Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rury z ciepłą wodą bezpośrednio na chudziaku


ngreen

Recommended Posts

Czy rury z tworzywa sztucznego typu PP, PE, PEX, które dodatkowo znajdują się w czerwonej otulinie (coś takiego jak na zdjęciu poniżej)

 

rura1.jpg

 

Mogą być układane bezpośrednio na posadzce (na chudziaku), tak jak np tutaj to zostało zrobione:

 

S3010155.jpg

 

Czy lepiej położyć je dodatkowo na jakiejś warstwie izolacyjnej, typu 2-3 cm styropianu podłogowego, tak jak tutaj zostało to zrobione:

 

rury_izolacja_perlit_Fot_1-730x491.jpg

 

Tylko czy ta ostatnia opcja ma sens, skoro rury i tak znajdują się w otulinie? Dodam, że temperatura gruntu to pewnie jakieś 10-12 st C w okresie zimowym.

 

Będę wdzięczny za sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy ta ostatnia opcja ma sens, skoro rury i tak znajdują się w otulinie? Dodam, że temperatura gruntu to pewnie jakieś 10-12 st C w okresie zimowym. Będę wdzięczny za sugestie.

 

Ja uważam , że im większa izolacja tych rur szczególnie wody ciepłej, jest pożądana.

Chodzi przede wszystkim o straty ciepła na odcinkach najodleglejszych licząc od kotłowni do punktu czerpanego.

Woda stygnie w nieizolowanych rurach przez co jej zużycie wzrasta, gdy oczekujemy na ciepłą spuszczając tą zimną do kanalizacji.

Wiadomo posiłkujemy się wtedy cyrkulacją, ale wtedy rosną koszty jej ogrzewania - zimą jest to jeszcze do "przełknięcia" bo ciepło i tak pozostaje wewnątrz domu, ale latem? po co?

Tak więc dobrze ocieplone rury to komfort szybszej ciepłej wody w każdym jej punkcie, lepsze jej parametry, oszczędność energii, - moja instalacja cwu to rura w otulinie na 10 cm warstwie styropianu przykryta 10 cm warstwą styropianu.

Edytowane przez CityMatic
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie zostało to położone bezpośrednio na chudziaku w otulinie o grubości ścianki 6mm. Zastanawiam się, czy nie powinno być w grubszej izolacji. Mówię o samej wodzie do zasilania kranów oraz prysznica. Bo zasilanie do podłogówki ma pójść na styropianie 5 cm.

 

Jeśli to co masz zrobione jest na zdjęciu które wkleiłeś

 

[ATTACH=CONFIG]427829[/ATTACH]

 

.

 

to jest to zrobione poprawnie i dokładnie, jeśli masz do tego uwagi, że za cienko, za zimno, to zleć majstrowi, by zrobił tak jak chcesz, ale za to mu dodatkowo zapłać, bo za dodatkową robotę się należy.

...pod rury połóż kabel grzejny i czujkę podłogową ze sterownikiem, byś wiedział czy rury mają ciepło :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to co masz zrobione jest na zdjęciu które wkleiłeś

 

 

to jest to zrobione poprawnie i dokładnie, jeśli masz do tego uwagi, że za cienko, za zimno, to zleć majstrowi, by zrobił tak jak chcesz, ale za to mu dodatkowo zapłać, bo za dodatkową robotę się należy.

...pod rury połóż kabel grzejny i czujkę podłogową ze sterownikiem, byś wiedział czy rury mają ciepło :)

 

