Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Podpytuję, bo w tych deskach krawędzie od strony pióra są od niego w bardzo bliskiej odległości i fazowanie w tym miejscu to robota prawie dla neurochirurga. Z tego wzgl piła tarczowa odpada. Osniki z marketu są kiepskiej jakości, a te profesjonalne kosztują więcej niż moje dechy. Chyba jednak najlepszy będzie mój stary hebel, którego wiek oceniam na III wiek przed naszą erą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Własnie przyjechałem z hacjendy i nie mogę teraz sprawdzić czy mój hipertani elektryczny strug ma rowki do fazowania. Podejrzewam, że nie. Zestrugałem nim już niejedną deseczkę, ale wciąż mam wrażenie, że nie starcza mi inteligencji, żeby go obsługiwać :) Wolę stary , dobry, ręczny hebel.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

he he nie kryguj się z tą inteligencją , no a Jeży błysną intelektem i naprowadził dyskusję na właściwy tor jak masz jelektryczny hebel to się nie zastanawiaj i strugaj nim .

Można z ręki to robić i przystawić pod kontem do krawędzi a możesz sobie listwę dać na deskę jako prowadnicę .

A ile ta faska ma mieć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok 10 mm.

Ostrze ma max wysokość 3 mm to na jedną krawędź wyjdą mi 4 machnięcia ( 3 x 3 mm i jedno poprawkowe).

Decha ma ok 2,5 m długości i muszę ich zrobić ok 70.

Reasumując:

70 desek x 2,5metra = 175 metrów.

 

175 metrów x 4 krawędzie = 700 metrów fazy

 

Na każdą krawędź 4 machnięcia strugiem czyli 700 x 4 = 2800 metrów do przejechania strugiem :D Wszystko w ramach rekreacji.

 

To ile Maciej miałeś tego dłutowania ? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od kiedy po dwóch miesiącach użytkowania udało mi się przepalić wkrętarkę Metabo, która ponoć miała być "na lata", kupuję do moich hacjendowych celów wyłącznie tanie narzędzia z tzw szarej serii Castoramy, oznaczone czerwoną literą P. Mam z tej serii wiertarkę, wyrzynarkę, piłę tarczową, strug, szlifierkę kątową i ukośnicę. Śmierdzi to tanim plastikiem, kosztuje między 80 a 150 zł i za cholerę nie chce się popsuć. A np szlifierką kątową wyczyściłem z żywicy wszystkie balowe ściany domu i nadal śmiga bez problemu.

Wszystkie razem wzięte narzędzia było tańsze niż wspomniana wkrętarka, więc jak się np. hebelek zbuntuje i odmówi posłuszeństwa to za stówke kupie nową sztukę, a za starą dostanę sadzonkę gruszy czy innego dębu w ramach akcji "Wymień elektrośmieci na drzewko " ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pomysł zrobienia wzornika to z yotuba zaczerpnąłem .

dodatkowy zamek na który mówię ząb ma kilka funkcji zamyka pionową szczelinę więc wietrzysko już przez nią nie hula

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=312641&d=1428766036

 

ząb też klinuje belkę i działa tak samo jak kołek czyli nie pozwala się belce paczyć w kierunkach które pokazują strzałki

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=312642&d=1428766583

 

rada dla przyszłych inwestorów by przed wyborem firmy popytali się czy zamki z jaskółczym ogonem lub na obłap z ostatkiem będą posiadać zęba .

wykonawcy często przy jaskółkach tego nie robią wynika to z tego że jest to dodatkowa robota i zajmuje tyle samo czasu co wykonanie samego ogona

 

Pomysł wzornika bardzo fajny. Moi górale robili u mnie jaskółczy ogon z zamkiem - zamkiem jest właśnie ten ząb. Jest to najszczelniejszy jaskółczy ogon. Wszystkie ogony i zęby rysowali na belce ręcznie i cieli piłą po kreskach. Najbardziej mnie zszokowali jak robili zdobione słupy. Narysowali wzór na słupie i piękne zdobienia robili piłą - niesamowita precyzja w rękach. Nie wiem tylko dlaczego robisz pojedyncze pióro ? pióra powinny być 2 i nie robione tak archaicznie. Do tego jest frezarka :) Pozdrawiam

 

ps. A tu link do fajnej strony: http://www.drewnopedia.pl/3,2,25,wegly.html

Edytowane przez Zdanek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wtrącę poza tematem.

