Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wysoki taras - fotorelacja


faktory244

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 44
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam, wracam do tametu, możesz zdradzić jak stworzyłeś taki projekt?

Nie ukrywam że bardzo fajnie to wygląda.

Sam wykonales czy zrobiła to jakaś firma? Pozdrawiam serdecznie

 

Hej, poczytałem troche informacji na temat tarasów, przejrzałem trochę zdjęć i zabrałem to wszystko do kupy pod kątem moich potrzeb - wysoki taras więc potrzebne słupy, jak zrobić schody itp. Rozrysowałem sobie ten projekt w komputerze i z tego miałem potrzebną ilośc materiału. Reszta to już montaż, a tu nie ma nic szczególnego, zrobiliśmy to sami w dwie osoby. Obstawiam, że wykonanie takiego tarasu przez firmę było by bardzo drogie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, super taras wyszedl, gratulacje

.

Mam pytanie o osadzanie legarów na gwintowanych prętach - czy stosowałeś tu jakieś specjalne prety i nakretki?

Wyglada jakby całe obciązenie z tarasu (ruszt z legarów + deski +obciązenie użytkowe) szlo w pierwszej kolejności na te nakrętki i pręty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...
  • 10 months później...
Hej, super taras wyszedl, gratulacje

.

Mam pytanie o osadzanie legarów na gwintowanych prętach - czy stosowałeś tu jakieś specjalne prety i nakretki?

Wyglada jakby całe obciązenie z tarasu (ruszt z legarów + deski +obciązenie użytkowe) szlo w pierwszej kolejności na te nakrętki i pręty

 

Właśnie przygotowuję się do budowy podobnego tarasu i analizowałem temat. Jak dla mnie ze zdjęć wygląda to na pręty m16 i jeśli nie są z gównolitu to spokojnie to wytrzyma. Pręt m16 nawet w klasie 5.6 ma odporność na ścinanie gwintu/trzpienia równe 48kN siły = nacisk ciała o masie 4,8 tony na jeden taki pręt a jest ich pierdylion więc o wytrzymałość bym się nie bał. Sam jednak dla pewności (bo to żaden koszt) zastosuję M20 w klasie 8.8. Większy pręt to już przegięcie, zbędne koszta i za dużo już trzeba nawiercić legary i obniży to ich nośność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przygotowuję się do budowy podobnego tarasu i analizowałem temat. Jak dla mnie ze zdjęć wygląda to na pręty m16 i jeśli nie są z gównolitu to spokojnie to wytrzyma. Pręt m16 nawet w klasie 5.6 ma odporność na ścinanie gwintu/trzpienia równe 48kN siły = nacisk ciała o masie 4,8 tony na jeden taki pręt a jest ich pierdylion więc o wytrzymałość bym się nie bał. Sam jednak dla pewności (bo to żaden koszt) zastosuję M20 w klasie 8.8. Większy pręt to już przegięcie, zbędne koszta i za dużo już trzeba nawiercić legary i obniży to ich nośność.

 

też teraz buduję taras, zauważ, że przy pręcie M20 otwór w słupie powinien mieć 24, tak przynajmniej zaleca Fischer przy swojej kotwie chemicznej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też teraz buduję taras, zauważ, że przy pręcie M20 otwór w słupie powinien mieć 24, tak przynajmniej zaleca Fischer przy swojej kotwie chemicznej

 

Ja mam inny plan. w legar wkrece juz prety, przygotuje sobie takie "pomocnicze" ławy odpowiednio wypoziomowane (mam akurat troszkę łat co z dachu zostały) z odpowiednim spadkiem tarasu. Potem zaleje betonem słupy i wstawię w nie od razu cały legar z prętami kładąc na przygotowanych wczesniej ławach. Potem bedę miał jakby co regulację na prętach jeszcze dużą więc na gotowo potem pod łatę wypoziomuję legary. Wszystko bedzie równo i bez kotw chemicznych - i taniej i mniej roboty niż wiercenie fi 24 w betonie i kotwienie.

Dla pewności daję na dole pręta dwie nakrętki z poszerzaną podkładką pomiędzy - coś jak kotwienie pod murłatę. Niby zbędne ale żaden koszt....

 

Swoją drogą zastanawiam się czy montować kontrlegary na kątownikach ciesielskich czy po prostu na wkręty ciesielskie. Na moje wkręt będzie lepiej dociskał do podkadki i bedzię sztywniejsze i tańsze. Natomiast będzie na pewno troszkę dłużej trwał montaż bo jednak wypadałoby w suszonym drewnie nawiercić wcześniej żeby się nie rozeszło to raz, dwa trzeba łeb wkręta schować więc wiertłem łopatkowym trzeba też nafrezować delikatnie na te 0,5cm.

