Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ale pęka na styku dwóch ścian czy gdzieś pośrodku ? I jak wygląda np sprawa w łazience ?

 

Pęka u góry na styku ścian

 

U mnie nie było reguły z tym pękaniem. Przykładowo, poszło mi od górnego rogu framugi drzwi do sufity, ale poszło mi też w narożniku na złączeniu płyt. U mnie też tragedii z tym nie ma. Też czekam, jak się uspokoi zrobi się szpachelkę i będzie cacy :)

Dokładnie :yes:

 

Ok. Napiszcie jeszcze co macie na ścianach w poddaszowych łazienkach - płytki, płyty gk, drewno egzotyczne ?

Płytki ale nie na całości tylko przy kibelku, nad wanną i przy umywalce, reszta ściany malowana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pęka pęka. U mnie ścianki działowe drewniane na to wszędzie płyta osb na skosy i rigips. Na sciankach rigips na aluminiowym stelażu. I nic nie pęka poza jednym błędem konstrukcyjnym.

Mam komin kominka w pokoju na górze. Nie zastosowany był ślizg i stelaż sufitu jest na tych 40cm przytwierdzona do komina. Podłoga i dach siadły tak jak trzeba ale komin i łączenie nie puścily sufitu. Tam też mam pęknięcie. Zdjęcie dam wieczorem. Reszta wszystko ok nie pęka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

marmur7 - moim zdaniem płyta OSB, na to płyta GK. Jak skręcisz zgodnie ze standardem (można chyba znaleźć w necie, jakie odległości między wkrętami), to będzie OK. Jeżeli tylko płyta GK, to trzeba ją bardzo umiejętnie zamocować, np. obróbka okna z pełnej płyty, bez łączeń. Stelaż dowolny, ale drewniany oczywiście musi być suchy. Tam gdzie chcesz kleić płytki najlepiej 2xGK.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wszelkie info z Waszej strony.

Gasol - no właśnie skłaniam się do wariantu osb + gk

Jednak wciąż mam wątpliwość co do mocowania. Wyobrażam to sobie następująco na przykładzie poddaszowej skośnej ścianie ( poprawcie mnie jeśli coś nie teges):

 

- na krokwie mocuję poziomo łaty drewniane lub stelaż aluminiowy powiedzmy co 60 cm

- do łat przykrecam płyty osb ( nie wiem jeszcze jakiej grubości)

- do płyt osb przytwierdzam płyty gk ( na zakładkę w stosunku do osb)

 

Moge mieć jednak problem by płyty gk wkręcać do niewidocznych łat drewnainych ( bo przykrytych już warstwą osb), dlatego zakładam, że wkręty będą łapały tylko samą osb. Nie znalazłem żadnego standardu odległosci wkrętów w takiej sytuacji. Nie wiem też ile są w stanie unieść łaty przytwierdzone do krokwii, a które bedą przenosić cały ciężar skośnej okładziny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

łaty kręcisz do krokwi od sznurka zaczynasz od dołu , następną łatę przykręcasz na szerokość osb to 125cm potem kręcisz trzecią po między tymi dwiema 60cm

i idziesz do góry .

Na te łaty kręcisz osb zaczynasz od dołu równo do pierwszej łaty na niektórych płytach są kropki oznaczające środek więc śmiało można kręcić po środku płyty. ja wkręty kręcę co 20-25 cm . po długości na styku dwóch płyt dajęsz poprzeczki .

Na płyty kręcisz rigips wkrętami tak jak wyjdzie przytwierdzasz rigips na osb a osb powinno być tak przykręcone by wytrzymać rigips.

Jakie to łaty i czy ocieplasz przestrzeń między łatami ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maciej - łaty dam albo standardowe dachowe 6x4, albo 5x5 bo akurat takie też mogę dostać. Opcjonalnie stelaż aluminiowy - jest najtańszy, ale nigdy takiego nie zakładałem. Nie jest to pewnie wielka filozofia ( na plus jest łatwość poziomowania).

Przestrzeń między łatami ma być ocieplona. Nie wiem czy między wełną a płytą powinna być jeszcze jakaś dylatacja ?

 

Frugo - fajne, poglądowe zdjęcia, tak własnie sobie wyobrażam efekty tej roboty. Widzę jednak, że przy oknie dałes od razu płytę gk. Przypusczam, że ze wzgl na brak miejsca na podwójną warstwę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja jak obliczałem to taniej wychodzi drewno trzeba jeszcze raz przeliczyć :) .

Jeśli chodzi o stelaż aluminiowy to trochę więcej zabawy będziesz miał jak jeszcze tego nie robiłeś (pchełki wyskakują , wyciąć trudno no i paluchy poharatasz ) w drewnie łatwiej i przyjemniej łatę jak nie jest krzywo wycięta łatwiej jest prosto przykręcić i też szybciej .

łaty do krokwi mrzesz kręcić na śruby 120mm / 8mm to mocniejsza wersja tyle że bardziej pracochłonna , łatwiej na długie wkręty w obydwu przypadkach łatę trzeba nawiercić .

między wełną a płytą folia paroizolacyjna i tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak miejsca nie było, bo mam tylko 1,5cm luzu na mszenie do okoła na zewnątrz, ale po 1,5 roku jeszcze nie spękane. i raczej nie zanosi się bo tam nic nie pracuje.

wejdź do mojego posta w drewnianych - TAKI ZWYKŁY DREWNIANY to sobie pooglądasz jeszcze, może coś tam podpatrzysz

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?177074-Taki-zwykly-drewniany-)&p=5793950#post5793950

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maciej - zrobię chyba oba rodzaje stelaża. Na ścianach skośnych drewniane. A na ściankach działowych aluminium. Też wolę pracę w drewnie niż w metalu, ale w niektórych miejscach aluminium będzie po prostu wygodniejsze. Co do ceny - Ty kupujesz hurtowo i to w rejonie gdzie drewno jest na pewno tańsze niż u nas. Sucha, przestrugana łata drewniana to u mnie w okazyjnej cenie od 3,5 zł za mb.

