artur_ml 04.07.2020 11:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2020 Witam, Prawie kończymy projekt domu i architekt będzie robił obliczenia. Projek w załączniku. Prosiłbym o poradę, czy jest w miarę funkcjonalnie zaprojektowanie i czy może trzebaby jakieś zmiany wprowadzić? Nie jest to najmniejszy dom, ale przy naszych potrzebach będzie optymalny. Za bardzo mniejszego nie chcemy. Dach skośny dwuspadowy. Rodzina 2+3. Uwagi odnośnie działki (załącznik): Wymiary według geoportalu: Wsch.-Zach.=43.5m; Płd.-Płn.=34.5m Linia zabudowy: 7.5 m od ulicy wsch.-zach. Według MPZP możliwość tylko parterowego z poddaszem użytkowym. Dłuższa oś domu wzdłuż ulicy zatem. Rów melioracyjny wzdłuż północnej granicy działki. Dojazd dobry po płytach betonowych. Na ulicy wiele zamieszkałych domów. Wszystkie media w ulicy. Dom ma być energooszczędny oraz jak najbardziej niezależny od mediów zewnętrznych - deszczówka (brak możliwości studni - samowypływ) z wykorzystaniem do spłukiwania i prania, panele PV. Ogrzewanie prądowe w wylewce (akumulacyjne), a tam gdzie trzeba maty grzewcze ścienne lub sufitowe. Kominek w salonie. Na poddaszu sypialnie a na parterze tak jak na projekcie. W razie pytań proszę pytać. Dziękuję z góry za wszelkie uwagi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 04.07.2020 11:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2020 nie lepiej gościnny dać w miejsce łazienki a łazienkę przy kotłowni?I czy jest sens robienia dwóch wc na parterze (wc i łazienka)?pralnie wygodniej mieć tam, gdzie się rozbierasz - czyli przy sypialniach 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur_ml 04.07.2020 17:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2020 Dziękuję bardzo za uwagi Właśnie o tym też myśleliśmy, żeby zamienić łazienkę z gościnnym. Jeszcze to przemyślimy Co do WC to w sumie też masz rację - jeśli łazienka byłaby bliżej (za kotłownią) to wystarczyłoby to. Ale jak teraz zagospodarować to miejsce po WC? Pralnia raczej zostanie na dole - jest zsyp z góry na pranie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 04.07.2020 22:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2020 (edytowane) pranie można zrzucić ale nie wniesie się samo.skoro to dom skrojony na miarę, nie rezygnować z komfortu. Może garaż powiększyć o pralnię (miejsce na rowery) a pralnię zamiast WC? Trochę wymagałoby przearanzowania strefy wejścia. na pietrze - wąski korytarzyk do okna przy antresoli - takie metry dla sztuki, bez żadnej funkcji.Ogólnie dużo tu metrażu niewykorzystanego, np. pod schodami. Bardzo duży korytarz wejściowy i bardzo długa droga do kuchni z zakupami. Lepiej zrobić przechodnią spiżarkę, zamiast ją obchodzić dookoła. Edytowane 4 Lipca 2020 przez Elfir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 04.07.2020 23:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Lipca 2020 Trochę mało czytelne te zdjęcia. Ale przy ponad 400m2 prąd to nie będzie optymalne rozwiązanie. Ilość m2 uzasadni zastosowanie pompy ciepła. Do tego trudno będzie wyciągnąć EP - bo trzeba będzie bardzo kreatywnego świadectwa energetycznego żeby wykazać, że kominek dostarczy z 50% ciepła potrzebnego do ogrzania tej rezydencji. No, chyba że DGP zafundujesz. Ale tu i tak trudno będzie sensownie rozprowadzić wentylację mechaniczną (bo bez tego nie ma nawet cienia szans na zmieszczenie się w EP) a co dopiero położyć obok niej DGP (no, chyba, że wszędzie sufity podwieszane i kilkadziesiąt cm na instalacje). Jeszcze co do instalacji - bardzo rozrzucone. Kotłownia powinna być jak najbliżej punktów poboru. Tu cyrkulacja zafunduje spore straty (a bez niej czekanie na ciepłą wodę będzie męczarnią). Dla mnie sypialnie tylko z oknami połaciowymi byłyby nieakceptowalne. Pamiętaj też, że okna połaciowe to zaprzeczenie energooszczędności a ich obsadzenie energooszczędne jest wręcz niemożliwe. Sypialnia wystająca poza obrys parteru to słaby pomysł (zwłaszcza, że wyprostowanie parteru oszczędność, bo powierzchnia elewacji zmniejszy się, podobnie powierzchnia ścian