Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Płytki gresowe 2cm na taras


odaro

Recommended Posts

Co do wytrzymałości - mi Arkesji "zwykłym" maltretowanie po podparciu na dwóch końcach nie udało się złamać. A ma tylko 1cm grubości. Jak pisałem mam ochotę przetestować ją na podstawkach. Wydam 550 zł to mi zostanie jeszcze ze dwie paczki na zapas, jakby pękały okazjonalnie.

O wytrzymałość 2cm nie ma się zupełnie co obawiać. Pewnie nawet zrzucenie kociołka żeliwnego ze stołu nie rozbije ich - co najwyżej uszczerbi.

 

No cóż , mi by było szkoda inwestować wcale nie małą kasę w profile i płytki które po pewnym czasie jakby się "nie sprawdziły" można by wywalić.

Chyba jednak wolę inwestować w materiały i "technologie" sprawdzone które wytrzymają nie kilka lat ale kilkadziesiąt ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

No cóż , mi by było szkoda inwestować wcale nie małą kasę w profile i płytki które po pewnym czasie jakby się "nie sprawdziły" można by wywalić.

 

Jakie profile?

Jestem przekonany, że dadzą radę. Ale jakbym się mylił, to te 550zł nie jest dla mnie tragedią...

A tak teraz pomyślałem - może zacznę od większego tarasu na dystansach (tu nie pasuje mi klejenie, bo chciałbym obniżyć próg). Jak pęknie z 1/3 (w co wątpię) to resztę przykleję tradycyjnie na ganku. Tu z kolei mam za niski próg i drzwi otwierane na zewnątrz, na jakiekolwiek inne rozwiązanie (no, może poza żywicą). Tu płytki będą miały dosyć komfortowo, bo pod zadaszeniem (niewiele śniegu, wody i słońca dostaną) i może długo poleżą.

Nie znam technologii, co kilkadziesiąt lat leżenia ma w standardzie. Chyba, że jakaś kostka granitowa - ale tu z kolei mam za mało wysokości do dyspozycji więc odpada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kudlaty69

Zaglądasz jeszcze do tego wątku.

 

Jak możesz zerknij na pytania poniżej

 

Do czego używałeś nie wiem co to jest klej czy silikon

 

Powiedz czy płytki przy użytkowaniu nie mają tendencji rozsuwać się jakoś na boki?

 

Przy ulewnym deszczu woda spływa po powierzchni płytek czy wpada w fugi miedzy płytkami i płynie po papie termozgrzewalnej???

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kudlaty69

Zaglądasz jeszcze do tego wątku.

 

Jak możesz zerknij na pytania poniżej

 

Do czego używałeś nie wiem co to jest klej czy silikon. Kapkę silikonu dawałem na podstawkę gdyby powstała jakaś mała luka to to wypełnia i płytki ewentualnie nie klekoczą.

 

Powiedz czy płytki przy użytkowaniu nie mają tendencji rozsuwać się jakoś na boki? - leżą stabilnie:)

 

Przy ulewnym deszczu woda spływa po powierzchni płytek czy wpada w fugi miedzy płytkami i płynie po papie termozgrzewalnej??? - i tak i tak

 

 

 

 

Powyżej odpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months później...

Witam.

Ja również stoję przed dylematem w jakie rozwiązanie pójść.

Trochę kuszą mnie tarasy wentylowane ale kurcze same profile z odprowadzeniem wody nie są tanie.

Wczoraj byłem w sklepie gdzie głównie sprzedaje się produkty firmy sammelrock.

Sprzedawca powiedział że generalnie nie robi się już tarasów na wylewanych płytach a osadza na podbudowie z kruszywa.

Dotyczy to nawet "tak jak i w moim przypadku" wysokich tarasów gdzie trzeba uprzednio wymurować po obwodzie tarasu ściany oporowe.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...
Tez chcialem wentylowany na podstawkach renoplast z plytkami 60x60x2 marazzi silver gres ale jednak wysmarowalem beton dysperbitem i na to hydro s2 i zwykla fuga 2mm. Widzialem jakie cuda sie wylegaja pod tarasem wentylowanym. Jak ktos chce chodowac grzybki halu to wentylowany jak najbardziej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez chcialem wentylowany na podstawkach renoplast z plytkami 60x60x2 marazzi silver gres ale jednak wysmarowalem beton dysperbitem i na to hydro s2 i zwykla fuga 2mm. Widzialem jakie cuda sie wylegaja pod tarasem wentylowanym. Jak ktos chce chodowac grzybki halu to wentylowany jak najbardziej.