 

Komin systemowy zrobię ze stali (poza marmurem7 także koledze z pracy pękła ceramika w systemowym), ale ja jako laik - szukając produktu znalazłem tylko stal, bez obudowy i teraz jak to zrobić - pustak odpowiedni, czy do tego jakieś kolejne izolacje - całość chcę obłożyć poniemiecką cegłą czerwoną, ale nie wiem w jakiej kolejności, co i jak...

 

Z góry dzięki za porady :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wtrącę poza tematem.

 

Komin systemowy zrobię ze stali (poza marmurem7 także koledze z pracy pękła ceramika w systemowym), ale ja jako laik - szukając produktu znalazłem tylko stal, bez obudowy i teraz jak to zrobić - pustak odpowiedni, czy do tego jakieś kolejne izolacje - całość chcę obłożyć poniemiecką cegłą czerwoną, ale nie wiem w jakiej kolejności, co i jak...

 

Z góry dzięki za porady :)

Poczytaj w kominkach np wpisy Piotra Batury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Własnie przyjechałem z hacjendy i nie mogę teraz sprawdzić czy mój hipertani elektryczny strug ma rowki do fazowania. Podejrzewam, że nie. Zestrugałem nim już niejedną deseczkę, ale wciąż mam wrażenie, że nie starcza mi inteligencji, żeby go obsługiwać :) Wolę stary , dobry, ręczny hebel.

 

Tu inteligencja się przydaje, ale nie jest niezbędna...praktyka i systematyczność większą mają wartość. Praktyki nabierzesz przy trzeciej szopce, a o systematyczności już pisałem. Jak to chłop jedno drzewo dziennie ścinał, przywoził obrabiał i na chałupę wsadzał....Niby bez sensu i mozolnie, ale po 30 dniach miał 30 bali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wtrącę poza tematem.

 

Komin systemowy zrobię ze stali (poza marmurem7 także koledze z pracy pękła ceramika w systemowym), ale ja jako laik - szukając produktu znalazłem tylko stal, bez obudowy i teraz jak to zrobić - pustak odpowiedni, czy do tego jakieś kolejne izolacje - całość chcę obłożyć poniemiecką cegłą czerwoną, ale nie wiem w jakiej kolejności, co i jak...

 

Z góry dzięki za porady :)

 

Zamiast okładać, zbuduj komin z tej poniemieckiej cegły! Będziesz miał najlepszy balowy komin w historii, jak do niego stal wetkniesz. Tylko stal nierdzewną...od czarnej z daleka. Rury najlepiej od razu do środka, skoro masz. Kielichami do góry. No i drewno konstrukcyjne trzymaj nie bliżej jak 15 cm od tego komina. Wszelkie belki, balki, krokwie, jętki, ściany i gzyms malowany...Ta odległość dotyczy tak ceglanych, jak i systemowych kominów. Właśnie skończyliśmy kilkudniowe rozkminianie polskich przepisów dotyczących kominów systemowych. Wszystko tak samo! Obojętnie jaki komin - 15 cm! I ja się pod tym podpisuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdanek pióro jest jedno od zewnętrznej strony od wewnątrz dom będzie ocieplany i jest zbędne w szczelinę od wewnętrznej strony pójdzie pianka rozprężna .

Frezarka która podoła takiemu wyzwaniu i weźmie wpust o wymiarach 3cm/2.5cm za jednym razem to koszt bagatela od 10 tyś będzie to mafell ,np festul który jest tańszy nie ma takiej mocnej frezarki górnowrzecionowej ,a bosch , makita czy podobne firmy frezarki mają bardziej stolarskie niż ciesielskie .

Frez palcowy to już grosze 500 - 600 zł to ja za to wszystko podziękował wolę ręcznie wydłutować . Dłutowanie nie jest takie straszne wykonanie metra wpustu to czas od jednej minuty do dwóch .

Wzornik przyśpiesza robotę bo jak góral skończy rysować zamek na belce to ja w tym samym czasie skończę go wycinać prócz tego cieśla jest jak saper myli się tylko raz , spaprany zamek nie da się naprawić trzeba robić od nowa .

wzornik jest tak zrobiony że pionowe wcięcie wycinam idealnie pod wymiar poziome nacinam 3mm po wyżej kreski i wyrównuje cieslnicą

Edytowane przez maciej74
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr Batura - czy przepisy nie mówiły dotąd o 5 cm ? Oczywiście ostrożności nigdy nie za wiele, ale czy te odległości dotyczą zarówno kominów z samej cegły i kominów z wkładem stalowym ?

