brać laminowane? 12mm czy 8mm? Zastanawiam się czy ktoś używa tych 12mm na ogrzewaniu podłogowym i jakie ma odczucia? Z jednej strony to większa izolacja, ale z drugiej strony większa stabilność, mniejsze ryzyko odkształceń i deformacji (wiadomo podłoga pracuje, szczególnie przy ogrzewaniu), może też lepsze przyleganie do podłoża (większy ciężar)?

 

Co myślicie? :confused:

 

Czy faktycznie oszczędności są tak niewielkie?

 

Jeśli mam laminaty o współczynniku R np. 0,06 i winyle 0,03 to różnicy nie odczuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policzmy:

 

Wylewka powiedzmy że ma 35*C a powietrze 22*C. Różnica 13*C.

 

Wziąłem z katalogu pierwsze lepsze panele od Arbition (losowo i wyszukiwarka wskazała)

https://arbiton.com/wp-content/themes/arbiton/files/ARB_AMARON_Superiore_TDS_05-2021_EN-PL_210x297mm_prev.pdf

 

Opór cieplny 0,039 m2K/W, to można przeliczyć na współczynnik przewodnictwa cieplnego bo mamy grubość panelu (5mm).

 

Dla panelu laminowanego 8mm mamy opór 0,055 m2K/W a dla 12mm 0,0717 m2K/W.

Potrzebujemy współczynnik przenikania ciepła, który jest odwrotnością oporu cieplnego.

Czyli:

- panel winylowy 25,64 W/m2K

- panel laminowany 8mm 18,18 W/m2K

- panel laminowany 12mm 13,94 W/m2K

 

Przy różnicy temperatur 13*C (pomiędzy wylewką a powietrzem):

- panel winylowy odda 333 W/m2

- panel laminowany 8mm odda 236 W/m2

- panel laminowany 12mm odda 181 W/m2

 

Aby panel laminowany 8mm oddał tyle samo energii co winylowy, różnica temperatur musi wynieść 18*C, czyli woda w zasilaniu musi osiągnąć 40*C.

Dla panelu 12mm to 46*C.

 

Teraz wiedząc że dla winylowych paneli mamy 35*C a dla laminowanych 8mm 40*C, możemy dalej policzyć ile tego ciepła ucieknie nam w glebę przez styropian.

Lambda to powiedzmy 0,031, dla styropianu o grubości 10cm, współczynnik przenikania ciepła wyniesie 0,31W/m2K

Jeśli ziemia ma 8*C to mamy wyniki strat energii do ziemi:

- panel winylowy (35*C temperatura zasilania) - 8,37W/m2

- panel laminowany 8mm (40*C temperatura zasilania) - 9,92W/m2

- panel laminowany 8mm (46*C temperatura zasilania) - 11,78W/m2

 

Jeśli 100m2 domu jest na gruncie, to:

- panel winylowy straty 837W

- panel laminowany 8mm straty 992W

- panel laminowany 12mm straty 1178W

 

Czyli pomiędzy winylem a laminowanym 8mm mamy różnicę w stratach 155W. Teraz możecie dalej sobie policzyć ile to pieniążków.

 

 

Przy czym pamiętajcie, że 333W/m2 to sporo, zazwyczaj zapotrzebowanie to 60-150W/m2 pomieszczenia, co oznacza że podłogówka na 35*C przy panelach 12mm by się wciąż sprawdziła.

Kolejna sprawa to grubość izolacji od ziemi, jeśli zamiast 10cm mamy 15cm to moce strat spadną do:

- panel winylowy straty 558W

- panel laminowany 8mm straty 661W

- panel laminowany 12mm straty 764W

 

Czyli różnica to już 103W.

 

 

Czy warto brać "gumoleum" pod nową nazwą? (i to PCV i to PCV)

Każdy niech sobie odpowie.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cezary.pl pod tym względem patrząc to racja :)

Chodź osobiście myślę że płytki w kuchni czy łazience to lepsze rozwiązanie niż panele laminowane czy winylowe.

