Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam wszystkich "balujących", do których dołączyłam ja ze swoją rodziną. Poprzedni dom był murowany, pokryty elewacją z klinkieru, a ten, z którym "walczymy" od jakiegoś czasu złożony jest z pełnego bala świerkowego, o średnicy 34-50cm z lnianym uszczelnieniem pod spodem.

 

Intryguje mnie Twoje uszczelnienie. Jak są łączone bale ? Ten len jest w tej niecce w której stykają się 2 bale ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

mam problem w postaci przeprzesiąkakących podczas mocnego deszczu bali.Pytanie jest takie: w jaki sposob można temu zapobiec?jedyna sensowna internetowa rada wydaje mi sie sikaflex?dom nie jest w Polsce, wiec problem jest dla mnie nie maly

 

100% bal zamaka na ścianie szczytowej uszczelnienie styków sikaflexem lub innym specyfikiem na nic się nie zda .Przyczułki by rozwiązały sprawę .

Ewentualnie odsadzenie desek ściany szczytowej ( wysunięcie do przodu) na 5-10cm od ściany z bala .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam problem w postaci przeprzesiąkakących podczas mocnego deszczu bali.Pytanie jest takie: w jaki sposob można temu zapobiec?jedyna sensowna internetowa rada wydaje mi sie sikaflex?dom nie jest w Polsce, wiec problem jest dla mnie nie maly

 

Nie opisałeś precyzyjniej problemu, możemy tylko zgadywać. Spotkałem się z przypadkami zamakania ściany szczytowej w miejscu styku desek elewacyjnych i najwyższego bala. Jeśli tak jest w Twoim przypadku, problem rozwiąże taśma ołowiowa umocowana pod najniższą deską i wywinięta na wierzch bala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie jedni producenci okien powiedzieli, ze cieply montaz jesli to nie jest dom pasywny to pieniadze w bloto.

Drudzy powiedzieli, ze te tasmy sie bedą w domu drewnianym po czasie odklejac. Mi sie wydaje, ze cieply montaz nie jest az tak konieczny jesli okna są dobrze zamontowane.

 

 

Panowie pomyślcie logicznie. Rozważamy dom z bala bez ocieplenia a więc okna mocujemy w balu. Montujemy okna na piankę, drewno raz się kurczy raz rozszerza, cały czas pracuje. Jak myślicie co się dzieje z tą pianką ?? Jeśli nie jest eleastyczna to się wykruszy. Jak się wykruszy to mostek termiczny.

 

Przy montażu na uszczelkę ona pracuje razem z drewnem, jest jak gąbka raz się kurczy raz roszerza. Jak dom siada to kompensuje osiadanie, a nie miażdy okna.

Wszystko trzeba brać na logikę. Montaż na uszczelkach mimo iż jest 2krotnie droższy uważam za najlepszy.

 

Jeśli macie bal + ocieplenie to wiadomo że wełna jest lepszym izolatorem i proponuję ciepły montaż w warstwie ocieplenia. No chyba że komuś wieje między balami to nie ma sensu wydawać kasy na ciepłe montaże. Jeśli ktoś też ma wentylację grawitacyjną to w sumie jak mu ta pianka popęka to będzie miał poprostu nawiewnik. Jak by miał za szczelnie to by mu facet od wentylacji wyciął dziurę pod oknem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marmur7

 

Poproś Zdenka, aby się dowiedział dla Ciebie. Wczoraj z nim rozmawiałem, i wiem, ze w weekend jedzie do człowieka (skubany chciał mi tez przeprowadzić kontrole na budowie, ale mu to z głowy wybiłem :-) - u mnie bałagan, malowanie, kładzenie podłóg - nie ma czego oglądać).

.

 

Oj tam od razu kontrolę ;) Chciałem tylko podpatrzeć to i tamto zanim się zacznę wykańczać ;)

Cieszę się że problem z podpięciem kuchni udało się rozwiązać.

 

Do stolarni mazurskiej jadę obejrzeć deski jak wyglądają na żywo.

Jadę również odebrać moje drzwi wejściowe wykonane przez tą pracownię:

http://stolarstworustykalne.com.pl/drzwi-zewnetrzne/

Jak je obejrzę to podzielę się wrażeniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, na łączeniach bali od spodu, przez całą długość każdego z nich wydrążony jest "kanał", wypełniony lnem.