 

Hmm, aż tak?

Na wiosnę chcę robić taras na dystansach z "fugą" na jakieś pół cm. Mycie kaercher'em pod płytkami raz na rok nie wystarczy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajmuje się tarasami wentylowanymi od 2016 roku, a przeczytanie tych paru postów mnie rozbawiło. W poprzedniej firmie miałem szanse przysłuchiwać się rozmowie 2 Hindusów na temat śniegu - przylecieli do PL w maju i myśleli ze będzie tu jak na kole podbiegunowym. Te dywagacje ludzi którzy przedmiot rozmowy znają z filmów/książek/internetu lub opowieści...

 

Tak dla wyjaśnienia:

- grzyby/pleśnie czy nawet roślinność pod płytkami zdarza się tylko tam gdzie zachodzi kilka warunków tzn: w miejscach gdzie jest dużo roślinności i ta roślinność ma szanse dostać się pod pyłki (bliskość drzew, donic, taras naziemny ze schodami prowadzącymi na ogród) do tego źle wyprowadzono spadki lub nierówności powodują tworzenie się zastoin wody lub hydroizolacja to papa lub zaprawa hydroizolacyjna (ale fatalnie zatarta powierzchnia) wszystko to może powodować zatrzymywanie sie materii organicznej (liście nasiona, trawa, igliwie itp). Prawidłowy spadek 1,5-2% powoduje to iż woda opadowa zabiera ze sobą cząstki stałe (będzie ich mniej przy szczelinie 2 mm a więcej przy 5 mm), to wymywanie nie następuje przy małych spadkach tj 0,5%, obniżenia z zastoinami wody wręcz gromadą materie organiczną co powoduje gnicie itp.

Spływ zatrzymuje tez papa wierzchniego krycia (to chropowata posypka z pasku lub grysiku) lub zaprawa hydroizolacyjna nie wygładzona.

Zastiona.jpg

Zdj. 1 Zastoina wody na hydroizoalcji (przyczyną są nierówności podłoża)

 

dlatego zwykle podłoże wymaga szpachlowania

IMG-20200608-171647.jpg

Zdj. 2 Szpachlowanie powierzchni podłoża

 

lub wykonania spadków poprzez ułożenie wylewki (zespolonej z podłożem lub na termoizolacji)

IMG-20210925-114332.jpg

Zdj. 3 Wylewka spadkowa

 

- profil przy układach wentylowanych jest konieczny, przedewszystkim odprowadzi wodę poza obrys lub do rynny, ale tez stworzy zamkniecie krawędziowe o które oprze się płytka, co zapobiegnie jej wypadnięciu ale tez ustabilizuje całość, możliwe jest oparcie płytek krawędziowych o balustradę ale okapniki i tak jest konieczny do odprowadzenia wody

- jako hydroizolacja najlepiej sprawdzają się gładkie membrany (hydroizolacje rolowe) tj EPDM lub mniej trwały PVC i wymagający zgrzewarki powietrznej i umiejętności jej użycia

- z gładkich hydroizoalcji niczego nie trzeba zmywać z pod płytek co roku zwłaszcza na balkonach w bloku lub mieście (myjka może uszkodzić hydroizolacje, z tym bym uważał)

- układ wentylowany jest naprawialny, płytkę wymieniamy bez konsekwencji, tak samo możemy naprawić hydroizolacje

- pyłki gresowe 2 cm grubości jeśli ich nie uszkodźmy mechaniczne to są naprawdę trwałe, da się po nich przejechać samochodem bez konsekwencji ale są kruche jak każdy gres

- często inwestor/wykonawca zapomina lub nawet nie jest świadomy, zdarza się też że oszczędza i na balkonie /tarasie brak jest cokolika na ścianie a wspomina o nim nasze prawodawstwo WT Art 317. Izolacja przeciwwilgociowa

1.Ściany piwnic budynku oraz stykające się z gruntem inne elementy budynku, wykonane z materiałów podciągających wodę kapilarnie, powinny być zabezpieczone odpowiednią izolacją przeciwwilgociową.

