Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czy ktoś z balowiczów ma doświadczenia, zweryfikowaną wiedzę odnośnie betonu z domieszkami opóźniającymi zamarzanie wody? dotyczy ławy fundamentowej

Wiem, że lepiej prace betonowe mokre wykonywać powyżej 5stopni ;)

 

Zależy ile chcesz zjechać poniżej tych plus 5. Można spokojnie do -5 czasami i -10. W ujemnych temperaturach najlepiej beton o klasę wyższy od projektowanego i gęsty z małą ilością wody, plus dodatki. Oczywiście w takich warunkach musi to być beton z gruchy, do tego kumaty kierbud. Najlepiej poszukać sprawdzonej betoniarni. Przygotować się na zabezpieczenie betonu po wylaniu (styropian, maty słomiane, folia). Da się jeszcze zejść z temperaturą ale to wymaga dodatkowych zabiegów (koszt).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Remiks - dzięki! Chodzi o przymrozki nocne do -2. Niżej nie powinno być, ale to pogoda - nie da się sterować ;)

Już zdecydowałem się na dodatki, kier bud mówi, że do -5 niepotrzebne, ale nie zaszkodzi. Krótko mówiąc - dodaje, pewnie w moim bloku w którym mieszkam ponad 10 lat też takowe były dodawane..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

 

Bardzo proszę o pomoc w dosmażeniu kotleta, bo mam wrażenie że odgrzewany już był kilkakrotnie ale nigdy nie został

wysmażony do końca. Chodzi mi o ocieplenie domu z płaza od środka.*

Kupiliśmy dom do przeniesienia który już wcześniej był przeniesiony i zlepiony z dwóch różnych.Na dzień dzisiejszy po kilku zmianach projektowych względem tego co zastaliśmy, dom stoi. W związku z tym że część materiału nie nadawała się do ponownego użytku lub po prostu go brakowało, dokupywaliśmy sukcesywnie potrzebne elementy i jakoś sklejaliśmy to wszystko:) I tak stoi dom złożony z 7 domów :)).

Od początku było założenie że bale będą widoczne od zewnątrz a od środka idzie ocieplenie i deska lub cegła, może dwie, trzy ściany w g-k, ściany działowe* z płaza i sufity drewniane.

W projekcie mam 15cm ocieplenia przy płazach 18cm uszczelnianych wełnianką. Tego zamierzałem się trzymać, dopóki nie zacząłem czytać tego forum i im więcej czytałem tym głupszy byłem. Na logikę, im więcej ocieplenia tym lepiej, ale o ile dobrze zrozumiałem to jeśli odetnę płaza od ciepła wewnątrz budynku to wówczas traci on swoje właściwości i jedynym ociepleniem będzie ta 15cm wełna. Jeśli dam za mało, to pojawi się punkt rosy i będzie gnić. Dodam że planowałem użyć Akupłyty Isover 0,037 W/mK.

 

Kolejna sprawa to warstwy : płazy - łaty pionowe dla wentylacji(3-4cm?) - membrana paroprzepuszczalna - łaty poziome i ocieplenie- kolejne łaty pionowe i ocieplenie- folia - deska.Kolejność chyba ok ?, ale jak to jest z tą wentylacją, ma być czy nie? Jeśli tak, to czy ma znaczenie jak kręcić (w pionie, poziomie) łaty tworzące to przestrzeń wentylowaną?I skoro ma to być przestrzeń wentylowana to rozumiem że powinien tam być swobodny przepływ powietrza, Ale jak to uzyskać, skoro ściana zarówno z dołu jak i z góry jest zamknięta?

 

Bardzo proszę o merytoryczne podpowiedzi, pozbawione naukowych wyliczeń i poruszania sensu zakrywania bali. Ile mogłem, przeczytałem, jednak nie mam już czasu wertować wszystkich prawie 700 stron i liczyć że uda mi się trafić na rozwikłanie zagadki. Ekipy stoją przed drzwiami i musze wiedzieć co robić dalej.

Z góry wszystkim pomocnym bardzo dziękuję !!!

Chciałem dodać kilka fotek ale przycisk "dodaj plik" nie działa. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyny fachowiec w temacie, którego znam to Maciek74, ale on się już nie odzywa na forum.

Jeśli chodzi o punkt rosy do problem dotyczy bali zewnętrznych o grubości poniżej 12-13cm, więc Ciebie chyba nie dotyczy (masz 18cm). Po balach zewnętrznych obowiązkowo wiatroizolacja, potem ocieplenie, potem paroizolacja i deski /gk wewnętrzne.

W temacie szczeliny wentylacyjnej nie pomogę, ale sam bym dał :)

Pamiętaj o siatkach stalowych przeciw gryzoniom ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyny fachowiec w temacie, którego znam to Maciek74, ale on się już nie odzywa na forum.

