Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa ciepła powietrze-powietrze: Daikin czy Mitsubishi


zwolek

Recommended Posts

Dzień dobry,

w wątku "ogrzewanie" nikt nie potrafił mi pomóc, więc chciałbym spróbować tutaj...

 

Od 10 lat mieszkamy w domu, który jest ogrzewany pompą ciepła powietrze-powietrze firmy Daikin. Generalnie jesteśmy bardzo zadowoleni z tego typu ogrzewania i chcemy je zastosować w naszym nowo budowanym domu. Mam dwie oferty: jedna oparta na pompie Daikin SkyAir Bluevolution a druga na Mitsubishi Electric Zubadan. W obu przypadkach dodatkowo rekuperacja oraz sterowanie strefowe. W przypadku Daikina moc 13,5kW, Mitsubishi 14kW. Ceny bardzo porównywalne. Daikin ma trochę lepsze parametry (SCOP 4,1 vs 3,6) no i czynnik chłodniczy R-32. Zubadan teoretycznie lepszy zakres temperatur pracy (od -25 vs -20). Skłaniałbym się chyba bardziej ku Daikinowi, ale... w obecnym domu po 6 latach użytkowania w pompie padała sprężarka i przy okazji płyta główna. Koszty naprawy były podobne do ceny zakupu całkowicie nowej pompy. I to mnie trochę zniechęca do Daikina...

 

W związku z powyższym mam kilka pytań:

 

  1. Jeżeli ktoś mógłby podać sensowne ZA i PRZECIW dla obu producentów, to byłbym bardzo wdzięczny.
  2. Czy mógłby się też wypowiedzieć ktoś, kto użytkuje Zubadana? Jak wygląda awaryjność, serwis, koszty?
  3. Jak ważny z punkt widzenia użytkownika jest czynnik chłodniczy (R-32 vs R410A)? Pomijając kwestię kosztów sprawdzania szczelności układu.

 

 

Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki i rekomendacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

w wątku "ogrzewanie" nikt nie potrafił mi pomóc, więc chciałbym spróbować tutaj...

 

Od 10 lat mieszkamy w domu, który jest ogrzewany pompą ciepła powietrze-powietrze firmy Daikin. Generalnie jesteśmy bardzo zadowoleni z tego typu ogrzewania i chcemy je zastosować w naszym nowo budowanym domu. Mam dwie oferty: jedna oparta na pompie Daikin SkyAir Bluevolution a druga na Mitsubishi Electric Zubadan. W obu przypadkach dodatkowo rekuperacja oraz sterowanie strefowe. W przypadku Daikina moc 13,5kW, Mitsubishi 14kW. Ceny bardzo porównywalne. Daikin ma trochę lepsze parametry (SCOP 4,1 vs 3,6) no i czynnik chłodniczy R-32. Zubadan teoretycznie lepszy zakres temperatur pracy (od -25 vs -20). Skłaniałbym się chyba bardziej ku Daikinowi, ale... w obecnym domu po 6 latach użytkowania w pompie padała sprężarka i przy okazji płyta główna. Koszty naprawy były podobne do ceny zakupu całkowicie nowej pompy. I to mnie trochę zniechęca do Daikina...

 

W związku z powyższym mam kilka pytań:

  1. Jeżeli ktoś mógłby podać sensowne ZA i PRZECIW dla obu producentów, to byłbym bardzo wdzięczny.
  2. Czy mógłby się też wypowiedzieć ktoś, kto użytkuje Zubadana? Jak wygląda awaryjność, serwis, koszty?
  3. Jak ważny z punkt widzenia użytkownika jest czynnik chłodniczy (R-32 vs R410A)? Pomijając kwestię kosztów sprawdzania szczelności układu.

 

Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki i rekomendacje.

 

Podaj dokładne modele tych pomp bo coś mi się nie zgadza z tym co napisałeś.