 

A dlaczego len ?? Znam wykonawcę który stosuje wełnę owczą. Ja wolę uszczczelki bo wolniej się rozkładają i na dłużej posłużą. Ale mój sceptycyzm do wełny owczej się zmniejszył jak przyszły mi kona z kołnierzem termicznym fakro i wiecie co było w kołnierzu ?? Wełna owcza :)

http://www.fakro.pl/produkty/wszystkie-produkty/kolnierze-uszczelniajace/specjalne/z-termoizolacja/

 

Dodatkowe pytanie jakie włączniki i gniazdka rustykalne polecacie ?? Takie w stylu Fontini ale na polską kieszeń.

http://www.fontini.pl/garby/wlaczniki

Edytowane przez Zdanek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważamy dom z bala bez ocieplenia a więc okna mocujemy w balu. Montujemy okna na piankę, drewno raz się kurczy raz rozszerza, cały czas pracuje. Jak myślicie co się dzieje z tą pianką ?? Jeśli nie jest eleastyczna to się wykruszy. Jak się wykruszy to mostek termiczny.

 

Nie sądzę, żeby obecnie ktokolwiek próbował montować okna na piankę. Może jeszcze kilka lat temu zdarzały się takie przypadki, teraz już chyba nawet najmniej zorientowani inwestorzy nie zrobią takiej skuchy ;)

Co do wełny owczej - jest wg mnie najbardziej wdzięcznym środkiem uszczelniającym , zwłaszcza przy domach z drewna mokrego, gdzie osiadanie jest największe. Nic nie szkodzi by stosować ją jednocześnie z uszczelkami syntetycznymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy pianka elastyczna również nie spełni swojej roli?

 

Podobny temat:

 

"Czy to prawda, że do mocowania okien w domu z bali nie należy używać pianki montażowej? Jeśli tak, to jaki jest poprawny sposób mocowania drewnainych okien w takim budynku?"

 

doradca

Doradza ekspert z firmy MISONI TRADE HOUSE sp. z o.o.

Rzeczywiście bezpośrednie mocowanie okien wyłącznie za pomocą

piany montażowej nie jest dobrym pomysłem. W domach z bali okna można

mocować na dwa sposoby - bezpośrednio do bala lub za pomocą listew

pośrednich.

W pierwszym przypadku należy zastosować specjalne metalowe łączniki,

które zapewnią możliwość przesuwania się bali względem okna czy drzwi.

Przerwy zaś należy wypełnić wełną mineralną.

Pianę montażową można użyć w przypadku montowania stolarki przy

zastosowaniu listew pośrednich (węgarów). Wkładane są one w specjalne

rowy, wykonane uprzednio na czołach bali (elementy muszą się swobodnie

przesuwać po węgarze). Dopiero do tak osadzonego węgara można, na pianę

montażową, zamontować okno lub drzwi.

 

http://muratordom.pl/eksperci/pytania/mocowanie-okien-w-domu-z-bali/1486/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalaczylem do wczesniejszego postu zdjecie moze ono da zarys tego z czym chcialbym sobie poradzic

 

 

Imho to ewidentna fuszerka ze strony wykonawcy. Ja pierdziu... trochę wygląda to na robotę słynnych specjalistów od bali z "cedra syberyskiego"...

Musisz poczekać aż drewno przeschnie, odgrzybić w miejscach gdzie się ew. pojawi pleśń, potem zaimpregnować bale a na całej długości szczelin zastosować woodchink. Powinno to definitywnie zamknąć problem.

Swoją drogą, ciekawe jaki Ty masz okap w tym domu.

 

 

Aglar - trza być ostrożnym jesli chodzi o porady muratora - kiedy chciałem postawic dom z bali, pierwszy artykuł jaki mi wpadł w ręce to tekst z muratora, w którym budowę domu z drewna śiweżego uznawano za błąd w sztuce :)

A co do uszczelnień - jesli nawet ktoś uszczelni pianką okna w miejscu łączenia ramy z listwą ślizgową, to nadal w rowku w którym musi swobodnie przesuwać się wspomniana listwa, jest mostek że hej. I nie ma znaczenia czy dom jest z drewna sezonowanego i osiądzie 2 cm czy świeżego z osiadaniem 10 cm - żadna pianka tego nie przeżyje. U mnie jakos mocno nie wiało, ale profilaktycznie po trzech latach, gdy chatka usiadła już praktycznie w 90%, zdjąłem listwy maskujące, równiutko obłozyłem okolice ram okiennych wełną owczą ( którą w przeciwieństwie do wełny mineralnej można ściskać i skręcać bez utraty właściwości) i ponownie zamaskowałem. Widząc pracę drewna, nawet po latach nie zdecydowałbym się na sztywne, piankowe uszczelnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marmur7 niestety nie pamiętam.:-/ Myślę, jednak, że wystarczy zadzwonić do nich a uzyskasz odpowiedź. Próbki które oglądałem, piór nie posiadały na końcach, ale na chłopski rozum, nie widzę przeciwwskazań, aby Stolarnia Ci takie wykonała.