 

Edit: patrze teraz ze wkręty ciesielskie klimasa mają specjalne ostrze i nie wymagają nawiercania wstępnego co więcej karta techniczna wręcz tego zabrania. Co więcej łeb ma 20 mm więc do nafrezowania pod łeb można użyć wietła fi21 które i tak trzeba użyć do legarów przy okazji montażu prętów m20. Taki wkręt kosztuje ok. 80 groszy (rozmiar 8x160). WYCHODZI dużo taniej niż kątowniki + wkęty i lepiej dociągnie kontrlegar do legara i podkładki gumowej pomiędzy nimi.

Edytowane przez tilnen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Ja odnawiam je raz w roku na wiosnę i tylko od góry, niektórzy robią to dwa razy w roku na wiosnę i przed zimą, a jeszcze inni nic z tym nie robią :) Przed przykręceniem musisz zaimpregnować je całe, później już ich nie odkręcaj.

 

A jak to wygląda dzisiaj po 4 latach? Czy były jakieś deformacje desek na powierzchni tarasu lub boczne skręcenie legarów? Czy zmieniły się przerwy między deskami, powstały nierówne szczeliny między nimi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...

To i ja się pochwalę swoją realizacją, do której zaczerpnąłem inspiracje dzięki autorowi tego tematu (za co bardzo dziękuję!)

Taras 25m2 i był robiony na gruncie, wyszło ok. 11000 zł (bez pergoli) ale w tym jest już wszystko:

- drewno sosna skandynawska impregnowana ciśnieniowo, zarówno deski jak i konstrukcja

- chemia do drewna (olejowane ze wszystkich stron 2 razy)

- pasy gumowe 3mm na legary i kontrlegary

- wkręty ciesielskie do kontrlegarów

- beton + piach + żwir, szalunki

- pręty fi20 + podkładki + nakrętki

- gruba geowłóknina + żwir drenażowy gruby

- przyrząd Essve HDS + wkręty tarasowe nierdzewne A4 (te lepsze) o dł. 60mm

 

Robocizna w 100% samodzielna. Zostały detale jak jakieś kamyczki, trawka, i takie tam duperele.

[ATTACH=CONFIG]466481[/ATTACH]

Edytowane przez tilnen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie!

 

Masz może fotkę detalu przy samych drzwiach tarasowych? Jak zrobiłeś konstrukcję przy tych drzwiach?

 

Fotki nie mam ale opiszę. Legary dojeżdąaą prawie do samego budynku dosłownie 1cm luzu zostawiony i od razu jak najbliżej się da idzie kontrlegar. Wysokość konstrukcji wymierzona tak aby deska wyszła tuż nad parapetem który jest przy oknie tarasowym. Więc deska "wisi" ok 17 cm w powietrzu przy oknie tarasowym, i zostawiony jest 1cm luzu od okna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fotki nie mam ale opiszę. Legary dojeżdąaą prawie do samego budynku dosłownie 1cm luzu zostawiony i od razu jak najbliżej się da idzie kontrlegar. Wysokość konstrukcji wymierzona tak aby deska wyszła tuż nad parapetem który jest przy oknie tarasowym. Więc deska "wisi" ok 17 cm w powietrzu przy oknie tarasowym, i zostawiony jest 1cm luzu od okna.

Ile masz styropianu na ścianie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak to zrobiłeś, po kolei:

  • legary dochodzą do styropianu
  • wyżej, druga warstwa legarów, też bardzo blisko elewacji
  • na to deska, która wisi na ostatnim odcinku 15 cm nad tym styropianem? To się nie ugina przy przechodzeniu czy nikt nie wchodzi na deski przy parapecie?

 

Dokładnie tak, nic się nie ugina, deski 28mm, normalnie się staje na tych deskach (a jestem wagi ciężkiej bo mam "grube kości":cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 dni temu dopiero złożyłem taras to ciężko mi powiedzieć:) Ale bankowo będzie olejowanie raz do roku zwłaszcza, że po taniości mam drewno a nie jakieś merbau albo bangkirai. Ale liczyłem się z tym i mi to nie przeszkadza - praca przy domu to (na razie) moje hobby. A kosztowo to nie jest drogi zabieg no chyba że stosujesz oleje których cena to kOSMOs
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie tych desek nie trzeba żadną chemią traktować i dystrybutor daje 10 letnią gwarancję na to (i w skandynawii tak też je stosują).. Ale mi po prostu estetyka spatynowanych lub zielonkawych desek od impregnatu średnio pasuje stąd potraktowałem je olejem (przeznaczonym też do drewna impregnowanego ciśnieniowo). Kto co lubi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...