daniel1986 13.02.2021 18:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2021 Jak wcisniesz "Info" na sterowniku i przejdziesz do ostatniej opcji (chyba "inf. systemowe") to tam pokazuje biezaca moc pompy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nurek_ 14.02.2021 12:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 Wygląda to trochę tak, że masz pompę źle dobraną - w sensie za małą.Tytułowe pytanie jest źle postawione - nie przy jakiej temperaturze załączają się grzałki, a przy jakim zapotrzebowaniu na moc. Może być tak, że będzie -5 stopni, ale ogrzewasz dom dajmy na to 500m2 i już w tej temperaturze pompa nie daje rady i wspomaga się grzałkami. Mam dokładnie ten sam model, grzałki ustawione od -10 i w tym roku załączyły się na chwile - którejś mroźnej nocy zużyły 3kW. Ale dom mam 2 razy mniejszy i zapotrzebowanie na energię też ponad 2x mniejsze https://cieplowlasciwie.pl/wynik/50q2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nurek_ 14.02.2021 12:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 Pomyłka, mam model o oczko mniejszy WLW196i-6, a coś nie mogę wyedytować posta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
chcialbympompe 14.02.2021 13:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 Na dom 212m2 z wentylacja mechaniczną i stosunkowo dobrym ociepleniem taka pompa powinna wystarczyć. A na pewno nie powinno jej brakować mocy przy -4 na zewnątrz. Więc albo dom ma jakieś poważne niedoróbki albo pompa jest źle ustawiona lub instalacja skopana, np. zbyt małe zagęszczenie rurek podłogówki. Czy to nowy dom? Był robiony projekt instalacji przez fachowca? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bulbalinski 14.02.2021 14:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 Dziękuje za podpowiedzi, będę starał się zaobserwować parametry pracy przed włączeniem się grzałek, niestety nie jest to łatwe - trzeba stać przy sterowniku Wydaje mi się że pytanie jest OK Bo wiadomo że temperatura włączenia grzałek zależy od POMPY i ENERGOCHŁONNOŚCI DOMU. A mi chodzi o to jak fachowcy powinni dobrać pompę ? Żeby przy jakiej temperaturze pompa wystarczała:-5, -10, -15 ? Jeżeli powinni do -15 a włącza się przy -7 to jest źle dobrana (za mała) - bo dom i jego zużycie jest wartością stała w tym równaniu. Dom ma 10 lat i był ogrzewany gazem. Fachowcy od podłogówki dostali projekt i część zrobili zgodnie część po swojemu, ale podobno po obejrzeniu na termowizji nie jest źle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
chcialbympompe 14.02.2021 14:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 Dom ma 10 lat i był ogrzewany gazem. Wreszcie jakiś konkret. Jakie miałeś roczne zużycie gazu (najlepiej przeliczone na kWh)? Co do doboru pompy to wg mnie powinna być dobrana przynajmniej do pracy bez grzałek przy -15 stopniach. A pewnie są na to jeszcze odpowiednie normy dla danego regionu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 14.02.2021 15:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 Wreszcie jakiś konkret. Jakie miałeś roczne zużycie gazu (najlepiej przeliczone na kWh)? Co do doboru pompy to wg mnie powinna być dobrana przynajmniej do pracy bez grzałek przy -15 stopniach. A pewnie są na to jeszcze odpowiednie normy dla danego regionu. Nie ma norm na dobieranie pompy ,dobiera sie wedlug życzenia inwestora moze byc dobierana tak ze sama bez urzycia grzalek ma wystarczyc,moze byc dobierana ze z grzalkami ma byc ok a moze byc dobierana do wspolpracy z innym zrodlem energii. Ale najczesciej dobiera sie do punktu biwalencji który jest różny dla róznej strefy a tu kazdy producent ma swoje widzi mi sie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