Do pokoi można wziąć o podwyższonej odporności na zalanie.

 

O tak płytki w łazience po sezonie grzewczym są bardzo miłe w dotyku brrrrr...Mam vinyle i to był strzał w 10 przynajmniej na razie.Szkoda ,że nie mam podłogówki bo współpracują idealnie bardzo szybko się nagrzewając (eksperyment z folią grzewczą)Na pewno płytka jest odporniejsza na ścieranie, ale chodzenie po nich jest mało komfortowe ze względu na twardość.Ceny vinyli nie są już tak szokujące i możemy je sami położyć natomiast płytki po cenach majstrów od kładzenia kafli wystrzeliły w kosmos.Więc cena płytek przebiła w tym momencie cenę vinyli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw przykleiłem panele w całej łazience, zostawiłem tylko miejsce na odpływ brodzika uszczelniony obficie gumą w płynie. Brodzik slim z Radawey leży na panelach i jest na zewnątrz uszczelniony na styku ścian i podłogi sikaflex. Reszta mebli i armatury wisi na ścianach.

Panele w progach łazienki i WC mają dylatację z przyklejonymi progami. Reszta domu bez dylatacji, jednolita podłoga o tym samym wzorze wszędzie.

 

 

W łazience i WC dylatacje ścian z podłogami również uszczelnione sikafleksem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Cześć, pytanie.

Jak czytam to różnie z tym jest. Czy lepiej winylowe klejone, klipsowe czy 'jakie'?

Jak czytam jest tego sporo. Ze względu na koszty które obecnie są kosmiczne to planuję układać je samemu. O ile z normalnymi panelami mam doświadczenie to z winylowymi zero.

 

No i pytanie .... domek 150m2, wszędzie podłogówka.

Rozważam winylowe w salono-kuchni i w łazienkach (bo na całość to bym pewnie z torbami poszedł). Pytanie czy do tego niezbędna jest podłoga samopoziomująca? Wylewki wydają być się stosunkowo równe jak patrzę acz na glonojada jeszcze nie sprawdzałem.

 

Inna sprawa to jak czytam to panele winylowe przeważnie kładzie się luzem na wylewkę. Żadnej izolacji ani buforu z pianki? Czy to dobre rozwiązanie?

 

Jak czytam to widziałem panele winylowe sztywne, giętkie, samoprzylepne itd.

 

No i końcowe pytanie... panele np w łazience.

O ile płytki/kafelki po zafugowaniu są stosunkowo szczelne to jak jest z winylami? Nie będzie tak, że np o ile winyl nie nasiąknie to pod winylem przez szczeliny przesiąknie woda i zacznie się 'raj grzybiarzy i pleśniaków'?

 

Pozdrawiam serdecznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Policzmy:

 

Wylewka powiedzmy że ma 35*C a powietrze 22*C. Różnica 13*C.

 

Wziąłem z katalogu pierwsze lepsze panele od Arbition (losowo i wyszukiwarka wskazała)

https://arbiton.com/wp-content/themes/arbiton/files/ARB_AMARON_Superiore_TDS_05-2021_EN-PL_210x297mm_prev.pdf

 

Opór cieplny 0,039 m2K/W, to można przeliczyć na współczynnik przewodnictwa cieplnego bo mamy grubość panelu (5mm).

 

Dla panelu laminowanego 8mm mamy opór 0,055 m2K/W a dla 12mm 0,0717 m2K/W.

Potrzebujemy współczynnik przenikania ciepła, który jest odwrotnością oporu cieplnego.

Czyli:

- panel winylowy 25,64 W/m2K

- panel laminowany 8mm 18,18 W/m2K

- panel laminowany 12mm 13,94 W/m2K

 

Przy różnicy temperatur 13*C (pomiędzy wylewką a powietrzem):

- panel winylowy odda 333 W/m2

- panel laminowany 8mm odda 236 W/m2

- panel laminowany 12mm odda 181 W/m2

 

Aby panel laminowany 8mm oddał tyle samo energii co winylowy, różnica temperatur musi wynieść 18*C, czyli woda w zasilaniu musi osiągnąć 40*C.