I czy starzy zdunowie z pn wielkopolski nie mawiali, że wkład stalowy plus cegła = full odporność na pożar sadzy ? ;)

 

Maciej74 - przypominasz sobie konkretniej skąd brałeś instrukcję wzornika na jaskółczy ogon ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 cm obowiązuje (prawdopodobnie) w Anglii. U nas 15 cm do drewna konstrukcyjnego. . Bez względu na konstrukcję komina. Nie pytaj dlaczego...Nie wiem. Poza tym angielskie oznaczenia (Schiedel) mają odnośnik w postaci gwiazdki...Kiedyś to sobie wyjaśnię. Stal + cegła, to faktycznie najlepsze zabezpieczenie. Do tego zdrowy rozsądek, przepisowa odległość, co roku przegląd kominiarski i mamy komplet. Stropy betonowe to ca 2 cm dylatacji wypełnionej najlepiej niepalnym materiałem elastycznym.... Edytowane przez Kominki Piotr Batura
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr - to jak w moją systemówkę ceramiczną ocieploną wejdzie stal to będę miał zestaw typu grand-orient-lux-torpeda ;)

 

Maciej - od kiedy kilka lat temu zajrzałem na to forum, staliście się dla mnie z Jurkiem BW inspiracją. I mówię to zupełnie serio :)

U Jurka podziwiałem hart i syzyfową wytrwałość w stawianiu chatki w pojedynkę. Twoja Magoda natomiast to rodzaj enklawy dobrego gustu i prostych rozwiązań - filmiki o niej puszczam sobie gdy dopada mnie zły humor :)

 

Lubię grzebać w drewnie - szukam rozwiązań mozliwych do wykonania przez samouka i jednocześnie realnych finansowo. Pisałem wczesniej o domku na narzędzia - wczoraj zacząłem przeliczać koszty i okazało się, że gdybym zamiast planowanych desek zamówił drewno w postaci bali o niedużej grubości ( łączonych potem na węgłach) to wielkiej różnicy by nie było ( ponieważ odpada koszt stelaża, który w przypadku mojego domku musiałby być w miarę solidny bo chcę zrobić dach zielony, a więc ok 60 kg na m2).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Frezarka która podoła takiemu wyzwaniu i weźmie wpust o wymiarach 3cm/2.5cm za jednym razem to koszt bagatela od 10 tyś będzie

 

Maciej, ciesla ktory stawial mi dom mial takie urzadzenie wyprodukowane gdzies na podkarpaciu, na polskich czesciach, o polowe tansze niz te markowe i w niczym mu podobno nie ustepujace wg. jego opinii

jesli bylbys zainteresowany takim urzadzeniem daj znac na PW, sprobuje sie dowiedziec wiecej i odpisze

 

pozdrawiam

Edytowane przez borge
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast okładać, zbuduj komin z tej poniemieckiej cegły! Będziesz miał najlepszy balowy komin w historii, jak do niego stal wetkniesz. Tylko stal nierdzewną...od czarnej z daleka. Rury najlepiej od razu do środka, skoro masz. Kielichami do góry. No i drewno konstrukcyjne trzymaj nie bliżej jak 15 cm od tego komina. Wszelkie belki, balki, krokwie, jętki, ściany i gzyms malowany...Ta odległość dotyczy tak ceglanych, jak i systemowych kominów. Właśnie skończyliśmy kilkudniowe rozkminianie polskich przepisów dotyczących kominów systemowych. Wszystko tak samo! Obojętnie jaki komin - 15 cm! I ja się pod tym podpisuję.

 

Dzięki za odpowiedź :) Komin jest zaprojektowany prawie w centralnej części domu, także z utrzymaniem min. 15cm od drewna konstrukcyjnego nie będzie problemu (jedynie przy dachu musiałbym wyliczyć jak od krokwi i jętek to wygląda). Zrozumiałem to tak: od środka wkład kwasoodporny (srebrny) obłożony cegłą? W takim przypadku to wielkość komina też nie będzie za duża :)

 

Jeszcze raz wielkie dzięki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...