waka 14.02.2021 16:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 Na chłopski rozum wydaje się, że pompa powinna być dobrana do danej strefy "klimatycznej". W górach powinna.mysle że grzać bez grzałek do -16, -20. Tu już zależy co chce inwestor. Może tańsza pompa i częstsze załączanie się grzałek lub droższa pompa i rządzę lub w ogóle praca bez grzałek.Znowu dla temperatur dla zachodu polski lub morza pewnie można dobrać trochę słabszą, co ogarnie bez grzałek jakieś -13, -16.Mi przy -20 pompa nie dała rady dać wyższej temperatury zasilania niż 33.2 stopnie. Grzałki mam w ogóle nieaktywowane ale podczas tych dwóch zimnych dób temperatura w domu spadła do 19.8 stopnia. Po tych nocach aktywowałem grzałki na możliwość załączenia od -16 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
chcialbympompe 14.02.2021 18:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 Nie ma norm na dobieranie pompy ,dobiera sie wedlug życzenia inwestora moze byc dobierana tak ze sama bez urzycia grzalek ma wystarczyc,moze byc dobierana ze z grzalkami ma byc ok a moze byc dobierana do wspolpracy z innym zrodlem energii. Ale najczesciej dobiera sie do punktu biwalencji który jest różny dla róznej strefy a tu kazdy producent ma swoje widzi mi sie. Wątpię by dla strefy III jakikolwiek inwestor życzył sobie PC pracującą poprawnie tylko do -4 stopni Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 14.02.2021 18:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 Wątpię by dla strefy III jakikolwiek inwestor życzył sobie PC pracującą poprawnie tylko do -4 stopni Jesli dobieramy do punktu biwalencji to panas dla 3 strefy zaleca -10st Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
klaudiusz_x 14.02.2021 18:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2021 (edytowane) Daj zdjęcia.Pexa podłogowego zamienił na co?Na PP25?Opisz dom, izolację, czy kalfiory, podłogówka.W zasadzie to nic nie podałeś.Tylko tyle, że grzałeś gazem. Dawaj zdjęcia instalacji.Dokładne. Edytowane 14 Lutego 2021 przez klaudiusz_x Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bulbalinski 15.02.2021 09:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2021 Już podaje więcej danych: W sezonie 2018/2019 na CO zużyłem 17225 kWh na ogrzewanie i 3774 na CWU Nikt minie się nie pytał jak ma być zaprojektowane a ja byłem zbyt ufny. Pex 20/2 (a potem trójnik) został zmieniony na miedź Większość informacji była w formularzu Ciepło Właściwe. Alle pokrótce: 100% podłogówka, dom parterowy bez poddasza użytkowego, wysokość w środku 2,80, potem sufit GK + wełna około 20cm, pustka poddasza, dach + wełna około 20 cm. Dom mocno rozczłonkowany - nie sześcian Zdjęcia podłączeń nie mam jak zrobić - wszystko jest za zbiornikiem z wodą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 15.02.2021 11:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2021 (edytowane) Podałeś - Pompa to Buderus Logatherm WLW196i-8 AR E. Rozumiem, że te ...- 8 to jest moc kompresora. Na stronie Buderusa jest to inaczej oznaczone ODU-08i. Tu karta produktu: https://www.buderus.com/ocsmedia/optimized/full/o332693v288_6720869185.pdf niestety niewiele z niej wynika. Wygląda że przykładowe moce dla temp Tj to są ich obliczenia - nie mocy pompy, a zapotrzebowania budynku 8 kW przy temperaturach Tj. Z wyniku CW wyszło 18'846 kWh/sezon. W zimie 2018/19 zużyłeś 17'225 kWh/sezon gazu (zima względnie łagodna). Z tego wychodzi że PC potrzebujesz o mocy 9-10 kW, stawiam że bliżej tych 10 kW. Masz 8 kW, to już na starcie jest słabsza. Tylko taki wykres mam pod ręką. Zielona kreska to zapotrzebowanie OZC 9,5 kW, Twój dom jest zbliżony. Przy -4*C potrzeba dostarczyć 5,3 kW mocy, przy -7*C potrzeba 6 kW. Niestety z dostępnej karty Buderusa nie wynika ile mocy jest w stanie dostarczyć przy tych temp. Na wykresie jest Altherma 8 kW (freon R32), nawet gdyby założyć że 8 kW Buderusa (freon