 

Poproś Zdenka, aby się dowiedział dla Ciebie. Wczoraj z nim rozmawiałem, i wiem, ze w weekend jedzie do człowieka (skubany chciał mi tez przeprowadzić kontrole na budowie, ale mu to z głowy wybiłem :-) - u mnie bałagan, malowanie, kładzenie podłóg - nie ma czego oglądać).

 

A teraz przestroga dla budujących. Obyście takich błędów nie popełniali.

Na tym zdjęciu widać miejsce, gdzie stanie kuchenka elektryczna (wolnostojąca, z piekarnikami, i płytą ceramiczną), wokół niej szafki, nad nią wyciąg.

https://lh4.googleusercontent.com/-hqNazWz5sYs/VIXQjVR1U0I/AAAAAAAAecs/oVXA79lcMKo/s912/DSC05946.JPG

Ciąg kominowy, wraz z przewodami wentylacyjnymi, znajduje się za tą ścianą z bala. W kominie znajduje się jeden przewód spalinowy dla kominka, jeden wentylacyjny (widać kratkę), i drugi dla wyciągu.

Tutaj widać przewód kominowy:

https://lh3.googleusercontent.com/-UXVNxyjRlhk/VAjc9ipsKZI/AAAAAAAAd9g/CDskzJTZWNM/s912/DSC05951.JPG

A teraz ja się pytam. Czy ktoś zauważył w kuchni przygotowane podłączenie przewodu wentylacyjnego do wyciągu? Teoretycznie można by przygotować odpowiedni otwór (pod kanał płaski) w przedostatnim balu. Ale go nie ma. Rżnięcie na oślep (przecież nie wiem dokładnie gdzie znajduje się ciąg wentylacyjny) bala, potem kucie w ściance ogniowej, i w samym kominie, brzmi jak jakaś popelina.

Nie wiem, jak ja mogłem tego nie dopilnować.

Na szczęście nie mam jeszcze położonych podłóg na piętrze. Wykończeniowiec zaproponował, żeby zastosować sztywny kanał, który wprowadzony zostanie przez deski stropu na piętro, tam pod kontem 90st, zakręci pomiędzy legarami, i tam zostanie wpuszczony w komin

Tak to wygląda u góry:

https://lh4.googleusercontent.com/-_Wtrd-gazOE/UxzVF-1E8gI/AAAAAAAAcWo/sqPDpntAmog/s912/IMG_0417.jpg

 

Oczywiście ściany zostały już obite deskami, więc trzeba będzie trochę pruć.

Kompletna wpadka. Nie wiem, jak ja mogłem o tym zapomnieć.

Pytanie, czy nie lepiej zastosować wyciąg z pochłaniaczem zapachów, ale bez podłączenia do wentylacji?

Nie wiem, jak takie wynalazki się sprawdzają w praktyce.

 

A przewiercić długim wiertłem kanał wentylacyjny z drugiej strony i potem dalej w drewnie? Ja w samochodzie roboczym zawsze mam wiertło widiowe, chyba metrowej długości. Nie raz tyłek ratowało...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym impregnowac? Tzn po wysuszeniu odgrzybieniu i zaimpregnowaniu sciana nie powinna przesiąkac?

 

Dopóki będzie szczelina, którą przesiąka woda do wewnątrz budynku, dopóty bale będą mokre. Impregnacja da im trochę więcej czasu życia, ale prędzej czy później taka usterka zakończy się przegniciem drewna. Nie wiemy, jaka dokładnie jest to usterka - przydałyby się zdjęcia zrobione na wprost miejsc przecieków od zewnątrz i wewnątrz budynku. Zdjęcia z góry z takiej odległości nic nie pokazują. Najprawdopodobniej woodchink (poszukaj w Internecie) dałby radę to bardzo skutecznie uszczelnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy pianka elastyczna również nie spełni swojej roli?

 

Podobny temat:

 

"Czy to prawda, że do mocowania okien w domu z bali nie należy używać pianki montażowej? Jeśli tak, to jaki jest poprawny sposób mocowania drewnainych okien w takim budynku?"

 

doradca

Doradza ekspert z firmy MISONI TRADE HOUSE sp. z o.o.

Rzeczywiście bezpośrednie mocowanie okien wyłącznie za pomocą

piany montażowej nie jest dobrym pomysłem. W domach z bali okna można

mocować na dwa sposoby - bezpośrednio do bala lub za pomocą listew

pośrednich.

W pierwszym przypadku należy zastosować specjalne metalowe łączniki,

które zapewnią możliwość przesuwania się bali względem okna czy drzwi.

Przerwy zaś należy wypełnić wełną mineralną.

Pianę montażową można użyć w przypadku montowania stolarki przy

zastosowaniu listew pośrednich (węgarów). Wkładane są one w specjalne

rowy, wykonane uprzednio na czołach bali (elementy muszą się swobodnie

przesuwać po węgarze). Dopiero do tak osadzonego węgara można, na pianę

montażową, zamontować okno lub drzwi.

