Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

POMPA CIEPŁA i grzejniki-zużycie energii


bobrow

Recommended Posts

Świetne macie te wyniki poboru, u mnie to jest masakra. Po 80-100kWh dziennie (CO+CWU+zasilanie całego mieszkania). Dom 250m. Pompa chodzi od stycznia 2023. Także teraz będzie jej pierwszy cały sezon grzania. Nie wiem jak mam ją ustawić poprawnie żeby zmniejszyć zużycie. Sterowana jest z termostatu pokojowego (tzn termostat załącza pompę na grzejniki). Ustawione jest tak że dogrzewa rano 3 godziny po południu 3-4h i wieczorem jeszcze się włączy na 2h. Temp nocna jest ustawiona na 19C i tutaj się nie załączy przez całą noc. Bufor 200l, nagrzewa bardzo szybko ale jak puści na grzejniki to gwałtownie temperatura spada i przez 3h grzania nie jest wstanie osiągnąć zadanej. Nie wiem czy czasem nie ustawić grzania od np 6 do 23 cały czas i wtedy będzie się częściej załączać ale też nie będzie tak wychładzać temperatury na grzejnikach i wtedy weźmie mniej.

 

Jak dwukrotnie nie powiększysz kaloryferów to całe życie będziesz dużo płacił , dodaj po kaloryferze co jakiś czas gdzie się da i zobaczysz spadek poboru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Świetne macie te wyniki poboru, u mnie to jest masakra. Po 80-100kWh dziennie (CO+CWU+zasilanie całego mieszkania). Dom 250m. Pompa chodzi od stycznia 2023. .... Nie wiem jak mam ją ustawić poprawnie żeby zmniejszyć zużycie. Sterowana jest z termostatu pokojowego ... Ustawione jest tak że dogrzewa rano 3 godziny po południu 3-4h i wieczorem jeszcze się włączy na 2h. Temp nocna jest ustawiona na 19C i tutaj się nie załączy przez całą noc. Bufor 200l, nagrzewa bardzo szybko ale jak puści na grzejniki to gwałtownie temperatura spada i przez 3h grzania nie jest wstanie osiągnąć zadanej. Nie wiem czy czasem nie ustawić grzania od np 6 do 23 cały czas i wtedy będzie się częściej załączać ale też nie będzie tak wychładzać temperatury na grzejnikach i wtedy weźmie mniej.

 

goguś - dobrze pisze, ale skupił się tylko na jednej pozycji.

 

Skoro przez noc się nie włącza, to można wnioskować, że dom jest ocieplony.

Liczyłeś OZC? - jaki wynik?

Jaka pompa - producent - moc? - pompa nowa styczeń 2023r., to powinna być inverterowa.

Do jakiej temp. ładujesz bufor?

Jaką temp. wody puszczasz na grzejniki?

 

Ekonomicznie taniej wyjdzie gdy pompa będzie grzała stale, a do niższej temp. wody.

To nie czasy gdy kotłem dającym +90*C ładowało się bufor, a potem niższą temp. puszczało się na grzejniki.

Pompa idzie odwrotnie, im wyższą temp. wody musi podnieść, to więcej prądu zje.

 

Do tego sporo pomp podczas rozruchu na mrozie dodatkowo odpala grzałkę. Gdy jest wychłodzona po dłuższej przerwie w pracy.

Gdy jest to Monoblok - to tym gorzej. Przez 6 godzin stania - może zamarznąć woda w wymienniku i rurach zewnętrznych. Chyba, że producent zapobiegawczo dał w sterowaniu jakąś cyrkulację na pompce obiegowej. By z instalacji wewnętrznej dogrzewać Monobloka i zapobiec zamarznięciu.

 

Do poczytania te dwa tematy:

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?381532-Pompa-Ciep%C5%82a-to-nie-zawsze-oszcz%C4%99dno%C5%9B%C4%87-glos-rozs%C4%85dku

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marco36

stary poniemiecki dom ocieplony 20cm styropian, strych nie użytkowy.

bufor grzeje do 47C i tyle też idzie na grzejniki, nie mam tutaj możliwości zmiany że na grzejniki inaczej i na bufor inaczej

pompa blaupunkt 12KW inverter

spróbuję ustawić 40c na pompie i niech pracuje dłużej

OZE nie liczyłem

 

a z grzejnikami to od dłuższego czasu mi chodzi po głowie żeby zmienić, pompa ogrzewa dwa mieszkania, w jednym jest dużo cieplej jak w drugim w tym zimniejszym są jakieś malutkie grzejniki wymiarowane jeszcze pod kopciucha i temp 60C...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko izolacja na ścianach?

A co z dachem, czy podłogami na gruncie?

 

W podlinkowanym wyżej temacie jest link do kalkulatora OZC.

Wersja uproszczona, ale dla samego siebie policz i dolicz ocieplenie dachu - zobaczysz jakie różnice wyjdą.

 

Na ścianach masz grubo 20 cm.

Po uzupełnieniu brakujących izolacji - na obecnych grzejnikach powinno starczyć +38*C / +40*C.

