Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

I tu pojawia się problem ! nie ma czegoś takiego jak oddychanie! to że będzie otwarte od strony "legarów" to tylko gorzej dla całego układu.

Ponieważ blokada będzie po stronie zimnej ! 5-10cm XPS'a nie jest w stanie zatrzymać tyle energii cieplnej, aby na powierzchni XPS'a była temperatura bezpieczna. Nastąpi tam kondensacja- ponieważ zawsze para wodna (wredny gaz bez wonny, bez barwny itp) dąży do wyrównania stężeń.

A jak wiadomo? 100% przy temperaturze +10 st - to raptem ~ około 40% przy +20 st ... i cały bigos polega na tym, aby nie dopuścić pary wodnej która skondensuje się na zimnych powierzchniach. Trudne ? wyciągnij coś teraz z lodówki, zaraz będzie całe jak wyciągnięte z pod kranu, a inne sprzęty w domu są suche .. dziwne ..? nie.

Taka sama zasada panuje przy dobieraniu izolacji. Jeśli wpuści się parę wodną w miejsce gdzie temperatura jakby wyciska tą parę wodną z powietrza ( wykres moliera).

Bo ilość gram w m3 powietrza jest zależna od temperatury i pojawia się tzw "punkt rosy"

Choć to pojęcie bardzo mylące, bo mając teraz w domu +30 st i 99% ściany o temp 29,8 st będą się rosić.. a te o temp +31 nie :)..

Stąd podwalina mysi być otwarta na zewnątrz i zamknięta od wewnątrz, aby nie wpuszczać wrednego intruza (pary wodnej)... oczywiście i tak coś tam przeniknie, ale będzie to na tyle mało, że sobie jako gaz wyjdzie na zewnątrz i prosta przaśna zasada...

Stąd użył bym wełny i przykrył ją od góry "daszkiem" przynajmniej tam gdzie nachodzi na podwalinę.

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jeszcze nie zbudowałem- choć już stoi :) trzeba remontować :)

4a1f766cb0bc.jpg

tu jest profil poprzeczny naniesiony - jak mają wyglądać wysokości :) Ściana oporowa została przeprojektowana.

Dom jest posadowiony na betonowych fundamentach -stan 1938 rok :)

Blachą kryty - dzięki temu dach wygląda ...

w środku tak ..

e004f0a5649d.jpg oryginał 78lat :)

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tu pojawia się problem ...

Stąd użył bym wełny i przykrył ją od góry "daszkiem" przynajmniej tam gdzie nachodzi na podwalinę.

Czyli rozumiem ze do rownosci bloczkow robie xpsa. Podwaline przykrywam welna mineralna i zakrywam deska. Ale przeciez welna bedzie ciagnac wilgoc. Czy jakas folie klade na nia? Mam sporo welny pokrytej folia aluminiowa. Czy taka welne moge dac na podwaline? Taka welna bede ocieplal wszystkie sciany wewn stelazowe, dach i podlogi.

 

Mamjeszcze pytanie do Piotra od kominkow. Piotrze. Zaglebilem sie w temat rekuperatora z gruntowym wymiennikiem ciepla. To ze bede robil reku wiedzialem juz na etapie projektowania. Teraz doszedl GWC. Czy z takim systemem wymuszonej wentylacji musze robic czerpnie pod kominek? Czy nie zaburzy to pracy calego ukladu? Czy taki uklad nie wystarczy do doprowadzania powietrza do spalania? Reku ma przeplyw 200m3/h.

 

A ja piwnice wymurowalem i koniec. Kilka dni deszczu spowodowalo ze nawet vitara boje sie wjechac na dzialke,, bo albo tam zostanie albo przeoram pol dzialki zeby wyjechac. Mam nadzieje ze jeszcze kilka dni ciepla bedzie, bo musze podloge zagescic i plyte zalac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamjeszcze pytanie do Piotra od kominkow. Piotrze. Zaglebilem sie w temat rekuperatora z gruntowym wymiennikiem ciepla. To ze bede robil reku wiedzialem juz na etapie projektowania. Teraz doszedl GWC. Czy z takim systemem wymuszonej wentylacji musze robic czerpnie pod kominek? Czy nie zaburzy to pracy calego ukladu? Czy taki uklad nie wystarczy do doprowadzania powietrza do spalania? Reku ma przeplyw 200m3/h.

