Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Hydroizolacja płyty fundamentowej


Aniol_1986

Recommended Posts

Witam,czy te wszystkie wynalazki hydroizolacyjne należy dawać na płytę, aby ochronić się przed wilgocią jeżeli pod płytą mamy szkło piankowe? W planach na płycie mam perlit, ogrzewanie i wylewkę. Pytanie, czy przed położeniem perlitu należy wcześniej na taką płytę dać hydroizolację?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pociągnę. Czy zamiast mas KMB nadają się membrany bitumiczne? Zastanawiam się czy nie byłoby to lepszym rozwiązaniem. Materiał ma podobne pochodzenie, grubość po położeniu, ale jest fabrycznie ciągła, niewrażliwa na opady, łatwiejsza w zastosowaniu i chyba szybsza. Co na to spece od hydroizolacji?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Po co wam aż takie hydroizolacje? Nie lepiej podnieść płytę do góry, tak, żeby woda nie była problemem?

2. Na ww pytania odpowie projektant

3. O ile wiem masy KMB oraz papa wymagają wyłania chudziaka. Na chudziaku daje się wtedy hydroizolacje. Problem jest wtedy, jeśli dajemy papę. Od góry ja przycisnie płyta fundamentowa. A po bokach płyty? Trzeba też jakoś zrobić warstwę dociskowa (kosztowne i problematyczne)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz mieć to zrobione dobrze i na wieki? To coś Ci podpowiem.

Chociaż w sumie i tak robisz to nieźle, bo stosujesz beton podkładowy, czego nie robi pewnie 90% "płytowców". Brawo! .

Masz na myśli warstwę 10cm chudego betonu? U mnie to było w projekcie i tak zrobili ale zastanawiałem się czy to w ogóle potrzebne i do czego :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...
Witam!

Pozwolę dołączyć się do dyskusji.

Mam sytuację przedstawioną jak na rysunku w załączniku.

Liniami zakreskowanymi oznaczyłem stan istniejący, reszta zostanie zrealizowana w dalszych etapach budowy.

 

attachment.php?attachmentid=443083&d=1587113635

 

Pytanie jest gdzie i jakie izolacje należy zastosować? Czy XPS pod ziemią musi być izolowany? Pod płytą przecież nie jest. Nie mam też izolacji między XPS na płytą gdyż zastosowanie w tym miejscu folii nie miało sensu, i tak podczas układania zbrojenia zostałoby z niej sito.

 

Wątek już stary, ale dorzucę coś od siebie. U siebie miałem folię na XPS, na tym podkłady betonowe i na nich zbrojenie, a po obwodzie między siatkami belki jak na wieniec. Łącznie miałem ze 3-4 dziury w folii, które w miarę na bieżąco zaklejałem taśmą do folii. Na płycie mam łącznie 500 prętów (długości 7,4m i 12m), które wnosiliśmy w większości we dwóch, a sam wniosłem 150 prętów i nie uszkodziłem folii. Da się :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to dołożę swoje, mam płytę, folia 0,2 na to 10 cmm chudziak, zatarty na gładko w wannie z xps 10 cm, na chudziaka folia 0,2, xps 2x10 cm na przekładkę, xps klejony na każdej warstwie piana niskoprężną. W tak przygotowaną wannę ułożona jest folia PVC specjalna do szczelnych zbiorników, odporna na przebicie przez korzenie 1 mm i wywinięta na boki. Zbrojenie fi 12 góra i dołem oczko 20 cm, beton c20/25 W8. Oczywiście stosowanie folii o grubości 0,2 mm to Facebook
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years później...

Dzień dobry! Pytanie dotyczy szlamu typu ultrament, Ceresit cr65 itp.

W Trójmieście wietrznie i 8-9stopni, więc postanowiłem trochę przeciągu zrobić w domu w związku z tym, że tynki CW leżą od miesiąca. Szlamem hydroizolacyjnym (ultrament - zaprawa uszczelniająca, prace robione 1,5miesiaca temu) mam wysmarowaną narazie część płyty fundamentowej po której przebiega instalacja wodna, reszta na wiosnę. I tutaj po około 3h wietrzenia zobaczyłem, że kolor w miejscach wysmarowanego szlamu się zmienia a ten robi się co raz bardziej mokry, mokre palce przy przyłożeniu dloni. W teorii przeciągiem powienienem spodować pozbycie się wilgoci z domu, a tu sytuacja odwrotna. Na zdjęciach widać jak to wyglada po około 1h i 3h wietrzenia. Normalnie (na codzień) miejsca wysmarowane szlamem mają ten sam kolor co reszta płyty. Na zdjęciu widać gdzie stała paczka styropianu i pod nią nie była "zaciągnięta" (?) wilgoć.

Skąd taka sytuacja? Zaciągniecie wilgoci z powietrza? Czy może jest tam punkt rosy i była różnica temperatur miedzy wpuszczonym powietrzem a temperaturą płyty fundamentowej?