A może i mniej przy ciągłym grzaniu.

Pompa iverterowa dostosuje sobie moc do bieżącego zapotrzebowania budynku.

 

Grzejesz krzywą pogodową, czy stałą temp. wody?

 

Krzywa wypada korzystniej, bo w dodatnich temp. powietrza poda niższą temp. wody co podniesie COP i obniży pobór prądu.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marco36

stary poniemiecki dom ocieplony 20cm styropian, strych nie użytkowy.

bufor grzeje do 47C i tyle też idzie na grzejniki, nie mam tutaj możliwości zmiany że na grzejniki inaczej i na bufor inaczej

pompa blaupunkt 12KW inverter

spróbuję ustawić 40c na pompie i niech pracuje dłużej

OZE nie liczyłem

 

a z grzejnikami to od dłuższego czasu mi chodzi po głowie żeby zmienić, pompa ogrzewa dwa mieszkania, w jednym jest dużo cieplej jak w drugim w tym zimniejszym są jakieś malutkie grzejniki wymiarowane jeszcze pod kopciucha i temp 60C...

 

No widzisz wnioski sam wyciągłeś to teraz powolutku w miarę napływy $$$$ dokładaj kaloryferów im większe tym lepsze nawet potrójne to byłby hit.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołóż grzejników ile się da i zjedź z temperaturą zasilania.

To ma pracować ciągle, ale z jak najniższą temperaturą, najlepiej dążyć do 35_ 37 max na zasilaniu, a jeszcze niżej to lepiej.

Przepływy poustawiaj żeby temperatury przed buforem I za były zbliżone.

Ten bufor na msgazyn jest za mały nie potrzebnie grzejesz tak wysoko bo to tylko straty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor 200l, nagrzewa bardzo szybko ale jak puści na grzejniki to gwałtownie temperatura spada i przez 3h grzania nie jest wstanie osiągnąć zadanej.

 

PC tym wyższy COP osiąga, im niższa TZ (przy buforze za TZ należy uznać temperaturę bufora). Żeby doradzić w szczegółach, to potrzebny schemat Twoiej instalacji. Ale co do zasady:

1. Staraj się zminimalizować temperaturę zasilania

2. Wyłącz termostat pokojowy (albo ustaw na abstrakcyjnie wysoką temperaturę) i grzej całą tanią strefę, jak masz taryfę strefową (a w drogiej obniż temperaturę jeszcze z 1-2*).

3. Zmierzaj do takiej temperatury w buforze, żeby non-stop otwarty na maksa grzejnik w najzimniejszym pomieszczeniu zapewniał komfortową temperaturę (a w pozostałych pomieszczeniach odpowiednio operuj nastawami na głowicach).

 

OZC wychodzi ~9-10kW

 

Mam nadzieję, że nie mylisz OZC z "kalkulatorkiem" cieplowlasciwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm tak teraz patrzę na tabelkę tej pompy i tam jest napisane że max pobór mocy to 3.94kW, przyjmując że ona pracuje u mnie 10h z pełną mocą (w co wątpię że chodzi cały czas z pełną mocą) to wychodzi dziennie ~40kW. do 100 brakuje sporo, albo gdzieś mi ten prąd spier... albo nie wiem. TV pralka i komp mi nie biorą przecież dziennie 60kW. Chyba że coś źle myślę.

 

mam też wpiętą grzałkę w bufor 6000W. Może ona coś świruje.

Edytowane przez Gret
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm tak teraz patrzę na tabelkę tej pompy i tam jest napisane że max pobór mocy to 3.94kW, przyjmując że ona pracuje u mnie 10h z pełną mocą (w co wątpię że chodzi cały czas z pełną mocą) to wychodzi dziennie ~40kW. do 100 brakuje sporo, albo gdzieś mi ten prąd spier... albo nie wiem. TV pralka i komp mi nie biorą przecież dziennie 60kW. Chyba że coś źle myślę.

 

mam też wpiętą grzałkę w bufor 6000W. Może ona coś świruje.

 

Skoro bufor ładujesz te 2 czy 3 razy dziennie, a po trzech czy czterech godzinach grzejniki rozbierają tę wodę,

to może resztę dogrzewa ta grzałka w buforze z COP 1.

W zależności na ile ma termostat nastawiony.

 

Wydaje się to realne.

Ja mam OZC 7 kW, ty masz OZC 9 lub 10 kW.

W porównaniu do mnie to o 30% do 40% więcej.

Moja pompa pokazuje przez kilka dni że dobiła pod 90 kWh dostarczonego ciepła.

 

Więc u ciebie potrzeba 117 kWh do 126 kWh ciepła dobowo (zakładając takie same warunki pogodowe).

Zakładając te 40 kWh z COP 3.0 to by dało 120 kWh ciepła - teoretycznie powinno starczyć.

Ale jeśli daje 50% mocy - to już wyjdzie 20 kWh x 3.0 = 60 kWh.

Czyli brakuje dobowo ok. 60 kWh +/- 10 kWh.