 

http://muratordom.pl/eksperci/pytania/mocowanie-okien-w-domu-z-bali/1486/

 

Ja opisywałem montaż w domu który już w miarę osiadł, tak jak u mnie, suche drewno, dach dociśnięty 9 tonami dachówki i tak osiadało to sobie 3 miesiące. Pozostałe osiadanie nie przekroczy 3-4cm a to skompensują uszczelki. Nie znam takiej pianki która kurczy się i rozszerza jak gąbka. Mój wykonawca chwali się że jako pierwszy stosuje piany elastyczne do 30% sprowadzane z niemiec. Używa ich tylko do doszczelnień, ale i tak one nie równają się uszczelką. W świeżym balu okna mocuje się zupełnie inaczej nie analizowałem tego montażu, ale też bym zastosował uszczelki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym impregnowac? Tzn po wysuszeniu odgrzybieniu i zaimpregnowaniu sciana nie powinna przesiąkac?

 

Rodzaj impregnatu jest tu drugorzędny, chodzio to, żeby drewno mogło zupełnie przeschnąć - impregnowanie wilgotnego drewna nie ma sensu. W każdym razie impregnat musi być głęboko penetrujący. i zabezpieczać przed grzybicą. Na to dopiero dajesz środek, który będzie chronił drewno przed wodą i promieniami UV. Przykładowo - może to być Penetrin plus Altax woskowy. Ale to tylko przykład, może to być zestaw innych firm.

Jeśli na drewnie masz punktowe ogniska czarnego grzyba to nie ma zmiłuj - musisz potraktować to preparatem chlorowym typu Pufas , Zabójca pleśni itp. To srodek ostry i drażniący, ale jest skuteczny i mozna go stosować gdy mamy do czynienia z niewielką powierzchią zagrzybienia. Trzeba pamietać, że próby szlifowania powierzchni zagrzybionych to pierwszy krok do pieknego nowotworka. Niestety.

 

I przede wszystkim -Gasol ma rację - u Ciebie głównym problemem nie jest przesiąkliwe drewno, tylko szczeliny między balami. Na tyle pokazują te miniaturowe zdjęcia. Oczywiście może się zdarzyć, że pojedyńczy bal jest spękany i woda znajduje droge kanalikami do wewnątrz budynku. Ale bez przesady - to sie może zdarzyć sporadycznie. A u Ciebie cieknie w wielu miejscach. W takim przypadku sytuację uratuje tylko woodchink, którym musisz uszczelnić cały budynek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego len ?? Znam wykonawcę który stosuje wełnę owczą. Ja wolę uszczczelki bo wolniej się rozkładają i na dłużej posłużą. Ale mój sceptycyzm do wełny owczej się zmniejszył jak przyszły mi kona z kołnierzem termicznym fakro i wiecie co było w kołnierzu ?? Wełna owcza :)

http://www.fakro.pl/produkty/wszystkie-produkty/kolnierze-uszczelniajace/specjalne/z-termoizolacja/

 

Dodatkowe pytanie jakie włączniki i gniazdka rustykalne polecacie ?? Takie w stylu Fontini ale na polską kieszeń.

http://www.fontini.pl/garby/wlaczniki

 

A dlaczego nie len? Jest wiele sposobów izolacji bala i uszczelnienie lnem jest jednym z nich. Moje bale mają średnicę od 34 - 50cm i nie chciałabym sztucznych, poliuretanowych uszczelek pomiędzy nimi, szczególnie w upały :) Nie jest to dla mnie tak istotne, aby roztrząsać tę kwestię. Każdy z wykonawców reprezentuje inną technikę i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

artak - niedokładność montażu, rozsychanie się drewna, brak uszczelek rozprężnych w zamkach i małe okapy, to powody, które moga być przyczynami Twoich problemów. Domu nie rozbierzesz, musisz sie ratować środkami naprawczymi o których wspominaliśmy wyżej.

Po impregnacji i zastosowaniu woodchinku, będzie to wyglądało mniej więcej jak na poniższym zdjęciu.

 

http://www.woodchink.eu/en/menu/fotogalerie/4-log-homes-sealed-with-woodchink/detail/155-log-homes-sealed-with-woodchink?tmpl=component&phocadownload=2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinno sie dac wyschnac bala czy mozna użyć czegos nie wiem w stylu farelke do podsuszenia? Wszystkie te specyfiki mozna kupic z netu z konkretnych stron od producentow? i czymoge prosic o jeszcze kilka skutecznych specyfikow na grzyba i impregnatow.Poczytam.i zabieram sie do dzialania Edytowane przez artak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...