Dodam jeszcze, ze "brud cementowy" na papie w okolicach okien również robił się wilgotny.

1h -> https://ibb.co/MZx7XqG

3h -> https://ibb.co/BgwcpBj

Miejsce w którym stał styropian -> https://ibb.co/QJZFYbR

Edytowane przez pawel_murator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wilgoć może pochodzić z dwóch źródeł jeden kondensacja pary na zimnych elementach - powietrze przy tej odwilży dajmy na to ma +6 st i wilgotności 70% punkt rosy to 0,9C. Czy możliwe jasne ze tak, tylko czy możliwe wybiórczo na fragmencie powierzchni wątpię.

punkt-rosy.png

 

Drugie źródło wilgotne podłoże Styropian lezący na powierzchni betonu i mokra plama pod nim ewidentnie świadczy o wilgoci z podłoża.

Tak wykonuje się proste testy wilgotności podłoża bez mierników tylko folia przykład z instrukcji Sika

"Podczas badania folią zgodnie z normą ASTM D 4263, kwadratowy, przezroczysty arkusz folii z tworzywa sztucznego

(ok. 1 m2), jest szczelnie przyklejany do podłoża na całym obwodzie za pomocą taśmy. Jeśli po 24 godzinach, na

spodzie folii stwierdzane są jakiekolwiek ślady kondensacji lub powierzchnia betonu jest ciemna, oznacza to, że

podłoże jest zbyt mokre do nakładania powłok i należy odczekać do całkowitego jego wyschnięcia."

 

Styropian w paczce jest ofoliwany wiec jest paroizolatorem podobnie szlam.

Edytowane przez irtherm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szłam cr nie jest paroizolatorem. Jest paroprzepuszczalny i dlatego pojawia się tam wilgoć. Para wodna przechodzi z dołu i nasyca szłam typu cr, szłam nie może wchłonąć więcej wilgoci z powietrza i pojawia się na nim rosa. Samo wietrzenie ma sens o ile w pomieszczeniu wietrzonym jest cieplej i mniej wilgotno niż na zewnątrz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. Uściślając w miejscu gdzie leżał styropian (na szlamie przy niebieskiej rurze jest właśnie suchy i wygląda na to jakby wilgoć nie została zebrana. W sensie po lewej jest mokro, następuje odcięcie w miejscu paczki styropianu i jest sucho.

 

Jeżeli para wodna przechodziłaby z dołu, to czy ta hydroizolacja działa poprawnie? Przecież właśnie o to chodzi, żeby nie przepuszczało to żadnej wilgoci nawet jeżeli płyta miałaby być wilgotna, więc taka teoria to chyba zaprzeczenie.

Bardziej idę w teorię że para wodna niejako osiadła na tym szlamie a on ją zatrzymał i nie pozwolił wejść w płytę. W miejscach pod papa płyta również jest sucha.

Proszę zobaczcie to o czym pisałem wcześniej, że również brud na papie pochłaniacz wilgoci bo całość robi się co raz ciemniejsza

https://ibb.co/8K2tvHF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szłam cr nie jest paroizolatorem. Jest paroprzepuszczalny i dlatego pojawia się tam wilgoć. Para wodna przechodzi z dołu i nasyca szłam typu cr, szłam nie może wchłonąć więcej wilgoci z powietrza i pojawia się na nim rosa. Samo wietrzenie ma sens o ile w pomieszczeniu wietrzonym jest cieplej i mniej wilgotno niż na zewnątrz

 

Proszę zatem o Sd albo u dla tego magicznego CR65 (Ceresit nie podaje bo to bełkot marketingowy) przecież jeśli było by zbadne i było by się czym chwalić to migały by neony Sd =1 itp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli styropian leżał w miejscu z zielona obwódka to definitywnie wilgoć z powietrza kondensuje

eps.png

myślałem ze masz na myśli obszar na czerwono znaczony ( prostokątny kształt jak paczka EPS)

Pierwszy raz widzę hydroizolacje zmieniająca kolor pod wpływem wilgoci tak jak by miała jakaś nasiąkliwość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, paczka styropianu stała w miejscu zielonego obszaru, który zaznaczyłeś.

Rozmawiałem z technikiem firmy ultrament, który powiedział właśnie to co wy, że doszło do kondensacji pary na szlamie i szlam zatrzymał wilgoć na sobie.

Mam nadzieję że to faktycznie dobre zachowanie i gdyby wilgoć nachodziła od strony płyty to zostanie zatrzymana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Czy ta zaprawa CR65 to polecany produkt. Lepsze od słynnego dysperbitu? Wychodzi coś ok. 70 zł za worek. Myślałem nad nią na powierzchnie płyty i wyjechać do wysokości 1 bloczka solbetu a następnie dodatkowo potem dać membranę typu Knauf Katja Sprint. Wiem że są zaprawy lepsze droższe typu CR165 czy tez 1-2 składnikowe po ok 300-350 za worek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...