Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa ciepła Dikin Altherma - kilka informacji i dotacja "Czyste powietrze"


Recommended Posts

Ja dopłaciłem do wersji chłodzącej bo miałem techniczną możliwość puszczenia drugiego zasilania do klimakonwektorów. Na chwilę obecną temat odpuściłem i skłaniałem się raczej ku klimatyzacji 4 x split. Koszt jest mniejszy niż czterech klimakonwektorów z oddzielnym pionem i robotą z tym związaną.

Podłogówkami JESZCZE nie chłodziłem - mam PC dopiero niecały rok i nie było takiej konieczności - jestem świadom ograniczeń i efektów chłodzenia podłogówką.

Niezależność układu klimatyzacji od układu CO - to dwa systemy które mogą się wspomagać (szybko grzać klimą w okresach przejściowych), nie wymagam grzania w jednym pokoju a chłodzenia w drugim....co tu nie rozumieć?

Wybierając Daikina widziałem różnicę w cenie między np. Panasem czy LG, gdyby nie dofinansowanie inaczej by to wyglądało. Określenie taniej/prościej odnosi się do idei TYLKO podłogówki w nowym domu i nie odnosi się do wyboru marki. Zapewne gdyby to była moja druga lub trzecia PC to miałbym porównanie.

Na razie po pierwszej słabej zimie nie zauważyłem w swoim Daikinie aby występowały problemy opisywane przez użytkowników innych marek - czyli częste defrosty, głośna praca czy wysokie zużycie prądu.

Na ile jest to zasługą Daikina, a ile mojego domu, słabej zimy czy po prostu żołnierskiego szczęścia - ocenię za 10 lat.

John zauważyłem że jesteś związany z branżą HVAC (i bardzo sobie cenię Twoje wypowiedzi) i raczej polecałeś Daikina, więc sądzę że dostrzegasz jakieś zalety jego rozwiązań. Ja jestem zwykłym userem który zdanie o marce wyrabia tylko przez obserwację rozwiązań które widzi i słyszy, to co przeczyta/zrozumie z netu, czy w końcu prześledzi historię firmy....

Na chwilę obecną polecam mojego Daikina - po pierwszej jego zimie (która była taka jaka była) i za cenę którą za niego zapłaciłem po dotacji.

A do nowego domu który buduję dla syna też biorę PC PW ale tylko grzewczą, chłodzenie będzie klimą.

 

A ile to szczęście kosztuje z montażem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 48
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Właśnie jeszcze nie zobaczyłem nigdzie żadnego na forum komentarza który by chwalił działanie chłodzenie przez pompe ciepła. Czy ktoś ma u siebie pompę ciepła z modułem chłodzenia i klimakonwektory i może dać opinie na ich temat? Koszt jest bardzo duży takiego tandemu. Ja widzę jedynie taki plus że niema na domie powieszonych nigdzie sprężarek czyli jak chodzi o estetykę to chyba największy plus.

Liczyłem że jak bym chciał w każdym pokoju na poddaszu klimę to musiał bym kupić sprężarkę multisplit na 4 klimy do poddasza i mocną sprężarkę do salonu żeby była w stanie schłodzić salon z kuchnią czyli jakieś 40m2 plus klimatyzator. Też to wcale tanio nie wyjdzie bo stawiam że z 10000zl albo więcej. Dlatego zacząłem drążyć temat pompy ciepła z opcją chłodzenia domu.

 

Ależ jest wielu zadowolonych z chłodzenia pompą ciepła i klimakonewktorami - niekoniecznie na tym forum. Za to tylko kilka osób było zadowolonych z chłodzenia podłogówką....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie jeszcze nie zobaczyłem nigdzie żadnego na forum komentarza który by chwalił działanie chłodzenie przez pompe ciepła. Czy ktoś ma u siebie pompę ciepła z modułem chłodzenia i klimakonwektory i może dać opinie na ich temat? Koszt jest bardzo duży takiego tandemu.

 

Mam taki układ. Nie chwalę bo i nie ma czego. Dopiero pierwszy sezon, włączyłem sobie ze 2 razy, zimne leciało, wyłączyłem i tyle... Nie było jeszcze bardzo gorąco, nie umiem też tak ustawić pompy by zasilała klimakonwektory wodą o bardzo niskiej temp. a z drugiej strony nie wiem czy i jak zaizolowane są miedziane rurki...