Dokladnie i poprawnie jest, ale ze nie na warstwie ocieplenia to żle. Po co grzac chudziak, jak mozna zmniejszyc te straty do minimum. Nie wiem dlaczego jest taki opor przed ukladaniem rur cwu na/lub w gornej warstwie ocieplenia. To ze hydraulikowi na tym nie zalezy to wiadomo, nie on bedzie płacił za zbedne ogrzewanie chudziaka, ale dlaczego doradzac ze to w zasadzie nic złego albo pisac cos o czujnikach i kablach grzejnych tego nie wiem i zrozumiec nie mogę. Jaka to sztuka ułozyc te rury w warstwie ocieplenia, to zadna skomplikowana czynnosc, wystarczy tylko chciec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Błędem i barbarzyństwem jest układać rury z wodą bezpośrednio na chudziaku. Taka termoizolacja z pianki 6mm praktycznie niewiele daje. Ponieważ obecnie ilość styropianu pod podłogę to około 15-20cm to należy układać styropian w kilku warstwach. np pierwsza warstwa 6cm, na to układamy rury, potem warstwa 5cm z powycinanym styropianem wokół rur i na koniec przykrycie. Najlepiej też układać rury zimnej wody w odstępie od ciepłej. Piankę zastosować jak najgrubszą w praktyce da się kupić 12mm

 

Przy cyrkulacji takie ułożenie na chudziaku będzie kosztowne w utrzymaniu.(nawet dodatkowy 1m3 gazu na dobę) A bez cyrkulacji woda będzie bardzo szybko się wychładzać. Np posiedzisz w wannie 20 min bedziesz chciał dolać gorącej i poleci woda letnia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokladnie i poprawnie jest, ale ze nie na warstwie ocieplenia to żle. Po co grzac chudziak, jak mozna zmniejszyc te straty do minimum. Nie wiem dlaczego jest taki opor przed ukladaniem rur cwu na/lub w gornej warstwie ocieplenia. To ze hydraulikowi na tym nie zalezy to wiadomo, nie on bedzie płacił za zbedne ogrzewanie chudziaka, ale dlaczego doradzac ze to w zasadzie nic złego albo pisac cos o czujnikach i kablach grzejnych tego nie wiem i zrozumiec nie mogę. Jaka to sztuka ułozyc te rury w warstwie ocieplenia, to zadna skomplikowana czynnosc, wystarczy tylko chciec.

 

Instalacja na zdjęciu wyżej, to jest solidnie termicznie izolowana rura NIE stalowa, długości kilku metrów, do bieżącej wody.

Tekst o kablach, to raczej do śmiechu jako żart i kpina z autora tematu, który po pierwszych wpisach powinien dać na luz, zamiast szukać dziury w całym, tym bardziej, że widać, że jest laikiem w temacie.

Wy się opamiętajcie póki czas. Kiedyś był tu zawodnik, który szukał możliwości ogrzania domu wodą po kąpieli a inny obliczył straty ciepła wynikłe z powodu otwierania drzwi wejściowych podczas wchodzenia do domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalacja na zdjęciu wyżej, to jest solidnie termicznie izolowana rura NIE stalowa

 

To nie jest solidnie izolowana rura. To jest izolacja 6mm a rura na chudziaku więc najgorsza nędza którą można sobie wyobrazić.

Zobacz na zdjecie które załączam - widac rura do ciepłej wody i cyrkulacji jest izolowana otuliną 12mm na dodatek leży na 4cm styropianu, w styropianie 4cm i przykryta jest styropianem 4cm.

 

Można porównać dwie cieniutkie otuliny niebieska i czerwona - jedna do zimnej wody a jedna do wody filtrowanej do picia

A mimo to cyrkulacja pochłania znaczne koszty. Oczywiście instalacja jest dość rozległa

Copy of IMG_1920.jpg

Copy of IMG_1920.jpg

Edytowane przez Adam626
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wy się opamiętajcie póki czas. Kiedyś był tu zawodnik, który szukał możliwości ogrzania domu wodą po kąpieli a inny obliczył straty ciepła wynikłe z powodu otwierania drzwi wejściowych podczas wchodzenia do domu.

 

Gdyby rury były bardzo dobrze izolowane - cyrkulację wszyscy trzymaliby cały czas włączoną bo straty byłyby znikome. A tak wydają kasę na sterowanie i tracą na komforcie.

