Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Pisałeś o " ekonomicznym " sposobie budowania z drewna, masz może jakiś link do tego poradnika ? Zainspirowałeś mnie swoim projektem na zgłoszenia i cały czas chodzi mi po głowie budowa takich domków na płycie. Mam pomysł aby takie domki wynajmować, więc mają być w miarę tanie.

 

Ja pisałem o "advanced framing".

Dla mnie biblią jest to: https://chbanl.ca/wp-content/uploads/CMHC-Canadian-Wood-Frame-House-Construction.pdf

Są tam informacje o tym także. Ogólnie możesz też pod tym terminami szukać na google.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 583
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Wełnę drzewną biorę pod uwagę w działówki i w ruszt pod instalację, w celu zwiększenia pojemności cieplnej przegród. Ten filmik znam od dawna. ogólnie fajnie cały domek byłoby zrobić w systemie steico, ale drogie to jest.

 

To jak myślisz o wełnie drzewnej to daj ją w ściany zewnętrzne, co za różnica czy będziesz miał tu czy tam, pod względem akumulacji.

A wełna drzewna jest podobno odporna na wilgoć, tzn. wchłania i oddaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojemność cieplna to jedno, ważna jest też akustyka.

 

Budując swój dom też uważałem, że pewne systemy są drogie, np. https://www.izodom2000polska.com/?lang=pl ale potem jak się policzy koszty materiału i robocizny to okazuje się inaczej. Dziś dałbym rurki od podłogówki w płycie a nie wylewce tak jak mam u siebie, człowiek uczy się na błędach.

 

Planuję budowę domu w szkielecie, dlatego z uwagą sledze Twój dziennik, również polecam https://www.ubakus.de

Podajesz różne wartości, materiały i widzisz co działa, jaki jest punkt rosy, itp. sugeruję export do pdf, wtedy wyniki są przejrzyste.

 

Dla siebie kolejny domek chcesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak myślisz o wełnie drzewnej to daj ją w ściany zewnętrzne, co za różnica czy będziesz miał tu czy tam, pod względem akumulacji.

A wełna drzewna jest podobno odporna na wilgoć, tzn. wchłania i oddaje.

 

Dam w ścianie zewnętrznej tylko że w przestrzeni instalacyjnej. Ta wełna jest dość droga więc temu tylko tam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo firm tak robi jako coś normalnego. Nawet juwiczówka ma dom który firma stawiała z prefabrykatów na tej samej zasadzie co ja chce zrobić, czyli z płyta osb z jednej i drugiej strony szkieletu, plus ruszt pod instalacje i gk.

 

A ten ruszt to po co żeby zmniejszyć powierzchnię? jedyną instalacja największą jest elektryczna w całym domu, i to i tak część przewodów w wylewce zwłaszcza tych najbardziej bciązonych, hydrauliczne i tak są w warstwie ocieplenia. To że dużo firm coś robi lub nawet wszystkie nie znaczy że coś nie jest głupie. Dlatego większośc ludzi na świecie jest biedna i głupia bo robią jak wszyscy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak myślisz o wełnie drzewnej to daj ją w ściany zewnętrzne, co za różnica czy będziesz miał tu czy tam, pod względem akumulacji.

A wełna drzewna jest podobno odporna na wilgoć, tzn. wchłania i oddaje.

 

Ale wtedy musi iść w system bo przy styropianie robi się problem z punktem rosy.

 

Zrobiłem kalkulacje dla ściany i taki wynik U-value: 0,16 W/m²K

 

Fermacell 10 mm

Wełna drzewna 40 mm a drewno c24 45x45 mm

paraizolacja

tu można dać osb

wełna drzewna 220 mm i c24 45x220 ( większej wartości niż 220 mm tak na szybko nie znalazłem )

Wełna drzewna twarda pod tynk 50 mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak myślisz o wełnie drzewnej to daj ją w ściany zewnętrzne, co za różnica czy będziesz miał tu czy tam, pod względem akumulacji.

A wełna drzewna jest podobno odporna na wilgoć, tzn. wchłania i oddaje.

 

A jak jest z palnością wełny drzewnej i odpornością na korniki, mrówki i inne robactwo oraz myszy? Co z odpornością na pleśnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten ruszt to po co żeby zmniejszyć powierzchnię? jedyną instalacja największą jest elektryczna w całym domu, i to i tak część przewodów w wylewce zwłaszcza tych najbardziej bciązonych, hydrauliczne i tak są w warstwie ocieplenia. To że dużo firm coś robi lub nawet wszystkie nie znaczy że coś nie jest głupie. Dlatego większośc ludzi na świecie jest biedna i głupia bo robią jak wszyscy.

 

Po to aby w niej pociągnąć instalacje własnie elektryczną i inne. Bardziej chodzi o to że jak dam paroizolację na osb to dzięki dodatkowemu rusztu na instalacje płyty gk będę kręcił do rusztu. Te wkręty nie będą dziurawić paroizolacje i wszelkie przykręcanie szafek do ścian też nie będą dziurawić paroizolacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po to aby w niej pociągnąć instalacje własnie elektryczną i inne. Bardziej chodzi o to że jak dam paroizolację na osb to dzięki dodatkowemu rusztu na instalacje płyty gk będę kręcił do rusztu. Te wkręty nie będą dziurawić paroizolacje i wszelkie przykręcanie szafek do ścian też nie będą dziurawić paroizolacji.

 

mam wzmocnienia w wybranych miejscach (szafki) , ale jakoś mnie ta dodatkowa osb nie przekonuje, ciekaw jestem jak to wyjdzie i co to da i ile będzie kosztowało. Trzymam kciuki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wtedy musi iść w system bo przy styropianie robi się problem z punktem rosy.