Za 5szt. zapłaciłem blisko 12,5kPLN z 8% VAT. Wykonanie w wersji Daikin takie sobie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Największym plusem klimakonwektorów to regulacja mocy chłodniczej.

Wodny system jest bardzo łatwo sterowalny.

Mamy płynną regulację od 0-100%

Regulując przepływy możemy sobie doregulować moc chłodniczą do danego pomieszczenia, dzięki czemu nie ma skoków temperatury.

Chłodu jest tylko tyle ile aktualnie potrzeba.

Urządzenia te są mniej skomplikowane, proste w naprawach i większe, przez co są również cichsze.

Faktem jest, że jest to najdroższe rozwiązanie.

Wybór klimakonwektórw zaczynamy od wertowania parametrów hałasu.

I jeśli ktoś myśli, że uda się taki układ zbudować tanimi półśrodkami to odradzam.

Taniej jest powiesić split'a.

 

Największą bolączką splita to niestety minimalna moc chłodnicza z jaką może pracować.

Nawet najmniejsze modele w wersji ściennej, mają za duże moce chłodnicze by wieszać je w małych sypialniach.

Montaż jednostki Multi, to zupełnie strzał w kolano.

Jednostka Multi na 4 urządzenia wewnętrzne to urządzenia rzędu mocy 7 kW wzwyż.

Takiej mocy chłodniczej potrzebuje cały dom w szycie, gdy na zewnątrz jest +32*C.

A co z okresami przejściowymi, kiedy mocy chłodniczej potrzeba minimalne ilości.

Przed decyzją polecam doczytać jakie moce minimalne oferuje urządzenie i czy z urządzenie może pracować np. tylko z 2 jednostkami wewnętrznymi pracującymi na minimalnych biegach wentylatorów.

 

Pomijam estetykę, bo tą każdy widzi inaczej.

 

Wracając do hałasu.

O ile chińskie konstrukcje zrobiły wyraźny krok naprzód w jakości jednostek wewnętrznych, tak wyciszenie sprężarek i drgania jakie generują jednostki zewnętrzne w dalszym ciągu są całkiem spore.

Zanim, ktokolwiek z Was zdecyduje się na montaż 4 takich jednostek i co gorsza wpadnie na pomysł wieszania ich na ścianie domu.

Zalecam znaleźć choć jednego szczęśliwca, który zdecydował się na takie rozwiązanie i ocenić samemu hałas jaki generuje taki zestaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz tylko klimakonwektory czy podłogówke też? Rozumiem że w zimie jeszcze nie miałeś okazji testować jak to grzeje? Jaki masz metraż do ogrzania i jakiej mocy pompę ciepła kupiłeś? Ogólnie jakie koszty wyszły Cię za całą instalacje C.O i C.U.W?

 

Mam pokomplikowany układ - dół podłogówka + klimakonwektor w jednym z pokoi oraz salonie z kuchnią + w łazience drabinka + zwykłe grzjniki stalowe w pomieszczeniu technicznym i hallu , góra klimakonwektory + zwykłe grzejniki stalowe w garderobie oraz łazience. Powierzchnia 178m2 z tego grzeje zwykle około 130m2. Za instalację zapłaciłem 43,5kPLN.

Ostatnią zimę jakoś przeżyłem. Pompa - lodówka Daikina ~8kW, rzeczywistych kosztów nie znam bo nie chciałem płacić za opomiarowanie tego, wg wyświetlacza na pompie, to zużycie energii na c.o. ~3400kWh, na c.w.u. ~400kWh, co po wymnożeniu przez 0,46PLN/kWh daje ~1750PLN (wszystko pisane z pamięci - jeśli ważne, mogę sprawdzić po południu). Ale tym się nie sugeruj, bo zależy to od bardzo wielu czynników...

Jeśli chodzi o głośność, to PC zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie, natomiast klimakonwektory mi osobiście nie przeszkadzają, ale polecałbym posłuchać (dokładnie takiego jaki chcemy zakupić) przed zakupem jeśli ktoś chce montować w sypialni...

