Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Przy jakiej temp. zewnętrznej powinna włączać się grzałka ?


bulbalinski

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 43
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Wygląda to trochę tak, że masz pompę źle dobraną - w sensie za małą.

Tytułowe pytanie jest źle postawione - nie przy jakiej temperaturze załączają się grzałki, a przy jakim zapotrzebowaniu na moc. Może być tak, że będzie -5 stopni, ale ogrzewasz dom dajmy na to 500m2 i już w tej temperaturze pompa nie daje rady i wspomaga się grzałkami.

 

Mam dokładnie ten sam model, grzałki ustawione od -10 i w tym roku załączyły się na chwile - którejś mroźnej nocy zużyły 3kW. Ale dom mam 2 razy mniejszy i zapotrzebowanie na energię też ponad 2x mniejsze https://cieplowlasciwie.pl/wynik/50q2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dom 212m2 z wentylacja mechaniczną i stosunkowo dobrym ociepleniem taka pompa powinna wystarczyć. A na pewno nie powinno jej brakować mocy przy -4 na zewnątrz.

 

Więc albo dom ma jakieś poważne niedoróbki albo pompa jest źle ustawiona lub instalacja skopana, np. zbyt małe zagęszczenie rurek podłogówki.

 

Czy to nowy dom? Był robiony projekt instalacji przez fachowca?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za podpowiedzi, będę starał się zaobserwować parametry pracy przed włączeniem się grzałek, niestety nie jest to łatwe - trzeba stać przy sterowniku :(

 

Wydaje mi się że pytanie jest OK :) Bo wiadomo że temperatura włączenia grzałek zależy od POMPY i ENERGOCHŁONNOŚCI DOMU. A mi chodzi o to jak fachowcy powinni dobrać pompę ? Żeby przy jakiej temperaturze pompa wystarczała:-5, -10, -15 ? Jeżeli powinni do -15 a włącza się przy -7 to jest źle dobrana (za mała) - bo dom i jego zużycie jest wartością stała w tym równaniu.

 

Dom ma 10 lat i był ogrzewany gazem. Fachowcy od podłogówki dostali projekt i część zrobili zgodnie część po swojemu, ale podobno po obejrzeniu na termowizji nie jest źle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom ma 10 lat i był ogrzewany gazem.

 

Wreszcie jakiś konkret. Jakie miałeś roczne zużycie gazu (najlepiej przeliczone na kWh)?

 

Co do doboru pompy to wg mnie powinna być dobrana przynajmniej do pracy bez grzałek przy -15 stopniach. A pewnie są na to jeszcze odpowiednie normy dla danego regionu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wreszcie jakiś konkret. Jakie miałeś roczne zużycie gazu (najlepiej przeliczone na kWh)?

 

Co do doboru pompy to wg mnie powinna być dobrana przynajmniej do pracy bez grzałek przy -15 stopniach. A pewnie są na to jeszcze odpowiednie normy dla danego regionu.

 

Nie ma norm na dobieranie pompy ,dobiera sie wedlug życzenia inwestora moze byc dobierana tak ze sama bez urzycia grzalek ma wystarczyc,moze byc dobierana ze z grzalkami ma byc ok a moze byc dobierana do wspolpracy z innym zrodlem energii.

Ale najczesciej dobiera sie do punktu biwalencji który jest różny dla róznej strefy a tu kazdy producent ma swoje widzi mi sie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na chłopski rozum wydaje się, że pompa powinna być dobrana do danej strefy "klimatycznej". W górach powinna.mysle że grzać bez grzałek do -16, -20. Tu już zależy co chce inwestor. Może tańsza pompa i częstsze załączanie się grzałek lub droższa pompa i rządzę lub w ogóle praca bez grzałek.

Znowu dla temperatur dla zachodu polski lub morza pewnie można dobrać trochę słabszą, co ogarnie bez grzałek jakieś -13, -16.

Mi przy -20 pompa nie dała rady dać wyższej temperatury zasilania niż 33.2 stopnie. Grzałki mam w ogóle nieaktywowane ale podczas tych dwóch zimnych dób temperatura w domu spadła do 19.8 stopnia. Po tych nocach aktywowałem grzałki na możliwość załączenia od -16

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma norm na dobieranie pompy ,dobiera sie wedlug życzenia inwestora moze byc dobierana tak ze sama bez urzycia grzalek ma wystarczyc,moze byc dobierana ze z grzalkami ma byc ok a moze byc dobierana do wspolpracy z innym zrodlem energii.

Ale najczesciej dobiera sie do punktu biwalencji który jest różny dla róznej strefy a tu kazdy producent ma swoje widzi mi sie.

 

Wątpię by dla strefy III jakikolwiek inwestor życzył sobie PC pracującą poprawnie tylko do -4 stopni :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już podaje więcej danych:

W sezonie 2018/2019 na CO zużyłem 17225 kWh na ogrzewanie i 3774 na CWU

Nikt minie się nie pytał jak ma być zaprojektowane :( a ja byłem zbyt ufny.