Daj też opis domu bo to też istotne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaj dokładne modele tych pomp bo coś mi się nie zgadza z tym co napisałeś.

Daj też opis domu bo to też istotne.

 

Dzięki za zainteresowanie się tematem.

 

Opis domu:

Podstawowe parametry wynikające z charakterystyki energetycznej (jeżeli je dobrze odczytuję...)

  • Roczny wskaźnik obliczeniowy zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną na cele ogrzewania, wentylacji i przygotowania ciepłej wody oraz chłodzenia EP=60,87kWh/m2*rok
  • Roczne zapotrzebowanie na energię użytkową dla ogrzewania i wentylacji = 3158.35kWh/rok.

Pompy zaproponowane przez dostawców:

  • DAIKIN: SkyAir Smart FBA125A+RZAG125MY1
  • MITSUBISH ELECTRIC: Zubadan PEAD-M125JA+PUHZ-SHW140YHA
  • W obu przypadkach centrala wentylacyjna z rekuperatorem

Jeżeli jeszcze coś potrzeba to proszę o info.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years później...

Cześć.

Podbiję archiwalny temat, bo postów o pompach powietrze-powietrze jak na lekarstwo.

Przez 12 lat dom grzałem kablami 15kW a wodę dwoma przepływowymi podgrzewaczami elektrycznymi 2x20kW i wychodziło mi ok.4000kWh CO , 3000kWh CWU.

Ceny energii idą w górę, więc pomyślałem o ich ograniczeniu i zainstalowaniu pompy typu powietrze-powietrze ( np. 2x rotenso mirai 3,5kWh lub jednej większej o podobnych parametrach) do ogrzewania powietrza wychodzącego z rekuperatora oraz małej PC PW do CWU ( np. Atlantic Calypso 150L).

Czy ktoś ma podobny układ? Jak to się sprawuje? Może Zwolek opowie o swoich doświadczeniach z użytkowania PC PP i zużyciu energi.

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To o czym mowa powyżej to pompy ciepłą powietrze woda a nie powietrze-powietrze potocznie zwane klimatyzatorami. Ja bym pomyślał o jakims japończyku. Mitsubishi, Toshiba, Panasonic. Ja osobiście mam Fuji Electric KMCDN Nordic i jest zadowolony. Mam jednostkę 2,5kW na 70m2. Styczeń i Luty przy utrzymywaniu 16* wzięła średnio 5kW na dobę.

Mam bojler do CWU a tylko dlatego, ze to domek rekreacyjny Gdybym mieszkał tam na stałe napewno zainwestowałbym bym w PC do CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki.

250 stron to przecież cała apteka :-(

 

Próbowałem to kiedyś przeczytać ale po kilkudziesięciu stronach zrezygnowałem. Te strony są pełne usprawiedliwień osób, które wybrały najtańsze klimatyzatory i próbują udowodnić, że nic lepszego na rynku nie ma i nie warto kupować nic droższego. Przejrzyj ostatnie kilkanaście stron. Jest tam trochę informacji o różnicach między chińczykami a japończykami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dotarłem do 55 strony i dopiero na niej wpadłem na interesujący mnie temat, czyli wpięcie nawiewu PC P-P w nawiew WM za rekuperatorem. Chyba będzie to ciężki temat, bo np. jednostka zewnętrzna Rotenso Mirai 3,5kW (czyli za słaba jak dla mnie) ma maksymalny przepływ 2350 m3/h co przy 150 m3/h z WM, które w zupełności mi wystarczają, jest przepaścią i totalnym zaburzaniem pracy wentylacji.

Może trzeba będzie wziąć pod uwagę PC P-W + bufor i jakąś nagrzewnicę w stylu GGWC, tylko wpiętą za reku a nie przed, ale na razie nie mam pojęcia jak to policzyć i czy koszt mnie nie powali.