Edytowane przez Maciej Loret
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ z klimakonwektorami wymaga oddzielnego zasilania w przypadku chłodzenia ;

....PC > zawór trójdrogowy termostatyczny z siłownikiem > rozgałęzienie na 2 sekcje np.;

........podłogówka i klimakonwektory KK , dzięki temu można puścić ;

.... 10 st na KK,

.... a w tym samym czasie zasilać podłogę temperaturą np 15 st,

 

Warunek pracy KK - to temperatura zasilania powyżej 32 C ( ale to wiadomo z instrukcji ),

Przykładowo przy grzaniu;

Przy ustawieniu temperatury na termostacie 23,5 C ( zasilanie KK = 35 - 36 C ) to KK włącza się ;

- raz na godzinę na ( 10 - 15 minut) – przy nastawie 23,5 C ,

Przy nastawie 24 C i tym samym zasilaniu - KK włącza się 2 razy na 10-15 min.

Przy chłodzeniu ;

- Grzejniki i drabinki muszą być odcięte od procesu chłodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kowalmisiek

 

W domu który budujesz będzie rzadko za gorąco, więc nie ma co nastawiać się na rozbudowany system chłodzenia.

 

Mój dom jest stary, ale w miarę solidnie ocieplony w 1997 roku.

Oprócz PC do grzania mam 4 klimy. W ubiegłym roku były ponad przeciętne upały i klimy na chłodzenie włączałem sporadycznie - w zasadzie by schłodzić sypialnię na piętrze.

 

Klimy były założone jeszcze przed zakupem PC. Teraz pewnie by wystarczyły ze dwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz tylko klimakonwektory czy podłogówke też? Rozumiem że w zimie jeszcze nie miałeś okazji testować jak to grzeje? Jaki masz metraż do ogrzania i jakiej mocy pompę ciepła kupiłeś? Ogólnie jakie koszty wyszły Cię za całą instalacje C.O i C.U.W?

 

Mam pokomplikowany układ - dół podłogówka + klimakonwektor w jednym z pokoi oraz salonie z kuchnią + w łazience drabinka + zwykłe grzjniki stalowe w pomieszczeniu technicznym i hallu , góra klimakonwektory + zwykłe grzejniki stalowe w garderobie oraz łazience. Powierzchnia 178m2 z tego grzeje zwykle około 130m2. Za instalację zapłaciłem 43,5kPLN.

Ostatnią zimę jakoś przeżyłem. Pompa - lodówka Daikina ~8kW, rzeczywistych kosztów nie znam bo nie chciałem płacić za opomiarowanie tego, wg wyświetlacza na pompie, to zużycie energii na c.o. ~3400kWh, na c.w.u. ~400kWh, co po wymnożeniu przez 0,46PLN/kWh daje ~1750PLN (wszystko pisane z pamięci - jeśli ważne, mogę sprawdzić po południu). Ale tym się nie sugeruj, bo zależy to od bardzo wielu czynników...

Jeśli chodzi o głośność, to PC zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie, natomiast klimakonwektory mi osobiście nie przeszkadzają, ale polecałbym posłuchać (dokładnie takiego jaki chcemy zakupić) przed zakupem jeśli ktoś chce montować w sypialni...

 

EDIT: Właśnie spisałem z pompy: c.o. 3428kWh, c.w.u. na dziś jest 557kWh od 2.10 do 17.07, co przeliczając na cały rok ~ 800kWh + ewentualnie klimatyzacja ale w tym roku pracowała tylko może 2-3h i pompa pokazuje 1kWh. Wszystko razem przy lekkiej zimie i dodając coś na klimatyzację powiedzmy 4200kWh czyli na dziś bez opłat stałych w G12W niecałe 2kPLN za rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pokomplikowany układ - dół podłogówka + klimakonwektor w jednym z pokoi oraz salonie z kuchnią + w łazience drabinka + zwykłe grzjniki stalowe w pomieszczeniu technicznym i hallu , góra klimakonwektory + zwykłe grzejniki stalowe w garderobie oraz łazience. Powierzchnia 178m2 z tego grzeje zwykle około 130m2. Za instalację zapłaciłem 43,5kPLN.

Ostatnią zimę jakoś przeżyłem. Pompa - lodówka Daikina ~8kW, rzeczywistych kosztów nie znam bo nie chciałem płacić za opomiarowanie tego, wg wyświetlacza na pompie, to zużycie energii na c.o. ~3400kWh, na c.w.u. ~400kWh, co po wymnożeniu przez 0,46PLN/kWh daje ~1750PLN (wszystko pisane z pamięci - jeśli ważne, mogę sprawdzić po południu). Ale tym się nie sugeruj, bo zależy to od bardzo wielu czynników...