2.Części ścian zewnętrznych, bezpośrednio nad otaczającym terenem, tarasami, balkonami i dachami, powinny być zabezpieczone przed przenikaniem wody opadowej i z topniejącego śniegu.

Nie ma tu nic o sposobie wykonania lub zalecanej wysokości cokolika ale to znajdziemy w wytycznych Instytutu Techniki Budowlanej ITB oraz w wytycznych systemodawcy

- podstawka wywiera siłę skupiną i przekazuje na podłoże dlatego układanie wsporników bezpośrednio na EPS/XPS zwykle kończyć się dosłownie "pływająca podłogą"

- zwykle inwestor zgłasza się z chęcią remontu już w stadium agonalnym balkonu/tarasu bo wcześniej miał co 2-5 lat magików od klejenia płytek i okapników z balchy powlekanej i zdarza się ze jedyne co można zrobić z takim przypadkiem to wyciąć (alkaliczne pH żelbetu w wyniku długotrwałych przecieków ulega zobojętnieniu i postępuje szybka korozja stali zbrojącej)

do-wyburzenia.jpg

- taras naziemny to temat rzeka zwykle spotykamy sie z płytą wylaną na odpadkach po budowie jakaś forma korytowania gruntu w to wrzutka to cegły pustaki reszki zapraw, gruz, tynk, gazobeton, worki drewno, styropian, popłuczyny itp itd na to p przejechaniu 2 razy koparko- ładowarką (tzw "zagęszczanie" systemem gospodarczym ) lana jest płyta beton/żelbet , różnie to bywa. Gdyby zrobić podbudowę tj na płcie fundamentowej z drenażem na przepuszczalnej podsypce i dobrze zagęszczonej na to beton W8 ze spadkami 2% to zapewne wytrzymało by lata. A tak po czasie zapada się pęka, (wysadzinowy grunt robi swoje) bo przecież cała woda z trasu wypłynie i nasączy grunt tuz przy jego krawędzi dlatego jeśli taras naziemny to tylko z drenażem lub prawidłowo zaprojektowany od początku

 

Wady układów wentylowanych:

- szybkie nagrzewanie się płytek w szczególności ciemny odcień temu sprzyja, jako ze jest to układ nie zespolony z podłożem, a przestrzeń wentylowana działa jak izolacja, konwekcja powietrza (ciepłe powietrze unosi się w wyniku zmniejszenia gęstości) zapobiega ogrzewaniu się podłoża pod płytkami wiec na nasłonecznionych tarasach tylko jasne odcienie płytek

- głuchy dźwięk przy chodzeniu zwłaszcza przy twardych podeszwach

- brak wykonawców mających pojęcie co robią na ta chwile

- próg drzwi musi być a najczęściej jest to profil okienny niestety musi posiadać otwory odwadniające najlepiej powyżej 40 mm od wylewki

 

 

Dla potwierdzenia że wiem o czym pisze, kilka zdjęć:

Przed-w-trkcie-po.jpg

 

przed-w-trakcie-po.png

 

IMG-20211002-104617.jpg

 

IMG-20210621-180929.jpg

 

IMG-20210813-173414.jpg

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten post z wczoraj trochę mi się rozrósł ogólnie rzecz biorąc przekaz miałby taki:

Taras/balkon wentylowany to wreszcie rozwiązanie dostosowane do na naszych warunków klimatycznych, ale jak zawsze decydują detale, które to zwykle kosztują najwięcej pracy i wymagają cierpliwości oraz wiedzy. Film na YT pokazuje zwykle najprostsze wykonawstwo z pominięciem szczegółowo nikt przecież nie obejrzy instrukcji która trwała by 40 minut, tak 3 do 5 min to max. Niestety wykonawcy ci którzy z tego żyją również tez się nimi sugerują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez ten rok szukałem rozwiązania dla swojego tarasu i lepszego (moim zdaniem) niż wentylowany (z dobrą izolacją) nie znalazłem...