 

Pex 20/2 (a potem trójnik) został zmieniony na miedź

Większość informacji była w formularzu Ciepło Właściwe. Alle pokrótce: 100% podłogówka, dom parterowy bez poddasza użytkowego, wysokość w środku 2,80, potem sufit GK + wełna około 20cm, pustka poddasza, dach + wełna około 20 cm. Dom mocno rozczłonkowany - nie sześcian :)

 

Zdjęcia podłączeń nie mam jak zrobić - wszystko jest za zbiornikiem z wodą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podałeś - Pompa to Buderus Logatherm WLW196i-8 AR E.

Rozumiem, że te ...- 8 to jest moc kompresora. Na stronie Buderusa jest to inaczej oznaczone ODU-08i. Tu karta produktu: https://www.buderus.com/ocsmedia/optimized/full/o332693v288_6720869185.pdf

niestety niewiele z niej wynika. Wygląda że przykładowe moce dla temp Tj to są ich obliczenia - nie mocy pompy, a zapotrzebowania budynku 8 kW przy temperaturach Tj.

 

Z wyniku CW wyszło 18'846 kWh/sezon. W zimie 2018/19 zużyłeś 17'225 kWh/sezon gazu (zima względnie łagodna).

Z tego wychodzi że PC potrzebujesz o mocy 9-10 kW, stawiam że bliżej tych 10 kW.

Masz 8 kW, to już na starcie jest słabsza.

 

splity-30-Alth3.jpg

 

Tylko taki wykres mam pod ręką. Zielona kreska to zapotrzebowanie OZC 9,5 kW, Twój dom jest zbliżony.

Przy -4*C potrzeba dostarczyć 5,3 kW mocy, przy -7*C potrzeba 6 kW.

Niestety z dostępnej karty Buderusa nie wynika ile mocy jest w stanie dostarczyć przy tych temp.

Na wykresie jest Altherma 8 kW (freon R32), nawet gdyby założyć że 8 kW Buderusa (freon R410) będzie słabsze - to do -8*C / -10*C, PC powinna sobie z Twoim domem poradzić. Tu można wnioskować, że coś jeszcze jest skopane - bądź w ustawieniach pompy, bądź w instalacji CO.

 

Niepokojące są dane widoczne na trzecim zdjęciu, które wstawiłeś ze sterownika.

Temp. zadana +44*C - tyle powinna osiągnąć woda w CO, a aktualna temp. to +32,5*C. To sugeruje, że PC jest jeszcze słabsza niż dane obliczeniowe. Chyba że zdjęcie wykonałeś po odszranianiu, gdy PC nie zdążyła jeszcze wrócić do temp. nominalnej grzania.

 

W ubiegłym tygodniu czytałem stare wpisy o PC-PW z 2010 roku, wtedy było więcej wypowiedzi instalatorów PC - pytanie czy instalacja freonowa została dobrze "spróżnowana" przed napełnieniem gazem? Dobre spróźniowanie osusza wnętrze instalacji chłodniczej. Jeśli nie było spróżniowania (lub wykonano je zbyt słabo) - to mogła tam zostać wilgoć z powietrza, a to skutecznie obniża skuteczność pracy freonu.

Taka wilgoć w instalacji gazowej może się skroplić na zaworze ciśnieniowym - unieruchamiając go.

Kolejne pytanie czy instalacja freonowa jest wystarczająco szczelna i czy jest wystarczająca ilość gazu by uzyskać potrzebne ciśnienia? Ciśnienia potrzebne do uzyskania mocy nominalnej grzewczej.

Chyba że są to jeszcze inne ustawienia PC, może jakieś stopnio-minuty przeszkadzające PC w uzyskaniu temp. zadanych.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podałeś - Pompa to Buderus Logatherm WLW196i-8 AR E.

W ubiegłym tygodniu czytałem stare wpisy o PC-PW z 2010 roku, wtedy było więcej wypowiedzi instalatorów PC - pytanie czy instalacja freonowa została dobrze "spróżnowana" przed napełnieniem gazem? Dobre spróźniowanie osusza wnętrze instalacji chłodniczej. Jeśli nie było spróżniowania (lub wykonano je zbyt słabo) - to mogła tam zostać wilgoć z powietrza, a to skutecznie obniża skuteczność pracy freonu.

Taka wilgoć w instalacji gazowej może się skroplić na zaworze ciśnieniowym - unieruchamiając go.

Kolejne pytanie czy instalacja freonowa jest wystarczająco szczelna i czy jest wystarczająca ilość gazu by uzyskać potrzebne ciśnienia? Ciśnienia potrzebne do uzyskania mocy nominalnej grzewczej.

Ta pompa to monoblok, więc to co piszesz nie powinno jej dotyczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podałeś - Pompa to Buderus Logatherm WLW196i-8 AR E.

Rozumiem, że te ...- 8 to jest moc kompresora. Na stronie Buderusa jest to inaczej oznaczone ODU-08i. Tu karta produktu: https://www.buderus.com/ocsmedia/optimized/full/o332693v288_6720869185.pdf

niestety niewiele z niej wynika. Wygląda że przykładowe moce dla temp Tj to są ich obliczenia - nie mocy pompy, a zapotrzebowania budynku 8 kW przy temperaturach Tj.