Jeśli chodzi o punkt rosy do problem dotyczy bali zewnętrznych o grubości poniżej 12-13cm, więc Ciebie chyba nie dotyczy (masz 18cm). Po balach zewnętrznych obowiązkowo wiatroizolacja, potem ocieplenie, potem paroizolacja i deski /gk wewnętrzne.

W temacie szczeliny wentylacyjnej nie pomogę, ale sam bym dał :)

Pamiętaj o siatkach stalowych przeciw gryzoniom ;)

 

Dzieki za podpowiedź. jesteś pewien z tym punktem rosy? byłoby super.Mój KB twierdzi że punkt rosy wystąpi i te 15cm ocieplenia musi byc, choć akurat do niego to mam raczej słabe zaufanie. W między czasie trafiłem na stwierdzenie ze 5cm wełny to jak 20cm drewna, jeśli faktycznie tak jest, to taka grubość w zupełności mi wystarczy.

Masz na myśli siatkę przytwierdzoną do płazów od wewnętrznej strony? O takich cudach bym nie pomyślał , ale już to wyłapałem i na pewno zastosuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tym punktem rosy to mało kto jest pewien, ale tak budowali nasi przodkowie ;) chodzi o to, aby on wystąpił wewnątrz bala, żeby nie nastąpiło skraplanie na ścianie.

jeśli chodzi o porównanie 5cm wełny do 20cm drewna - sam spałem w domu o ścianach z drewna 20cm, znam właściciela i wiem ile kosztuje ogrzewanie (mało). Nie znam nikogo kto mieszka w domu o ścianach z wełny o grubości 5cm...

a siatka przeciw gryzoniom - zabezpiecza przestrzeń między balem a odeskowaniem wewnętrznym. przy budowie łatwo zapomnieć, a potem skrobanie przeszkadza spać ;)))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiązując do dyskusji o doprowadzeniu powietrza do spalania...Nie zauważyłem zarówno w swoich badaniach jak i praktyce, by ciągnięcie go kanałem znad kalenicy, stanowiło jakiś problem. Problem mógłby być przy rozpalaniu, ale wówczas mamy drzwi zwykle otwarte, czyli kanał nie uczestniczy w procesie. A lekkie rozgrzanie komina po 3-4 minutach już sobie radzi z bezwładnością kanału napowietrzającego również z drzwiami zamkniętymi. Nic nie stoi zresztą na przeszkodzie manipulować jeszcze chwilkę uchylaniem drzwi podczas rozpalania.

 

Na pytanie czy lepszy kanał większy czy mniejszy, odpowiem, że większy ;) Ale nie przesadzajmy - 160 to max.

 

Tu macie dużo ciekawych pytań i odpowiedzi, szczególnie w komentarzach: http://blog.kominki-batura.pl/doprowadzenie-powietrza-raz-jeszcze/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze - bardzo dziękuję za tą wypowiedź! oszczędziła mi czerpni pod fundamentem :)

Przeczytałem artykuł i podsumowując - jeśli kanały w kominie będą odizolowane (12cm cegła) to czerpać powietrze mogę spokojnie przez komin?

Polecasz jakieś rozwiązania systemowe? boję się murowanego komina ze względu na kwaśne odczyny w dymie. może zresztą przesadzam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tym punktem rosy to mało kto jest pewien, ale tak budowali nasi przodkowie ;) chodzi o to, aby on wystąpił wewnątrz bala, żeby nie nastąpiło skraplanie na ścianie.

jeśli chodzi o porównanie 5cm wełny do 20cm drewna - sam spałem w domu o ścianach z drewna 20cm, znam właściciela i wiem ile kosztuje ogrzewanie (mało). Nie znam nikogo kto mieszka w domu o ścianach z wełny o grubości 5cm...

a siatka przeciw gryzoniom - zabezpiecza przestrzeń między balem a odeskowaniem wewnętrznym. przy budowie łatwo zapomnieć, a potem skrobanie przeszkadza spać ;)))

 

Tak, ale nasi przodkowie nie ocieplali ścian, co najwyżej kładli maty ze słomy które później tynkowali. W takim przypadku punkt rosy oczywiście wyjdzie w balu. O ile dobrze rozumiem, punkt rosy wystepuje na styku powietrza zimnego z ciepłym. Początkowo miałem teorię że jeśli za bardzo ocieplimy ścianę od środka to ciepłe powietrze nie dotrze do bala i pkt rosy wystąpi w ociepleniu. Ale to jest bez sensu, bo taka sama sytuacja może się zdażyć przy ociepleniu zewnętrznym, gdzie ocieplenia możemy dawać ile chcemy a problem się nie pojawia, podobnie w domach szkieletowych, gdzie zimne z ciepłym musi spotkać się w środku ocieplenia. Dlaczego fakt zaistnienia bala sprawia takie problemy???? Kompletnie tego nie czaje:bash::bash::bash: .