Kolega xxeedd wspominał o grzybach / pleśni tworzących się pod płytkami. Co mi przyszło do głowy, to że jest to możliwe, jeśli będą odpowiednie warunki np. za mały spad (ta sama zasada co w rurach kanalizacyjnych - za mało źle, za dużo jeszcze gorzej) i zacienienie + brak gospodarza...

 

@Irthem - zapraszam do siebie na wiosnę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za zaproszenie (miałbym trochę daleko ze Śląska) niestety ale na wiosnę będę "składał" płytę fundamentową pod przyszły dom na skarpie działka ze spadem, własnymi rękami (pierwszy raz) zobaczymy co z tego wyjdzie :).

Jeśli planujecie zakup podstawek to szykują się podwyżki u producentów podstawek i profili tez od nowego roku - to wyróby bez terminu ważności może jeszcze warto kupić w tym roku, tu jest najprostsze narzędzie wyliczajcie ilość podstawek:https://renoplast.pl/kalkulator-podkladek

 

Co do wyboru technologii wentylowanej to dobrze zrobiony taras jest niemal wieczny, nie przerasta trawą czym mchem, nie ma mrówek, piasku, przebarwień (na gresie szkliwionym) poprawek bo się zapada, wypłukiwania itp

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za zaproszenie (miałbym trochę daleko ze Śląska) niestety ale na wiosnę będę "składał" płytę fundamentową pod przyszły dom na skarpie działka ze spadem, własnymi rękami (pierwszy raz) zobaczymy co z tego wyjdzie :).

Jeśli planujecie zakup podstawek to szykują się podwyżki u producentów podstawek i profili tez od nowego roku - to wyróby bez terminu ważności może jeszcze warto kupić w tym roku, tu jest najprostsze narzędzie wyliczajcie ilość podstawek:https://renoplast.pl/kalkulator-podkladek

 

Co do wyboru technologii wentylowanej to dobrze zrobiony taras jest niemal wieczny, nie przerasta trawą czym mchem, nie ma mrówek, piasku, przebarwień (na gresie szkliwionym) poprawek bo się zapada, wypłukiwania itp

 

Mała wycieczka :)

Trzymam kciuki. Budowy z spadem/skarpą mają super ekspozycję, acz trudniejsze/kosztowniejsze w budowie :) Znaleźliśmy działkę marzeń, acz właśnie z spadem +5% i + 30 cm do sąsiadów + ostatnia w drodze (więc cała droga i sąsiedzi spływają przez tę działkę). Dlatego odpuściliśmy...

 

Dzięki za info. Podkładki mam w obserwowanych w pewnym portalu aukcyjnym po 1,5 zł/szt, ale o profilach nie słyszałem... O jakich mowa? Okapowe?

 

Może skomentujesz moje/nasze przemyślenia dot. tarasu w tym wątku?:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?374592-Izolacja-i-wykończenie-tarasu-oklejonego-styropianem-ze-wszystkich-stron

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawka za 1,5 zł na pewno będzie nieregulowana, trochę się ich przewinęło prze moje ręce, ale w mojej ocenie z nieregulowanych to bezkonkurencyjne są Renoplast SMART, bo paradoksalnie można je regulować a to jest niezbędne. Są tam takie kolorowe krążki, nie trzeba wycinać skrawków papy EPDM czy PVC i podkładać ale nakładamy krążek o pewnej grubości i mamy równa posadzkę (spadek pozostaje z podłoża) ale nic nie klawiszuje, nie trzeba wracać po czasie i poprawiać jak się kilka pasków papy wygniecie, podstawki maja małą szerokości fugi 2 mm, da się je podzielić na 1/2 lub nawet 1/4 no i są dostępne nawet w Casto gdzie nadmiar można zwrócić. Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Jeśli macie pytania odnośnie technologii tarasów wentylowanych postaram się odpowiedzieć.

 

Mam pytanie odnośnie stosowania elastycznej fugi, np Silka jak na tym

lub tym
filmie.