Dla panelu 12mm to 46*C.

 

Teraz wiedząc że dla winylowych paneli mamy 35*C a dla laminowanych 8mm 40*C, możemy dalej policzyć ile tego ciepła ucieknie nam w glebę przez styropian.

Lambda to powiedzmy 0,031, dla styropianu o grubości 10cm, współczynnik przenikania ciepła wyniesie 0,31W/m2K

Jeśli ziemia ma 8*C to mamy wyniki strat energii do ziemi:

- panel winylowy (35*C temperatura zasilania) - 8,37W/m2

- panel laminowany 8mm (40*C temperatura zasilania) - 9,92W/m2

- panel laminowany 8mm (46*C temperatura zasilania) - 11,78W/m2

 

Jeśli 100m2 domu jest na gruncie, to:

- panel winylowy straty 837W

- panel laminowany 8mm straty 992W

- panel laminowany 12mm straty 1178W

 

Czyli pomiędzy winylem a laminowanym 8mm mamy różnicę w stratach 155W. Teraz możecie dalej sobie policzyć ile to pieniążków.

 

 

Przy czym pamiętajcie, że 333W/m2 to sporo, zazwyczaj zapotrzebowanie to 60-150W/m2 pomieszczenia, co oznacza że podłogówka na 35*C przy panelach 12mm by się wciąż sprawdziła.

Kolejna sprawa to grubość izolacji od ziemi, jeśli zamiast 10cm mamy 15cm to moce strat spadną do:

- panel winylowy straty 558W

- panel laminowany 8mm straty 661W

- panel laminowany 12mm straty 764W

 

Czyli różnica to już 103W.

 

 

Czy warto brać "gumoleum" pod nową nazwą? (i to PCV i to PCV)

Każdy niech sobie odpowie.

 

Ile takie starty będą wynosiły rocznie ? , jestem zdecydowany na panele laminowane (nie znalazłem pasujących winylowych) a jeśli już to cena jest sporo większa.

Ich współczynnik oporu ciepła to R= 0,0745 [(m2 * K)/W]

 

Pod wylewka mam 9cm styropianu 0,31 czy bardzo dużo stracę na montażu paneli laminowanych kosztem winylowych, powierzchnia podłogi 54m2.

 

Tak wyliczona przez ciebie różnica wyrażona w watach (155w) to na godzinę ? co dawało by 0,155x24godzx31dni = 115kwh ~ około 10,5m3 gazu więcej na miesiąc ? (przyjmując 11kwh z m3 gazu)

 

 

metr gazu 3,09 x10,5 x 6 miesięcy grzania 194 zł więcej na sezon

 

po 10 latach niecałe 2 tysiące zł (wtedy wrócił by mi się koszt tych droższych paneli około 2500zł więcej przy zakupie)

Edytowane przez zip20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw przykleiłem panele w całej łazience, zostawiłem tylko miejsce na odpływ brodzika uszczelniony obficie gumą w płynie. Brodzik slim z Radawey leży na panelach i jest na zewnątrz uszczelniony na styku ścian i podłogi sikaflex. Reszta mebli i armatury wisi na ścianach.

Panele w progach łazienki i WC mają dylatację z przyklejonymi progami. Reszta domu bez dylatacji, jednolita podłoga o tym samym wzorze wszędzie.

W łazience i WC dylatacje ścian z podłogami również uszczelnione sikafleksem

 

Jak to się kładzie na betonowej wylewce? Trzeba czymś wyrównać te niespójną czasem powierzchnię? Ściany też wykleiłeś w łazience? Pytam bo będę wykańczał mieszkanie w BB a potem swoją nowa chałupę. Dośc już mam fug itp. Trzeba sobie ułatwiać. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...