Kurcze, nie podejrzewałem że teoretycznie tak banalna sprawa, będzie tak problematyczna.

Z tym porównaniem grubości bala do wełny to aż mi wstyd :x, czasami brak logicznego myślenia.... Nadal jednak zastanawiam się jaka grubość ocieplenia jest optymalna przy tej grubości bala. Z jednej strony nie chcę klnąć widząc rachunki za ogrzewania, ale wydawać teraz na coś co jest przerostem formy nad treścią też mi się nie uśmiecha..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MałaBania - jeśli masz pkt rosy w ociepleniu, to musisz dobrze przemyśleć, co się stanie z ociepleniem, które regularnie będziesz traktował wodą.

Mam dobrego znajomego, którego dom z bala 6cm (czyli szkielet) po ok 10-12 latach nagle stał się cały zimny - nie wiadomo od czego. Ocieplał go ponownie od zewnątrz, teraz ma ścianę 2x grubszą niż miał pierwotnie...

Ocieplenie daj jak masz w projekcie, i się nie martw. Martw się tym, czy masz szczelne ściany - to jest ważniejsze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Remiks, ja powtarzam dane zasłyszane na pewnym forum ("w naszym klimacie w balu wystąpi 12-13cm od zewnątrz"). Nic nie liczyłem, za tępy jestem na to ;)

Napisz proszę, jak Ty widzisz temat, a jeszcze lepiej jak masz pewne wiadomości

 

Dodam, że na Litwie widziałem domy stare i bardzo stare ze ścianą zewnętrzną 15cm plus jakiś rodzaj ocieplenia wewnątrz (glina, trzcina). W związku z tym dane te uznałem za wiarygodne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co tu wyjaśniać, wystarczy sięgnąć do naukowych źródeł. W drewnie nie ma znaczenia gdzie on wystąpi chyba że będzie to na jego powierzchni. Punkt rosy a właściwie temperatura punktu rosy to taka w której para wodna w wyniku schładzania staje się przesycona i zaczyna się skraplać. Zerknij np. na wykres maksymalnej zawartości wody w powietrzu w zależności od temperatury. W temperaturze np. 30 stopni powietrze może zawierać prawie dwa razy więcej wody niż w 20 stopniach dlatego zimą jak szyby schłodzą na jej powierzchni ciepłe powietrze o sporej wilgotności to masz wodę na parapecie im będziesz miał niższą wilgotność w pomieszczeniu tym to zjawisko rzadziej wystąpi. Tak samo jest z ociepleniami i pustkami w ścianach, ocieplenie od zewnątrz i pustki wentylowane w tych miejscach nie stwarzają problemu. Problem może powstać wewnątrz jeśli w jakąś pustkę czy ocieplenie wpuścimy powietrze wilgotne o jakiejś tam temperaturze a wewnątrz tej pustki jest strefa chłodna o takiej temperaturze że spowoduje przesycenie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie Remiks - chodzi o to, aby pkt wystąpił w balu, a nie na jego powierzchni - pełna zgoda. i teraz pytanie - jakiej grubości ma być bal, aby pkt rosy nigdy nie wystąpił na powierzchni?

nie wiem do jakich źródeł sięgnąć, ale jak masz jakieś pod ręką - to napisz. Potomni będą Ci wdzięczni po wsze czasy ;)

albo napisz mi, na Mikołajki ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie Remiks - chodzi o to, aby pkt wystąpił w balu, a nie na jego powierzchni - pełna zgoda. i teraz pytanie - jakiej grubości ma być bal, aby pkt rosy nigdy nie wystąpił na powierzchni?

nie wiem do jakich źródeł sięgnąć, ale jak masz jakieś pod ręką - to napisz. Potomni będą Ci wdzięczni po wsze czasy ;)

albo napisz mi, na Mikołajki ;)

Masz jednowarstwową ścianę drewnianą zapomnij o problemie ale jak chcesz go osłaniać od wewnątrz to trzeba by pomyśleć;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja będę miał jednowarstwową, ale potomni nie wszyscy ;) więc dajesz - pisz dla mniej zorientowanych ;)

 

Maciek nie ma tak łatwo trzeba wyciągać wnioski;-) Nie ma złotej rady dla wszystkich inaczej będzie przy domu takim jak nasz z "zielonego" bala inaczej dla suszonych balików a jeszcze inaczej w murowanych a tym bardziej starych zawilgoconych. Dlatego napiszę tylko tyle że nie można zamykać powietrza o dużej wilgotności. Wentylowane pustki po zimnej stronie nie stanowią problemu niestety to samo po ciepłej stronie może przysporzyć problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...