Gdyby grzałka te 14h pracowała na pełnej mocy, to może pobrać 84 kWh.

 

Chyba sam sobie kuku zrobiłeś ograniczając pracę pompy ciepła.

Takie ograniczenia mogą się sprawdzać przy temp. dworowych powyżej +10*C i z zyskami słonecznymi.

Obecnie w okolicy 0*C i przy mrozach to już pompa inverterowa powinna pociągnąć 24h/doba.

 

Twoja pompa 12 kW przy mrozie -20*C wyciągnie coś w okolicy 5,5 kW mocy grzewczej.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli co ustawić jej temp na grzejniki jakieś 38-40C włączyć na cały czas i niech się wygrzewa? Kilka dni weźmie więcej aż nie wygrzeje wszystkiego i się unormuje?

 

Myślałem że ograniczając czas pracy pompy, będzie oszczędniej, a tu się okazuje że mnie 6kW zgubiła. :D

Edytowane przez Gret
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli co ustawić jej temp na grzejniki jakieś 38-40C włączyć na cały czas i niech się wygrzewa? Kilka dni weźmie więcej aż nie wygrzeje wszystkiego i się unormuje?

Tak możesz spróbować niżej I wyłącz grzałki wspomagające pracę pompy, bo to że ta pompa bierze < 4kwh na zasilaniu, to nie znaczy, że nie weźmie 9kwh kub więcej jak się wspomoże grzałkami, ale grzałki w pompie, nie te w buforze, bo tę też wyłącz.

Tę pompy PW mają grzałki i mają ustawioną temperaturę załączenia ich lub można je wyłączyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domyślnie wyświetliło mi Blaupunkt Monoblok 12 kW

https://bpunkt.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/08/BLP12P1V1MR32-1.pdf

https://bpunkt.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/08/Instrukcja_pompyciepla_r32.pdf

 

Spróbuj ustawić te +40*C i pozwól pompie pracować bez ograniczeń.

Jeśli temp. w domu będzie rosła w czasie - to obniż temp. wody do +38*C lub +37*C.

Jeśli temp. w domu zacznie spadać to podniesiesz temp. wody.

 

Tu nie ma czego wygrzewać, bo prawdopodobnie resztę grzała grzałka w buforze.

Ma utrzymać stałą temp. w domu.

 

Jeśli nawet obniżysz temp. na noc, to rano pompa będzie musiała dostarczyć więcej mocy by ponownie temp. w domu podnieść.

Ekonomiczniej wychodzi utrzymanie stałej temp. domowej.

 

Grzejesz stałą temp. wody? - może warto pomyśleć nad krzywą pogodową, jeśli pompa taką obsługuje.

 

W jaki sposób jest sterowana grzałka w buforze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest ta https://blaupunkt.com/cpl/produkt/pompa-ciepla-blaupunkt-monoblok-blp10p3v2mr32-blp12p3v2mr32/

grzałką steruje podobno pompa

 

ustawiłem teraz 40C, grzanie cały czas i obserwuję użycie

jest podobno opcja krzywej grzewczej, tzw: tryb eco

 

dziękuję wszystkim za pomoc

 

------------------------------------------------------------------

 

od 17 wzięła ~13kW...

stawała jedynie na defrosty, temperatura na analogowym termometrze buffora wzrosła od tego czasu z ~40 na 42C, temperatura na sterowniku nie osiągnęła ani razu zadanych 42 (zadane są 40 ale wyłączy się dopiero przy 42C)

grzałka nie wystartowała ani razu

Edytowane przez Gret
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekamy na relację po dobie i po dwóch, jak się zmieni pobór prądu.

 

Jeśli grzałka w buforze jest sterowana przez system pompy ciepła - to poszukaj w ustawieniach, powinna mieć podsumowane godziny pracy kompresora i grzałki od początku od uruchomienia. To już na podstawie tych informacji możesz ocenić ile prądu od początku grzałka pociągnęła.

 

Z zastrzeżeniem, że grzałka może mieć dwa tryby 3 kW + 3 kW.

Może mieć pierwszy poziom mocy 3 kW i drugi poziom maksymalny 6 kW.

 

Ja mam tak u siebie grzałka w pompie 9 kW, ale pracująca w dwóch poziomach mocy 3 kW z jednej fazy lub 9 kW w trybie 3-fazowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zapomnieć o takich podsumowaniach, jest tylko jakiś śmieszny mało czytelny wykres jedno dobowy z temp in/out i temp C.W.U

Tak jeszcze z wczorajszych obserwacji. Na sterowniku sobie co jakiś czas podglądałem pobór prądu i zawsze było 9-10A czyli niby maks, a na pozycji wydajność było 60%. Tak jak by to był stary typ sprężarki on/off. Nie modulowała w ogóle. A tam podobno jest twin inverter od mitsubishi.

Grzałki standardowo w sterowniku powinny się uruchamiać od -15C z opóźnieniem 50minutowych, chyba mi to instalator zmienił bo nie wiem czemu się uruchamia ta grzałka, maks to było z -8 u mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...