Jeśli chodzi o głośność, to PC zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie, natomiast klimakonwektory mi osobiście nie przeszkadzają, ale polecałbym posłuchać (dokładnie takiego jaki chcemy zakupić) przed zakupem jeśli ktoś chce montować w sypialni...

 

EDIT: Właśnie spisałem z pompy: c.o. 3428kWh, c.w.u. na dziś jest 557kWh od 2.10 do 17.07, co przeliczając na cały rok ~ 800kWh + ewentualnie klimatyzacja ale w tym roku pracowała tylko może 2-3h i pompa pokazuje 1kWh. Wszystko razem przy lekkiej zimie i dodając coś na klimatyzację powiedzmy 4200kWh czyli na dziś bez opłat stałych w G12W niecałe 2kPLN za rok.

 

No myślęże miał bym identyczny układ u siebie. Cały dół myślałem zrobić w ogrzewaniu podłogowym i do tego na salon połączony z kuchnią dać dodatkowo klimakonwektor (nie wiem co z pokojem na dole ale tam już chyba nie będę inwestował w klimakonwektor). Na piętrze myślę dać do każdego z pomieszczeń po jednym klimakonwektorze czyli w sumie 4. Przy czym największy pokój którym będzie strych będzie jeszcze przedzielony ścianką i będzie tam garderoba i suszarnia. Też by pasowało mi tam dać kaloryfery zwykłe. Do tego chciał bym w łazience na piętrze też zrobić ogrzewanie podłogowe i grzejnik na wieszanie ręczników dodatkowo.

 

Będę miał bardziej skomplikowane niż u Ciebie.

 

Wyszło cie wszystko 43,5 tys razem z instalacją rurkami i podłogówka? Kiedy robiłeś ta instalacje? I jaką temperaturę Ci się w ziemie udało na pompie ciepła osiągnąć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę miał bardziej skomplikowane niż u Ciebie.

 

Bardzo podobnie, u mnie jest 5 klimakonwektorów.

Ja bym zrobił podłogówkę po całości, za wyjątkiem pomieszczeń, gdzie chcesz chłodzić (ewentualnie podłogówka+klimakonwektory - mam tak w dwóch pomieszczeniach, ale to już będzie drogo).

 

 

Wyszło cie wszystko 43,5 tys razem z instalacją rurkami i podłogówka? Kiedy robiłeś ta instalacje? I jaką temperaturę Ci się w ziemie udało na pompie ciepła osiągnąć?

 

Bez podłogówki.

Temperaturę miałem chyba 40-42 stopnie.

Przez większość sezonu stosowałem krzywą grzewczą nieco ograniczoną harmonogramem, więc tak naprawdę trudno powiedzieć.

A temp. tak wysoko, bo w jednej z łazienek lubię mieć ciepłą podłogę.

Edytowane przez Maciej Loret
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak temperatura 40-42 stopnie miała się do temperatury pokojowej(ile miałeś stopni w domu)? Nie jestem zorientowany jeszcze jak to działa. Czy pompa ciepła cały czas grzeje czy jest jak w piecykach gazowych czyli grzeje aż osiągnie temperaturę a potem się wyłącza i włącza dopiero jak temperatura spadnie w pomieszczeniu? Ile kosztowała Cię podłogówka? Mniej więcej chcę oszacować ile będzie mnie ogrzewanie kosztować. Stawiam że jak wezmę klimakonwektory to 50tys będzie mało.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak temperatura 40-42 stopnie miała się do temperatury pokojowej(ile miałeś stopni w domu)?

 

Nie wiem, nie mam termometru na stałe w domu. Mogę zaryzykować, że w sypialniach około 18-19 stopni, w salonie 20-21, w głównej łazience 23-24.

 

Nie jestem zorientowany jeszcze jak to działa. Czy pompa ciepła cały czas grzeje czy jest jak w piecykach gazowych czyli grzeje aż osiągnie temperaturę a potem się wyłącza i włącza dopiero jak temperatura spadnie w pomieszczeniu?

 

Sterować temp. w pomieszczeniach można na kilka sposobów ale mniej więcej tak to działa - grzeje i czeka, grzeje i czeka...

