Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Realna różnica w dachu płaskim a tradycyjnym


Recommended Posts

Witam,

Chciałbym się was poradzić w pewnej kwestii. Jesteśmy zainteresowani zakupem projektu domu ze strony www.archon.pl projekt który się nam podoba to dom w zdrojówkach

 

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-zdrojowkach-mccc224501539b

 

Ciekawi mnie wasze zdanie na temat kosztów budowy takiego domu jakby zastosować w nim dach płaski. Dowiadywałem się w Archonie jest taka możliwość żeby przygotowali mi taki projekt. Będzie kosztował dwa razy tyle co standardowy. Dom z płaskim dachem miałby mniejsza powierzchnie dachu bo nad garażem byłby taras. Czy jesteście mi wstanie określić jaka byłaby różnica w kosztach budowy między jednym dachem w dachowce bądź blacha a płaskim dachem ?

Pozdrawiam i życzę zdrowia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczy zamiast poddasza użytkowego chcesz mieć pełne piętro i nad nim płaski dach?

Sprawdź najpierw, czy MPZP/WZ dopuszcza pełne dwie kondygnacje nadziemne i płaski dach. Jak tak, to zrób jeszcze wizualizacje, czy taki klocek nie będzie Cię raził wyglądem.

Taras nad jakimkolwiek pomieszczeniem to ryzyko przeciekania - do hydroizolacji trzeba się dobrze przyłożyć. Wiele ekip to zawali nawet, jak kupisz najlepsze materiały. Więc jak się na tym nie znasz, to nawet wydając dużo nie dopilnujesz.

Co do kosztów - też tanio nie będzie. Jak rozważałem przy nieużytkowym poddaszu płaski dach, to bym odrobinę zaoszczędził, gdyby zamiast więźby i dachówki na stropie zrobić dach płaski. Jak musisz dołożyć strop/stropodach i pociągnąć ściany kolankowe do pełnej wysokości to będzie znacznie droższe, niż robiąc wg projektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koszty są zbliżone, może ciut większe dla dachu płaskiego : dochodzi strop nośny ( stropodach ) + ścianki na wys. kondygnacji zamiast ścianki kolankowe, natomiast różnica w JAKOŚCI użytkowania przestrzeni pod dachem płaskim, a spadowym - kolosalna - ma korzyść dachu płaskiego i pełnowymiarowej kondygnacji. Podstawa, czy Warunki Zabudowy lub zapisy Planu Miejscowego dopuszczają możliwość zastosowania dachu płaskiego ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taras nad jakimkolwiek pomieszczeniem to ryzyko przeciekania

- jak nie umie się projektować / realizować tarasów ... podobnie można napisać o jakiejkolwiek innej przegrodzie zewnętrznej budynku

do hydroizolacji trzeba się dobrze przyłożyć.

tak, jak do wszystkiego innego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taras nad jakimkolwiek pomieszczeniem to ryzyko przeciekania

- jak nie umie się projektować / realizować tarasów ... podobnie można napisać o jakiejkolwiek innej przegrodzie zewnętrznej budynku

do hydroizolacji trzeba się dobrze przyłożyć.

tak, jak do wszystkiego innego

 

Są rzeczy, które łatwo zepsuć i takie, które zepsuć trudno. Są takie, które wszystkie ekipy realizują seryjnie w swojej specjalizacji i takie, które trafiają się sporadycznie albo i będzie pierwsza realizacja.

Wpisów o cieknącym dachu tradycyjnym na FM jest stosunkowo mało - o wilgoci pod tarasami sporo. Fakt, że często to wynika z przyoszczędzenia (Panie, po co papa... Damy dysperbit i będzie równie dobrze, a znacznie taniej...). Ale czasami to i bez oszczędzania szczelności brak. I nie wiadomo, czyja wina, jak na stropie pracowały ze trzy ekipy.

 

A, jeszcze kwestia czym taki taras wykończyć? Pewnie wielu myśli szablonowo - płytki. Tymczasem z ładnych kilku ekip z polecenia wszyscy dawali gwarancję, że płytki odpadną - tylko kwestia, czy po roku, trzech czy pięciu. Jeden tylko twierdził, że gwarantuje, że nie odpadną... Twierdził, że kluczem nie jest dobry klej (chociaż jest warunkiem koniecznym), ale zastosowanie, wbrew zaleceniom producenta, fugi epoksydowej (oczywiście konieczna też skuteczna paroizolacja od spodu, żeby pod płytkami nie skraplała się para).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak macie taką możliwość to tylko płaski dach. Żadnych skosów i koszt to połowa dachu skośnego. Zobaczcie w galerii jak to u mnie wygląda.

 

Kaizen ja u siebie na części balkonowej położyłem deski modrzewiowe na legarach. Nic nie odpadnie i kosztują z robocizna mniej więcej tylko co płytki.

Edytowane przez donvitobandito
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen ja u siebie na części balkonowej położyłem deski modrzewiowe na legarach. Nic nie odpadnie i kosztują z robocizna mniej więcej tylko co płytki.