 

W karcie produktu z jakiegos powodu podaja dane dla temp wody 55 stopni. Dla W35 jest wykres na 19 stronie tego dokumentu: https://www.buderus.com/pl/media/country_pool/profesionals/design_aids_/project_materials_/buderus_mth_logatherm_wlw.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątpię by dla strefy III jakikolwiek inwestor życzył sobie PC pracującą poprawnie tylko do -4 stopni :rolleyes:

Byś się zdziwił, są na forum takie agregaty :D

 

Jesli dobieramy do punktu biwalencji to panas dla 3 strefy zaleca -10st

Jest to chore i jest to wymysl jakiegoś papraka, który tak usprawiedliwia wadliwą instalację klientowi a nie oficjalny prikaz Panasonica

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta pompa to monoblok, więc to co piszesz nie powinno jej dotyczyć.

 

Masakra - widzę j. zwen + j. wewn. to założyłem że łączone freonem.

 

A tu :"Moduły zewnętrzny i wewnętrzny połączone są za pomocą przewodów instalacji wodnej."

 

To może są straty ciepła na tej instalacji wodnej - zbyt cienka izolacja.

A może Monoblok sam z siebie ma niższą sprawność i mocniej traci na wydajności i mocy wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej.

 

W karcie produktu z jakiegos powodu podaja dane dla temp wody 55 stopni. Dla W35 jest wykres na 19 stronie tego dokumentu: https://www.buderus.com/pl/media/country_pool/profesionals/design_aids_/project_materials_/buderus_mth_logatherm_wlw.pdf

 

To niewiele się pomyliłem do -10 / -12*C Buderus 8 kW powinien sobie z jego domem 10kW poradzić:

 

Buderus.jpg

 

przynajmniej przy wodzie +35*C, a przy wyższej temp. wody może to być -8 / -10*C.

 

bulbalinski

Kup w markecie rury izolacyjne z szarej pianki i nałóż dodatkowo na izolację którą już masz na rurach wodnych łączących jednostki. Te na dworze dobrze owinąć dodatkowo taśmą aluminiową, to ochroni piankę przed gryzoniami i słońcem UV.

Może choć trochę pomorze. U siebie w ten sposób rurki freonowe - dodatkowo zabezpieczyłem (ścianka izolacji 9 mm).

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze zdjeciia wynika że temperatura zasilania to 26 stopni , więc nie ma sie co dziwić że czym zimniej na zewnątrz , tym zimniej w domu.

 

Najpierw to trzeba ustawić krzywą grzewczą , albo na poczatek zamiast krzywej ustawić 35 stopni w podłogę , i tak pytający ma termostat to termostat zatrzyma pompę jak nastąpi przegrzanie.

 

A później można ustawiać krzywą , ale 26 stopni dla 0 stopni przy dość starym domu to stanowczo za mało.

 

 

Przy takim domu sądzę że raczej będzie to około 30-40 stopni w podłogę , oczywiście zależnie od temp. zewnętrznych ...

 

A grzalkę ustawić na -15 stopni i obserwować. Jak pompa nie będzie w stanie podnieść temperatury wody do żądanej to wtedy obniżyć temperatyurę załączania grzałek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze zdjeciia wynika że temperatura zasilania to 26 stopni , więc nie ma sie co dziwić że czym zimniej na zewnątrz , tym zimniej w domu.

 

Najpierw to trzeba ustawić krzywą grzewczą , albo na poczatek zamiast krzywej ustawić 35 stopni w podłogę , i tak pytający ma termostat to termostat zatrzyma pompę jak nastąpi przegrzanie.

 

A później można ustawiać krzywą , ale 26 stopni dla 0 stopni przy dość starym domu to stanowczo za mało.

 

 

Przy takim domu sądzę że raczej będzie to około 30-40 stopni w podłogę , oczywiście zależnie od temp. zewnętrznych ...

 

A grzalkę ustawić na -15 stopni i obserwować. Jak pompa nie będzie w stanie podnieść temperatury wody do żądanej to wtedy obniżyć temperatyurę załączania grzałek.

 

Gdzie wypatrzyłeś te +26*C? na pierwszej stronie wstawione zdjęcia - widać, że zadaną temp. ma +44*C, a osiągnął +32,5*C.

Grzałka w jego domu na -15*C to zdecydowanie za nisko - -8/-10*C to bliżej.

 

edit..

dobra już widzę 1 zdjęcie - skąd ta różnica między 1 a 3 zdjęciem ???

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy ogrzewaniu gazowym ile stopni szło w podłogę? na pewno wszystko ok jest z podłogówka? u mnie przy -18 C w podłogę idzie 33-35 C i mam 23 C w całym domu, piec pracował po 16 h. Zastanawia mnie ta duża różnica, temp zadana 44 C a w podłogę idzie 32,5. Coś jest zdecydowanie nie tak, ale żeby pompa nie była w stanie ogrzać domu.

Jaka krzywa grzewcza jest na pompie, próbowałeś ja podnosić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...