Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kilka pytań dot. Ocieplenia i wykonania fundamentów


wjaskiewicz

Recommended Posts

Witam,

Łada moment ruszam z wykonaniem fundamentów swojego domu.

Ławy 65x40 posadowiony na głębokości - 105 cm. Dalej ściana fundamentowa 65 cm (4 warstwy bloczków) i do poziomu zero na gotowo 30cm (20cm styro, 8cm wylewka + 2cm kafle). Dom ma dwa schodki, zatem zero fundamentu wychodzi na równo z poziomem gruntu.

Zastanawiam się nad warstwami ściany fundamentowej oraz tych 30cm do zera gotowej podłogi.

Wody gruntowe mam na 2m, grunty przepuszczalne (piaski, żadnych kałuż itd).

Planuje nie izolować ścian dysperbitem (z tego co czytam to i tak jest to bez sensu), dać 10cm styropianu EPS fundamentowego (termoorganika termonium fundament grafitowy).

I teraz pierwsze pytanie - czy ten styropian trzeba zaciągać siatką i klejem? I drugie pytanie dotyczy ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi przy zasypywaniu - podobno folia kubełkowe jest bez sensu, lepiej użyć folii budowlanej(jakiejś polietylenowej).

Kolejne pytanie dotyczy tych 30cm do gotowej podłogi (wystające ponad grunt - czy w tym przypadku użyć np. 10 lub 12cm xps, aby został mały cokół czy wykonać resztę ściany o tej samej grubości tj. 15cm.

 

Z góry dziękuję za wszystkie sugestie

Edytowane przez wjaskiewicz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ściany koniecznie trzeba izolować przeciw wilgociowo, grunt + izolacja słaba/średnia/mocna w zależności od warunków wodnych na działce, u Ciebie polecałbym izolację średnią. Styropian XPS na ściany fundamentowe, reszte zaciągasz albo klejem i siatką + malowanie czymś, lub kładziesz folię kubełkową która spełnia zadanie by styro nie łapał wody, pomiędzy nim a folią jest przestrzeń do odparowania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hydroizolacja fundamentu musi być. W gruncie wilgoć jest zawsze niezależnie od warunków gruntowych. Nie patrzeć na warunki gruntowe tylko zrobić skuteczną hydroizolację (lekka, średnia, ciężka to niewiele mówi).

 

Ale, że malowanie dysperbitem jest bez sensu to prawda, bo to kijowa izolacja.

 

Klej i siatka pod gruntem to bezsens i szkoda kasy - kleje generalnie podciągają kapilarnie, a przeceiż chodzi o to by odciąć kapilary.

 

Pod grunt tylko XPS. Nad gruntem (w strefie cokołu, jeśli jest, i wyżej) może być zwykły fasadowy EPS.

 

Folia kubełkowa NIE jest hydroizolacją, to tylko ochrania mechanicznie termoizolację. Może być zwykła folia, ale odpwiednio gruba i odporna na bakterie gruntowe, czyli koszt taki jak kubełkowej, ale kubełkowa po prostu łatiwejsza w aplikacji.

 

Odpwiedni sposób klejenia styro do fundamentu pod gruntem i kiedy w jakich warunkach daje się kubełki w którą stornę... to jest duży temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie jeszcze jak to jest z tą izolacją poziomą.. Czy wystarczy gdy ściany fundamentowe kończyć się będą na równo z ziemią czy muszą być wyciągnięte do góry? Dom z ceramiki.. Mam 30cm od poziomu zero chudziaka do zera posadzki i nie wiem czy da się to wykonać aby zostawić tylko dwa schodki przy wejściu do domu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hydroizolacja fundamentu musi być.

 

Po co? Czym grozi, jak ściana fundamentowa będzie zawilgocona? Że lambda zmieni się z 1,7 na 1,8? Co za różnica?

Za to zawilgocony XPS i EPS znacznie bardziej traci na termoizolacyjności i zamiast 0,038 będzie miał 1.0 - a jego jak zabezpieczyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie jeszcze jak to jest z tą izolacją poziomą.. Czy wystarczy gdy ściany fundamentowe kończyć się będą na równo z ziemią czy muszą być wyciągnięte do góry? Dom z ceramiki.. Mam 30cm od poziomu zero chudziaka do zera posadzki i nie wiem czy da się to wykonać aby zostawić tylko dwa schodki przy wejściu do domu.

 

Daj wyżej. Nawet, jak za fafdziesiąt lat nawieje piasku, dom osiądzie czy cokolwiek się stanie, to żeby hydroizolacja pozioma była ze 20cm ponad poziomem gruntu, żeby nawet oberwanie chmury nie "wlało" się nad termoizolacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co? Czym grozi, jak ściana fundamentowa będzie zawilgocona? Że lambda zmieni się z 1,7 na 1,8? Co za różnica?