 

Mi modrzew polski wyceniali minimum 300zł/m2. Płytki musiałbym za ponad 150zł/m2 kupić i dużego formatu, żeby wyszło prównywalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekstra. Bardzo wam dziękuje za odpowiedzi. Nie mamy miejscowego planu ale dowiadywałem się i nie byłoby kłopotu przy warunkach zabudowy na płaski dach. Interesuje mnie realna różnica w kosztach bo wyczytałem w internatach ze taki dach płaski jest tańszy o około 30 procent i mniej kłopotliwy. Pomyślałem ze może warto by było te koszty zredukowane zainwestować np w pompę ciepła czy coś tego typu. Ciężko jest znaleźć projekt domu z płaskim dachem bo jest ich mało a mojej małżonce najbardziej podoba się ten co wskazałem. Napisałem do paru firm o wycenę tego projektu a później napisałem o wycenę z płaskim dachem. Jak uzyskam od nich odpowiedz to się z wami podzielę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ewyczytałem w internatach ze taki dach płaski jest tańszy o około 30 procent i mniej kłopotliwy

 

Po pierwsze sprawdź WZ, czy faktycznie może być płaski. Bo na gębę nie ma co wierzyć.

Druga rzecz - sam dach może i będzie o 30% tańszy (chociaż zależy od czego - jak masz strop i dach na wiązarach ocieplany wełną z rolki, a zastępujesz stropodachem wylewanym z EPS i papą - wątpię, by było w ogóle taniej). Ale trzeba dodać jeszcze koszty ścian i elewacji... Chyba, że rezygnujesz z poddasza i robisz parterówkę przy tym projekcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

od strony projektowej, czy budynek będzie posiadał dach spadowy / czy płaski - koszty opracowania projektu są identyczne !

prościej ( wg mnie ) projektuje się dach płaski - konstrukcja stropodachu sprowadza się do jednej przegrody z odpowiednim doborem warstw izolacji termicznej i wodochronnej, oczywiście odpowiednim odwodnieniem i przeliczeniem całej konstrukcji stropodachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam dach płaski i nie bardzo wiem, co waszym zdaniem miałoby powodować jego wyższą cenę? Moim zdaniem będzie niższa.

Oczywiście nie porównuje tutaj kosztów poddasza z pełnym piętrem, bo to wiadomo, że materiału na ściany idzie więcej. Samo pokrycie dachu.

 

Dach płaski w najprostszej wersji (nie odwrócony):

- strop

- styropian

- papa

- paroizolacja

- rynny

- obróbki blacharskie attyk

 

Dach skośny:

- większa powierzchnia

- więźba

- paroizolacja

- pokrycie gontem bitumicznym (to chyba najtańsze krycie, ale wymaga pełnego deskowania?)

- wełna mineralna

- podbitka

- rynny

- obróbki blacharskie szczytów

- podwieszany sufit, jeśli nie jest do więźby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months później...
w 2018/2019 zmieniliśmy w projekcie dach kopertowy na dach płaski ze względu na koszty, zaoszczędziliśmy jakieś 20kPLN według wycen. Dach płaski wyszedł 195pln/mkw. (robota z materiałem).

https://www.extradom.pl/projekt-domu-kastylia-wersja-b-WRD2542

 

A w jakiej konstrukcji? Z czego pokrycie ?? PCV ? Jaka warstwa ocieplenia i z czego? jakie wykończenia blacharskie? jakie wpusty dachowe (ogrzewane / nie ogrzewane) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie wyszło jakieś 310zł/m2 dachu płaskiego nie wliczając ocieplenia ale robiłem większość sam.

Stropodach mam z płyt kanałowych (100m2 => 8.500zł netto)

Papa jako warstwa paroizolacyna -1500zł

Na to poszło 30-45cm styro grafitowego (spadki schodkowe) nie wliczam tego do ceny

Na to warsta spadkowo-diciskowa z miksokreta => 3000 zł netto

Wykończenie polimocznikiem "na zimno" => 8.500 zł netto

Obróki blacharskie attyki (obróbek było nie tylko na dachu) - z robocizną powiedzmy 9.000 zł netto (szeroka attyka bo wraz z ociepleniem zrobiło się 55ccm)

Do tego dwa wpusty dachowe + jeden rzygacz awaryjny, rury kanalizacyjne do odprowadzenia wody z dachu (ukryte w elewacji).

Nie wiem ile by to kosztowało z pełną robocizną.

Plusy jak mówili poprzednicy: pełnoprawne piętro a nie skosy, dużo lepszy komfort termiczny (brak przegrzewania), mniejsza powierzchnia dachu do ocieplenia (termika), łatwiej wykończyć sufit, mniejsza powierzchnia sufitu, nie ma pokusy wstawiania okien dachowych ;) które i tak się zasłania "bo za gorąco", łatwiej ustawić optymalnie panele fotowoltaiczne, przy małej działce potencjalnie więcej przestrzeni (jako taras).

Minusy: więcej elewacji do zrobienia (ale mamy też większą powierzchnię nazwijmy to pełnoużytkową), mniej wykonawców chcących to wykonać, masa krytykantów "dom bez dachu to nie dom".

