mihalski 02.03.2020 21:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Marca 2020 (edytowane) Witajcie FAKTY Dach dwuspadowy z 2 lukarnami kąt 42st - 4 rynny 90-ki z głownej połaci i 2 - (90ki) z malego daszku nad wejściemDach nad werandą kąt 15-25st - odprowadzenie 1 rynna 90-kaŁącznie jakieś 215 m.kw (180 połać główna i ok 35 dach nad werandą) Grunt - Piasek bez żadnej gliny (głęboko sięgający - jasny i ciemny w warstwach Dom posadowiony jest na fundamencie płytowym Załączam schemat rozwiązania Mam kilka pytań do obeznanych lub praktykujących takie rozwiązanie: 1. Czy jest jakaś minimalna odległość od budynku w jakiej takie studzienki powinny być zamontowane , maksymalna definiowało będzie utrzymanie spadku do wlotu studzienki2. Czy lepiej jest zrobić po jednej studzience na rynnę i też połączyć po 2 rynny do jednej studzienki ( przy jakiś 180 m.kw głównej połaci (po 90 na stronę zlanie tego do jednej studzienki może być nieefektywne3. Czy w ogóle takie rozwiązanie jest efektywne?4. Jeżeli nie to może podziemny zbiornik na deszczówkę (4-5 rynien podłączonych do niego - rurami drenażowymi bez otworów . Tylko jak duży ? Jak to policzyć ? Edytowane 2 Marca 2020 przez mihalski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 03.03.2020 19:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Marca 2020 (edytowane) Piasek przyjmuje wodę ale niestety po pierwszym okresie przyjmowania całości zanim wilgoć przedostanie się w głębsze warstwy gruntu należy zapewnić zdolność gromadzenia pewnych ilości wody deszczowej tak aby wsiąkała ona także po ustaniu opadów. Nie wiem na jakim terenie i regionie kraju masz dom ale w internecie są publikowane dane dotyczące średnich lości opadów na m2 a także ilości maksymalnych.Radzę połączyć wszystkie rynny jedną podziemną rurą kanalizacyjną fi 75 - 110 idąc na głębokości od 50cm do 1m tak aby zapewnić spadek w jedną stronę.Następnie na końcu rury wkopać na głębokości 1 - 1,25 minimum 4 tunele rozsączające GRAF owinięte geowłókniną.https://allegro.pl/oferta/tunele-rozsaczajace-graf-300l-drenaz-szambo-7143933945?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aquery&bi_c=YzAxODk0ZDItN2FhMC00MGYyLTg4NGYtYjQzYzhkMzQ3NmQyAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=43501434-3c17-4933-941e-f61b2ab40071Kanały można ze sobą łączyć szeregowo i równolegle tak aby powstał duży zbiornik Cztery kanały to pojemność 1,2 m3 i to powinno w zupełności wystarczyć dla dachu 200m2Do kanałów sądostępne zakończenia widniejące na fotce.Geowłóknina umozliwia przedostawanie się wody ale uniemożliwia dostawanie się drobinek piasku do wewnątrz tuneli.Ponadto radzę zakupić 1 pojemnik typu MAUSER 1m3 np: https://allegro.pl/oferta/zbiornik-1000l-600l-mauzer-pojemnik-beczka-8944535668 Postawić go na podwyższeniu i w miejscu które nie szpeci budynku dla użytkowników ale i dla przechodniów.Rurę z jednej rynny należy doprowadzić do zbiornika a jego kran należy doprowadzić wężem do odprowadzenia w ziemi.Taka instalacja zapewni gromadzenie wody opadowej w ilosci 1 - 3m3 na sezon do podlewania ogródka a pozostałe ilości wody lub gdy woda ze zbiornika będzie nieprzydatna umożliwi odprowadzenie jej do ziemi nie pozwalajac aby nadmiar wydostawał się na powierzchnię gruntu przy budynku powodując zawilgocenia. Posadowienie zbiornika to przynajmniej 1,5m od ściany budynku.Głębokość posadowienia kanałów to minimum 1m jest uzależniona od głębokości fundamentów tak aby woda nie powodowała zawilgocenia ścian fundamentowych.Rury łączące rynny jeśli nie idą pod drogami podjazdami mogą być zwykłe szare do instalacji wewnętrznych.Ze zbiornika na powierzchnię należy wypuścić jedną pionową rurę zakończoną kominkiem na powierzchni gruntu i przyszłej trawy tak aby umożliwiała napowietrzenie zbiornika. Posiadam u siebie taką instalację i od kilku lat sprawdza się w 100%Rury łączące rynny jeśli nie idą pod drogami podjazdami mogą być zwykłe szare do instalacji wewnętrznych.Ze zbiornika na powierzchnię należy wypuścić jedną pionową rurę zakończoną kominkiem na powierzchni gruntu i przyszłej trawy tak aby umożliwiała napowietrzenie zbiornika. Edytowane 3 Marca 2020 przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mihalski 09.03.2020 09:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2020 Wielkie dzięki za pomysł ale mam jeszcze inny , a co aby nie zmarnowac wogole wody deszczowej, czyli wszystkie rynny podłączyć do wkopanego zbiornika na deszczówkę tak z 3-4 m3 z kominem i włazem oraz kominkiem napowietrzającym . Przez właz wtedy wpuszaczam pompę zanurzeniową i czerpię wodę do ogródka wtedy kiedy potrzebuję. W centralnej Polsce średnio-roczne opady to ok 550mm a grunt to czysty piach bez gliny Powastają tylko powstają następujące pytania: 1. co z wodą w zimie – muszę ją wybrać przed zimą – to nie problem2. jak głęboko musi być góra zbiornika ,aby gdyby w zimie topniejący śnieg nie zamarzł w zbiorniku (podobno grunt zamarza do 40 cm przy dużych mrozach.3. Czy woda w takim zbiorniku po np 1-2 tygodniach nie będzie gnić, kwitnąć i śmierdzieć – np wiosną dom będzie odwiedzany co 2 tygodnie 4. Co jeśli będzie deszcze nawalny przez kilka godzin i potem kilka dni ciągłego deszczu i zbiornik się przepełni – jak rozwiązać ten problem – dom jest letni, późną i zimą i wczesną wiosną – nie będzie raczej użytkowany. Czy w domu niezamieszkałym na stałe taki zbiornik zatem ma sens ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bertha 09.03.2020 22:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Marca 2020 Ad. 2. Przy długo trwających dużych mrozach (a braku śniegu) grunt przemarza do prawie metra. Dlatego rury wodociągowe zakopuje się na ponad metrze głębokości. Za najmłodszego pokolenia mrozów nie było i lud już wierzy że u nas będzie Afryka. Mogą się pomylic... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.