 

Jedynym materiałem, który ma problem z punktem rosy jest wełna szklana i kamienna. Wełna ta nie wchłania wody, a także jest tam kompletnie swobodne powietrze co umożliwia wykroplenie wody i rozwój grzybów i pleśni.

 

W mokrym styropianie nie powstanie pleśń, wełna drzewna podobno jest jakoś impregnowana i też wchłania wilgoć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemyśl zrobienie tej przestrzeni na standardowych wieszakach do płyt G-K. Ja mam na kantówkach 5x5 i trochę pęka na łączeniach, jest za sztywno. Wieszaki metalowe chyba wybaczą większy zakres "pracowania" szkieletu.

 

Jest to jakaś myśl. Choć pękanie może być przez jakiś błąd w wykończeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to jakaś myśl. Choć pękanie może być przez jakiś błąd w wykończeniu.

 

Raczej nie, pilnowałem wszelkich dylatacji itp,, masa wykończeniowa też była super elastyczna.

Płyty GK przykręcone na sztywno przesunęły się względem siebie na rogach o 2-3mm po kilku latach i ścięło taśmy wykończeniowe.

Pewno na mocowaniu metalowym by to nie wystąpiło, inny wykonawca mówił mi, że kilka mm na pewno się ugną, ale to niesprawdzona teoria.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej nie, pilnowałem wszelkich dylatacji itp,, masa wykończeniowa też była super elastyczna.

Płyty GK przykręcone na sztywno przesunęły się względem siebie na rogach o 2-3mm po kilku latach i ścięło taśmy wykończeniowe.

Pewno na mocowaniu metalowym by to nie wystąpiło, inny wykonawca mówił mi, że kilka mm na pewno się ugną, ale to niesprawdzona teoria.

 

A może konstrukcja domu nie była zbyt dobrze usztywniona? Jak u Ciebie było to wykonane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałeś o " ekonomicznym " sposobie budowania z drewna, masz może jakiś link do tego poradnika ? Zainspirowałeś mnie swoim projektem na zgłoszenia i cały czas chodzi mi po głowie budowa takich domków na płycie. Mam pomysł aby takie domki wynajmować, więc mają być w miarę tanie.

 

Tu masz link do p.Nitki : http://budujzdrewna.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kamil1987b

Jak się posiłkujesz blogiem p.Nitki to masz tam opis jak się ma sprawa zawilgocenia ścian w szkieletach na podstawie badań w USA i Kanadzie.

Wszelkie problemy z zawilgoceniem ścian nie wynikają z przenikania wilgoci przez przegrodę tylko z niedokładności montażu i obróbek przy otworach okiennych czy drzwiowych a konkretnie połączenia w narożniku okna,izolacji i parapetu.Wszelkie zgnilizny występowały w strefie podokiennej i drzwiowej. Ryflowany styropian ma służyć jedynie do odprowadzenia właśnie tej wilgoci wynikającej z niedokładności wykonawczych czy późniejszych błędów użytkowych.

Punkt rosy w szkielecie występuje w 99% przypadków w zewnętrznym ociepleniu (styropianie).

Jeżeli mamy zachować dyfuzyjność przegrody, to osb powinna być tylko od środka, a na zewnątrz wełna z wiatroizolacją i rusztem pod oblicówkę z desek, tak jak szwedzki szkielet wygląda.

W przypadku WM nie ma problemu z dyfuzją pary wodnej przez przegrodę tak jak to miało miejsce 15-20 lat temu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wg wytycznych p. Nitki, na wierzchu OSB. Nie było dodatkowych taśm na ukos przez całą ścianę, może rzeczywiście by coś pomogły.

Pęknięcia miałem tylko na poddaszu. Myślę, że kilka mm mógł ugiąć się też z czasem strop.

 

Jak kiedyś rozmawiałem z firmami co robią domki szkieletowe na zasadzie takiej mniej więcej jak Ty to opisałeś, to zaznaczali że najlepiej dla polepszenia sztywności domu zrobić podwójne płytowanie z zewnątrz. Temu też właśnie i ja wolę mieć podwójne płytowanie, tyle że z zewnątrz i wewnątrz konstrukcji. Nawet podwójne płytowanie gk dosztywni konstrukcję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kamil1987b

Jak się posiłkujesz blogiem p.Nitki to masz tam opis jak się ma sprawa zawilgocenia ścian w szkieletach na podstawie badań w USA i Kanadzie.

Wszelkie problemy z zawilgoceniem ścian nie wynikają z przenikania wilgoci przez przegrodę tylko z niedokładności montażu i obróbek przy otworach okiennych czy drzwiowych a konkretnie połączenia w narożniku okna,izolacji i parapetu.Wszelkie zgnilizny występowały w strefie podokiennej i drzwiowej. Ryflowany styropian ma służyć jedynie do odprowadzenia właśnie tej wilgoci wynikającej z niedokładności wykonawczych czy późniejszych błędów użytkowych.

Punkt rosy w szkielecie występuje w 99% przypadków w zewnętrznym ociepleniu (styropianie).

Jeżeli mamy zachować dyfuzyjność przegrody, to osb powinna być tylko od środka, a na zewnątrz wełna z wiatroizolacją i rusztem pod oblicówkę z desek, tak jak szwedzki szkielet wygląda.

W przypadku WM nie ma problemu z dyfuzją pary wodnej przez przegrodę tak jak to miało miejsce 15-20 lat temu.

 

Wiem to i temu właśnie chcę zrobić tak jak opisałem. Ja nie będę miał okien narożnych, przesadnie dużych, tylko jak widać wszystko bardzo proste. Starałem się to uprościć jak się tylko dało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...