nośnych, nie trzeba będzie podciągu, a strop nie będzie musiał być izolowany od dołu. Generalnie wygląda mi na projektowanie sercem, a rozum poszedł na spacer (a projektant słaby, bo nie potrafił wytłumaczyć konsekwencji takich rozwiązań). Tak bardzo na oko to liczyłbym ze 1,5mln na stan deweloperski będzie mało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur_ml 05.07.2020 20:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lipca 2020 pranie można zrzucić ale nie wniesie się samo. skoro to dom skrojony na miarę, nie rezygnować z komfortu. Może garaż powiększyć o pralnię (miejsce na rowery) a pralnię zamiast WC? Trochę wymagałoby przearanzowania strefy wejścia. na pietrze - wąski korytarzyk do okna przy antresoli - takie metry dla sztuki, bez żadnej funkcji. Ogólnie dużo tu metrażu niewykorzystanego, np. pod schodami. Bardzo duży korytarz wejściowy i bardzo długa droga do kuchni z zakupami. Lepiej zrobić przechodnią spiżarkę, zamiast ją obchodzić dookoła. Suszenie prania w letnie dni na zewnątrz, więc i tak trzeba będzie wnieść i wynieść - garderoby na górze. Żona twierdzi, że takie małe WC musi być, bo łazienka z sauną to nie zawsze będzie dostępna dla szybkich gości. I może nie zawsze przygotowana do wizytacji, a takie małe WC to można szybko ogarnąć. Zakupy zanim wylądują w spiżarce czy w lodówce to będą na wyspie rozkładane i segregowane. Będziemy szli naokoło... (tak stwierdziła żona ) Ale jeszcze się zastanowimy nad przechodnią. Korytarz na antresoli - sztuka, żeby było ładniej - można ścianę bez balkonu, ale nie będzie efektu i słabo. Przezyję, że to będzie tylko ładnie Trochę mało czytelne te zdjęcia. Ale przy ponad 400m2 prąd to nie będzie optymalne rozwiązanie. Ilość m2 uzasadni zastosowanie pompy ciepła. Do tego trudno będzie wyciągnąć EP - bo trzeba będzie bardzo kreatywnego świadectwa energetycznego żeby wykazać, że kominek dostarczy z 50% ciepła potrzebnego do ogrzania tej rezydencji. No, chyba że DGP zafundujesz. Ale tu i tak trudno będzie sensownie rozprowadzić wentylację mechaniczną (bo bez tego nie ma nawet cienia szans na zmieszczenie się w EP) a co dopiero położyć obok niej DGP (no, chyba, że wszędzie sufity podwieszane i kilkadziesiąt cm na instalacje). Mam pdfy, ale musiałem je przerobić na jpegi, bo nie mogłem wrzucić do wątka, bo za duże. Dostałem wycenę systemu kabli grzewczych w wylewkach w wysokości 45 tysięcy złotych (liczone 44kW/m2) na całą powierzchnię na Elektrze i Siemensie. Do tego fotowoltaika to około 70 tysięcy. Tyle samo wyszłaby pompa ciepła plus podłogówka, bo trzeba by z odwiertami, żeby ogarnąć taką powierzchnię. Przy samym prądowym pewnie za prąd trochę dołożę, ale będę miał G12, więc jakoś damy radę. Dodatkowo w przyszłości będzie altana/kuchnia zewnętrzna i tam może też wrzucę fotowoltaikę. Liczę tak na luzie, że poza produkcją pv będę musiał zapłacić za ok 4-6kW na rok. (pv tylko na dachu - jego południowej połaci, która ma ok. 100m2 do zagospodarowania na pv). Chyba wolę mimo wszystko bez pompy ciepła, bo jak się zepsuje po gwarancji to trochę słabo. Jeszcze co do instalacji - bardzo rozrzucone. Kotłownia powinna być jak najbliżej punktów poboru. Tu cyrkulacja zafunduje spore straty (a bez niej czekanie na ciepłą wodę będzie męczarnią). Instalacje: - mechaniczna z GWC pod fundamentami; - nie będzie DGP - mechaniczna powinna dać radę rozprowadzić ciepło z kominka; - wodna - jeszcze się nie wgłębiałem, ale jakieś pompy cyrkulacyjne oraz podgrzewacze może będą przydatne. Chociaż: kotłownia w stosunku do łazienek jest dobrze umiejscowiona - jedna łazienka jest bezpośrednio nad a pozostąłe dwie na piętrze w odległości 3-5 metrów. Dolna po przeniesieniu też będzie blisko. W kuchni podgrzewacz pod zlewem. Dla mnie sypialnie tylko z oknami połaciowymi byłyby nieakceptowalne. Pamiętaj też, że okna połaciowe to zaprzeczenie energooszczędności a ich obsadzenie energooszczędne jest wręcz niemożliwe. Sypialnia wystająca poza obrys parteru to słaby pomysł (zwłaszcza, że wyprostowanie parteru oszczędność, bo