R410) będzie słabsze - to do -8*C / -10*C, PC powinna sobie z Twoim domem poradzić. Tu można wnioskować, że coś jeszcze jest skopane - bądź w ustawieniach pompy, bądź w instalacji CO. Niepokojące są dane widoczne na trzecim zdjęciu, które wstawiłeś ze sterownika. Temp. zadana +44*C - tyle powinna osiągnąć woda w CO, a aktualna temp. to +32,5*C. To sugeruje, że PC jest jeszcze słabsza niż dane obliczeniowe. Chyba że zdjęcie wykonałeś po odszranianiu, gdy PC nie zdążyła jeszcze wrócić do temp. nominalnej grzania. W ubiegłym tygodniu czytałem stare wpisy o PC-PW z 2010 roku, wtedy było więcej wypowiedzi instalatorów PC - pytanie czy instalacja freonowa została dobrze "spróżnowana" przed napełnieniem gazem? Dobre spróźniowanie osusza wnętrze instalacji chłodniczej. Jeśli nie było spróżniowania (lub wykonano je zbyt słabo) - to mogła tam zostać wilgoć z powietrza, a to skutecznie obniża skuteczność pracy freonu. Taka wilgoć w instalacji gazowej może się skroplić na zaworze ciśnieniowym - unieruchamiając go. Kolejne pytanie czy instalacja freonowa jest wystarczająco szczelna i czy jest wystarczająca ilość gazu by uzyskać potrzebne ciśnienia? Ciśnienia potrzebne do uzyskania mocy nominalnej grzewczej. Chyba że są to jeszcze inne ustawienia PC, może jakieś stopnio-minuty przeszkadzające PC w uzyskaniu temp. zadanych. Edytowane 15 Lutego 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Nurek_ 15.02.2021 11:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2021 Podałeś - Pompa to Buderus Logatherm WLW196i-8 AR E. W ubiegłym tygodniu czytałem stare wpisy o PC-PW z 2010 roku, wtedy było więcej wypowiedzi instalatorów PC - pytanie czy instalacja freonowa została dobrze "spróżnowana" przed napełnieniem gazem? Dobre spróźniowanie osusza wnętrze instalacji chłodniczej. Jeśli nie było spróżniowania (lub wykonano je zbyt słabo) - to mogła tam zostać wilgoć z powietrza, a to skutecznie obniża skuteczność pracy freonu. Taka wilgoć w instalacji gazowej może się skroplić na zaworze ciśnieniowym - unieruchamiając go. Kolejne pytanie czy instalacja freonowa jest wystarczająco szczelna i czy jest wystarczająca ilość gazu by uzyskać potrzebne ciśnienia? Ciśnienia potrzebne do uzyskania mocy nominalnej grzewczej. Ta pompa to monoblok, więc to co piszesz nie powinno jej dotyczyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
daniel1986 15.02.2021 12:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2021 Podałeś - Pompa to Buderus Logatherm WLW196i-8 AR E. Rozumiem, że te ...- 8 to jest moc kompresora. Na stronie Buderusa jest to inaczej oznaczone ODU-08i. Tu karta produktu: https://www.buderus.com/ocsmedia/optimized/full/o332693v288_6720869185.pdf niestety niewiele z niej wynika. Wygląda że przykładowe moce dla temp Tj to są ich obliczenia - nie mocy pompy, a zapotrzebowania budynku 8 kW przy temperaturach Tj. W karcie produktu z jakiegos powodu podaja dane dla temp wody 55 stopni. Dla W35 jest wykres na 19 stronie tego dokumentu: https://www.buderus.com/pl/media/country_pool/profesionals/design_aids_/project_materials_/buderus_mth_logatherm_wlw.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 15.02.2021 12:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2021 (edytowane) Wątpię by dla strefy III jakikolwiek inwestor życzył sobie PC pracującą poprawnie tylko do -4 stopni Byś się zdziwił, są na forum takie agregaty Jesli dobieramy do punktu biwalencji to panas dla 3 strefy zaleca -10st Jest to chore i jest to wymysl jakiegoś papraka, który tak usprawiedliwia wadliwą instalację klientowi a nie oficjalny prikaz Panasonica Edytowane 15 Lutego 2021 przez Arturo1972 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 15.02.2021 13:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2021 (edytowane) Ta pompa to monoblok, więc