 

Ile kosztowała Cię podłogówka? Mniej więcej chcę oszacować ile będzie mnie ogrzewanie kosztować. Stawiam że jak wezmę klimakonwektory to 50tys będzie mało.

 

Kupiłem dom używany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie w związku bojlerem.

Zdecydowany jestem na zakup PC Daikin Altherma R32 8kW, w domu 3 osoby obecnie bojler elektryczny Kospel 50L slim. Te 50L to tak na styk przy temp wody w baniaku ~50°C to pod koniec prysznica czuć już jak temperatura wody spada i robi się chłodna.

I tak celowałem w bojler 250L nierdzewny Termica bo niższa cena, ale potem go odpuściłem. Bojler Daikina wygląda mi że ma tylko 3 lata gwarancji i nie widzę gatunku nierdzewki z jakiej jest robiony. Obecnie faworytem jest Joule 12 lat gwarancji i nierdzewka kwasoodporna, no i wężownica o większej powierzchni niż w dedykowanym Daikinie.

 

Mam też ograniczoną wysokość piwnicy to 178 cm jedynie pałąkach sufit podnosi się do 186cm. Przyłącza wodne są z góry - to Joule 250L odpada, możecie mi doradzić czy lepszy będzie 200L czy 300L - różnica to 400zł jest do przełknięcia. Tak kombinowałem by brać ten 300L i przy fotowoltaice ustawić podbijanie temperatury bojlera do 55°C w szczytowej porze produkcji prądu, a potem utrzymanie 45-50°C. Większa pojemność byłaby mniej wrażliwa na rozbiory ciepłej wody.

Tylko czy te 300L ma sens, gdy nie zużywamy dużo wody - całkowite zużycie miesięczne (licznik wodociągu) to ok. 4m3, a większy baniak to i większe straty postojowe. Jednoczesnie mniejszy gabarytowo 200L byłoby też łatwiej wnieść do piwnicy.

 

Możecie doradzić, która pojemność będzie miała większy sens użytkowy? Przy PC i PV. No i czy te 18cm do sufitu przy 300L starczy hydraulikowi na wykonanie przyłączy? Albo będzie za ciasno?

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możecie doradzić, która pojemność będzie miała większy sens użytkowy? Przy PC i PV. No i czy te 18cm do sufitu przy 300L starczy hydraulikowi na wykonanie przyłączy? Albo będzie za ciasno?

 

Mam zbiornik wbudowany 230l. Temp zadana w zbiorniku 43-45 stopni (podgrzewanie 2 razy dziennie: wieczorem i rano). 4 osoby, w tym 3 kobiety. Ciepłej wody nie brakuje...

A miesięczne zużycie wody 4m3, jest przynajmniej nienormalnie małe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zbiornik wbudowany 230l. Temp zadana w zbiorniku 43-45 stopni (podgrzewanie 2 razy dziennie: wieczorem i rano). 4 osoby, w tym 3 kobiety. Ciepłej wody nie brakuje...

A miesięczne zużycie wody 4m3, jest przynajmniej nienormalnie małe...

 

W takim razie te 200L powinne u nie spokojnie starczyć.

 

Kiedyś rozmawiałem z kolegami w pracy na temat zużycia wody, wiem że mam jedno z niższych i poniżej średnich przyjmowanych przez projektantów. U mnie zawsze oszczędnie gospodarowało się wodą, 2-3 prania w tygodniu. A podczas mycia rąk kran odkręcany na ok. 30-40% przepływu - starcza. Kiedyś chciałem przyoszczędzić i kupiłem perlatory z redukcją przepływu (3-4L/min. kran i 7,5L/min. prysznic)- okazało się, że stosuję samemu mniejsze przepływy niż redukuje reduktor :lol2:

Inny skrajny przykład kolega ma 21m3, na dwie rodziny łącznie 5 osób, gdzie teściowa potrafi jeden sweter do pralki włożyć i prać, pralka pracuje codziennie. Ma szczęście, że jeszcze nie ma kanalizacji, gdzie ścieki potrafią być 3x droższe jak woda.

 

Czy pompa ciepła cały czas grzeje czy jest jak w piecykach gazowych czyli grzeje aż osiągnie temperaturę a potem się wyłącza i włącza dopiero jak temperatura spadnie w pomieszczeniu?