powierzchnia elewacji zmniejszy się, podobnie powierzchnia ścian nośnych, nie trzeba będzie podciągu, a strop nie będzie musiał być izolowany od dołu. Generalnie wygląda mi na projektowanie sercem, a rozum poszedł na spacer (a projektant słaby, bo nie potrafił wytłumaczyć konsekwencji takich rozwiązań). Tak bardzo na oko to liczyłbym ze 1,5mln na stan deweloperski będzie mało. Czyli: - Wyrównujemy ścianę północną poprzez przesunięcie ściany między garażem a kotłownią zmniejszając garaż. Jeśli chodzi o koszty to za stan surowy zamknięty liczę 600k. Instalacje ze 200k. No i reszta gdzieś 400k. Razem około 1200k za wykończony. System gospodarczy. Połaciowe w sypialni rodziców - temperatura do spania to ok. 18 stopni. Wentylacja mechaniczna. I będą troche mniejsze niż w projekcie - w sypialni nie trzeba dużych okien. Uw=0.97 W/m2K U dzieci też "normalne" okna, a połaciowe fixy. Architekt faktycznie to rzemieślnik - bardziej kierownik budowy niż twórca. Ale co zrobić. Dlatego wrzuciłem na forum, żeby się skonsultować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 05.07.2020 21:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lipca 2020 Dostałem wycenę systemu kabli grzewczych w wylewkach w wysokości 45 tysięcy złotych (liczone 44kW/m2) na całą powierzchnię na Elektrze i Siemensie. Do tego fotowoltaika to około 70 tysięcy. I ile ta instalacja ma wyprodukować? Ze 20MWh/r z czego realnie ze 25% zabierze ZE i zostanie 15MWh/r? Na pewno upchasz na 100m2 te 20MW? I naprawdę 15MWh wystarczy na całe zużycie? Ja zużywam w prawie 4x mniejszym domu 10MWh/r. Taki T-cap 16kW (+grzałki) + 1/3 PV ile wychodzi? O ile upierasz się przy PV - co IMO do grzania nie ma sensu, gdy możesz do grzania kupować prąd poniżej 40gr/kWh. Nie potrzebna gruntowa - chociaż też można porównać, co wyjdzie taniej. I powiedz co zrobisz, jak przez nadmiar PV i wzrost napięcia w sieci inwertery zaczną się wyłączać albo zmienią się zasady rozliczania? Przy samym prądowym pewnie za prąd trochę dołożę, ale będę miał G12, więc jakoś damy radę. Mam nadzieję, że nie masz Taurona. Bo tam przez rozliczenia jak PV nie pokryje 100% zapotrzebowania wyjdziesz na tym jak Zabłocki na mydle. Instalacje: - mechaniczna z GWC pod fundamentami; Jaki sens przy rekuperacji ma GWC i wychładzanie gruntu pod domem? Skutek będzie taki, że znacząco podniesiesz temperaturę na wyrzutni, co jest bez znaczenia. Pobaw się symulatorem rekuperacji co da podniesienie temperatury czerpni. Niewiele zyskasz na temperaturze powietrza nawiewanego - oby pokryło to zwiększone straty do gruntu i koszt zwiększonego zużycia prądu na wentylatory przez większe opory. - Wyrównujemy ścianę północną poprzez przesunięcie ściany między garażem a kotłownią zmniejszając garaż. Nie wiem, która to północna. Mi chodziło o to, że pod sypialnią przez którą przechodzi komin jest wnęka. Jeśli chodzi o koszty to za stan surowy zamknięty liczę 600k. Instalacje ze 200k. No i reszta gdzieś 400k. Razem około 1200k za wykończony. System gospodarczy. Powodzenia. 3000zł/m2 wykończonego domu będzie mistrzostwem. Zejście poniżej 4000 zł/m2 będzie super osiągnięciem. Cały koszt - nie tylko prac budowlanych domu. Ale też formalności, przyłącza, jakieś podstawowe zagospodarowanie terenu, ogrodzenie itd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur_ml 06.07.2020 10:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2020 Dziękuję za te uwagi. Teraz będę musiał przeliczyć i przemyśleć sprawę ogrzewania....Jeśli zdecyduję sie na pompę ciepła do ogrzewania wody podłogowej to chyba też pomyślę o kominku z płaszczem wodnym? Czyli według Ciebie PC to jedyny sensownym system ogrzewania w tym przypadku? Ta ściana północna to od sypialni, więc ją wyrównam tam. Ja GWC chciałem zastosować bardziej do ochłodzenia powietrza w lecie niż ocieplenia w zimie. Nie chcę klimatyzatorów na freon w domu. Adiabatyczne też nie wchodzą w grę ze względu z kontrowersjami dotyczącymi wilgotności... Mam Energę tam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ekspert HEATPEX 06.07.2020 10:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2020 W przypadku gdyby był Pan zainteresowany darmowym projektem rekuperacji, zachęcam do kontaktu: [email protected] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur_ml 06.07.2020 11:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2020 Jeśli chodzi o garaż to robilibyście w bryle czy obok? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 06.07.2020 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2020 jak ci nie zależy na energooszczędności - a po projekcie wynika, że nie jest to priorytet, to nie ma znaczenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur_ml 06.07.2020 18:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2020 Zależy mi, ale na komforcie też Jeśli chodzi o energię cieplną to celuję w 40kW/m2. Czy to możliwe po modyfikacji tego projektu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 06.07.2020 18:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2020 komfort nie ma znaczenia - bo poza kwestią konstrukcyjną, niczym się nie różni garaż dostawiany, od garażu w bryle. Braki warsztatowe autora projektu widać, ale skoro cię na nie stać, to nie ma problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur_ml 06.07.2020 19:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2020 Garaż w bryle a poza nią to trochę jednak się różni - inne usytuowanie całego budynku na działce (przesunięcie go na zachód o 3-4 metry w stosunku do linii granicznej działki). Co wiąże się z mniejszym ogrodem na zachodzie. Dodatkowo przejścia z garażu poza bryłą by nie było do domu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 06.07.2020 20:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2020 (edytowane) Dziękuję za te uwagi. Teraz będę musiał przeliczyć i przemyśleć sprawę ogrzewania.... Jeśli zdecyduję sie na pompę ciepła do ogrzewania wody podłogowej to chyba też pomyślę o kominku z płaszczem wodnym? To nie jest dobre połączenie, bo komplikuje układ i sterowanie - bez bufora się nie obejdzie, bo gdzieś trzeba będzie magazynować kWh wyprodukowane w kominku. A to z kolei spadek COP PC. Czyli według Ciebie PC to jedyny sensownym system ogrzewania w tym przypadku? Nie. Ale przy takiej ilości kWh (chyba nie kW/m2 a W/m2?) pomimo wysokich kosztów nabycia i serwisu może być najbardziej opłacalna ekonomicznie. Pod względem obsługowości tylko kable z nią wygrywają zauważalnie - ale z kolei przy takiej wielkości wyjdą prawdopodobnie znacząco drożej w używaniu. Zależy, ile kosztowałby Cię system wraz z podpięciem gazu (lub ze zbiornikiem). Do tego policz OZC - i przelicz, kiedy większy wydatek inwestycyjny zwróci się w niższych kosztach używania (w tym serwisu, napraw a w końcu i wymiany). Paliwa stałe chyba odrzucamy na wstępie ze względu na obsługowość? Ja GWC chciałem zastosować bardziej do ochłodzenia powietrza w lecie niż ocieplenia w zimie. Nie chcę klimatyzatorów na freon w domu. Adiabatyczne też nie wchodzą w grę ze względu z kontrowersjami dotyczącymi wilgotności... Nic klimy nie zastąpi. Łączenie wentylacji z chłodzeniem powoduje, że im więcej chłodu chcesz dostarczyć tym więcej go musisz wyrzucić - więc skuteczność takiego rozwiązania jest dużo mniejsza, niż klimy. Zrób sobie eksperyment w samochodzie - weź termometr i przy podobnej temperaturze wewnątrz, na zewnątrz i nasłonecznieniu auta sprawdź, jak szybko klima schłodzi auto gdy puścisz ją na maksa przy zamkniętym obiegu, a jak szybko przy otwartym. Oderwanie garażu od domu to nowe możliwości ustawienia wszystkiego na działce i oszczędność. Z drugiej wyższy podatek od nieruchomości i mniejszy komfort. Edytowane 6 Lipca 2020 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Elfir 07.07.2020 10:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2020 Garaż w bryle a poza nią to trochę jednak się różni - inne usytuowanie całego budynku na działce (przesunięcie go na zachód o 3-4 metry w stosunku do linii granicznej działki). Co wiąże się z mniejszym ogrodem na zachodzie. Dodatkowo przejścia