to co piszesz nie powinno jej dotyczyć. Masakra - widzę j. zwen + j. wewn. to założyłem że łączone freonem. A tu :"Moduły zewnętrzny i wewnętrzny połączone są za pomocą przewodów instalacji wodnej." To może są straty ciepła na tej instalacji wodnej - zbyt cienka izolacja. A może Monoblok sam z siebie ma niższą sprawność i mocniej traci na wydajności i mocy wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej. W karcie produktu z jakiegos powodu podaja dane dla temp wody 55 stopni. Dla W35 jest wykres na 19 stronie tego dokumentu: https://www.buderus.com/pl/media/country_pool/profesionals/design_aids_/project_materials_/buderus_mth_logatherm_wlw.pdf To niewiele się pomyliłem do -10 / -12*C Buderus 8 kW powinien sobie z jego domem 10kW poradzić: przynajmniej przy wodzie +35*C, a przy wyższej temp. wody może to być -8 / -10*C. bulbalinski Kup w markecie rury izolacyjne z szarej pianki i nałóż dodatkowo na izolację którą już masz na rurach wodnych łączących jednostki. Te na dworze dobrze owinąć dodatkowo taśmą aluminiową, to ochroni piankę przed gryzoniami i słońcem UV. Może choć trochę pomorze. U siebie w ten sposób rurki freonowe - dodatkowo zabezpieczyłem (ścianka izolacji 9 mm). Edytowane 15 Lutego 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 15.02.2021 13:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2021 Ze zdjeciia wynika że temperatura zasilania to 26 stopni , więc nie ma sie co dziwić że czym zimniej na zewnątrz , tym zimniej w domu. Najpierw to trzeba ustawić krzywą grzewczą , albo na poczatek zamiast krzywej ustawić 35 stopni w podłogę , i tak pytający ma termostat to termostat zatrzyma pompę jak nastąpi przegrzanie. A później można ustawiać krzywą , ale 26 stopni dla 0 stopni przy dość starym domu to stanowczo za mało. Przy takim domu sądzę że raczej będzie to około 30-40 stopni w podłogę , oczywiście zależnie od temp. zewnętrznych ... A grzalkę ustawić na -15 stopni i obserwować. Jak pompa nie będzie w stanie podnieść temperatury wody do żądanej to wtedy obniżyć temperatyurę załączania grzałek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 15.02.2021 13:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2021 (edytowane) Ze zdjeciia wynika że temperatura zasilania to 26 stopni , więc nie ma sie co dziwić że czym zimniej na zewnątrz , tym zimniej w domu. Najpierw to trzeba ustawić krzywą grzewczą , albo na poczatek zamiast krzywej ustawić 35 stopni w podłogę , i tak pytający ma termostat to termostat zatrzyma pompę jak nastąpi przegrzanie. A później można ustawiać krzywą , ale 26 stopni dla 0 stopni przy dość starym domu to stanowczo za mało. Przy takim domu sądzę że raczej będzie to około 30-40 stopni w podłogę , oczywiście zależnie od temp. zewnętrznych ... A grzalkę ustawić na -15 stopni i obserwować. Jak pompa nie będzie w stanie podnieść temperatury wody do żądanej to wtedy obniżyć temperatyurę załączania grzałek. Gdzie wypatrzyłeś te +26*C? na pierwszej stronie wstawione zdjęcia - widać, że zadaną temp. ma +44*C, a osiągnął +32,5*C. Grzałka w jego domu na -15*C to zdecydowanie za nisko - -8/-10*C to bliżej. edit.. dobra już widzę 1 zdjęcie - skąd ta różnica między 1 a 3 zdjęciem ??? Edytowane 15 Lutego 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
byq84 15.02.2021 13:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2021 przy ogrzewaniu gazowym ile stopni szło w podłogę? na pewno wszystko ok jest z podłogówka? u mnie przy -18 C w podłogę idzie 33-35 C i mam 23 C w całym domu, piec pracował po 16 h. Zastanawia mnie ta duża różnica, temp zadana 44 C a w podłogę idzie 32,5. Coś jest zdecydowanie nie tak, ale żeby pompa nie była w stanie ogrzać domu.Jaka krzywa grzewcza jest na pompie, próbowałeś ja podnosić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.