 

A ja piwnice wymurowalem i koniec. Kilka dni deszczu spowodowalo ze nawet vitara boje sie wjechac na dzialke,, bo albo tam zostanie albo przeoram pol dzialki zeby wyjechac. Mam nadzieje ze jeszcze kilka dni ciepla bedzie, bo musze podloge zagescic i plyte zalac

 

Co prawda pytanie kierowane do Piotra, ale też mam wentylację mechaniczną bez GWC ale to nie ma znaczenia. W przypadku reku kominek musi być z paleniskiem szczelnym i doprowadzeniem powietrza do spalania z zewnątrz. To właśnie reku może zaburzyć działanie kominka gdybyś instalował taki z poborem powietrza do spalania z pomieszczenia, czego zresztą przepisy zabraniają i co jest niebezpieczne.

Co do zagęszczania też byłbym ostrożny w tej chwili, zależy czym zasypałeś wykop, jeśli gruntem rodzimym (a są tacy) a grunt jest plastyczny to może być mały kłopot bo namoczony w trakcie zagęszczania potrafi się uplastycznić a schnąć potrafi i kilka miesięcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co powinno się zrobić z balem w środku domu też go należy zaimpregnować a może jeszcze przeszlifować był zabezpieczony tylko fobosem zaraz po postawieniu a to już chyba z 5 lat na razie jest bielutki jakby był stawiany wczoraj

 

Mozesz walic chemię, mozesz walić środki naturalne (wosk z terpentyną, oleje naturalne) albo nic nie robić. Ta trzecia opcja jest stosowana przez górali, i możesz jak Ci po latach sciemnieje szorować szczotą albo ostatecznie przeszlifować...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale podciśnienie nie będzie zasysało powietrza z czerpni do kominka? Palenisko będzie zamknięte, ale powietrze będzie pobierać z pokoju. a tak na marginesie to jak ci się ten reku sprawuje? jak możesz to podrzuć jaka firma i model, jaki metraż domu. Czy badałeś różnicę temperatur na wlocie i wylocie? bo ktoś kiedyś wspominał że do domu z bala się nie nadaje i już myślałem że będę pierwszy z taką inwestycją. Zamierzam na wszystkich balach wzdłuż zewnętrznej krawędzi dać uszczelki rozprężne 1cm. powinno pomóc w uszczelnieniu bali po latach. oczywiście temat jeszcze muszę przedyskutować z wykonawcą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominek zamknięty + pobieranie powietrza z zewnątrz

9. W pomieszczeniu z paleniskami na paliwo stałe, płynne lub z urządzeniami gazowymi pobierającymi powietrze do spalania z pomieszczenia i z grawitacyjnym odprowadzeniem spalin przewodem od urządzenia stosowanie mechanicznej wentylacji wyciągowej jest zabronione.

 

10. Przepisu ust. 9 nie stosuje się do pomieszczeń, w których zastosowano wentylację nawiewno-wywiewną zrównoważoną lub nadciśnieniową.

§ 150

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież każdy wkład kominkowy ma wlot powietrza na przodzie w szufladzie na popiół. czy może wystarczy doprowadzić rurę z zewnątrz pod kominek?

 

Otóż nie każdy bo nie każdy ma szufladę na popiół. Dobrze byłoby gdyby Piotr się odezwał bo to jego działka i jego wyjaśnienia są zawsze bardzo przystępne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mozesz walic chemię, mozesz walić środki naturalne (wosk z terpentyną, oleje naturalne) albo nic nie robić. Ta trzecia opcja jest stosowana przez górali, i możesz jak Ci po latach sciemnieje szorować szczotą albo ostatecznie przeszlifować...

Bardzo dziękuję za podpowiedz najbardziej podoba mi się opcja trzecia i przy niej zostanę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za podpowiedz najbardziej podoba mi się opcja trzecia i przy niej zostanę

 

Stoję dokładnie przed tym samym dylematem, stąd jakieś rozeznanie :)

Też skłaniam się ku opcji trzeciej. Wosk jednak bale trochę zżółca. Będę jeszcze testowo kładł delikatnie naturalny olej w zejściu do piwnicy, aby móc zobaczyć efekt i zachowanie. Bo właśnie jestem po szlifowaniu ścian i ten efekt który mam teraz chciałbym utrzymać jak najdłużej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za podpowiedz najbardziej podoba mi się opcja trzecia i przy niej zostanę

 

miśka a z którego florentynowa ty jestes? Moze z tego pod pabianicami?