z garażu poza bryłą by nie było do domu? Cały budynek inaczej się wówczas projektuje. Oczywiście, jak chcesz dostawić garaż do tej zaprojektowanej bryły to zwiększysz zabudowę terenu. Ale przy projektowaniu od zera, niekoniecznie. Przejście z garażu do domu - nie ma znaczenia czy garaż jest dostawiany czy w bryle. W obu wersjach jest to możliwe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur_ml 07.07.2020 11:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2020 To nie jest dobre połączenie, bo komplikuje układ i sterowanie - bez bufora się nie obejdzie, bo gdzieś trzeba będzie magazynować kWh wyprodukowane w kominku. A to z kolei spadek COP PC. Nie. Ale przy takiej ilości kWh (chyba nie kW/m2 a W/m2?) pomimo wysokich kosztów nabycia i serwisu może być najbardziej opłacalna ekonomicznie. Pod względem obsługowości tylko kable z nią wygrywają zauważalnie - ale z kolei przy takiej wielkości wyjdą prawdopodobnie znacząco drożej w używaniu. Zależy, ile kosztowałby Cię system wraz z podpięciem gazu (lub ze zbiornikiem). Do tego policz OZC - i przelicz, kiedy większy wydatek inwestycyjny zwróci się w niższych kosztach używania (w tym serwisu, napraw a w końcu i wymiany). Paliwa stałe chyba odrzucamy na wstępie ze względu na obsługowość? Gaz też odrzucam - im mniej punktów uzależnienienia od zewnątrz tym lepiej. Nie chciałem wody w podłodze... Ale chyba nie będzie wyjścia. Chciałem kable, bo nie trzeba się potem o nic martwić o mają niby 100 lat wytrzymać w wylewce bezawaryjnie Nic klimy nie zastąpi. Łączenie wentylacji z chłodzeniem powoduje, że im więcej chłodu chcesz dostarczyć tym więcej go musisz wyrzucić - więc skuteczność takiego rozwiązania jest dużo mniejsza, niż klimy. Zrób sobie eksperyment w samochodzie - weź termometr i przy podobnej temperaturze wewnątrz, na zewnątrz i nasłonecznieniu auta sprawdź, jak szybko klima schłodzi auto gdy puścisz ją na maksa przy zamkniętym obiegu, a jak szybko przy otwartym. Nagłego ochłodzenia w domu raczej nie potrzebuję. W miarę zmiany pogody pewnie będę pompował chłodniejsze powietrze. Wystarczy, że temperatura w domu nie będzie przekraczała 25 stopni to będzie wystarczająco Trochę mnie zmartwiłeś tą informacją o wychładzaniu gruntu pod domem przy GWC.Nie myślałem o tym. Ale przy dobrej izolacji podłogi nie będzie to miało dużego wpływu raczej. Zamontuję też rekuperator z możliwością podłączenia klimatyzatora w razie, gdyby zaszła taka potrzeba. Cały budynek inaczej się wówczas projektuje. Oczywiście, jak chcesz dostawić garaż do tej zaprojektowanej bryły to zwiększysz zabudowę terenu. Ale przy projektowaniu od zera, niekoniecznie. Przejście z garażu do domu - nie ma znaczenia czy garaż jest dostawiany czy w bryle. W obu wersjach jest to możliwe. Garaż zostanie raczej w bryle. Zaizolujemy porządnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 07.07.2020 12:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2020 Ale chyba nie będzie wyjścia. Taka opcja jest - tylko prawdopodobnie będzie drogo w ostatecznym rozrachunku. Ale to trzeba policzyć. Bedzie też kwestia kwestia odpowiedniego podciągnięcia EP. Nagłego ochłodzenia w domu raczej nie potrzebuję. W miarę zmiany pogody pewnie będę pompował chłodniejsze powietrze. Wystarczy, że temperatura w domu nie będzie przekraczała 25 stopni to będzie wystarczająco Schładzanie to tylko ćwierć sukcesu. Ważniejsze jest osuszanie - a tu ta sama historia z wyrzucaniem osuszonego powietrza, jak połączysz to z wentylacją. Mi tam odpowiada w miarę szybkie osuszanie i chłodzenie. W miarę, bo takie 3 czy 4kW to w słoneczny dzień, jak po powrocie z pracy działam w kuchni to niewiele ponad zyski. Odpalenie w taniej strefie w dzień to znaczące osuszenie przy wentylacji chodzącej na minimum - ale chłodu za dużo nie zakumuluje. Garaż zostanie raczej w bryle. Zaizolujemy porządnie. Tu jest sporo trudności. Brama zazwyczaj nieszczelnie zamontowana i o nędznym U, próg to duży mostek, problem z mostkiem przy fundamencie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.