Za to zawilgocony XPS i EPS znacznie bardziej traci na termoizolacyjności i zamiast 0,038 będzie miał 1.0 - a jego jak zabezpieczyć?

 

Lambda to najmniejszy problem.

Grozi np. korozją zbrojenia. Jakieś błędy wykonawcze przy zalewaniu fundamentów, niewłaściwa pielęgnacja, pęknięcia... i żegnaj otulinie betonowej. Jasne, z nawet takimi fundamentami budynek postoi 50 lat i więcej zanim mieszkańcy odczują problemy z fundamentami (o ile budowlańce nie zaliczą większej wtopy).

Ale ja wydaję pierdylion monet na budowę a oszczędzam na lepszej hydroizolacji równowartość zabudowy kuchennej? To są dziadowskie oszczędności. Technicznie rzecz biorąc kuchnię mogę wymieniać co roku "tymi ryncmi", fundament wymienić/naprawić już tak prosto nie jest. Dlatego wolę przeciąć podciąganie w kilku miejscach na wypadek wtopy wykonawcy a nie liczyć

 

Termoizolacji nie osłonisz przed wilgocią, szczególnie w gruncie. Żaden styro nie osiągnie wartości lambda deklarowanej. Każdy będzie dążył do lambdy wody tj. 0,6.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grozi np. korozją zbrojenia.

 

Do korozji stali potrzebny jest tlen, nie woda. Do tego ma utrudnione zadanie, przez zasadowość betonu. Jakoś wiele starych bunkrów, bez hydroizolacji, wystawionych na deszcz nie ma twego problemu po 80 latach. A co dopiero w gruncie, gdzie od wody opadowej jest osłonięty gruntem i często opaską odwodnieniową.

 

Masz jakieś zdjęcia świeżo rozkutej ławy bez hydroizolacji, gdzie zbrojenie jest przerdzewiałe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie podnoszę się o ten jeden bloczek.. Teraz pytanie czy w związku z tym mogę zwiększyć ilość schodów z 2 do 3 względem projektu? Bo nigdzie nie mogę znaleźć o tym informacji..

 

Jak masz już PnB i tam jest podana wysokość budynku, to nie możesz podnieść bez odwiedzin w PINB. To z pewnością będzie zmiana przekraczająca limit 2%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jaki sposób jest mierzona wysokość budynku? Rozumiem, że od poziomu gruntu do jego kalenicy? Czyli w moim przypadku zostaje wykonanie hydroizolacją na poziomie chudziaka i ściany fundamentowej (na projekcie 2cm nad gruntem, czyli tyle co nic) a następnie wykonać np. Pierwszą warstwę bloczka (też z gazoboteny czy normalnie z ceramiki) i na tej pierwszej warstwie wykonać izolację Pionową i poziomą np. Z papy termozgrzewalnej i połączyć ją z izolacją ściany fundamentowej - czy takie rozwiązanie jest ok?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do korozji stali potrzebny jest tlen, nie woda. Do tego ma utrudnione zadanie, przez zasadowość betonu. Jakoś wiele starych bunkrów, bez hydroizolacji, wystawionych na deszcz nie ma twego problemu po 80 latach. A co dopiero w gruncie, gdzie od wody opadowej jest osłonięty gruntem i często opaską odwodnieniową.

 

Masz jakieś zdjęcia świeżo rozkutej ławy bez hydroizolacji, gdzie zbrojenie jest przerdzewiałe?

 

Po coś daje sie otulinę betonu wokół stali (kiedyś, gdy nie było zaawansowanej chemii budowlanej to beton był jedyną osłoną dla stali). Przy pęknięciach otulina nie spełnia swojej funkcji. Zasadowość betonu zasadowością, ale sam beton również ulega korozji. Bunkry mają trochę większą otulinę jednak a i sam beton trochę innej jakości.

Skąd wiesz, że 80-letnie budynki nie mają problemów? Skąd wiesz ile właściciel wpakował pieniądza na utrzymanie stanu technicznego? Wilgotne piwnice? No piwnice przecież zawsze są wilgotne. Tynk odpada na cokole. No stara buda to już tak ma. Mało kto na to zwraca na powyższe uwagę, tymczasem jest to efekt popełnionych będów. Lub po porstu braków technologicznych (choć biorąc pod uwagę ograniczenia technologiczne to kiedyś ludzie budowali bardziej z głową niż obecnie). Te 80-letnie chałupy często nawet nie mają fundamentów z betonu tylko polnych kamieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Kaizen bredzi do ntej potegi w tej kwestii, lepiej niech sobie poczyta o korozji betonu i dlaczego woda w glebie jest niekorzystna dla betonu , tak lubi czasem czytać naukowe opracowania ,a w tej kwestii zachowuje się jakby ich nie było .... Niemcy wszystkie elementy betonowe, żelbetowe zakopane w ziemi od czasów przed II wojną malują bitumami. Ktoś w końcu by wpadł na pomysł, że to strata pieniedzy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...