 

Blisko gdy chodzi o pompy typu ON/OFF. Te inverterowe jeszcze dokonują pomiaru temperatury wody wracającej z instalacji do pompy, i gdy stwierdza, że temperatura rośnie to zmniejsza obroty - moduluje. Tak że wydłuża czas pracy na niższych obrotach, zamiast się stale włączać i wyłączać.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie te 200L powinne u nie spokojnie starczyć.

 

 

Jak Ci starcza 50 l nagrzewany do 50 st.C., to 200 l nagrzany do 45 st.C. bez problemu.

 

Mam 200 l. UBS 200S węgierski z wężownicami 2 m2 (stal emaliowana). Dobrze trzyma ciepło, bo jest klasy "B". Nie warto kupować klasy energetycznej "C" bo ma większe dobowe ubytki ciepła. Mój ma wyprowadzenia boczne - anodę wymienia się od góry. To zaleta, bo w Galmecie trzeba wylać całą wodę by

wstawić nową. Z drugiej strony jak da się tytanową to na 10 lat spokój.

Za to taki ze stali kwasoodpornej jest wprawdzie droższy ale podobno trwalszy i nie ma problemu z anodą. Na rynku jest tego sporo - jest z czego wybierać.

 

Tą modulacją nie masz się co przejmować - pompa ma grzać dom i po przełączeniu się na c.w.u. stosunkowo szybko uzupełnia braki ciepła w bojlerze.

Joule też mają wyjścia boczne:

https://bojlersklep.pl/pl/p/Zasobnik-JOULE-200L-2w-bojler-nierdzewny-do-pomp-ciepla-PC-pompa-2-wezownice-TCPMVG-0200LFC/1113

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Obecna sytuacja u mnie taka, że zdecydowałem się postawić jeden osobny pion dla klimakonwektorów.

Wpłacona zaliczka na Daikina 6 kW z grzałką 9 kW, do tego sprzęgło/bufor 100 L.

Osobny pion pod chłodzenie dla dwóch KK chcę poskładać samodzielnie. Jest kłopot z dostępem do zaciskarki do rury PEX 32 mm. A pion będzie w wolnym "kominie", więc z naprężeniami nie będzie problemu to chcę to poskładać na łączkach zakręcanych.

 

Najchętniej do obiegu bym wykorzystał pompę Daikina, bez dodatkowych pomp. Czy układ z szkicu da radę?

 

CO-KK.jpg

 

Samo grzanie, to myślę że tak. A czy do chłodzenia jest taki sam kierunek obiegu wody? Czy może jest odwrotny?

Zamykając zawór '2' i otwierając '1' miałbym obieg CO z pominięciem sprzęgła.

A przy odwrotnym ustawieniu zaworów przy temperaturach dodatnich miałbym dodatkowy bufor zmniejszający taktowanie.

A w lecie zamykając wylot '2' i '1' a otwierając '3' miałbym obieg do chłodzenia tylko na KK.

Nie wiem do końca jak w tej sytuacji ustawiać zawory na powrocie. Czy odciąć bufor i resztę zostawić otwarte?

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę o tym pisałem w innych tematach.

Policzyłem sobie OZC i wychodzi nieco powyżej 7 kW. Wg wykresu ta Altherma 6 kW powinna poradzić sobie na samym kompresorze do -14°C, potem doda grzałki. Wg moich przeliczeń ta PC 6 kW powinna grzać dom o 100 zł na sezon taniej niż PC 8 kW. A i sama PC jest ok. 2'000 zł tańsza.

 

Obecnie wymieniam 6 grzejników, tak że łączna moc będzie 7 kW przy wodzie 45°C liczone ze współczynnikiem 0,59 w stosunku do katalogowego 55°C.

Na parterze mam jeszcze zabytkowy piec kaflowy to jakieś 1 do 1,5 kW i na piętrze od północy w przyszłości raczej dojdzie klimatyzacja kolejne 2,6 kW.

 

Zastanawiam się czy przedstawiony w poprzednim wpisie układ mogę zasilać z pompy obiegowej Daikina. Instalacja grawitacyjna na grubych rurach - to z przepływami nie powinno być problemu. A handlowiec z firmy, która ma mi PC montować zagadał ostatnio o dwóch pompach obiegowych za buforem - uważam , że to przesada i jak dobrze temat przemyśleć to pompa obiegowa Althermy powinna to uciągnąć.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...