PS. Do krokwi będę przykręcał wkrętami - mam zbyt mało czasu na zabawę z śrubami. Czy pojedyńczy wkręt na łączeniu łaty z krokwią wystarczy ?

 

Frugo - obaj z Maciejem pomogliście mi podjąć decyzję - na pewno zrobię dwie warstwy - osb+gk :) Oglądnąłem wszystkie Twoje zdjęcia. Również chcemy na poddaszu zrobić łaczenie regipsu z drewnem. Ładnie się to prezentuje, jednoczesnie połacie skośne w jasnym regipsie dadzą więcej światła niż w przypadku użycia tylko drewna.

 

Jeszcze odnośnie łazienki - chciałbym legary i drewniany stelaż ścianek działowych maksymalnie ochronić przed wilgocią i pod regips i być może na podłodze zastosować płyty typu botact. Czy ktoś z Was stosował to rozwiązanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do połączen łata krokwie pojedynczy 12mm , 15mm wystarczy to te złote . Laty łączysz ze sobą na krokwi i tu bym użył śrub na podkładce do tego aluminiowe łączniki łączenia łat na mijankę tak by następna nie łączyła się na tej samej krokwi

By usprawnić robotę zacznij stelaż od ścian szczytowych , następnie kolankowa , później skosy , ociepl i przykręć osb , na samym końcu ścianki działowe no i finalne rygips .

No marmur to przed tobą pracowity rok :) powodzenia i uważaj na paluchy :) ja z ociepleniem i ściankami ruszam dopiero na jesień najgorsza robota to upychanie wełny brrrrr jeszcze jak jest upał i człowiek spocony .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To będzie już drugi pracowity rok, a paluchy przydałyby się zapasowe ;) Szczytem marzeń, jest juz pełna, działająca instalacja CO. W zasadzie już tylko podłączyć kominek, zasobnik na wodę i załozyć grzejniki. Wszystko już dawno kupione, ale nie mogę wpuścić ekipy dopóki innych etapów nie mam skończonych. A te idą powolutku bo większość wykończeniówki robię sam, po pracy.

 

A propos ocieplenia.

Gdy ociepla się dach, który jest deskowany, zostawiamy szczelinę dylatacyjną między dechami a wełną, coby nie zamakała. A jak wygląda sprawa ze ścianami szczytowymi i kolankowymi. Czy wełna może dotykać płyty osb , czy tez zostawia się szczelinę dylatacyjną? Jestem tu w kropce, bo nigdzie nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi. Na chłopski rozum kombinuję sobie tak - osb na ścianie kolankowej i szczytowej nie jest pierwszą warstwą zewnętrzną, bo przed nią znajdują się albo deski elewacyjne, albo podbitka. A skoro nie jest, to skraplanie nie powinno wystapić i wełna może stykać się z osb. Może się jednak mylę ?

Edytowane przez marmur7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na szczytowej dajesz wiatroizolację która powinna mieć szczelinę robi się to przed deskowaniem szczytów czyli do konstrukcji przytwierdzasz folię na to kręcisz łaty i na łaty dechy elewacyjne

co do kolankowej to stelaż do którego przykręcasz osb , na osb łaty dylatacyjne folia paroprzepuszczalna i ocieplenie , folię wyciągasz do deskowania

Wszystkie prace o których mówimy robisz przed ślepą podłogą ślepa na samym końcu.

Edytowane przez maciej74
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze szczytowymi wszystko się zgadza, mam to zrobione w sposób o jakim pisałeś. Natomiast jeśli chodzi o ścianę kolankową nie bardzo kapuję. Płyty osb mam bezpośrednio przybite do pionowych słupków podtrzymujących krokwie ( nie wiem jaką mają nazwę). Mniej więcej widać to na zdjęciu od wewnątrz ( te jasne ukośne linie to przypadkowe kawałki styropianu)

 

http://m.a.r.m.u.r.w.interia.pl/szablon_obrazki/IMG_5317.jpg

 

Na zewnętrznej stronie płyt osb mam przytwierdzoną folię ( nie widać jej z tego ujęcia). Głębokość owych pionowych słupków to 15 cm - czyli standardowy wymiar wełny. Nie za bardzo miałbym więc miejsce na dylatację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak masz folię od zewnętrznej strony to spoko. między słupki nakręć w pionie paski osb o szerokości 2cm tak ze trzy , lepiej by wełna nie stykała się z płytą . wełna i pyta to dwa inne materiały jeśli by jakaś wilgoć miała być w wełnie to będzie on wypychana na zewnątrz domu i gdyby stykała się z osb to kisiło by się na styku lepiej chuchać na zimne :) .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U nas całe poddasze płyta osb 10mm na stelażu aluminiowym. W tym tygodniu zaczyna chłopak robić ścianki działowe, też płyta osb 10mm na wzmocnionym stelażu. Za 2-3 lata damy na to płyty gk. Łazienka na górze jako jedyna będzie w płytach osb 25mm bo tam na ścianie bedzie ręcznikowiec i na nie pójdą płytki.Może ktoś doradzi czym zatkać co by nie wiało: ściany szczytowe mamy z bala i jak wieje to ciagnie nam przy styku osb ze ścianą szczytową. Upychałam tam wełnę ale jeszcze są miejsca że wieje.

IMAG0405.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...