Neutralne: ryzyko przecieku takie same jak w dachu skośnym (kwestia technologi i jakości wykonania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Papa jako warstwa paroizolacyna -1500zł

Na to poszło 30-45cm styro grafitowego (spadki schodkowe) nie wliczam tego do ceny

Na to warsta spadkowo-diciskowa z miksokreta => 3000 zł netto.

 

Mam kilka pytań, jeśli pozwolisz

 

1. Dałeś coś pod papę? Jakąś folię? Teoretycznie papa wydziela jakieś rzeczy niezdrowe dla człowieka. Chociaż musiałyby one przejść przez strop żeby dostać się do domu.

2. Styropian grafitowy EPS czy zwykły elewacyjny? Jeśli nie ma tam być tarasu to może niepotrzebny jest aż EPS, szczególnie że później dociskasz wylewką.

3. Po co brałeś styropian spadkowy, skoro później jeszcze jest warstwa spadkowa? Nie chciałeś zrobić styropianu na płasko a potem spadki już tylko na miksokrecie? Byłoby dużo taniej.

4. Czemu polimocznik na wierzch a nie papa jak w większości przypadków ? :)

 

Dzięki z góry

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Nic pod papę nie dawałem. Przygrzałem po prostu do stropu i tyle. Nie obawiam się o jakieś "wyziewy" - bez przesady.

2. Styro grafitowy EPS8-0 tzw. dach/podłoga (ja akurat swisspora). Przy "słabszym" styro jest ryzyko jego większego osiadania a przez to ryzyko pęknięcia warstwy spadkowej co może (choć nie musi) przenieść się na warstwę hydroizolacj (zalezy z czego i jak zrobiona). Pamiętajmy, że obciążenie dla styro to nie tylko warstwa spadkowa ale także śnieg. Nie ma sensu ryzykować dla paru złotycch w tym przypadku.

3. Nie brałem spadkowego styro tylko zwykły. Ułożyłem za to w takich "stopniach. Spadki mam zrobione jako dwie koperty do śodka dachu. W najniiższym punkcie, przy samym wpuście jestt 30cm, kawałek dalej jest 35cm, dalej 40cm itd. W efekcie przy attyce jest 45cm. Dzięki temu jest więcej styropianu a mniej warstwy betonu (zrobiłem duże spadki jak na płaski dach - 5-10cm na metrze w zależności od płaszczyzny). Cieplej, lżej dla stropu. Trzeba pamiętać, że minimalnie wypada dać te 6cm wylewki. Jak zrobisz spadek z betonu to okaże się, że przy attyce masz go już 16 cm (przy spadki 2% i długosci 5m). Lepiej w to miejsce dać styro.

4. Polimocznik bo bardziej przemawia do mnie technologia "bez szwu", bez większych problemów można to zrobić samemu (produkty robi kilka firm, często służą one do naprawy właśnie dachów z papy) , dach nie jest czarny tylko szary (a może być i biały), dzięki temu nie nagrzewa się tak w lecie a do tego jest większe odbicie dla paneli PV. Cenowo nie wiem - papa pewnie taniej, ile - nie wiem, nie analizowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na miksokrecie nie robi się spadków, bo lanie 30cm betonu nie jest wskazane- to m.in. mega obciążenie i de facto nic nie daje.

 

Spadki musisz mieć konkretne by nic nie przeciekało. Ja u siebie zrobiłem minimum 5cm na metrze.

 

Styropian dawałem eps 100 biały w grubości docelowej 40-80cm. Nie ma różnicy w temperaturze piętra i dołu przez to.

 

Nie dawałem żadnej folii, ani innej warstwy paroizolacyjnej gdyż w przypadku styropianu, lateksowa farba na suficie wystarczy. Ostateczną warstwą u mnie jest papa.

 

Tu masz zdjecia mojego dachu na ostatniej stronie:

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?67295-Poka%C5%BCcie-swoje-dachy!!!!!!!!/page184

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3. Nie brałem spadkowego styro tylko zwykły. Ułożyłem za to w takich "stopniach.

 

I na styropian nie dawałeś juz folii? Bo wtedy trudniej jest położyć folię na takich schodkach. A folia się może przydać żeby wylewka nie wchodziła w styropian (wilgoć i mostki).

 

 

 

 

Styropian dawałem eps 100 biały w grubości docelowej 40-80cm. Nie ma różnicy w temperaturze piętra i dołu przez to.

 

Nie dawałem żadnej folii, ani innej warstwy paroizolacyjnej gdyż w przypadku styropianu, lateksowa farba na suficie wystarczy. Ostateczną warstwą u mnie jest papa.

Ale u Ciebie jest inny układ warstw. Papę masz na samej górze. tabi, ma ją pod styropianem. Swoją drogą 80cm to chyba jednak lekka przesada ? :) No i jednak gruba wylewka coś daje - to ona wpływa na pojemność cieplną, a nie grubość styropianu.

 

Swoją drogą, widzę że jesteś mniej więcej z okolic. Masz może kontakt do Twojego magika od dachu? Jak polecasz to może bym się z nim skontaktował..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...