 

Jakie masz zdanie na ten temat? Warto czy nie warto i dlaczego. Jak takie rozwiązanie sprawdza się na tarasach a jak na balkonach?

 

Z góry dziękuje.

Edytowane przez awin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja spinowałbym tylko na tarasie naziemnym lub takim do którego prowadza schody z poziomu tereny. Nanosi się wtedy piach, trawę i materie biologiczną to wpada pod płytki i jeśli nie ma odpowiednich spadków a hydroziaocja jest nierówna i szorstka (np papa) to potem rośnie tam trawa itp. Ewentualnie spoinował bym jeśli na podłożu są niewielkie spadki rzędu 0,5 % itp.

Trzeba jednak być świadomym ze spoinowanie sikaflexem itp. nie jest zgodne z zleceniami producenta (stosunek szerokości do głębokości spoiny)

Dochodzi też kwestia płytki - z kamieniem naturalnym jest problem z przyczepnością (a gruntowniki zmieniają odcień kamienia) Zdjęcia z granitem jak się przebarwił przy krawędziach gdzie nanoszony był uszczelniacz PU

IMG-20210628-153256.jpg

Natomiast z gresem nie ma problemu.

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli macie pytania odnośnie technologii tarasów wentylowanych postaram się odpowiedzieć.

 

Martwi mnie jedna kwestia - ciężar. Mamy balkon z starego daszku, który był połączony z podłoga mieszkania. Nadlaliśmy 10 cm na daszek i wydłużyliśmy o ok.30 cm z zbrojeniem przymocowanym do daszka. Przez ok. 6 lat na balkonie było drewno kompozytowe na legarach 10x8. Zrezygnowaliśmy z tego i przygotowaliśmy podłoże pod taras wentylowany. Ale jak poczytałam ile ważą płytki gresowe 2cm to naszły mnie obawy.

Widzę, że pan też wykonywał taras na balkonach nie wspartych niczym. Nie było obaw że podest nie wytrzyma tego ciężaru?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie waza tak dużo jak by sie mogło wydawać

płytka 60x60 to masa około 15-17kg/ szt. co daje: 0,6m x0,6m =0,36 m2 czyli na 1 m2 przypada 2,77 płytki (1/0,36)

2,77*17 = 47,2 kg/m2 do tego EPDM + masa podstawek i wychodzi około 49,5 kg/m2

 

Płytki gresowe do kleju ma masę około 15 kg/m2 do tego dochodzi klej ( min. 5kg /m2 ) hydroizolacja szlamowa z taśmami, profilami i wtopiona siaka to około 5 kg/m2

Razem minimum 25 kg/m2

 

Ale jeśli zmniejszymy grubość wylewki spadkowej o 2 cm bo o tyle musimy na taras wentylowany na najniższych podstawkach to mamy: ( 2x20kg/m2 cm to daje 40 kg/m2 mniej)

 

Zatem po podsumowaniu:

płytki na podstawkach w zaokrągleniu 50 kg/m2 (-40 kg/m2 wylewki mniej) efektywnie 10kg/m2

płytki na kleju 25 kg (+40 kg/m2 wylewki) efektywnie 65 kg/m2

 

Jeśli wylewka będzie na tym samy poziomie mamy 25 :50 kg/m2 (ale w takim wypadku płytki na podstawka będą wyżej i tu należy pamiętać o progu drzwi balkonowych)

 

Zgodnie z norma 1991-1 dla powierzchni mieszkalnych obciążenia równomiernie rozłożone na balkonie qN 2,5-4,0 kN/m2, a zgodnie z obowiązującą wcześniej normą polską nawet 5,0 kN.

Nie wiem co u Pani projektowano, a co zostało wykonane, ale jeśli było to zgodne wytycznymi normowymi nie ma się o co martwić.

Z drugiej strony zdążyło mi się 1 raz obcięcie balkonu o około 15 cm z krawędzi czołowej (reprofilacja nie była możliwa bo pH betonu nie wykazywało już alkalicznego odczynu).

Raz balkon ścinaliśmy cały bo był jak trampolina cały się odkształcał pod naszym ciężarem.

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...