Biorę pod uwagę tylko renomowany sprzęt np.: mitsubishi, fujitsu, daikin itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trzeba będzie wziąć pod uwagę PC P-W + bufor i jakąś nagrzewnicę w stylu GGWC, tylko wpiętą za reku a nie przed, ale na razie nie mam pojęcia jak to policzyć i czy koszt mnie nie powali.

Biorę pod uwagę tylko renomowany sprzęt np.: mitsubishi, fujitsu, daikin itp.

 

To nie ma prawa zadziałać. Metr sześcienny powietrza waży ok. 1,2 kg. Ciepło właściwe 1000 J na kg. 150 m3/h podgrzewane od 20 do 50 stopni w ciągu godziny przeniesie

 

1,2x150x1000x30 = 5400 kJ czyli 1,5 kWh.

 

Moc 1,5 kW na pewno nie wystarczy do ogrzewania dużego domu.

 

Ogrzewanie powietrzne musi mieć o rząd wielkości większe przepływy niż wentylacja. Nie da się ich sensownie pogodzić w jednej rurze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytaj wątek o grzaniu pompami PP dalej. Sporo się nauczysz i wymyślisz co zrobić. Ja bym to widział tak:

 

Na pewno CWU do zmiany z ogrzewaczy przepływowych na PC. Dropsy kosztują koło pięciu tysięcy, pracują na ciepłym powietrzu wewnętrznym, w dodatku przez cały rok, więc COP mają rzędu 4 - już zamiast 3000 kWh na CWU pójdzie 1000. Jak dołożysz kilka paneli, niekoniecznie od razu 10 kWp, to przez ponad pół roku CWU będziesz mieć całkiem za darmo i zostanie do zapłacenia za 500 kWh.

 

Załóż dwa splity, np. jeden do strefy dziennej, drugi do nocnej, albo jak tam wyjdzie z układu pomieszczeń i możliwości rozchodzenia się ciepłego powietrza.. Tylko dwa osobne, żaden multi. Jak wyrobią w sezonie grzewczym COP2, a tyle powinny bez trudu, to na CO masz z kolei dwa tysiące kWh zamiast czterech. I nie przewymiaruj ich. Niech dają radę najwyżej do minus pięciu. Jak będzie zimniej, to je wspomożesz kablami w podłodze, za to przez 90% czasu, kiedy jest kilka stopni poniżej lub powyżej zera, będą dużo lepiej i oszczędniej grzały. Ewentualnie kanałówkę i zgodne ze sztuką kanały ogrzewania do niej, jeśli się uda bez rujnowania domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dropsy czyli bojlery z pompą ciepła jak np.: Atlantic Calypso 150?

W necie praktycznie nie ma opinii na ich temat. Znalazłem kilka, że są głośne. Niby 46dB (dane z karty produktu) to tyle co zmywarka czyli mały szum. Czasami włączamy w 2-giej taryfie suszarkę do ubrań (ok. 65dB) i nie mamy problemu ze snem, a pralnia jest obok sypialni (ścianki z silikatów robią robotę).

Jak masz doświadczenie z takimi produktami, to się podziel.

Narka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno. Czy takie urządzenie musi instalować wykwalifikowany instalator z certyfikatami? Chodzi mi o czynnik chłodniczy. Czy mogę to zrobić we własnym zakresie?

 

Nie sądzę. Urządzenie jest zamknięte, na zewnątrz wychodzą tylko rury powietrzne i wodne. I przewody elektryczne. Części f-gazowej użytkownik w ogóle nie dotyka. Jak nie zapomnę to spytam w poniedziałek kolegę, co ma w domu jakiś pompobojler do CWU, czy miał jakieś wymogi formalne.

 

Swoją drogą trochę przedobrzyłem w wyliczeniach korzyści. Pompa do CWU ma fajny COP, bo dolne źródło to ciepłe powietrze wewnątrz domu. Niestety ciepło przepompowane do CWU trzeba w domu uzupełnić z pompy CO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...