 

Ja bez popielnika jeszcze nie widzialem. Ale czy oby na pewno jedno rozwiazanie (reku) tak ograniczalo wybor kominkow? Teoretycznie wyciag powietrza jest rekompensowany taka sama iloscia powietrza wciaganego. Co za tym idzie jest to zrownowazone. A rura bedzie zasysac gdy tego powietrza bedzie za malo. Taki prosty zawor kompensacyjny cisnienie. Chyba ze cos przeoczylem to prosze o poprawke.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PiotrK widocznie nie wszystko widziałeŚ;-) Pytałeś o reku ale swoim nie będę się chwalił bo to samoróbka i niezbyt pomierzona jeszcze. Jeśli masz zamiar bydować z odrysowanego bala to chyba uszczelki na długości bala są zbędne, ale to moje zdanie. Przeoczyłeś niestety sporo, masz wentylację zrównoważoną a właściwie powinna chyba być z delikatnym nadciśnieniem, kominek potrzebuje sporo tego powietrza do spalania czyli zrównoważenie można sobie ... kominek z poborem powietrza z domu to taki niezły wentylator do momentu gdy ma co wyciągać. Robisz sobie dziurę w domu a dlaczego okna nie otworzyć? Do tego filtry różnie się brudzą, albo awaria wentylatora. Do tego jeszcze wkład z popielnikiem po co on ci potrzebny?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołgista - powodzenia, trzymam kciuki!

 

Remiks - napisz bardziej wprost - czy wg Ciebie wentylacja mech nie jest najlepszym rozwiązaniem w domu z bala z kominkiem? Chyba nie zrozumiałem Twojego ostatniego postu ;) A cały czas nie mogę sobie wyrobić zdania odnośnie wentylacji - mechaniczna czy grawitacja...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołgista - powodzenia, trzymam kciuki!

 

Remiks - napisz bardziej wprost - czy wg Ciebie wentylacja mech nie jest najlepszym rozwiązaniem w domu z bala z kominkiem? Chyba nie zrozumiałem Twojego ostatniego postu ;) A cały czas nie mogę sobie wyrobić zdania odnośnie wentylacji - mechaniczna czy grawitacja...

To tak wprost, moim zdaniem grawitacja działa czasami w jedną czasami w drugą stronę. Wentylacja mechaniczna jest jak najbardziej ok w domu drewnianym i innym a kominek musi do takiej wentylacji być odpowiedni. Grawitacyjna wentylacja to kominy a mechaniczna to jakieś tam kanały plus wentyle i sterowalna wentylacja, osobiście jestem zwolennikiem mechanicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak wprost, moim zdaniem grawitacja działa czasami w jedną czasami w drugą stronę. Wentylacja mechaniczna jest jak najbardziej ok w domu drewnianym i innym a kominek musi do takiej wentylacji być odpowiedni. Grawitacyjna wentylacja to kominy a mechaniczna to jakieś tam kanały plus wentyle i sterowalna wentylacja, osobiście jestem zwolennikiem mechanicznej.

Też polecam wentylację mechaniczną - sam mam rekuperacje w domu z bali i wszystko działa świetnie. Mam ustawione na lekkie (10%) nadciśnienie, jak ktoś już tu pisał...

w pomieszczeniu gdzie jest kominek są nawiewy więc raczej nic tu nie będzie zasysać powietrza bo wywiewy są w kuchni i łazienkach... . Poza tym oczywiście kominek jest szczelny - Jotul panorama z poborem powietrza z zewnątrz - wydaje mi się, że jest to najzdrowsze rozwiązanie... dla mieszkańców domu bo nie zużywa tlenu z pomieszczeń.

To nadciśnienie powoduje tez przesunięcia i mieszanie się ciepła poprzez ruch powietrza, a przez to łatwiej dotrze ono do wszystkich pomieszczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...