Gdyby rury były idealnie izolowane - cyrkulacja byłaby zbędna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety cyrkulacja nie byłaby całkiem zbędna bo woda zawsze wystygnie niezależnie od izolacji. Istotna jest ilość zładu w rurze bo jeśli to jest 0,9 litra do punktu poboru to może nie być cyrkulacji a izolacja może być słaba. Ale jeśli jest 15 metrów rury i to tej nienajcieńszej i zładu są np 3 litry to bez cyrkulacji jest efekt braku ciepłej wody w kuchni czy łazience.

 

Moim zdaniem i to co bym teraz zrobił - stosowałbym najcieńsze rury ciepłej wody gdyż od ich przekroju zależy ile ciepła idzie w cyrkulacje i jak długo trzeba spuszczać wodę. Np brak cyrkulacji nie jest uciążliwy przy wannie(zatykasz korek odkrecasz wodę i i tak bedzie odpowiednia temperatura) ale pod prysznicem juz jest (bo trzeba zlać cały zład zanim wejdziesz)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to jest izolacja solidna czy nie zostawmy indywidualnej ocenie. Wiem tylko, że należy znaleźć kompromis między nakładem na materiały, robocizną i efektem końcowym w postaci minimalizacji strat ciepła. I z tego punktu widzenia w mojej ocenie to jedno z najgorszych rozwiązań, a układam takie instalacje zawodowo.

 

W podłogę idzie i tak co najmniej 10cm styropianu, ułożenie go powyżej rur jest marnotrawstwem materiału (bo ich nie izoluje).

Docięcie styropianu do kształtu ułożonych rur jest marnotrawstwem robocizny, bo jest zajęciem czasochłonnym i trudno tu o precyzję w realnych warunkach budowy, więc często dokładność pozostawia trochę do życzenia, ewentualnie uzupełnia się to pianą albo i nie, bo piana nie jest tania.

Z kolei położenie 3 warstw styropianu daje dość dobry efekt ale też jest marnotrawstwem robocizny, raz że 3 warstwy układa się dłużej niż 2, a dwa że docinki wokół rur zajmują też sporo czasu. Może sobie na to pozwolić ktoś, kto sam układa styropian, a hydraulik będzie łaskaw poczekać, aż inwestor sobie te rurki otuli, zanim tamten wróci i położy podłogówkę.

Ja robię to tak, kładę pierwszą warstwę styropianu (zwykle trochę grubszą niż kolejną), wycinam w niej rowki o odpowiedniej średnicy nożem elektrooporowym (robi się to kilkadziesiąt razy szybciej i dokładniej niż docinanie styropianu do rurek), w rowki idzie pex/pp, po czym przykrywam to kolejną warstwą styropianu. Nie potrzeba wtedy otuliny ani nawet peszla, jeśli jest 3 warstwa styropianu w postaci mat "rolljet" można dać 2 piętra instalacji i nie ma problemów z krzyżowaniem się ich. Np. na załączonym zdjęciu instalacja wodociągowa jest ułożona pomiędzy warstwami styropianu grafitowego (głębiej), a piętro wyżej (to co widać) idzie zasilenie konwektorów kanałowych, jeszcze wyżej w wylewce była podłogówka.

izolacja.jpg

Koszt materiałów niższy (brak otuliny i peszla), robocizny też niższy (bardzo szybko i precyzyjnie wycina się te rowki), brak kolizji na skrzyżowaniach, a efektywność izolacji bardzo dobra.

 

Trzeba jedynie zainwestować w tego typu nożyk

 

Nie wiem tylko dlaczego większość instalatorów go nie używa, czy nie wiedzą, że tak jest szybciej i łatwiej, czy może chcą dać popalić inwestorowi, który stwierdził, że zaoszczędzi i sam sobie styropian położy. Kto choć raz starał się dociąć styropian dokładnie do ułożonych rurek, wie jaka to syzyfowa praca.

A ułożenie rurek we wcześniej wyciętych rowkach jest banalnie proste i szybkie.

izolacja.jpg

Edytowane przez SzymonKc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...